Platy som ändrat kroppsform...

#1 - 30 oktober 2007 14:07
En av mina platysar är sjuk, hon har ändrat kroppsform. Hon är lite längre, krökt rygg och ser inte alls ut som hon brukar. Hon drar även ihop alla fenor och ser allmänt... sjuk ut.

Vad är det, och finns det hopp för att hon kan överleva med någon behandling?

Har tagit ur den ur karet och tänkt behandla henne med salt ifall det hjälper på nåt sätt.

Ser även en vit-grå fläck på min andra platy hona som jag misttänker är lite svamp från ett nyp från hanen, men jag är inte säker.

Kan lägga upp en bild på den förstnämnda men jag tänkte att det kanske gör detsamma om nån vet vad det handlar om.

Har inte gjort nåt i karet, inga nya växter rötter etc. Det ända är att jag har skaffat två ancistrusar som skitar ner väldigt så jag får slamsuga botten oftare än innan. Kan det komma från dålig vattenkvalite?
#2 - 30 oktober 2007 14:11
Vinter skrev:
En av mina platysar är sjuk, hon har ändrat kroppsform. Hon är lite längre, krökt rygg och ser inte alls ut som hon brukar. Hon drar även ihop alla fenor och ser allmänt... sjuk ut.

Vad är det, och finns det hopp för att hon kan överleva med någon behandling?

Ser även en vit-grå fläck på min andra platy hona som jag misttänker är lite svamp från ett nyp från hanen, men jag är inte säker.

Kan lägga upp en bild på den förstnämnda men jag tänkte att det kanske gör detsamma om nån vet vad det handlar om.

Hon mår inte bra.. Man ska kunna plocka upp fisk och medicinera emot svamp utan att medicinera hela karet... Salt är tydligen bra också...
Jag skulle även ta med ett vattenprov till Zooaffären och kolla vattenvärdena för mår fisken riktigt bra så klarar de småbett utan svamp eller bakterieangrepp i såren...

Typ 25 grader, lite salt i vattet, varierad kost, vågor på vattenytan... Har jag glömt nått?! ;)
#3 - 30 oktober 2007 14:14
Ja den platyn med svampen ska jag medecinera med salt. Har satt på värmaren som varit avstängd sen i våras för att höja tempen.
Men vad gör jag med den andra??
#4 - 30 oktober 2007 14:24
Vinter skrev:

Det enda jag kan komma på under skrivandets stund är Bukvattensot, som kan ge deformationer på rygg och huvud (vilket dock är ovanligt). De tydligaste symtomen för B är att buken sväller upp och utstående fjäll.
#5 - 30 oktober 2007 14:28
Vinter skrev:
Ja den platyn med svampen ska jag medecinera med salt. Har satt på värmaren som varit avstängd sen i våras för att höja tempen.

Men vad gör jag med den andra??

Nej vänta... All fisk ska ha lite salt i karet, svampen ska behandlas med medicin, då gärna separat så inte balansen i hela karet blir förstörd..

Om den inte har grumliga fenor eller några andra synbara tecken så får du nog försöka på det jag skrev ovan... Kolla dina vattenvärden... Nitrit eller nitrat (nitrit om karet är nystartat och nitrat om det har varit igång ett tag) ph osv... Berätta att du har platy och kolla om det är bra värden för dem..

Jo, höj tempen med en grad per dag... Om du inte har haft salt i karet förrut, häll i halv dos per dag i två dagar istället för hel dos första dagen.. Alltså låt dem vänja sig vid saltet lite... Små förändringar och inga drastiska, snabba..

Ang kroppsformen så får alla sjuka fiskar hängig kroppsform det behöver inte vara en sjukdom i sig...
Det kan hända att det räcker med salt i karet för att få bort svampangrepp men det är långt ifrån säkert... Istället kan fler bli smittade om du har otur..
#6 - 30 oktober 2007 14:34
Har gjort nitrit och ph test, ingen nitrit och ph ligger på 6,5-7. Har inget nitrat test, karet har varit igång cirka ett år.

Ingen svullen buk och inga utstående fjäll, så då kan jag utesluta bukvattensot hoppas jag.
#7 - 30 oktober 2007 14:39
Vinter skrev:
Har gjort nitrit och ph test, ingen nitrit och ph ligger på 6,5-7. Har inget nitrat test, karet har varit igång cirka ett år.

Ingen svullen buk och inga utstående fjäll, så då kan jag utesluta bukvattensot hoppas jag.

Hur mycket vatten byter du? Dammsuger du botten? Annars kan det vara nitrat.. Verkar det sunket?
#8 - 30 oktober 2007 14:46
Byter 25 - 30% varje vecka regelbundet, men sen jag skaffade ancinstrusarna får jag även slamsuga botten kanske mellan två tre ggr varje vecka utöver vattenbytena. Och då byter jag kanske ca 10%
Just nu verkar det lite sunkit ja, ligger en del smuts på botten så jag ska slamsuga nu och byta minst 30%

Inga andra fiskar är dåliga dock, inte ens den med svampen. Alla mår bra, dom brukar ha tendens att dra ihop fenorna när det blir FÖR mycket skit på botten, men alla mår bra och simmar runt som vanligt.
#9 - 30 oktober 2007 16:34
Vinter skrev:
Byter 25 - 30% varje vecka regelbundet, men sen jag skaffade ancinstrusarna får jag även slamsuga botten kanske mellan två tre ggr varje vecka utöver vattenbytena. Och då byter jag kanske ca 10%

Just nu verkar det lite sunkit ja, ligger en del smuts på botten så jag ska slamsuga nu och byta minst 30%

Inga andra fiskar är dåliga dock, inte ens den med svampen. Alla mår bra, dom brukar ha tendens att dra ihop fenorna när det blir FÖR mycket skit på botten, men alla mår bra och simmar runt som vanligt.

Mina platy är inte så glada i att jag byter för mycket vatten... Mitt kar brukar hålla en bra balans med mycket växter och sniglar (just nu medicinerar jag mot tarmmask så nu är det inte bra balans) så jag brukar inte byta mer än 20%, de gånger jag har bytt upp till 30 % har de faktiskt inte varit så pigga..

Mitt råd är att iaf inte byta mer än sammanlagt 30% i veckan och lägga foccus på dammsugningen.. Har du mycket växter och sniglar som gynnar balansen?? Posthorn ska vara de bästa städarna..
#10 - 30 oktober 2007 17:11
Ok, räcker det då tror du om jag dammsuger när det behövs men att det blir ca 30% vattenbyte under en vecka? Blir det inte för lite färskt vatten?

Jag har två sorters sniglar som jag fått med från växter jag köpt, vet inte vad dom heter men det är väl dom två vanligaste antar jag. Växter har jag ja, vet inte om jag har mycket men... det beror på vad man jämför med :)

Jag hade i salt hos den platyn som ändrat kroppsform och hon mår mycket bättre nu faktiskt. Såg ut som vanligt och simmade med utspända fenor. Så jag hade över henne i det vanliga karet där hon direkt hade ihop fenorna igen. Men efter ett tag så hade hon ut dom igen. Hon är inte 100% men mycket bättre än innan iaf.

Den svampiga platyn har också fått sig ett saltbad för att hjälpa den på traven lite. Kan inte ha i salt i akvariet för jag har corydoras där också. Får se, blir fläcken större får jag ha i den i saltbad igen, annars får hon vara för hon mår absolut inte dåligt.
#11 - 30 oktober 2007 17:27
Posthornsniglar blir upp till 1,5 cm stora så har du dem så vet du pga storleken.. Alla sniglar städar och är bra för balansen... Om karet känns sunket så är det möjligt att du har nitrat, kolla gärna med zoo om du inte har något test eller köp ett test... Nitrat beror på för mycket "näring" i förhållande till konsumtion, alltså du matar mer än fiskarna äter eller de bajsar stora mängder som du har för lite växter som kan ta hand om näringen..
Lite nitrat är inte farligt, det är ju omvandlad nitrit, men om karet börjar kännas sunket så kan det vara mycket.. Phu, hängde du med??

Jag menar alltså att då behöver du dammsuga mycket, tryck ner häverten i sanden så att det verkligen kommer upp smuts... Gärna rucka lite på växterna, försiktigt för att inte skada roten, så det kommer upp smuts och ner syre till rötterna..
Det kan hända att du behöver byta mer vatten nu för att få bort nitratet om det är det du har men om du har bytt mer än 30% per vecka så kan det vara därför fisken mår dåligt, tror jag...

Jag har ca 1/3 av det totala karet (250 L, ca 30 småfisk, ca 50 räkor) med växter och jag brukar ha en stor afrikansk växt som brukar ta upp 1/3 till men den ligger i dvala just nu, så det blir alltså 2/3... :D Jag får rensa för att min fisk ska få någonstans att simma och jag ska ha en chans att få se dem... :D Men så mår alla bra också, hade inte förlorat en enda fisk förrän jag fick tarmparasiten.. :(

Allt detta är mina tips... Det finns säkert lika många tips och åsikter på Zoopet som det finns folk här... ;)

Jo, kolla pumpen så att filtret inte är jättesmutsigt också..
Om du har dåligt vatten kryper sniglarna upp till ytan och även över ytan i större utstäckning än vanligt... Lita på dina egna sinnen speciellt luktsinnet.
#12 - 1 november 2007 09:04
Tack så jätte mycket för alla tips! Ska hålla koll på allt det där framöver och se.
Jag kör ner häverten i sanden på några ställen varje gång jag dammsuger och jag ser ju att det ligger väldigt mycket smuts i sanden.
Men att jag kan röra på växterna så att det kommer upp smuts där har jag inte tänkt på, ganska självklart egentligen :)

Filtret är ganska nyligen rengjort. Och mina vallisneria som jag köpte för nästan ett år sen och vissnade ner till enbart tre-fem cm tuvor har nu börjat växa faktiskt. Ingen aning om varför egentligen, men funkar det så ifrågasätter jag det inte ;)

Algerna har blivit färre och fiskarna mår bättre än dom gjort innan. Därför tycker jag det är så konstigt om denna platy mår dåligt pga dålig eller för bra vattenkvalite, ingen av dom andra fiskarna reagerar ju, snarare tvärt om, de mår bättre just nu.

Annons