Platy och Guppy rör sig gärna nära botten.

#1 - 30 juli 2007 17:16
Har en Platy, haft henne länge nu, i akvariet hon gått i nu ett tag förut, så blev hon "mobbad" av hanen och en hona, dom jagade henne jämt, så hon sökte alltid skydd efter botten och låg och tryckte, men sen blev det bättre då jag skaffade en platyhane till, då han jagade iväg den andra hanen istället, och då vågade honan vara mer med dom andra och ta lite plats hon med liksom.

Nu bor hon sen några veckor med den snälla hanen och en annan snäll hona.

Hon simmar runt lite försiktigt, (hon har alltid varit "försiktig") men äter och så med dom andra, men lägger sig ibland efter botten, simmar väldigt nära botten eller lägger sig rent av på botten, (hon ska inte föda, hon har gjort det nyligen, men hon gör så här jämt alltså)

Jag är orolig för henne.

Det är bara hon som gör så.

Skaffade 6 Guppys förra veckan, i samma kar, alla var pigga och glada, utom en hane som började simma nära botten och igår låg han mest nära på botten typ.. och imorse var han död.

På Djuraffären idag hittade dom inget fel på vattnet alls förutom att det var lite lite lågt phvärde, men dom rekommenderade mig att skaffa en kalksten..

Men dom trodde mest att han varit en klen individ och ja, jag vet ju att guppysarna är rätt känsliga idag..

Alla andra är ju pigga och så..

Men vad tror ni, ang Platyhonan och så?

Vi har som sagt ingen nitrit, har inte haft det nu på ett tag, och då det var, (pga att jag matat akvariet för att få igång det fortare innan Platysarna kom dit) så var det låga värden och vi bytte vatten och fick det under kontroll osv..
Men ingen nitrit nu efter att Guppysarna flyttade dit osv..

Tacksam för svar vad ni tror det kan bero på..
#2 - 30 juli 2007 23:30
Ungfödare drabbas ganska ofta av "torpedsjukan", fenorna klibbar ihop och mot slutet så lägger de sig ofta mot botten för att vila och till slut dör de.
En del anser att salt i vattnet botar det, (1dl/100 liter) men om det bara blir en tillfällig förbättring eller om det bara drar ut på processen har jag ingen aning om.
#3 - 31 juli 2007 03:57
Hm, okej, men jag kan inte se att fenorna klibbar ihop, t.o.m guppyns stora bakfena var stor och fin, ryggfenan var inte ihopklibbade heller.. och Platyn har ju hållit på så länge sådär nu.. och är uppe och beter sig som vanligt också ibland, så gällande henne är hon kanske mest försiktig fortfarande, då hon blev jagad nästan för jämnan från början stackaren.

Inte hela tiden, men hon fick hålla sig lite undan liksom.

Men att ligga på botten, eller så nära ser ju inte friskt ut, så ja, nånting måste det vara.. men jag vet inte om jag vågar hålla på greja med salt och så.. :-/
#4 - 31 juli 2007 06:49
Två av mina röda platy´s har visat samma beteende. Det tog cirka 1 - 2 veckor efter det startade till de dog. Jag hade inga andra fiskar som visade tecken på att något skulle vara fel. Inga problem med vattenvärden heller. Tror att det kan ha varit något som legat latent i kroppen på dem som fått de att insjukna. De andra fiskarna verkar inte ha blivit sjuka /smittade av dem heller. Den ena av de två sjuka isolerade jag och provade med en medicin, bactopur, det hade ingen effekt.

Kan tillägga att de varit inköpta på olika ställen och att när den ena dött köpte jag efter cirka en vecka en ny och det var den nya som var den andra som dog. Ursäkta min invecklade förklaring, jag har semester:D:p.
#5 - 31 juli 2007 17:39
Ja, nu måste jag säga att det ser konstigt ut på min platyhona, hennes mage är inte längre rund neråt utan platt, som en ahlgrens bil typ :( hon simmar lite halvt upprätt nästan, men fenorna ser ju inte felande ut och hon simmar upp och äter och sen efter en stund ligger hon mot botten igen..

Men Guppyns fenor såg inte heller ihopklibbade ut, dom var så fina så.. men bakkroppen var väldigt neråtböjd, men vissa kanske ser ut så? Har aldrig haft guppy innan så jag vet inte..
Så här såg han ut http://bp1.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/Rq4UbTrEPoI/AAAAAAAAFSc/j5zFC1rYx2k/s1600-h/Guppy3.jpg

Men han simmade normalt iaf..

Men ja, nu till min platyhona, hon har nog gjort sådär 1-2 veckor också.. mer eller mindre.. men nu ser hon hemsk ut när hon simmar och är platt liksom..

Avlivning eller vad säger ni? :( kan inte se henne sådär..
#6 - 31 juli 2007 17:59
Efter att ha sökt på torpedsjuka och läst så kan jag bara själv konstatera att det måste vara det, deformerade kroppar osv..

Hon får sluta sina dagar ikväll min lilla stackars Platygumma... :(
#7 - 31 juli 2007 19:21
Nu är det gjort.. usch jag är väl fånig men jag började storgråta när jag stod med henne i händerna och visste att Jag tagit död på henne.. :´(
(jag hade henne i en påse och slungade den mot en träsoffa, typ samma som att slå dom i huvudet väl) Men det kändes fruktansvärt.. men hon lider ju inte nu längre.. :(
#8 - 31 juli 2007 20:30
Det är tråkigt när det händer men inte så mycket att göra något åt.
Det kommer tyvärr inte att vara sista gången heller då man får förkorta lidandet på det viset ibland av lite olika anledningar...
#9 - 31 juli 2007 20:55
ansjo skrev:
Det är tråkigt när det händer men inte så mycket att göra något åt.

Det kommer tyvärr inte att vara sista gången heller då man får förkorta lidandet på det viset ibland av lite olika anledningar...

Nej, jag förstår det :(
Det är ju så, det blir så ibland..

Men jag förstod inte riktigt, om torpedsjukan är nåt dom kan få rätt som det är bara, eller om det alltid var när en ny fisk flyttade in eller om man flyttade fiskarna osv.. Det stod nåt sånt i nån torpedsjuketråd..

Eller kan dom få det bara sådär?
#10 - 31 juli 2007 21:02
De kan bara få det helt plötsligt, men även om det har varit något stressande såsom en flytt av fisk eller liknande. Även yngre förmågor drabbas så det är heller inte åldersbetingat, men konstigt nog drabbas inte mina Black Molly men mina övriga sorters ungfödarna gör det:confused:.
#11 - 31 juli 2007 21:04
ansjo skrev:
De kan bara få det helt plötsligt, men även om det har varit något stressande såsom en flytt av fisk eller liknande. Även yngre förmågor drabbas så det är heller inte åldersbetingat, men konstigt nog drabbas inte mina Black Molly men mina övriga sorters ungfödarna gör det:confused:.

Okej tråkigt med alla sjukdomar. men så är det bland alla djur..
Skönt att dina Black Molly klarar sig iaf då.. Alltid nåt positivt.. :)

Men tråkigt med sjukdomar som sagt :(

Annons