platy föder

#1 - 20 oktober 2004 14:39
Min platy hona går nu i ett yngelakvarium. Jag har lite javamossa och några andra växter där.
Har några frågor:

1.Hur ser man att hon är på väg att föda?
2. Hur snabbt äter hon upp yngeln?
3. Hur många tror ni kan klara sig, om jag får upp honan hyfsat fort?
#2 - 21 oktober 2004 08:01
1. Det sägs att hon ska få en mörkare fläck intill analen men det varierar från hona till hona. Mina brukar se helt sprickfärdiga ut innan det är dags =) Det bästa är nog ändå om du räknar dagarna mellan en födsel till nästa, då vet du ju rätt exakt när det är dags att flytta över henne till yngelkaret nästa gång (två dagar före beräknad födsel är nog bra). Läste nåntans vad som var det vanliga men jag är för lat att kolla upp det nu =)

2 & 3. Beror väl både på hur glupsk just din hona är och hur bra gömställen ynglen har men om du inte har någon yngelkasse så ska du givetvis kolla till henne ofta. (+innan du far hemifrån och just när du kommer hem). Jag har märkt med mina att det kan variera kraftigt hur många yngel dom föder så det är svårt att veta om hon bara fött få eller om hon ätit många.

Lycka till med dina firrar!
#3 - 21 oktober 2004 13:37
Min platy hona fick 54 yngel, jag hade svårt att fånga henne men när jag lyckades så fick hon sina yngel. Hon var väldigt stilla när hon fick yngel och hon åt inte upp några. När hon ej fått några yngel på en halv timme släppte jag tillbaka henne i akvariumet. Jag tror att man kan klara de flesta yngel om de får gå i eget akvarium och att man tänker på att inte ha innerfilter.

Annons