platy o svärdbärare

#1 - 10 augusti 2007 16:52
min den har jag 10 platy 2 hanar och 8 honor tre olika sort.. röd-vit, grön-röd och vit med tubex svart och 6 svärdbärare 2 hanar och 4 honor olika sort. röd hongkong och gul med lite röd..
hur mkt grader skall vara den bäst för den ?? o jag klart struntar i barber tex guldbarber o purpurhuvudsbarber.. med botten fiskar nån minst fem.. hur mkt får jag oftar byter vatten den o har själv 74 liter akvarium.. jag själv varann veckor byter med 30-35 procent den.. o ge 1.5 tsk...
#2 - 10 augusti 2007 18:22
min den har jag 10 platy 2 hanar och 8 honor tre olika sort.. röd-vit, grön-röd och vit med tubex svart och 6 svärdbärare 2 hanar och 4 honor olika sort. röd hongkong och gul med lite röd..

hur mkt grader skall vara den bäst för den ?? o jag klart struntar i barber tex guldbarber o purpurhuvudsbarber.. med botten fiskar nån minst fem.. hur mkt får jag oftar byter vatten den o har själv 74 liter akvarium.. jag själv varann veckor byter med 30-35 procent den.. o ge 1.5 tsk...

Tyvärr så tror jag inte att nån fattar varken vad du skriver eller vad det är du frågar om???:confused:[B)]
#3 - 11 augusti 2007 02:03
NattDimma skrev:
Tyvärr så tror jag inte att nån fattar varken vad du skriver eller vad det är du frågar om???:confused:[B)]

jag menar att hur mkt skall ha den vatten grader ? 24-25-26?? och hur man skall leker sig ?? och hur mkt får jag byta vatten för den varje ggr menar jag.. och jag vill veta.. o jag är mkt nöjd med dom.. är ny fiskar köpt ganska 1-2 veckor själv.. o har andra jag vet mkt om malawisjön på 375 liter.. så jag vill skoj med 74 liter om svärdbärare och platy är roilig fiskar den ny.. o skall fungerar skaffa en 150-160liter för har den passar min möbler 100cmx40cm den.. så skall bara ha den svärdbärare o platy med nån malar.. vilka passar med nån andra tetror eller barber.. jag själv byta två veckor själv är det bra eller hur dåå?? jag är intresserad av den att vill veta hur.. försöka leker med den o har inte själv lyckligt ännu.. jag använde självklart ge havsalt minst 1,5 tsk..
#4 - 11 augusti 2007 10:37
försök hålla runt 25 grader.
ur ett 74 liters akvarie bör du byta 20 liter en gång i veckan.

tillsammans med platy och svärdbärare funkar dom flesta små tetrorna, ju större tetra desto större chans att dom äter yngel...
#5 - 11 augusti 2007 13:38
jag menar att hur mkt skall ha den vatten grader ? 24-25-26?? och hur man skall leker sig ?? och hur mkt får jag byta vatten för den varje ggr menar jag.. och jag vill veta.. o jag är mkt nöjd med dom.. är ny fiskar köpt ganska 1-2 veckor själv.. o har andra jag vet mkt om malawisjön på 375 liter.. så jag vill skoj med 74 liter om svärdbärare och platy är roilig fiskar den ny.. o skall fungerar skaffa en 150-160liter för har den passar min möbler 100cmx40cm den.. så skall bara ha den svärdbärare o platy med nån malar.. vilka passar med nån andra tetror eller barber.. jag själv byta två veckor själv är det bra eller hur dåå?? jag är intresserad av den att vill veta hur.. försöka leker med den o har inte själv lyckligt ännu.. jag använde självklart ge havsalt minst 1,5 tsk..

Tråkigt nog så måste jag också konstatera att du borde jobba lite med grammatiken och meningsbyggnaden om man skall förstå vad du skriver. Annars blir det SVÅRT att hjälpa dig men någonting. Du kanske har någon kompis som kan hjälpa dig med svenskan?
#6 - 11 augusti 2007 22:27
zeejay skrev:
försök hålla runt 25 grader.

ur ett 74 liters akvarie bör du byta 20 liter en gång i veckan.

tillsammans med platy och svärdbärare funkar dom flesta små tetrorna, ju större tetra desto större chans att dom äter yngel...

tack mkt för tipset så jag gjort fel den om två veckor så bäst varje ggr den så den du ge mig bäst varje en ggr vecka med 20 liter vatten..
#7 - 11 augusti 2007 22:36
tummen skrev:
Tråkigt nog så måste jag också konstatera att du borde jobba lite med grammatiken och meningsbyggnaden om man skall förstå vad du skriver. Annars blir det SVÅRT att hjälpa dig men någonting. Du kanske har någon kompis som kan hjälpa dig med svenskan?

jag förklara att hur skall byta vatten den och hur länge? och vilka grader så bäst vid dom.. kan du förklarar det.??. jag gjort egna två veckor den varje har nu ta jag insats på varje veckor om byta vatten.. samma som malawiciklider den klassisk omn byter vatten skötsel.. jag har den 26-27 grader så har inte nu lägga den på dropvärme och är av den så värme inne på sommar..
#8 - 11 augusti 2007 23:48
jag förklara att hur skall byta vatten den och hur länge? och vilka grader så bäst vid dom.. kan du förklarar det.??. jag gjort egna två veckor den varje har nu ta jag insats på varje veckor om byta vatten.. samma som malawiciklider den klassisk omn byter vatten skötsel.. jag har den 26-27 grader så har inte nu lägga den på dropvärme och är av den så värme inne på sommar..

Byt du vatten hos dina andra fiskar så som du byter i Malaviakvariet. Blir det för varmt i akvariet kan man byta en större mängd vatten och ersätta det gamla vattnet med betydligt svalare. Fiskarna kommer (antagligen) bara tro att det har regnat...:)
#9 - 12 augusti 2007 13:09
tummen skrev:
Byt du vatten hos dina andra fiskar så som du byter i Malaviakvariet. Blir det för varmt i akvariet kan man byta en större mängd vatten och ersätta det gamla vattnet med betydligt svalare. Fiskarna kommer (antagligen) bara tro att det har regnat...:)

bra tack mkt hjälper.. ja jag ser den minst två av platy honor den är gravid ser ut.. men inte så mkt tjock..hur mkt måste jag ha högst vattengrader så¨jag har 26grader den nu.. jag är glad den platy o svärdbärare fiskar har den nu hemma akvariet vacker fiskar... ja jag förklara dig att den jag har svårt med mig svenska spårk att skriv för jag är döv själv.. så okej..
#10 - 12 augusti 2007 17:18
bra tack mkt hjälper.. ja jag ser den minst två av platy honor den är gravid ser ut.. men inte så mkt tjock..hur mkt måste jag ha högst vattengrader så¨jag har 26grader den nu.. jag är glad den platy o svärdbärare fiskar har den nu hemma akvariet vacker fiskar... ja jag förklara dig att den jag har svårt med mig svenska spårk att skriv för jag är döv själv.. så okej..

20-26 grader kan nog vara lagom intervall, kanske att de trivs med/klarar av lite högre temp ibland också, men bättre om den ligger runt 23-25 grader. Men är det värmebölja så kan man byta lite vatten till det kallaste man får ut ur kranen så sänker man temperaturen lite grann, fiskarna kommer "tro" att det har regnat.:D
#11 - 12 augusti 2007 19:00
tummen skrev:
20-26 grader kan nog vara lagom intervall, kanske att de trivs med/klarar av lite högre temp ibland också, men bättre om den ligger runt 23-25 grader. Men är det värmebölja så kan man byta lite vatten till det kallaste man får ut ur kranen så sänker man temperaturen lite grann, fiskarna kommer "tro" att det har regnat.:D

hejj jaa måste jag ge mkt havsalt oxåå så jag brukar gör det.. är den ganska mellanhårt-hårt vatten där runt 7.5-8.0 men jag har den 7.7ph själv den nu.. kan jag ha blackmolly el guppy där om skall köpa den dåå?? eller inte behöver så räcker bara platy o svärdbärare ?? så jag leta mkt efter indianplaty oxåå.. så min favoritt den fiskar..
#12 - 12 augusti 2007 19:14
hejj jaa måste jag ge mkt havsalt oxåå så jag brukar gör det.. är den ganska mellanhårt-hårt vatten där runt 7.5-8.0 men jag har den 7.7ph själv den nu.. kan jag ha blackmolly el guppy där om skall köpa den dåå?? eller inte behöver så räcker bara platy o svärdbärare ?? så jag leta mkt efter indianplaty oxåå.. så min favoritt den fiskar..

Du behöver inte ha salt i vattnet!!!!!:mad: Jag använder det aldrig, men jag vet att vissa affärer (och även vissa akvarister) tycker man skall ha i salt i vattnet, men har du Ph7.7 så verkar det redan idealiskt för levandefödare. Vill man ha vattnet hårdare så är det bättre att tilsätta kalkstenar i akvariet, det kan också höja Ph som är för lågt. Skippa saltet är nog det bästa tips jag kan ge dig. Det är lätt att saltet ger dig mer problem än det löser[:o]:D.
#13 - 13 augusti 2007 20:43
ja jag har plocka bort är 5guldbarber och 5purpurhuvudsbarb och inbyte mot två röd svärdbärare-hongkong och 9 svart neontetra så den mera mkt växter nytt till den .. blir alla två sort för svärdbärare 3hanar och 4honor och andra är tre olika sort för platy 2hanar o 7honor..o ny 9svartneontetra och har andra 2 albionpansarmal och 1ansctuismal i min 74liter.. så¨nöjd jag mkt med dom än ha barber.. och har 2 praktbotia plocka ut till malawiciklider i 375liter akvarium.
#14 - 13 augusti 2007 20:46
tummen skrev:
Du behöver inte ha salt i vattnet!!!!!:mad: Jag använder det aldrig, men jag vet att vissa affärer (och även vissa akvarister) tycker man skall ha i salt i vattnet, men har du Ph7.7 så verkar det redan idealiskt för levandefödare. Vill man ha vattnet hårdare så är det bättre att tilsätta kalkstenar i akvariet, det kan också höja Ph som är för lågt. Skippa saltet är nog det bästa tips jag kan ge dig. Det är lätt att saltet ger dig mer problem än det löser[:o]:D.

okej.. jag har inte den kalkstenar. hur ser ut den dåå?? jag har sandbotten kalk själv den. så bra ge salt så jag har mkt växter där oxåå tänker dom skall föda yngel där så braa den hjälper med växter.. och har jag själv flugval 2plus innefilter där.. jag ser dom pigg med 7.7ph där hos svärdbärare o platy.. så den mår bra dom och fint fiskar i min 74liter.. var skall jag köpa kalkstenar där ?
#15 - 13 augusti 2007 21:43
så jag leta mkt efter indianplaty oxåå.. så min favoritt den fiskar..

Hej !
Hur ser indianplaty ut ???:)
Mvh Wilda
#16 - 14 augusti 2007 20:51
Wilda skrev:
Hej !

Mvh Wilda

ja den släkt med platy men den är lite större mer än platy hona har 7cm o 5.5cm hane för indianplaty för gul med rödfenor el silver med rödfenor.. finns ¨den ljusgrön fenor oxåå.. den är fint och vacker fisk..
#17 - 14 augusti 2007 20:56
ja den släkt med platy men den är lite större mer än platy hona har 7cm o 5.5cm hane för indianplaty för gul med rödfenor el silver med rödfenor.. finns ¨den ljusgrön fenor oxåå.. den är fint och vacker fisk..

Tack för ditt svar !

Så har dem inte sett ut i de zooaffärer som jag har sett
indianplatys :(
De såg ut som gula tuxedo.
Ja jag säger då det, dessa zooaffärer !
Mvh Wilda
#18 - 14 augusti 2007 22:58
Wilda skrev:
Tack för ditt svar !

Så har dem inte sett ut i de zooaffärer som jag har sett

indianplatys :(

De såg ut som gula tuxedo.

Ja jag säger då det, dessa zooaffärer !

Mvh Wilda

jaa den är svårt hittar den indianplaty i zooaffäre där... jag ville ha den indianplaty själv.. men jag har egna svärdbärare och platy den är bra. skall föda en el två av platy honor den snart..
#19 - 15 augusti 2007 13:03
Riktiga indianplaty (Xiphoporus variatus) är mer långsträckta än vanlig platy. Men som jag svarat tidigare så är alla platy du ser i akvarieaffärerna hybrider, skall vi verkligen prata om de olika arterna så får det bli vildformerna....
Mitt generella råd är att ta namnen ni ser i akvarieaffärerna med en stor nypa salt, en del handlare hittar på olika mer eller mindre fantasifulla namn som de skriver ut på akvarierna. En "indianplaty" kan alltså mycket väl se ut som en "sunset" och vice versa. Alla färgkombinationer kan alltså finnas på båda arterna.
#20 - 15 augusti 2007 14:28
tummen skrev:
Riktiga indianplaty (Xiphoporus variarus) är mer långsträckta än vanlig platy. Men som jag svarat tidigare så är alla platy du ser i akvarieaffärerna hybrider, skall vi verkligen prata om de olika arterna så får det bli vildformerna....

Mitt generella råd är att ta namnen ni ser i akvarieaffärerna med en stor nypa salt, en del handlare hittar på olika mer eller mindre fantasifulla namn som de skriver ut på akvarierna. En "indianplaty" kan alltså mycket väl se ut som en "sunset" och vice versa. Alla färgkombinationer kan alltså finnas på båda arterna.

Jo jag har förstått det, zooaffärer hittar på en massa fantasifulla
namn . Men man blir lite förvirrade innan man lär sig * L *
Mvh Wilda
#21 - 15 augusti 2007 20:14
tummen skrev:
Riktiga indianplaty (Xiphoporus variarus) är mer långsträckta än vanlig platy. Men som jag svarat tidigare så är alla platy du ser i akvarieaffärerna hybrider, skall vi verkligen prata om de olika arterna så får det bli vildformerna....

hej. skall jag ha rötter den 74liter akvarium för svärdbärare o platy?? jag har den en själv.. jag är lite rädd om det den att skall lägga i rötter den imorron..
jag har den gula med röd fenor svärdbärare 1hane o 3honor och den röd hongkong svärdbärare vanlig den röd alla 2hanar o 3honor. och har gröngrå med rödfenor platy 2hanar o 5honor två skall föda ungar snart, vit med svart och med röd fenor platy 2hanar o 5honor och en vit med lite röd prickig platy för hona.. min platy mkt leker o leker sig själv..vet du vad heter den andra dom själv om platy smeknamn?????
#22 - 16 augusti 2007 09:11
hej. skall jag ha rötter den 74liter akvarium för svärdbärare o platy?? jag har den en själv.. jag är lite rädd om det den att skall lägga i rötter den imorron..

jag har den gula med röd fenor svärdbärare 1hane o 3honor och den röd hongkong svärdbärare vanlig den röd alla 2hanar o 3honor. och har gröngrå med rödfenor platy 2hanar o 5honor två skall föda ungar snart, vit med svart och med röd fenor platy 2hanar o 5honor och en vit med lite röd prickig platy för hona.. min platy mkt leker o leker sig själv..vet du vad heter den andra dom själv om platy smeknamn?????

Du kan använda vilken inredning som du vill till levandefödare. sten grus sand och rötter...de bryr sig inte nämvärt. GLÖM inte växter.:D
#23 - 16 augusti 2007 19:09
tummen skrev:
Du kan använda vilken inredning som du vill till levandefödare. sten grus sand och rötter...de bryr sig inte nämvärt. GLÖM inte växter.:D

tack mkt nu fixa jag med rötter den o tvättar den sen lägga i akvarium.. min så fast den 7.7ph vatten den jag kolla nyligt.. så jag har ganska mktttt växter den själv så den mår bra dom o har många blir tjockare minst 3 platy där själv.. spännade den skall bli barn så jag har en födkassa den själv där.. så skojj ha den.. jag göra fint rötter nu den till min akvarium så sätta den ikväll.. tack mkt du hjälper om tips bara den rötter så jag är glad..
#24 - 16 augusti 2007 20:06
tack mkt nu fixa jag med rötter den o tvättar den sen lägga i akvarium.. min så fast den 7.7ph vatten den jag kolla nyligt.. så jag har ganska mktttt växter den själv så den mår bra dom o har många blir tjockare minst 3 platy där själv.. spännade den skall bli barn så jag har en födkassa den själv där.. så skojj ha den.. jag göra fint rötter nu den till min akvarium så sätta den ikväll.. tack mkt du hjälper om tips bara den rötter så jag är glad..

Du behöver ju ingen födkasse!:D Låt dem bara föda fritt så får du se hur bra det går.:)
Jag har lite svårt att förstå vad du menar, men om du undrar vilka rötter du kan använda så är det dem du köper i akvarieaffären: de brukar väl mest ha Mopani- & Mangroverötter, sedan finns det några sorter till som jag inte kan namnet på. Fråga i affären.;)
#25 - 16 augusti 2007 21:37
tummen skrev:
Du behöver ju ingen födkasse!:D Låt dem bara föda fritt så får du se hur bra det går.:)

Jag har lite svårt att förstå vad du menar, men om du undrar vilka rötter du kan använda så är det dem du köper i akvarieaffären: de brukar väl mest ha Mopani- & Mangroverötter, sedan finns det några sorter till som jag inte kan namnet på. Fråga i affären.;)

okej jag har vanligt rötter den brun o har köpt den i zoo den är träd.. så blir kan kommer brun lite i vatten senare den.. den är jag har ganska mkt växter växter där själv.. jag köpt den vanligt på zoo-affäre där den är brunrötter den som träd..o har tvättat den fint den.. så ser lite vatten blir kan kommer brun där.. är den bra till den för akvariet???? eller hur dåå????? jag själv vet inte heller den så prata med den affäre imorron.. tack mkt..
#26 - 17 augusti 2007 12:15
okej jag har vanligt rötter den brun o har köpt den i zoo den är träd.. så blir kan kommer brun lite i vatten senare den.. den är jag har ganska mkt växter växter där själv.. jag köpt den vanligt på zoo-affäre där den är brunrötter den som träd..o har tvättat den fint den.. så ser lite vatten blir kan kommer brun där.. är den bra till den för akvariet???? eller hur dåå????? jag själv vet inte heller den så prata med den affäre imorron.. tack mkt..

Du har nog en Mangroverot, de färgar vattnet en del i början, men det gör ingenting, det avtar vartefter tiden går. Byt vatten så försvinner det bruna av sig själv.;):D
#27 - 17 augusti 2007 21:45
tummen skrev:
Du har nog en Mangroverot, de färgar vattnet en del i början, men det gör ingenting, det avtar vartefter tiden går. Byt vatten så försvinner det bruna av sig själv.;):D

jaa den är klart den mangroverot så den jag varit i zoo-affäre idag.. så jag fråga dom så den visste inte om den så klart.o sen den fick ringer en kille så klart den är mangroverot sa han det.. . jag kunna mest på malawiciklider mkt själv.. men jag tycker skoj heller ha platy o svärdbärare där oxåå så vill ha fler akvarium två.tre så klart och jag är lyckligt har fått den kanske mer än 10 har den yngel av platy där nu idag.. jag köpte mer nya växter så den mkt mkt mkt braaa skydd där.. skönt.. jag är nöjd med platy o svärdbärare den själv den leker leker så fast forsätta.. har en av den blir föda yngel där.. såg jag den idag.. kanske mer 10 st av platy???? svårt vet.. jag har inte använde födakassan själv.. den simma mkt i växter o fritt.. jaa jag ofta byter den cirka 20-25liter per vecka.. jag har inte använder dom havsalt själv.. lycka det mktt med dom..
#28 - 18 augusti 2007 09:12
tummen skrev:

Tråkigt nog borde du jobba med attityden tycker jag...
#29 - 19 augusti 2007 19:31
jag har fått nån yngel där i växter av platy minst två honor där kanske mer än 15 st??? jag kan inte räkning där heller dom gömmer bra i växter där så klart o jag har skaffat i fredags mera växter den så fick den bra yngel där ingen nåt jaga den.. skönt..
#30 - 19 augusti 2007 20:25
jag har fått nån yngel där i växter av platy minst två honor där kanske mer än 15 st??? jag kan inte räkning där heller dom gömmer bra i växter där så klart o jag har skaffat i fredags mera växter den så fick den bra yngel där ingen nåt jaga den.. skönt..

Jamen grattis till ynglen då!:D;)
#31 - 25 augusti 2007 00:26
jag har fått den kanske 25 tal yngel så köpa mer växter den massor.. många två till röd svärdbärare honor där.. så skall flyttar 74lliter till en större akvarium den kanske 150 -240 liter så fungerar jag på det har den många där fina svärdbärare o platy den yngelar.. bra gömmer mkt växter den tropiska den o bra miljö att gömmer och har mkt flytväxter..
#32 - 25 augusti 2007 20:55
Daniel_N skrev:
Tråkigt nog borde du jobba med attityden tycker jag...

Om du läser vilket inlägg som föranledde min kommentar så förstår du kanske bättre [SIZE=4][COLOR=Red]varför[/COLOR][/SIZE] jag skrev som jag skrev, jag tycker INTE att det var elakt, det var menat som en hjälp. DET inlägget var tyvärr helt oförståeligt, och därför svarade jag som jag gjorde.
SEDAN fortsatte jag att ge konstruktiva råd så gott jag kunde. Vill du klaga på mina inlägg i fortsättningen så gör det i ett pm, HÄR hör det inte hemma.:p:) Hoppas du inte tar illa upp i fortsättningen, jag vill ju bara hjälpa mina medakvarister.:D
Hur har du själv bidragit förresten?:confused:
#33 - 25 augusti 2007 20:57
jag har fått den kanske 25 tal yngel så köpa mer växter den massor.. många två till röd svärdbärare honor där.. så skall flyttar 74lliter till en större akvarium den kanske 150 -240 liter så fungerar jag på det har den många där fina svärdbärare o platy den yngelar.. bra gömmer mkt växter den tropiska den o bra miljö att gömmer och har mkt flytväxter..

Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du säger, men större akvarier och mer växter kan nog vara ett bra recept om man vill hålla MÅNGA levandefödare....och det kommer du snart ha!:D Lycka till.:)
#34 - 26 augusti 2007 00:47
tummen skrev:
Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du säger, men större akvarier och mer växter kan nog vara ett bra recept om man vill hålla MÅNGA levandefödare....och det kommer du snart ha!:D Lycka till.:)

Hej Tummen

Vad jag förstår utav texten så har han fått 25 yngel utav två svärdbärare
och behöver köpa mera växter och kanske ett större akvarium på 150 - 240 L.
Och platyn ynglar av sig och behöver köpa mera växter och ev vattenväxter.
:p Mvh Wilda
#35 - 27 augusti 2007 13:58
Wilda skrev:
Hej Tummen

Vad jag förstår utav texten så har han fått 25 yngel utav två svärdbärare

och behöver köpa mera växter och kanske ett större akvarium på 150 - 240 L.

Och platyn ynglar av sig och behöver köpa mera växter och ev vattenväxter.

:p Mvh Wilda

...ja det var väl UNGEFÄR vad jag trodde, men visste inte säkert....:p;):D
#36 - 27 augusti 2007 15:10
tummen skrev:

ja jag menar jag skall skaffa en ny akvarium den så skall ha lite större så skall mera växter mkt den så svärdbärare och platy arter så blir dom vacker..
jag kolla mkt 150-240 liter.. så jag har fått många yngel där hos min akvarium för platy nån där 20-30 st så den har bra gömmer sig växter plats så den många fint den.. ser nån oxåå svärdbärare har blev tjockare.. så jag har fått gratis den flyt växter oxåå så mindre syra i innefilter nu den så den roligt dom får yngel.. mår bra dom mår allt bra dom fiskarna.. med yngel så klart..
#37 - 14 oktober 2007 13:32
Hej.. ja jag har så många platy o svärdbärare yngel är fritt i växter där så den bra där så ingen problem och inte nån jaga den eller ätare av fiskar.. ser trögt för svart neontetra.. men den har blev kommer snigel mera mera så klart så jag hämta två av åtta i malawi 375liter akvarium så den praktbotier så den äter upp snigel hos 74liter nu där från igår till vänta två dagar.. den har jag kanske +30 st yngel där när jag bytt vatten så såg den yngel där.. fint där.. spännade det.. mvh classe
#38 - 14 oktober 2007 13:33
jag kanske har mer alla 45 yngel där så klart ingen probelm..
#39 - 18 oktober 2007 21:05
...grattis till alla yngel...
#40 - 25 oktober 2007 22:19
nu cirka +60 yngel där så klart vet inte varför bra odlar o jag rätt skötsel där.. ingen problem bra ge havsalt heller.. så ingen krångla hos mitt hemma fall o 7.7 ph där så fast.. hur så.. o skalll skaff mera större akvarium framtid så klart o jag är mkt nöjd med den mitt akvarium för dom platy o svärdbärare.. har runt 20 tal har 2 cm där nu.. o många lilla yngel där mera mera mera.. så bra leker för dom mest platy sen ganska bra med svärdbärare oxåå.. spännade det.. varför inte tror att bra den behålla 7.7 ph vatten o den rätt leker dom bra.. men lite problem snigel så jag hämtar nån praktbotia mina två av malawi akvarium där i 375 liter.. så den bra i 74 liter.. så skaffa lite större.. så rätt den bra växter den har sig gömmer men växter är lite krångla men skaffa skaffa så ofta ny ny växter så klart efter fyra-sex månad.. man skall ha svag lite pumpsyra så klart den försiktigt sig yngel där.. klart.. tack mktt mvh classe
#41 - 30 november 2007 16:26
ja jag tog bort igen praktbotia där.. har cirka 60 mer yngel där för mest ser jag på platy där mest än svärdbärare hos mig.. o jag har köpt 2 tigerbotia så bättre än praktbotia den klart så skydd mot snigel där på växter eller nån där så klart.. jag tycker den är för mkt där nu och hur skall jag göra att stoppar det för många yngel dååå??? i mina 74liter den ..
#42 - 30 november 2007 16:42
tummen skrev:
Riktiga indianplaty (Xiphoporus variatus) är mer långsträckta än vanlig platy. Men som jag svarat tidigare så är alla platy du ser i akvarieaffärerna hybrider, skall vi verkligen prata om de olika arterna så får det bli vildformerna....

Ja, det stämmer. Själv har jag en indian hybrid och en crorall hybrid. Tror jag iaf.. :D
#43 - 30 november 2007 19:34
jag grattar dig för dina lyckade fiskodling.
Dock hoppas jag du får tag på ett större akvarium snart...du har 42 vuxna fiskar i 74 liter akvarium. (exkl ynglen)
Det blir mycket skit i vattnet och trångbebott, större risk för sjukdommar osv.
önskar dig lycka till!
#44 - 4 december 2007 15:04
Lill_Lena skrev:
jag grattar dig för dina lyckade fiskodling.

Dock hoppas jag du får tag på ett större akvarium snart...du har 42 vuxna fiskar i 74 liter akvarium. (exkl ynglen)

Det blir mycket skit i vattnet och trångbebott, större risk för sjukdommar osv.

önskar dig lycka till!

Det GÅR att köra "compact living" för fiskarna, men som du nämner så skall man vara medveten om riskerna och byta vatten/städa ofta för att undvika problem.;):D
#45 - 27 december 2007 21:43
ja jag har plocka bort alla svärdbärare där nu så såld till kompis så jag har bara cirka alla platy o med sin yngel så den är två olika färg o korsning där fint så tex grön med svart. grön med svart o röd mm.. och rätt ras där oxåå fint gul med svart röd.. den är korsning.. så den cirka där så räcker för mig nu.. jag har en ny 91 liter akvarium där oxåå så 74 liter har platy där nu där forsätta o har många fin yngel där.. dom är forsätta vild o livig o leker där klart forsätta för platy,...
#46 - 26 januari 2008 15:57
Wilda skrev:
Hej !

Mvh Wilda

Jag har 1 st indianplaty. Den är typ silver/grå med för bakfena. Lite ljusröd på dom andra fenorna. Och när man släcker lampan så blänker hon .Jättefin fisk.
#47 - 26 januari 2008 16:05
I min zooaffär där jag handlar så heter alla platy o så kan man fråga om sort.
Den killen som jobbar där har 17 årig utbildning (inte hela utbildning men man lär sig när man jobbar) på fiskarter och fiskar o så. Han är jätte bra
#48 - 28 januari 2008 13:26
bessa skrev:
I min zooaffär där jag handlar så heter alla platy o så kan man fråga om sort.

Den killen som jobbar där har 17 årig utbildning (inte hela utbildning men man lär sig när man jobbar) på fiskarter och fiskar o så. Han är jätte bra

"Platy" kan ändå vara olika arter, eller hybrider, för det är lättast att inte krångla till det om man är affärsägare......även om han har 17 års erfarenhet.....Jag har förresten som jämförelse ungefär 20-25 års erfarenhet (eller mer!) av att ha akvariefiskar....sorterna utgår ifrån olika färgkombinationer som kan få mer eller mindre fantasifulla namn (så kallade handlarnamn).

Annons