Platy Yngel

#1 - 9 maj 2007 18:04
[COLOR=magenta]Hej jag har en fråga vi har en hona och en hane, vilket honan är väldigt fet vi tror hon är med yngel och har satt henne i ett yngel akvarie, hur iaktar man om hon kan vara det? hur länge tar det inna dom ynglar vore tacksam för svar om ngn visste:)[/COLOR]
#2 - 9 maj 2007 19:43
Det ser du om honan ser ovanligt tjock ut och beroende på färgen baktill så kan man ibland se en massa "svarta" prickar innuti som tyder på att de är yngel hon bär på :)

De är svårt att säga när hon kommer yngla av sig men när hon väl gör det så går de ganska snabbt.

Själv så har min fodervärd till mina platys fått 40st yngel :p
#3 - 9 maj 2007 19:57
Hur länge ska jag ha honan i ett yngelakvarie? eller ska jag låta henne vara bland dom andra fiskarna?(slöstjärtar) och försöka meta upp ynglen när dom kommer om dom kommer? [:-44] är platy yngel svåra att få att överleva Mvh Linda
#4 - 9 maj 2007 20:38
Alltså om du har slöjisar så kommer dom nog mumsa i sig dina yngel... något kanske överlever om de har bra gömställen och så.

Ifall inte din hona ser ut att må dåligt i yngel akvariumet så kan hon få stanna där.
Ha någon växt och kanske lite flytväxter så har ynglena även chans att gömma sig.
#5 - 9 maj 2007 21:45
de är ingen fara att ha hona där en längre tid om hon inte ser stressad elelr så ut, de bökar alltid lite mot plastglaset.

man har honan i så pass länge så att hon fått ynglerna (anteckna gärna datumet då de går 4 veckor innan nästa kull kommer)
jag brukar kolla när de slutar komma yngel, då får honon va kvar ca 2 timmar efter jag sett sista ynglet så de inte skulle komma fler.

de är en fördel att fylla yngelkaret med växter, om du har dne modellen med en mellanvägg i mitten så brukar jag dra upp de glaset ca en halv cm, sen fylelr jag ena sidan med växter och har honan i andra, ynglerna sticker rätt omgående över till växtsidan för att gömma sig och man får mindre "svinn" då honan ibland käkar upp sina egna yngel.
#6 - 10 maj 2007 18:05
Vi har en nät yngel bur dom i djuraffären sa att dom rekomenderade det, i dag har vi också köpt en flyt växt. hon ser ut och må bra:)
men vi är lite fundersamma om hon bara är tjock eller är med yngel, hon är nästan tre kantig runt magen..
sen har jag en fråga till hur många platy kan man ha tillsammans ? Kan man he två hanar och två honor eller blir det slagsmål?

Mvh Linda
#7 - 22 maj 2007 21:04
Mina två honor och även molly har fått yngel redan har nog tre olika kullar varav typ 3-6 av varje kull. Vissa tog grodorna vissa tog scalarerna...men nu e hon tjock igen och satte henne i yngelboxen idag. Hon vill såklart ut men frågan är om man kan styra vilket kön det ska bli. Jag har bara fått honor än sålänge så jag undrar om man kan styra det med PH som man kan med vissa ciklider.

Dom äldsta ynglena är väl ungefär en cm nu och kvar i boxen...tror dock scalarerna som är 7cm kommer ta dom om man släpper ut dom....när ska man våga igentligen?
#8 - 23 maj 2007 19:37
Ni som bor i Uppsala kan få fina platysyngel av mig gratis. Det blir bara för många! Maila mig...

Annons