Platy frågor...

#1 - 4 februari 2004 20:28
Hej!

Jag har några Platy frågor!
Jag har 6st platy i mitt 100L akvarium. 4st Wagtail och 2st vanliga platy. 2st hanar och 4st honor.
Wagtail hanen är "elak" och jagar platy hanen och honan hela tiden.
Inget allvarligt kanske, men varför gör han så. Han jagar bara de två "vanliga" platysarna men inte wagtail platysarna. Lite märkligt, "ser han skillnad" på platy och wagtail platy!?

4veckor har gått nu och jag har bekymmer i akvariet. Jag har bra vattenvärden men sjuka fiskar. De kliar sig hela tiden mot mina växter, har något vitt svampliknande på huden vid ryggfenan osv.
Men de äter iallfall...
Mina 4 ancistrus "bäbis" malar mår bra.

Just nu medicinerar jag dem med Protozin... dag 2.
Jag hoppas att det hjälper...

Någon som har bra tips åt mig eller känner igen detta!?

Lite jobbig start, men jag hoppas på en vändning!
mvh Micke
#2 - 4 februari 2004 21:25
Det kanske är vitpricksjukan dom drabbas av?!..Hade det tidigare, behandalade med IchtoCell. Funkar bra.
#3 - 5 februari 2004 11:21
Mmm... det skulle det kunna vara. Men de har inga vita prickar!
Protozin ska tydligen hjälpa även mot vita prick så vi får väl se! =)

Tack för ditt svar!

mvh Micke
#4 - 6 februari 2004 22:00
Testa att tillsätta lite salt... hade samma problem och det hjälpte. Doseringen är jag lite osäker på men jag tillsätter ungefär en msk/20 liter.
#5 - 6 februari 2004 22:40
Tack för tipset... Jag har dock haft i salt i 2 veckor nu. 4msk till 93 liter.

Jag använder Fura Mor -P just nu... Tror att det är ett virus.
Jag fick avbryta Protozin mediceneringen då den inte hjälper på virus.

Bara att vänta och se...
#6 - 10 februari 2004 13:17
Ektozon är bra förebyggande mot pricksjuka och svamp. Jag ger i förebyggande syfte 1msk Ektozon + lika mycket vanligt strösalt. Mina fiskar mår prima. Det skall även gå att behandla med Ektozon. Står mer utförligt på paketet, jag har bara läst det lite snabt, har inte behövt behandla mina fiskar extra än det jag har i 1 gång i veckan.
#7 - 10 februari 2004 13:21
Janno:

Menar du 1msk/20 liter vatten? Jag tillsätter bara 1msk/200 liter, men i förebyggande syfte. "En del Ektozon och En del Salt - 200 liter".

Tar jag för lite?
#8 - 10 februari 2004 14:02
Jag fick rådet att hälla i salt i mitt akvarium av personalen i akvarieaffären. De var noga med att påpeka att jag skulle köpa salt utan jod.

Enligt de skulle jag hälla i 1 dl salt per 100 liter vatten. Eftersom jag har ett 375 liters kar så innebar det nästan 4 dl salt. Jag tyckte det lät mycket så jag undrade över den stora mängden men de var 2 st som sade samma sak.

Jag testade det och det funkade bra. Fiskarna verkade överlyckliga när jag hällde i allt saltet.

Efter ca 2 veckor så var jag och testade min nitrathalt och då visade det sig att den var något för hög. Jag skulle byta 10% vatten varje dag under en period så skulle det bli bättre. Detta var i en annan akvarieaffär så jag passade då på att fråga om det där med saltet. De påstod att om man häller i vanligt salt som jag hade gjort så kommer det så småningom att bli saltvatten av det om man inte byter ut allt vatten och det ska man så klart inte göra.

Numera ör jag med Ektozon istället så slipper jag överhuvudtaget bry mig om vem som har rätt eller fel. Enkelt att använda men visserligen dyrare. Har man djur så får man räkna med att man får en del omkostnader också. Har man inte råd att köpa medel så att fiskarna mår bra så ska man inte skaffa några heller tycker jag. Så hemskt dyrt är det inte heller tycker jag.

Annons