Platy yngel slåss!!

#1 - 19 juli 2007 09:38
Hej.
Mina platy yngel slåss! 2-3 veckor gamla!
Ni som sett mitt ämne om en arg platy hanne som var kung i karet fattar nog vem som är pappa till dessa yngel....:)
Ojojoj säger jag bara, en kull på ca 30 yngel i ett 12 liters kar. 2 veckor gamla.
Döm om min förvåning när jag ser 2 små yngel buffa på varandra och spärra ut kroppen så det står härliga till! Ingen ville ge vika varefter de var på varandra hela tiden. Jösses säger jag bara. Är detta verkligen som det skall? Eller har jag fått en stam platy som är extremt arga??
Lätt att se vilka som blir hanar i detta fallet:)
#2 - 19 juli 2007 09:55
Om det är noramlt eller ej vet jag inte men våra platysar har aldrig gjort så iaf
#3 - 19 juli 2007 10:45
Har inte heller sett att mina Platy yngel skulle ha gjort så.
Något konstigt kanske på senaste tiden är att jag sett att min största Platy hona inte tycker om min dvärg gurami hane som hon gärna försöker puffa undan om han kommer nära.
#4 - 19 juli 2007 13:10
Hmm, har du kollat att temperatur och vattenvärden är ok? Finns det några växter eller gömställen i akvariet?
#5 - 19 juli 2007 14:08
Hahahaaa..jo nog buffas & knuffas di små liven om utrymme alltid.
Det har alltid mina yngel gjort. Åtminstone någon eller några i varje kull..Kommer någon för nära den andra vänder de baken till och börjar fen - fajtas som små ettermyror. :p Detta sker allra helst om de har lite utrymme, och 30 st. i 12 liter är nog lite trångt. Jag brukar mest observera detta medans jag har dem i det lilla flyt-yngelkaret, där det av naturliga skäl är trångt [:o]

Har däremot aldrig sett någon skillnad på detta ang. honor/hanar.
De flesta av mina som gjort såhär har utvecklats till honor.
#6 - 19 juli 2007 14:48
Healena skrev:

Har däremot aldrig sett någon skillnad på detta ang. honor/hanar.

De flesta av mina som gjort såhär har utvecklats till honor.

Jag tror nog de måste ha varit honor redan från början. Bara du som inte kunde se det när de var små ;)

Men jag håller med. 12 liter är väldigt litet utrymme. Risken är att de tom hämmas i sin utveckling, kan jag tänka mig.
#7 - 19 juli 2007 16:12
Jag har aldrig sett mina slåss, dom börjar bli 3 veckor snart..

Hur som helst, ursäkta, men en lite annan fråga gällande platybäbisar, kanske nån här kan svara på den..

När kan man se kön på dom? Vi har en som är något äldre och betydligt större ju och det ser ju ut som en hona med 2 vanliga fenor under buken, men visst växte typ bakre fenan ihop och bildade ja.. så det blev en hane senare?

Men vid vilken ålder då?
#8 - 19 juli 2007 17:23
Ja, here we go again:( Ser många som hoppar på folk som man tycker har för lite plats för sina fiskar. Javisst, jag tycker det är för många för 12 liter. Men inte i detta läge när de inte är äldre än 3 veckor. Jag menar, när kan man släppa ur yngel från en yngelbur om de skall gå säkra?? Och hur många liter är det? Jag hade dem där i ca 1 vecka, sen över till ett 12 Liters. Naturligtvis skall jag inte ha dem där så länge, det är ett yngelakvarium. De är alldeles för små att flytta till mina större akvarium. Jag vill inte att de skall bli mat, så några veckor till skall de få gå här. Och det är vatten från det stora karet, byter lite vatten 2 gånger i veckan. Filter, stenar och växter finnes.

Anledning till att jag skrev detta ämnet är ju att jag hade min gamla, snyft, arga platy hanne som far till dem. Detta trodde jag inte från början, men så helt plötsligt blev hans uppvaktade hona tjock som ett hus. Och ploppade ut yngel efter yngel som jag faktiskt blev vittne till:)
Och några yngel verkar ju fått hans humör:) Skall bli kul att följa denna kull. Nu borde det ju bli många som vill bli herre på täppan, hehe.

Om ni missat story om min arga platy hanne, kolla in http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102969&highlight=arg+platy
#9 - 19 juli 2007 20:35
Ja, here we go again:( Ser många som hoppar på folk som man tycker har för lite plats för sina fiskar. Javisst, jag tycker det är för många för 12 liter. Men inte i detta läge när de inte är äldre än 3 veckor. Jag menar, när kan man släppa ur yngel från en yngelbur om de skall gå säkra?? Och hur många liter är det? Jag hade dem där i ca 1 vecka, sen över till ett 12 Liters. Naturligtvis skall jag inte ha dem där så länge, det är ett yngelakvarium. De är alldeles för små att flytta till mina större akvarium. Jag vill inte att de skall bli mat, så några veckor till skall de få gå här. Och det är vatten från det stora karet, byter lite vatten 2 gånger i veckan. Filter, stenar och växter finnes.

Det är väl ingen som har hoppat på någon här? Men man måste väl få kunna uttrycka sin åsikt och påpeka att man tycker akvariet är för litet? Annars är det ingen idé att ställa frågor om man inte vill att folk ska svara ärligt, eller hur? Själv vill jag gärna att folk ska tala om för mig i fall det är nånting som jag kan göra bättre. Bara de gör det på ett schysst sätt och det tycker jag att jag har gjort. Det var iaf verkligen inte min mening att komma med påhopp.

Det är inte heller någon som har sagt att du skulle släppa ut ynglen i ett akvarium där de skulle bli mat. Däremot är min åsikt (inget påhopp) att du borde skaffa dig ett större yngelakvarium. Att de bråkar är fö ett tecken på att de skulle behöva mer utrymme.
#10 - 19 juli 2007 21:54
Hej.
Menar inte riktigt att jag blivit påhoppad, bara menade att många diskussioner jag läst har det blivit så.
Nog om det, jag vet inte om jag vill hålla med dig, batski, att det är för trångt och att de slåss därför. Har haft 2 kullar före med andra föräldrar och de har inte visat detta humör. Så jag tror fortfarande att det är min elaka hane som spökar vidare:)......
Återstår naturligtvis att se......

By the way, just platyhanar har jag inte lyckats få fram från de förra kullarna. Kanske denna kull som behövs!?
#11 - 20 juli 2007 18:51
batski skrev:
Jag tror nog de måste ha varit honor redan från början. Bara du som inte kunde se det när de var små ;)

.

Hahaaaa.. :D jag antog nog att det förstods vad jag menade fastän jag uttryckte mig lite..dumt :p[:o]

Det brukar ta någon månad ungefär..kanske lite till - innan man ser om analfenorna blir till gonopodium. Jag har mest fått honor, men en liten hanne har jag fått, och det tog en bra stund innan han fick sitt gonopodium.
Har läst någon stans att det kan ha med vattentemperaturen att göra - vilket kön de får.. Eller minns jag kanske fel? Whatever..

Ang. utrymme... jag har faktiskt fött upp mina yngel i flytkaret. Alltså har de haft ganska trångt om utrymme, men det har funkat. Jag har som mest haft 5 stycken däri samtidigt, och släppt ut dem när de varit för stora för de vuxnas munnar. Har då sett till att de haft javamossa att gömma sig i.

Men det är under denna tid - i flytkaret när de haft ganska liten simyta - jag sett dem fenfajtas om utrymme. Men visst kan det kanske ha med arvsanlag att göra också? De flesta som fajtats hos mig har varit yngel från min gamla bossiga hona som hade ett himla humör..:D
#12 - 21 juli 2007 15:36
Zirconia skrev:
Jag har aldrig sett mina slåss, dom börjar bli 3 veckor snart..

Hur som helst, ursäkta, men en lite annan fråga gällande platybäbisar, kanske nån här kan svara på den..

När kan man se kön på dom? Vi har en som är något äldre och betydligt större ju och det ser ju ut som en hona med 2 vanliga fenor under buken, men visst växte typ bakre fenan ihop och bildade ja.. så det blev en hane senare?

Men vid vilken ålder då?

Det stämmer precis, analfenan ombildas till ett [SIZE=4][COLOR=Red]gonopodium[/COLOR][/SIZE] (snopp) vid ungefär en-en och en halv månads ålder, honorna får en större mörk fläck, "dräktighetsfläck", den brukar man kunna urskilja redan vid 2-3 veckors ålder, men det blir naturligtvis lättare ju äldre de är. OBS! att honorna har denna fläck jämt, även när de just fött yngel....:D
#13 - 21 juli 2007 15:38
Hej.

Mina platy yngel slåss! 2-3 veckor gamla!

Ni som sett mitt ämne om en arg platy hanne som var kung i karet fattar nog vem som är pappa till dessa yngel....:)

Ojojoj säger jag bara, en kull på ca 30 yngel i ett 12 liters kar. 2 veckor gamla.

Döm om min förvåning när jag ser 2 små yngel buffa på varandra och spärra ut kroppen så det står härliga till! Ingen ville ge vika varefter de var på varandra hela tiden. Jösses säger jag bara. Är detta verkligen som det skall? Eller har jag fått en stam platy som är extremt arga??

Lätt att se vilka som blir hanar i detta fallet:)

Detta beror med största sannolikhet på utrymmesbrist, de hunsade ynglen har ju ingentstans att ta vägen....de behöver antagligen bara gå där ungefär 3-4 veckor, sedan kan de flytta tillbaka till föräldrarna.:D
#14 - 22 juli 2007 06:31
Healena skrev:

Det brukar ta någon månad ungefär..kanske lite till - innan man ser om analfenorna blir till gonopodium. Jag har mest fått honor, men en liten hanne har jag fått, och det tog en bra stund innan han fick sitt gonopodium.

Har läst någon stans att det kan ha med vattentemperaturen att göra - vilket kön de får.. Eller minns jag kanske fel? Whatever..

Så ska det iaf funka med endlers. Vad jag förstått ska det föddas fler honor på sommaren och fler hanar på vintern. I akvarium kan vi styra det genom att ha ständig vinter eller ständig sommar, men det bästa är naturligtvis att ha nån mellantemperatur.
#15 - 22 juli 2007 13:31
tummen skrev:
Det stämmer precis, analfenan ombildas till ett [SIZE=4][COLOR=red]gonopodium[/COLOR][/SIZE] (snopp) vid ungefär en-en och en halv månads ålder, honorna får en större mörk fläck, "dräktighetsfläck", den brukar man kunna urskilja redan vid 2-3 veckors ålder, men det blir naturligtvis lättare ju äldre de är. OBS! att honorna har denna fläck jämt, även när de just fött yngel....:D

Ah, vad bra, då vet vi på ett ungefär då :) Har bara ett yngel som är ganska precis en månad, vi ska se om vi kan se vad han/hon är då :)
Resten av ynglen är för små ännu :)

Tusen tack för hjälpen :D
#16 - 22 juli 2007 19:54
...hoppas du snart får fler yngel....
Bilagor:
#17 - 22 juli 2007 20:14
Har för mig att jag har sett guppyhonor slåss som värsta cikliderna, och om jag inte minns helt fel, så har jag även haft ett platyyngel för längese´n, som slogs med ett jämstort auratusyngel.
#18 - 22 juli 2007 20:29
tummen skrev:
...hoppas du snart får fler yngel....

Jo, det är väl på gång hela tiden med våra platys, men vi har 14 små också som är 2 veckor idag, det räcker så ett tag :)

Annons