Pleco + ancictrus = dålig kombination?

#1 - 27 december 2005 21:37
Hej! Har bl.a. en segelfenspleco ca 9 cm (vet ej kön) och en ancistrus på ca 6 cm (trol. en hane - har börjat få en hel del borst). Hade plecon först och köpte ancistrusen som yngel och då gick det mkt bra att ha dem ihop. Men sista tiden har plecons rygg- och stjärtfena börjat dela sig samt att ancictrusen är aggressiv och jagar bort plecon av och till. Trol. det konkurrens i karet men jag är fäst vid dem båda - de är ju så fina att se på plus att de äter alger suveränt bra!! Karet är på 112 L. Har ngn erfarenhet av detta? Ska man dela på dem, skaffa en hona till ancistrsuen eller vad?

Tacksam för svar!
HazelCR
#2 - 28 december 2005 05:27
Segelfensplecon, om det är en gibbiceps, så kommer den till slut att bli för stor för ditt 122 liters akvarium. Jag tycker att du skall sälja den eller byta in den i en akvarieaffär och sedan skaffa en ancistrushona istället.

Tillfälligtvis kan du se till att det finns gömställen, grottor, eller bara en rot att ligga under, till dina malar. De bråkar förmodligen om bästa stället i ditt akvarium. Om du ger dem fler bästa ställen, så kan bråket avta iaf.

//Gunnar
#3 - 28 december 2005 14:01
Jag har också en gibbi och en ancistrus i samma kar. Ancistrusen är lite aggressiv (hona) särskilt vid matdax annars håller den sig mycket undan. Gibbin har delad ryggfena ibland men det läker fort till nästa dag. Mitt akvarium är större 375l. Min Gibbi är ca 12 cm. Dit akvarium är för litet för en gibbi mitt är ett gränsfall egentligen vill en gibbi ha ännu större....men min mår bra..
#4 - 28 december 2005 14:02
Bilden brevid är tagen när den var bebis...
#5 - 28 december 2005 14:07
En pleco blir på tok för stor för ett 112liters! Där har du problemet. Jag har själv fyra ancistrus och en gibbi i mitt 600l och har inga som helst bekymmer.
#6 - 28 december 2005 14:15
Jag har min Guldplecko i ett 450 liters kar där den ska gå (simma) tillsammans med diskus.
Jag hade han i ett 175 liters akvarium för att den skulle äta upp sig. Men jag vet inte om det är en han eller en hon så hur ser man skillnad på dom? Jag tänkte köpa en till algätare.

Annons