Platy hona som vaktar ägg i sin mun?

#1 - 25 augusti 2005 18:28
Hej.

Mina pansarmalar lägger just nu ägg och en held el blir uppätna men jag har lyckats få tag i några och placerat dom i en lite basäng men syretillsättning och förhoppningsvis kläcks dessa :)

Hur som helst så har en av mina Platy honor som inte är så jätte stor fått tag i ett pansarmal ägg och konstig nog åt hon inte upp den utan simmar runt med ägget i munnen och låter inga fiskar komma nära... värkar som hon vaktar ägget? [^]

Någon annan som har stött på detta? [:-15]
#2 - 25 augusti 2005 18:33
Nej,..skumt.. de är ju levandefödare. Men jag hade en guldfisk som bollade runt med en neontetra i munnen ett tag innan den svaldes.

//Camilla
#3 - 25 augusti 2005 19:14
Jo det är riktigt skumt man tycker ju att den borde käka upp ägget ifrån pansarmalen men det gör den inte den simmar runt med den i munnen och låter inte ngn annan fisk komma nära.

Tycker det ser ut som den vaktar ägget [:O]
#4 - 25 augusti 2005 19:26
Ta några foton på beteendet,detta kan bli historiskt :D
#5 - 25 augusti 2005 19:27
Ägget kanske har fastnat i munnen :D
#6 - 25 augusti 2005 20:09
Ja jag ska ta några foton på engång! Men det är ju klart att det kan ha fastnat man så svårt ska det väl ändå inte vara för firren min att äta upp den med tanken på storleken av ägget och att dom går rätt så lätt sönder.

Återkommer snart med lite bilder...
#7 - 25 augusti 2005 21:04
mina ciklider simmar ofta omkring med saker i munnen om dom är för stora att svälja. dom simmar även ifrån dom andra fiskarna för att dom ska få ha de för sig själva. kan inte detta vara ett liknande betende?
#8 - 25 augusti 2005 21:19
Kan möjligen vara liknande beteénde men ägget skulle nog inte kunna va förstort för firren att svälja den, vore ju allt godare för fisken att äta upp ägget eftersom det är mumma för dom [:-79] Men man vet ju aldrig... [:-99]

Jag tog några bilder och det var INTE lätt att få ett bra foto på hon, hon ville gömma sig hela tiden och man fick inte komma för nära med kameran men jag fick 2 st tillslut som jag blev nöjd med som man kan se ganska tydligt att hon åker runt med ett ägg i munnen. [:-35]

Bilderna:

No1 (Med Zoom på firren) [:-53]
http://www.lunarbroadband.com/pics/zp/no1.jpg

No2 (En annan bild) [:-59]
http://www.lunarbroadband.com/pics/zp/no2.jpg

Och hon vill absolut inte släppa ägget :p
#9 - 26 augusti 2005 04:14
Rimligen försöker Platyn äta upp ägget ifråga.
Men lyckas inte - för hårt eller klibbigt kanske?
Men hon ger inte upp och vill inte heller dela med sej...
#10 - 26 augusti 2005 10:01
Ja troligen skulle det va att hon försökte äta upp ägget, men äggen går sönder ganska lätt så jag tycker inte det skulle va några större problem för hon att äta det men tydligen så var det väl så då... :confused:
#11 - 27 augusti 2005 16:28
Hur har det gått med ägget???

Blev det kvällsmat tillslut?

MVH Ann
#12 - 27 augusti 2005 22:51
Hehe.. jadu jag vet inte riktigt vad som hände med ägget men då när honan simmade runt med ägget i munnen och jag satt ner mat i karet så släppte hon inte tagit om de, sedan så dagen efter när de fick sin mat då så såg jag inte till ägget, kanske hon ätit upp de eller släppt det och så har ngn annan fisk ätit det.

Så nu är det bara sitta å fundera på vad som kan ha hänt, men ägget är nog uppätet :)
#13 - 28 augusti 2005 08:53
väldigt märkligt:)..hehe men ändå vädligt fräckt om hon hade fått "moders känslor" för det där ägget;)..hehe lycka till med pansar äggen:D

Annons