Platy och svärdbärare

#1 - 22 januari 2007 23:27
Var och köpte, trodde jag, 10 platys idag. 8 honor och 2 hanar. De 8 "honorna" är ganska små + att de är ganska avlånga i kroppsformen. När jag kom hem och koppat i dem i mitt 540 liters akvarium, så ser jag att två av "honorna" börjat utveckla gonopodium (hur skrivs det?) och lite början till svärd. Slutssatsen jag kan dra är att de 8 "platyshonorna" är svärdbärare. För mig gör det ingenting, för jag kan ha svärdbärare lika bra som platys. Men de två större platysarna, som verkligen är två platyhanar. Kan jag ha dem kvar med svärdbärarna, eller korsar de sig med varandra???????? Brukar man få lämna tillbaka fisk till butiken man köpte dem i från, eller hur är det? I så fall skulle jag vilja göra det. Jag ska fråga dem i morgon tror jag.
#2 - 23 januari 2007 06:12
Platys och svärdbärare kan korsa sig. Ring affären, har du köpte dem som Platys så har de ju helt klart gjort ett fel!
#3 - 23 januari 2007 09:11
Tycker verkligen att det borde gå att få lämna tillbaka dem till affären och få riktiga platys istället. De har ju gjort fel om du inte fick den sorts fisk som du bad om.
#4 - 23 januari 2007 16:57
I princip alla svärdbärare och platy i handeln är korsningar.
#5 - 28 januari 2007 13:39
I princip alla svärdbärare och platy i handeln är korsningar.

korsningar mellan svärdbärare o platy alltså? *trög*
#6 - 28 januari 2007 22:43
Just det. Ibland finns nog även en del indianplaty eller molly i dom också. Korsandet har pågått sedan mitten av 1900-talet så det börjar bli svårt att gissa vad som är vad. Rena arter förekommer, men knappast i zoohandeln.
#7 - 28 januari 2007 22:53
Jag har själv en platyhona som jag inte tycker ser ut som en vanlig platy i kroppsformen

försöker lägga in en bild på henne så får du säga vad du tror om henne

Annons