Platyhona som håller på att yngla! Snabbt svar!!

#1 - 1 december 2008 13:18
Har en Platyhona i sonens akvarium som har släppt några yngel, sen hade hon besvär med att klämma fram en del bajs, vet inte om hon ynglat färdigt då vi bara sett tre yngel..

Saken är den att alla hanarna är på henne hela tiden och hon verkar vilja va ifred, kan man flytta henne till yngelkaret och se vad som händer??
#2 - 1 december 2008 13:23
Det är ganska vanligt att hanarna är på honorna när det är dags. Det är ju trots allt mat som kommer ut [:o]
Har man en del täta växter så brukar honan ta skydd där och det löser sig självt. Har hon inga gömställen kan det bli väldigt stressande för henne med alla fiskar som vill ha hennes "mat" så då kan det vara en idé att flytta över henne denna gången. Men till nästa gång råder jag att ha planterat mer om du nu inte redan har det ;)
#3 - 1 december 2008 13:28
Nina82 skrev:
Det är ganska vanligt att hanarna är på honorna när det är dags. Det är ju trots allt mat som kommer ut [:o]

Har man en del täta växter så brukar honan ta skydd där och det löser sig självt. Har hon inga gömställen kan det bli väldigt stressande för henne med alla fiskar som vill ha hennes "mat" så då kan det vara en idé att flytta över henne denna gången. Men till nästa gång råder jag att ha planterat mer om du nu inte redan har det ;)

Det finns växter och mossa i karet, men hon kan verkligen inte gömma sig hur hon än försöker, tycker lite synd om henne för man ser att hon är stressad..

Om vi sätter henne i yngelkaret äter hon uppmin molly yngel då eller hindras hon av sina hormoner!?
#4 - 1 december 2008 14:25
Maraschino skrev:
Det finns växter och mossa i karet, men hon kan verkligen inte gömma sig hur hon än försöker, tycker lite synd om henne för man ser att hon är stressad..

Om vi sätter henne i yngelkaret äter hon uppmin molly yngel då eller hindras hon av sina hormoner!?

Finns nog inga hormoner som hindrar levandefödare från att äta yngel, tyvärr.

Antingen får naturen ha sin gång och det som händer händer eller så får du skaffa en yngelbox till ;)
#5 - 1 december 2008 14:29
yngelboxar kan hjälpa...men oxå stjälpa....

här så så blir ynglen alltid mat i yngelboxar.
honan föder,,,,,blir smal,,,,äter upp alla...lika tjock igen....

tycker det funkar bäst med en massa växter...massor med flytväxter....
eller massor med låååånga växter som ligger på ytan...typ vallesneria...

.
#6 - 1 december 2008 14:39
Hon får gå kvar i sonens kar, verkar ha lugnat ner sig lite däri hanarna är inte riktigt lika på nu längre så hon har kanske ynglat klart!
#7 - 1 december 2008 14:42
Maraschino skrev:
Hon får gå kvar i sonens kar, verkar ha lugnat ner sig lite däri hanarna är inte riktigt lika på nu längre så hon har kanske ynglat klart!

Låter bra. Många gånger kan det hjälpa att mata lite oftare men mer sparsamt när det vankas yngel så de håller sig mätta.
#8 - 1 december 2008 14:46
Nina82 skrev:
Låter bra. Många gånger kan det hjälpa att mata lite oftare men mer sparsamt när det vankas yngel så de håller sig mätta.

Vi har inte haft en aning om när dessa skulle yngla, de såg dräktiga ut när vi köpte de för tre veckor sen! :p
Var sambon som upptäckte det i förmiddags att det fanns yngel i karet. Hur länge är en platy/molly dräktig!?
#9 - 1 december 2008 15:03
Maraschino skrev:
Vi har inte haft en aning om när dessa skulle yngla, de såg dräktiga ut när vi köpte de för tre veckor sen! :p

Var sambon som upptäckte det i förmiddags att det fanns yngel i karet. Hur länge är en platy/molly dräktig!?

4-5 veckor ungefär
#10 - 1 december 2008 15:42
Nina82 skrev:
4-5 veckor ungefär

Ok då vet jag!! Tycker det är en info som saknas i artbeskrivningarna..
#11 - 3 december 2008 15:17
Maraschino skrev:
Ok då vet jag!! Tycker det är en info som saknas i artbeskrivningarna..

Det finns mycket här i forumet, kolla den här tråden t.ex. speciellt det första "inlägget" är matnyttigt....:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116248&highlight=H%E5rda+fakta
#12 - 3 december 2008 15:49
tummen skrev:
Det finns mycket här i forumet, kolla den här tråden t.ex. speciellt det första "inlägget" är matnyttigt....:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116248&highlight=H%E5rda+fakta

Tack för den länken ska kika igenom tråden när jag har lite mer tid!! Läste lite nu och där verkar finnas en hel del skoj att läsa!
#13 - 4 december 2008 22:04
Maraschino skrev:
Tack för den länken ska kika igenom tråden när jag har lite mer tid!! Läste lite nu och där verkar finnas en hel del skoj att läsa!

Det är själva avsikten med den tråden...:D
#14 - 13 december 2008 12:15
hur ser man på platyhonan att hon ska föda ?hur ser ynglarna ut ? *nybörjare*
#15 - 13 december 2008 13:07
Nina82 skrev:

Hur menar du med hennes mat?

Sedan beror det på hur hanen gör är han och ''nosar'' där ynglen kommer så är det inte för att äta utan att parar sig igen eller om han simmar tät och försöker ''komma till'' och det kan andra hanar göra nästan direkt efter honan är klar. Ska han nu äta upp dom så skulle jag tro han gör det sen och inte direkt vid födseln. Plus jag har aldrig haft Platys som har varit några stor ätare av yngel.
#16 - 13 december 2008 13:14
Nico_platy skrev:

Det bästa är att varje dag sätta sig ner framför akvariet en stund för att se och lära deras betéende. På så vis kommer du lära dig när det är dags genom att se på deras betéende. Eftersom de ynglar varje månad kommer du lära dig snabbt och redan nästa månad kommer du ha bättre koll :)
Det du kan titta efter är förstås om honan är tjock men även om hon börjar dra sig undan. Precis innan och under födseln brukar hon även få en ljus svullnad vid analen.
Du kommer lära dig se ganska tydligt om du bara tar dig tid att lära dig dina fiskars betéende ;)

Ynglen ser ut som pyttesmå minikopior av sina föräldrar så det går du inte miste om, men har du inte gott om gömställen kan det hända att de ganska snabbt blir uppätna.

Lycka till :)
#17 - 13 december 2008 13:19
Flaxss skrev:
Hur menar du med hennes mat?

Sedan beror det på hur hanen gör är han och ''nosar'' där ynglen kommer så är det inte för att äta utan att parar sig igen eller om han simmar tät och försöker ''komma till'' och det kan andra hanar göra nästan direkt efter honan är klar. Ska han nu äta upp dom så skulle jag tro han gör det sen och inte direkt vid födseln. Plus jag har aldrig haft Platys som har varit några stor ätare av yngel.

En del fiskar lär sig ganska fort vart ynglen kommer ut och kan ibland vara riktigt ihärdiga när de märker att det är dags för honan. För dem är det god mat på gång när honan ska föda.

Med hennes "mat" menade jag alltså hennes yngel ;)
#18 - 13 december 2008 13:41
tack så mycke
#19 - 13 december 2008 14:30
Nina82 skrev:
En del fiskar lär sig ganska fort vart ynglen kommer ut och kan ibland vara riktigt ihärdiga när de märker att det är dags för honan. För dem är det god mat på gång när honan ska föda.

Med hennes "mat" menade jag alltså hennes yngel ;)

jag har odlat svärdbärare,platy,guppy,mollies sen evigheter tillbaka. Har aldrig varit med om att ''hanarna'' har varit och ätit upp ynglen direkt efter att dom kommit ut. Däremot sen brukar det gå åt någon(ra).

Som jag skrev innan har jag bevittnat att hanarna oftast vill para sig direkt igen. Och därav följer och ''nosar'' direkt efter inte för att äta!.

Men det finns kanske en del som gör så, men jag har aldrig sett det.

Hur som helst är det ju bra att flytta honan, och sedasn föda upp ynglen för sig själva om man nu vill odla på dom. Annars är väl nycklen att ha många gömställen.
#20 - 15 december 2008 12:50
Nico_platy skrev:

även di skall nog läsa denna tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116248
#21 - 8 januari 2009 20:03
Det är inte ovanligt att honorna blir jagade,hanarna känner på sig när honan ska föda och jagar då honorna.Men honorna brukar inte få så mycket lugn och ro fast dem har fött,för hanarna märker också när honan inte är med yngel och vill då para sig med honan.

Annons