Platyyngel hos en nybörjare

#1 - 7 januari 2007 21:21
Nu är det liiite panik här (överdrivet säkert). Men vi är helt novisa på området så alla tips & råd mottages tacksamt

I går kväll såg vi att framförallt en av våra Platysar var alldeles fyrkantig av dräktighet så vi placerade henne i en yngelvagga (eller födkasse som jag har sett att de också kallas för). Och mycket riktigt, i morse så var det 2 yngel i vaggan innan vi började äta frukost och efter vi var klara var det 4:a! Men, den lilla odågan till mamma käkade upp hela bunten.. Vi åkte snabbt iväg och köpte ett 20 liters för att placera de nyfödda ynglen i.. När vi kom hem så var det 2 små i igen men medans vi gjorde iordning det nya akvariet så hann den ena bli uppäten och den andra _bör_ ha hamnat i det nya akvariet då vi såg att den hängde med i vaggan hela vägen men den är spårlöst borta.. [:-5]

Nu har vi placerat 4 nya fyrkantiga mammor i vaggan men jag misstänker att det är åtminstonde 2 för många?

Det jag vill ha tips/råd om är hur vi ska bete oss för att få våra Platyyngel att få en chans att överleva.

/Roosan
#2 - 7 januari 2007 21:26
hmm åt hon upp ungarna? låter konstigt.. du har väl alret i botten på fördassen så ynglena åker ner under så mamman inte kommer åt dom?
sen borde hon i alla fall få minst 15st ungar.
sen bör du nog inte ha mer än en hona i samma fördkasse. det är väldigt stressande för dom att va där i, och 4 st lär ju inte bli bättre.

sen ska man inte heller ha dom där i mer än ett par max tre dagar.
#3 - 7 januari 2007 21:30
Som det tidigare har sagts. Ha ett avgränsande galler och flytta på henne när hon har verkat föda klart och ha bara i en hona i taget.
#4 - 7 januari 2007 21:33
Jupp, alla försvann.. Vi såg iallfall när 3 blev uppätna..

Grejen är ju att hon kan ju ha fått massor under natten som vi inte hann se? Och självklart har vi plattan mot botten i (som jag antar att du menar?) Problemet är att det är en öppning på ca 3 mm på ena sidan där ynglen simmar upp.. Och våra fiskar är nog lite knäppa (eller så är det fullt naturligt) att de hoppar i och ur denna yngelvagga... *suck*

Det är inte samma honar som är i vaggan nu utan andra.. Kan man kanske flytta en av dessa dräktiga honor till det nya, mindre akvariet? Fast det hjälpen väl knappast.. Eller?

Vi plockar genast ur ett par!

Tack för ditt svar
#5 - 7 januari 2007 21:36
Hej Lena.. Jag antar att du såg mitt andra svar?
Det verkar ju vara nödvändigt med en yngelvagga till? Att man har 2 stycken med en hona i varje?

Jag är helt novis som sagt på området och alla tips är guld värda!
#6 - 7 januari 2007 21:49
De kan vara fyrkantiga ganska länge innan de föder och de blir inte helt smala även om dehar fött klart. Så fort du upptäcker att det finns yngel i yngelvaggan och hon inte sprutar ur fler ta ur henne. Ynglena måste upp till ytan för att fylla luft i sin simblåsa.
#7 - 7 januari 2007 21:56
Måste ynglen in i en vagga då? Många brukar överleva ändå å växa till sig fint. Men då bör du ha en del växter.. och gärna flytväxter, så att bebisarna kan komma undan från de hungriga föräldrarna.

Mina guppysar födde ikväll. Fem stycken har jag fångat in i en yngelkasse, minst två till simmar fria, men jag har en del skrymslen där de kan gömma sig.
#8 - 7 januari 2007 21:57
Nu är 2 stycken urplockade och så får vi se vad som händer under natten! Vi fick med en "Sunshine-Platy" i misstag när vi köpte fiskarna och hon (?) var väääldigt fyrkantig ända tills för någon timme sedan då vi upptäckte en lång kabel i botten på yngelvaggan.. Hon hade väl nån form av förstoppnig och så lättade det, hehe

Men nu får de vara kvar dör de är och så ser vi som sagt vad som händer under morgondagen..

Men du, finns det något man kan göra åt glipan i vaggan? Eller ska det vara denna öppning på ca 5 mm? Det är ju säker så som du skriver att ungarna måste ha en chans att ta sig mot ytan men det är ju då de blir uppätna av sin mamma...
#9 - 7 januari 2007 22:00
Hej Linnea!

Nä, det är inte nödvändigt alls! Men grejen är att våra Gröna Tigerbarber samt Scalaren är vääldigt hungriga uppenbarligen.. Vi har en hel del med flytväxter och det är där just de fiskarna håller till! Så visst 17 har det fötts en hel del i det fria men de varkar inte ha en sportmössa att överleva.. För jag ser inte ett enda yngel =/
#10 - 7 januari 2007 22:03
Så fort ynglena är födda plockar du bort honan. Då är det ingen fara för hon äter inte medan hon föder och det dröjer några minuter innan ynglena simmar mot ytan.
#11 - 7 januari 2007 22:08
Roosan skrev:
Hej Linnea!

Nä, det är inte nödvändigt alls! Men grejen är att våra Gröna Tigerbarber samt Scalaren är vääldigt hungriga uppenbarligen.. Vi har en hel del med flytväxter och det är där just de fiskarna håller till! Så visst 17 har det fötts en hel del i det fria men de varkar inte ha en sportmössa att överleva.. För jag ser inte ett enda yngel =/

Aha, nej då förstår jag. Då kanske två yngelkassar är bäst att ha ändå, eller att bara ha en hona i taget i buren för att föda. Men det blir ju knepigt att hålla koll på dom hela tiden...

Det beror väl på om det är viktigt att behålla alla ungar. Du kan ju iaf välja en hona som ska få föda där.. så får resten av ynglen klara sig om dom kan..
#12 - 7 januari 2007 22:08
OK Lena!
Vi satsar på det du skriver!! Tack snälla för era tips! Flera mottages som sagt tacksamt av en nybörjare =o)

Nu är det väl snart dags för kudden och spänningen är stor inför morgondagen då man ser om några nya små liv är födda *ler*

Man är ju fjollig, det är frågan om några fiskyngel men jag & gubben sitter på varsin stol framför akvariet och tittar för att se om något händer.. Man kan ju tro att det är dags för barnbarn eller något liknande =)
#13 - 7 januari 2007 22:13
Hej igen Linnea!

Jo, det är lite så vi känner också! Men nu är det en på varje sida och föds det några inatt så får vi komma sent till jobbet i morgon, VAY (vård av yngel) hehe

Vi har massor av växter i olika nivåer i akvariet så alla har en chans/möjlighet att komma undan om de vill.. Men just detta med yngel är ju _stooooort_ för oss! Och himla spännande =)

Tanken är ju inte att få alla att överleva men kanske typ en 10-15 stycken vore ju skoj.. Det är så mycket känsla i att föda upp eget... Jag har bara fött upp katter innan och det är ju liiiiiite skillnad och 5 barn såklart =)
#14 - 7 januari 2007 22:21
Roosan skrev:
Hej igen Linnea!

Jo, det är lite så vi känner också! Men nu är det en på varje sida och föds det några inatt så får vi komma sent till jobbet i morgon, VAY (vård av yngel) hehe

Vi har massor av växter i olika nivåer i akvariet så alla har en chans/möjlighet att komma undan om de vill.. Men just detta med yngel är ju _stooooort_ för oss! Och himla spännande =)

Tanken är ju inte att få alla att överleva men kanske typ en 10-15 stycken vore ju skoj.. Det är så mycket känsla i att föda upp eget... Jag har bara fött upp katter innan och det är ju liiiiiite skillnad och 5 barn såklart =)

Hehe, ja VAY är säkert en godtagbar anledning till att vara sen? =)
Jag tänkte använda mig av samma anledning när min tenta lämnas in försent.
Känner samma sak angående ynglen, det är mina första egna som föddes nu idag. Kul när man har lyckats!

Men om en av mammorna får ligga i buren å föda under natten borde det väl snart vara uppe i 10talet, om hon nu inte råkar bli väldigt hungrig efteråt..
#15 - 7 januari 2007 22:31
Haha, jag visste väl det!! *Sms:ar chefen bums*

Vi har utfordrat dem rejält ikväll... Så det kanske finns en chans att några yngel klarar sig ifall de föds inatt!

Nu måste jag hoppa i säng.. Klockskrället piper 05:15 *suck*

Hörs väl i morgon!

Detta forum är ju suveränt! Tänk vilken hjälp man får =)

Nattinatt
#16 - 8 januari 2007 02:57
Lycka till med dina yngel och hoppas det går bra. Passar bara på som vanligt o länkar till Monas Platy sida... där kan man läsa mkt om platy o se många odlingsvarianter..
http://www.monas.se/platys.htm
#17 - 8 januari 2007 06:20
Tack!
Inga yngel i sikte ännu men kanske de kommer under dagen!
Och vilken underbar länk! Jag har suttit och läst Monas blogg nu i snart en timme och jag har skrattkramper =)

Ha det!
#18 - 8 januari 2007 14:13
Nu har det fötts...

... 4 små rackare! Och det har kommit flera men de svischar rakt in i munnen på de glupska gröna tigerbarberna eller de övriga Platysarna*snyft*

Men nu gjorde jag så att direkt när jag såg att några yngel var födda plockade jag bort honorna och flyttade hela vaggan till yngelkaret och det är bara en av de fyra som är ett par mm över botten, de andra ligger alldeles platta mot botten.. Men de ändrar ställning så förhoppningsvis kvicknar de till snart de med :)

Och en sak till!! Det ynglet som vi igår trodde var borta hittade jag samtidigt som jag hivade ner vaggan! Snacka om att det blev snabbt fram med flingfodret och smula smått [:-88]

Ha det!
#19 - 8 januari 2007 20:36
Varför flyttar du vaggan till ett yngelkar? De är känsliga när de är små och den flytten blir ju utan ordentlig inkoppning
#20 - 9 januari 2007 03:30
Jag brukar låta dem gå i yngelboxen ett par veckor innan de flyttas till ett eventuellt yngelakvarium.. är jag noga så tar jag samma vatten med o fyller på med nytt så sakta..

men roligt med dina yngel... hur många har du sammanlagt nu ? Tigerbarb.. där har du riktiga hulliganer på sluka yngel....
#21 - 9 januari 2007 16:52
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hej Lena & Robban![/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nu gör ni mig lite orolig..[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Yngelakvariet är fyllt med vatten från det stora karet. När jag flyttade ynglen så gjorde jag det i yngelboxen som jag "fiskade" upp med en stor/djup glasskål som jag förde in under vaggan. Är ni med? Ynglen är ännu kvar i vaggan fast i det lilla karet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Anledningen till att jag flyttade dem är ju för att de andra Platysarna hoppar in till ynglen och äter upp dem.. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Lena, vad menar du med "inhoppning"? Är det sen när de ska ner i det stora karet igen? Eller är jag helt ute och cyklar nu?? :confused: [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Robban, i morse var det de 4 små + den lilla från i förrgår som vi lyckades klara. Jag såg den förvisso inte i morse men den var nog bland växterna :) [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]I den andra yngelvaggan befinner sig en annan fyrkantig hona men iden hade ingen hänt nu när jag kom hem.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Och jag kan inte mer än hålla med att Tigerbarberna är hulliganer! Men jag har inte märkt att våra Röda Fantomtetror är lika het på gröten, eller är det bara för att jag har missat deras yngelattacker?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tacksam för era svar![/SIZE][/FONT]

Annons