platyyngel!!

#1 - 27 mars 2006 20:04
har bara några frågor om mina platyyngel. har ca 14 st från två olika kullar. de första är ca 4 veckor och har flyttat till det stora akvariet och de stora fiskarna :p egentligen undrar jag bara hur lång tid det tar innan jag kan ta dom till affären :confused: . sedan har tre av de stora ynglena väldigt långa stjärtfenor, ungefär halva lillplatykroppen (typ 5 mm) ska det vara så eller är det någon typ av missbildning eller defekt??
tacksam för svar :D :D
#2 - 28 mars 2006 17:56
Affärer brukar nog ta emot dem när de är ca 3 cm? Om dom ens tar emot från privatpersoner.

Det med fenorna vet jag inte, men dom kanske är slöjvariant. Det finns ja, men det är ovanligt.
#3 - 28 mars 2006 19:21
Mina platyyngel är ungefär 2,5-3 cm långa nu skulle jag tippa, och det har säkert tagit.... 4 mån :confused: för dem att bli så stora.
#4 - 28 mars 2006 20:57
4 månader ?? är inte det ganska mycket ?? mata med nykläckt artemia 2-3 gånger om dagen så växer de nog fortare :) eller gör du det redan kanske ?

//kim
#5 - 28 mars 2006 21:36
Nej, har bara matat med flingfoder.... amatörakvarist kan man säga att jag är :D, men det är jag nog inte ensam om här. Mina fiskar mår prima ändå, även om det har varit två dödsfall än så länge, fast tror det var pga ålder. Artemia, ok, tack för tipset, men hur odlar ni seriösa akvarister det? :) I ett speciellt kar antar jag, med egen belysning o sånt...? Hur gör man? Säkert jättedumma frågor, men nu har jag ställt dem. [:o] (Ursäkta att jag lånar tråden för att ställa egna frågor peach. :()
#6 - 28 mars 2006 21:40
Du behöver bara en gammal glasslåda (tvåliters), salt, artemiaägg och en lampa att ha över innan/när du ska fånga dem =)

Finns andra metoder än glasslådan men jag tycker den är enklast och funkar bra.

Inte krångligt alls.

Finns många bra trådar om det här på forumet
#7 - 28 mars 2006 21:46
Det låter ju jätteenkelt :) Tack för svaret. Men en fråga till... hur länge kan artemian betraktas som "färsk", det vill säga hur lång tid kan man mata med dem efter de har kläckts?
#8 - 29 mars 2006 13:25
jag brukar bara mata med det samma dag som den kläckts, fast ibland dagen efter !! men du vet hur man kläcker dom i glasslåda lr ??

//kim
#9 - 29 mars 2006 15:35
ja, join4t tipsade mig om glasskartongen :) låter lätt... men får se när jag provar på det. tack för svaren iaf
#10 - 29 mars 2006 15:47
[quote=neon_kimpan]4 månader ?? är inte det ganska mycket ?? mata med nykläckt artemia 2-3 gånger om dagen så växer de nog fortare :)

//kim[/quote]

Oj, mina är ca en månad och är inte större än 1 cm[:o] . Fast jag matar inte med artemia... kanske jag skulle.
#11 - 29 mars 2006 15:51
artemia är nog det alldra bästa man kan mata t.ex. guppy platy och sånna yngel med :D fast det kan vara ganska jobbigt ibland att hålla på o starta en ny om gång hela tiden. men det tycker jag det är värt :)

//kim
#12 - 29 mars 2006 16:14
Man kan inte odla artemia 1gång i veckan och när det inte finns tillgång till det längre kan dom få flingfoder? Eller vill dom inte ha flingfoder då?
#13 - 29 mars 2006 18:42
vad är artemia var får man tag på det?
#14 - 29 mars 2006 18:52
Artemia (ägg) köper man i dom flesta djuraffärer (tyvärr är dom av skiftande kvalité, äggen alltså, beroende på märke).

Tala inte om för butiken som du skall lämna ungfiskarna till hur gamla dom är för då tror jag inte att dom vill ha dom..

Platy´n är en fisk som växer mycket fort vid rätt skötsel, dvs lagom med mat och täta vatten byten. Jag brukar mata mina yngel med räkmix som huvudfoder och sedan försöker jag varierar med olika foder, framförallt för att fiskarna ska "lära" sig att äta allt..
Normallt säljer jag ungfiskarna när dom är två månader och då har dom en längd på ca 3-4cm..
#15 - 29 mars 2006 19:22
Hur länge "håller" artemiaägg?
Har en förpackning här men den är några år gammal (oöppnad). Kan den funka eller är det förstört?
#16 - 29 mars 2006 20:01
det är väl bara att prova ?? sen beror det npg lite på hur den förvararts, varmt, kallt osv !!

//kim
#17 - 31 mars 2006 06:58
[quote=peach]har bara några frågor om mina platyyngel. har ca 14 st från två olika kullar. de första är ca 4 veckor och har flyttat till det stora akvariet och de stora fiskarna :p egentligen undrar jag bara hur lång tid det tar innan jag kan ta dom till affären :confused: . sedan har tre av de stora ynglena väldigt långa stjärtfenor, ungefär halva lillplatykroppen (typ 5 mm) ska det vara så eller är det någon typ av missbildning eller defekt??
tacksam för svar :D :D[/quote]
hur såghon ut närhon va med baran? jätte tjock eller? vill veta om ja kanske har en dräktig hona..
#18 - 31 mars 2006 09:03
Våra platy var runda och så ut att spricka när som helst.

Annons