Platyn exploderade...vad är detta ??

#1 - 1 september 2008 10:44
Hej !

Mina platys simmade omkring som vanligt idag, fick lite mat, alla var glada
och studsade omkring som vanligt.

Fram tills för 5 min sedan. Jag tittar till karet, allt är bra.
Jag går på dass, kommer tillbaka, då har en platy exploderat !!!!

Den hänger vid yngelkassen (se bild) med store delar av tarmen utanför.
Det ser ut som om den har fått ett hål i sidan, och tarmen har ramlat ut.

Vad i jööse namn är detta ??

Först trodde jag det var någon mask som kröp ur den, men det var/är tarmen.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 1 september 2008 10:50
Vad matade du med
#3 - 1 september 2008 10:50
Usch. Vad läskigt... :( :( :(
#4 - 1 september 2008 10:52
Sera flingfoder var på menyn idag.
#5 - 1 september 2008 10:55
kan det vara som så att han (det var en hane) kom lite för nära
mina scalarer som imorse la en bra romkaka på pumpen ?

Och där fått sig ett rejält bett ??

(att jag är irriterad för att de lägger där istället för på en planta är en annan sak)
#6 - 1 september 2008 11:28
Kensa skrev:
kan det vara som så att han (det var en hane) kom lite för nära

mina scalarer som imorse la en bra romkaka på pumpen ?

Och där fått sig ett rejält bett ??

(att jag är irriterad för att de lägger där istället för på en planta är en annan sak)

En tanke lite utanför ämnet. Kan det inte vara så att det är lite dålig vattencirkuation och syresättning av vattnet om de lägger romen på pumpen där flödet är som starkast??? Mindre risk för mögel då kanske???!
En tanke bara, som sagt.. [:o] :D
#7 - 1 september 2008 11:44
Katharina skrev:
En tanke lite utanför ämnet. Kan det inte vara så att det är lite dålig vattencirkuation och syresättning av vattnet om de lägger romen på pumpen där flödet är som starkast??? Mindre risk för mögel då kanske???!

En tanke som är god, men skalarer och även andra fiskar väljer ett ställe att lägga rommen på som de tror är jättebra. Sedan om det är på insuget på ett innerfilter(mina diskus:p) eller på ett blad, är inte så mycket man kan göra utan det är föräldrarna själva som väljer detta.
Lägger de sedan rom på samma ställe några gånger utan att äggen kläcks av någon orsak, byter de ofta ställe i karet.

Varför din fisk blev sådan tror jag du redan kommit på, antagligen skalarerna som pussat lite på den;).
#8 - 1 september 2008 11:52
Men den måste väl skadat sig på något vis? Tryckts mot något vasst, åkt in i pump, ja, inte vet jag... Kan en scalar verkligen bita ett så stort hål...? (Tycker det ser stort ut på bilden iaf...)Så min totalt okvalificerade gissning är nog att den råkat ut för en freak accident.

Annars är de ju ganska "tänjbara", tänker på bukvattusot, yngel och mat som fyller upp magen, de brukar ju inte spricka av det... Och tarmen som tittar ut ser väl rätt normal ut?

Läbbigt, hur som helst.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 1 september 2008 12:17
Kensa skrev:
Sera flingfoder var på menyn idag.

Ok, då var det inte fodret i alla fall.
Sannolikt så har väl skadan uppstått av ett bett eller av något vasst i inredningen som t.ex. lavasten
#10 - 1 september 2008 12:22
Ok, då var det inte fodret i alla fall.

Sannolikt så har väl skadan uppstått av ett bett eller av något vasst i inredningen som t.ex. lavasten

hoppas det. det finns ju ett gäng platys + ett bra gäng med yngel, så en eller anna förlust av skilda skäl kan man ta, bara det inte är en sjukdom så att alla exploderar inom kort.......
#11 - 1 september 2008 12:25
Men den måste väl skadat sig på något vis? Tryckts mot något vasst, åkt in i pump, ja, inte vet jag... Kan en scalar verkligen bita ett så stort hål...? (Tycker det ser stort ut på bilden iaf...)Så min totalt okvalificerade gissning är nog att den råkat ut för en freak accident.

Annars är de ju ganska "tänjbara", tänker på bukvattusot, yngel och mat som fyller upp magen, de brukar ju inte spricka av det... Och tarmen som tittar ut ser väl rätt normal ut?

Läbbigt, hur som helst.

hålet var inte så stort faktiskt. bara lagom för tarmen att ploppa ut om man säger så.

yngel är det inte....det var en hane.
#12 - 1 september 2008 12:28
Katharina skrev:

tack för omtanken, men det sista jag har problem med är faktiskt vattencirk och kvalité....såvida inget dramatiskt hände inatt,,,,,

nää...scalarena gillade inte att jag flyttade på en anubiasplanta som var deras huvudläggningsställe (långt ord), och ersatte den med en annan anubiasplanta.....vilket jag i min korkade värld skulle vara bättre, med större och mer stabila blad......tji fick jag...
#13 - 1 september 2008 14:02
Kensa skrev:
hålet var inte så stort faktiskt. bara lagom för tarmen att ploppa ut om man säger så.

yngel är det inte....det var en hane.

Aha, det var ngt mörkt streck på bilden som jag tänkte var ett sår, men då var det nåt annat.[:o]
Hoppas ingen mer råkar ut för samma sak.
#14 - 1 september 2008 14:05
Kensa skrev:

nää...scalarena gillade inte att jag flyttade på en anubiasplanta som var deras huvudläggningsställe (långt ord), och ersatte den med en annan anubiasplanta.....vilket jag i min korkade värld skulle vara bättre, med större och mer stabila blad......tji fick jag...

Jaha.. Du la näsan i blöt alltså...
Ja, är knoppen dum får själen lida..Lr hur var det nu... :D ;)
#15 - 1 september 2008 14:21
Katharina skrev:
Jaha.. Du la näsan i blöt alltså...

Ja, är knoppen dum får själen lida..Lr hur var det nu... :D ;)

jo....men om nu någon skulle för sig att byta ut vår IKEA-säng mot hästens så skulle inte vi flytta våra sängkammaraktiviteter in i pannrummet...........[:o].....
#16 - 4 september 2008 00:52
Faktum är att om guds pekfinger kom ner och möblerade om här hemma och placerade en vattensäng med sidenlakan i sovrummet så ska gud vara jävligt glad om jag nöjde mig med att förpassa sängkammaraktiviteterna till källaren, faktum är att jag antagligen skulle lacka ur fullständigt och knalla iväg och bränna ner några kyrkor medans jag trallade på Ebba Grön klassikern Häng Gud, om jag hade velat få ommöblerat i tid och otid så hade jag antingen blivit inredningsarkitekt eller klivit ur garderoben och börjat dejta Ernst Kirchsteiger..

Dina scalarer har mina fulla sympatier, att sen platyn kom snokande och la näsan i blöt, tja!
#17 - 4 september 2008 00:55
Faktum är att om guds pekfinger kom ner och möblerade om här hemma och placerade en vattensäng med sidenlakan i sovrummet så ska gud vara jävligt glad om jag nöjde mig med att förpassa sängkammaraktiviteterna till källaren, faktum är att jag antagligen skulle lacka ur fullständigt och knalla iväg och bränna ner några kyrkor medans jag trallade på Ebba Grön klassikern Häng Gud, om jag hade velat få ommöblerat i tid och otid så hade jag antingen blivit inredningsarkitekt eller konverterat och klivit ur garderoben och börjat dejta Ernst Kirchsteiger..

Dina scalarer har mina fulla sympatier, att sen platyn kom snokande och la näsan i blöt, tja det finns så gott om platin att en hit eller dit knappast spelar någon roll! ;)
#18 - 4 september 2008 22:01
Men om det var Ernst själv då, och inte Guds pekfinger??
Och om det var gratis??
#19 - 5 september 2008 00:19
Om herr Kirchsteiger knackat dörr här så hade jag plockat fram kakor och bjudit på kaffe innan jag vänligen men bestämt visat honom på porten då ingenting här i livet någonsin är gratis.

F'låt om vi pajar tråden Kensa..
#20 - 5 september 2008 06:24
Men vadå fan vad skönt de skulle vara om någon kom och gjorde om hemma gratis. skulle inte klaga. Vore skit skönt kunde ställa in två sängar i sovrumet iställe för en tror jag skulle före dra att sova själv i min säng igen. Tjejen tar upp hela 160 sängen som vanligt jag får enna hörnet har fått stryk och en röv i ryggen inatt asså skulle vara rätt skönt med en egen säng, eller en planka som delar av sängen på mitten
#21 - 5 september 2008 06:31
hur som haver, inga fler firrar har exploderat.

jag har kunnat konstatera att just platystamen är riktigt nyfiken på
scalarernas rom, och det får sig ett och annat nafs när de kommer
lite för nära.

Jag tror att han kom lite för nära, och antingen fick sig ett rejält hugg,
eller blev hastiogt bortmotad så att han simmade in i en skifferplatta som
står (stod...numera nerlagd) upp ganska nära scalarernas revir, och därmed
skurit sig.
#22 - 5 september 2008 06:35
Skönt att det inte hänt nöe mer iaf urch idag ska jag göra vatten byten i mina kar tror jag iaf i det lila det stora tror jag jag ska låta vara ett tag till om värdena är bra men dags att göra rent pumparna lite också käns kul när man börjar må dåligt
#23 - 5 september 2008 19:51
Kensa skrev:
jo....men om nu någon skulle för sig att byta ut vår IKEA-säng mot hästens så skulle inte vi flytta våra sängkammaraktiviteter in i pannrummet...........[:o].....

Jo, du attans.... Pannrummet eller gå i kloster... :D I pannrummet borde det ju hetta till.. [:-30][:-38][:-58][:-92]

Gaffel skrev:
Faktum är att om guds pekfinger kom ner och möblerade om här hemma och placerade en vattensäng med sidenlakan i sovrummet så ska gud vara jävligt glad om jag nöjde mig med att förpassa sängkammaraktiviteterna till källaren, faktum är att jag antagligen skulle lacka ur fullständigt och knalla iväg och bränna ner några kyrkor medans jag trallade på Ebba Grön klassikern Häng Gud, om jag hade velat få ommöblerat i tid och otid så hade jag antingen blivit inredningsarkitekt eller konverterat och klivit ur garderoben och börjat dejta Ernst Kirchsteiger..

Dina scalarer har mina fulla sympatier, att sen platyn kom snokande och la näsan i blöt, tja det finns så gott om platin att en hit eller dit knappast spelar någon roll! ;)

Jag tror att du lider av storhetsvansinne.... Kensa. Bjud inte hem Gaffel till dig, han kanske börjar prata med dina Skalarer... :D
#24 - 6 september 2008 10:49
Gaffel skrev:

Du gaffel Ernst Kirchstaiger är hetro och lyckligt gift och har barn så du kan lägga ner tanken på att dejta honom om du får för dig att lägga om dina sexuella preferenser :D
Rätt jobigt när man inte riktigt vet vad som orsakat skadan på fisken. :confused:
#25 - 6 september 2008 11:16
Mick13 skrev:
Du gaffel Ernst Kirchstaiger är hetro och lyckligt gift och har barn så du kan lägga ner tanken på att dejta honom om du får för dig att lägga om dina sexuella preferenser :D

Rätt jobigt när man inte riktigt vet vad som orsakat skadan på fisken. :confused:

Tror du på fullaste allvar att en kille med den här hemsidan kan vara helt straight? ;)
#26 - 6 september 2008 12:14
Gaffel skrev:
Tror du på fullaste allvar att en kille med den här hemsidan kan vara helt straight? ;)

Ha ha.. Snacka om homofob.... Springer du runt därhemma i Kungsladugård och slår dig för bröstet också, som en gorillahanne för att folk ska veta att du är streigt??? :D

Dileva gillar ju också tjejer fast han inte har så manlig utstålning direkt...
Men jag måste säga att personligen vill jag nog att killen åtminstonde ska ha lite hår på bröstet... :D Breda axlar osv är inte heller så dumt... :p Alla dras vi till olika typer... Varandras motsats eller så... ;)
#27 - 6 september 2008 12:24
Behövs inte, har man en grabb på snart 8 bast som själv fickparkerar familjens 2.5 ton jänk så kan man gå runt i rosa kråsskjorta och plocka syrenkvistar i parken utan att nån höjer ett ögonbryn.
#28 - 6 september 2008 12:55
Det heter inte rosa utan laxfärgadskjorta i tv-serien Vänner enligt Ross.
Själv har jag varit torsk på skoaffärer i jakt på boots av olika slag.
Off topic rejält. Man kan få "napp" av motsatta könet med rätt boots
#29 - 6 september 2008 13:00
Gaffel skrev:
Behövs inte, har man en grabb på snart 8 bast som själv fickparkerar familjens 2.5 ton jänk så kan man gå runt i rosa kråsskjorta och plocka syrenkvistar i parken utan att nån höjer ett ögonbryn.

eriahl skrev:
Det heter inte rosa skjorta utan laxfärgad i tv-serien Vänner enligt Ross

Ha ha ha.... [:-92][:-93][:-88]
#30 - 6 september 2008 13:05
eriahl skrev:

Det enda laxfärgade jag lagt nävarna på var en korsett med en vacker rödtopp fastsnörad på insidan, vänner, e de nått sånt däringa program för små Ernstar?

Kanske läge att ta en ev fortsättning off topic innan tråden spårar ur helt eller?
#31 - 6 september 2008 13:08
eriahl skrev:

Det enda laxfärgade jag lagt nävarna på var en korsett med en vacker rödtopp fastsnörad på insidan, vänner, e de nått sånt däringa program för små Ernstar?

Kanske läge att ta en ev fortsättning off topic innan tråden spårar ur helt eller?
#32 - 6 september 2008 13:59
Gaffel skrev:

Sidan tyder på att Ernst är trygg i sin manlighet och inte behöver begagna sig av konstgjorda machoattribut.
Bilagor:
#33 - 6 september 2008 14:11
Sidan tyder på att Ernst är trygg i sin manlighet och inte behöver begagna sig av konstgjorda machoattribut.

Ja, jag håller med till viss del. Min kille är inte den typen som slår sig för bröstet och han bryr sig inte om någon av polarna har tveksam läggning
(de trodde att en av killarna var homo lr bi förrut) det bästa var att han heter Alex och lillgrabben snackade perfekt men kallar honom för Alice :D vi höll på att garva ihjäl oss... [:-88]

Men sen vill jag inte att han ska konkurrera med mig om plats framför spegeln och få mig att känna mig manhaftig om det ska utföras något kroppsarbete... Kort och gott så vill jag ha en man som är manlig utan att "Gaffla" så mycket.. :D:D:D
#34 - 6 september 2008 14:11
Lägg av nu, ämnet är sjukdommar, men tydligen skall alla trådar förvandlas till off-topic nu [:(!]
#35 - 6 september 2008 14:14
Guy Palm skrev:
Lägg av nu, ämnet är sjukdommar, men tydligen skall alla trådar förvandlas till off-topic nu [:(!]

Ja, hmm... Sorry.. men ämnet verkar vara uttömt så vi började spåna ist... Några exploderande fiskar Kensa??? :D
#36 - 6 september 2008 14:18
Katharina skrev:
Ja, hmm... Sorry.. men ämnet verkar vara uttömt så vi började spåna ist... Några exploderande fiskar Kensa??? :D

Då kan vi alltså be Kjell plocka bort Off-topic eftersom det är ok att skriva om vad som helst när ämnet är uttömt.
#37 - 6 september 2008 14:20
Guy Palm skrev:
Då kan vi alltså be Kjell plocka bort Off-topic eftersom det är ok att skriva om vad som helst när ämnet är uttömt.

Nu bidrar även du till trådurspåningen... Du kan göra en egen tråd om ämnet att byta ämne i trådar, om du vill diskutera det... ;)

Annons