pleco + Ancistrus

#1 - 19 januari 2009 17:44
Har lyckats få en Ancistrus sp. med på köpet när jag fick ett litet akvarium. Problemet är att jag vill ha växter däri och denna mal river upp det hela hela tiden. Funderade därför på omifall det finns en möjlighet att han istället skulle kunna gå i mitt 170 L med den pleco som finns där.
#2 - 19 januari 2009 17:46
Jadå det funkar om du har flera grottor som de kan välja mellan, men tänk på att din "pleco" blir ganska för stor i ett 170 liters kar.
#3 - 19 januari 2009 17:50
Det är jag medveten om. Det lustiga i det hela är att jag försökt mig på Ancistrus förut men aldrig lyckats få dem att överleva och tillslut valt bort dem mot en pleco som jag vet kommer bli tvungen att flytta så småningom.
#4 - 19 januari 2009 21:18
Jag har tyvärr inte några grottor i min inredning, bara ett stenröse och en mörkare vrå bakom ett par växter. Hur stor är risken att det blir bråk och revirproblem mellan dessa? Kanke ska tillägga att det är ett 50cm högt akvarium, så det är inte grymt mycket bottenyta.
#5 - 19 januari 2009 21:22
Både "Plecon" och Ancistrusen vill gärna vara lite ifred, så ska du ha dessa tillsammans ett tag så bör du skaffa lite fler gömställen åt dem.
Det räcker att du har lite rötter i karet som de kan ligga under/på/i men kanske då på två olika ställen i karet.

Annons