Plecostomus - Hur stor?

#1 - 25 september 2005 07:58
Hej alla akvarister!

Jag har precis startat ett splitternytt akvarium med massor av fiskar + en Pleco. Ja, då undrar jag hur stor en Plecostomus blir, för ca 5 veckor sedan köpte jag han och han har vuxit några millimeter, men efter typ 1 år. Hur stor är den då, och efter 3 år?

Har någon en Pleco med ålder och längd? Skriv!
#2 - 25 september 2005 08:46
Den växer inte lika fort om du har den i ett mindre akvarium eftersom den sacktar ner och "anpassar" sig efter det, MEN den kommer att växa ur mindre kar. Mer info:
http:www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=323

//Camilla
#3 - 26 september 2005 05:46
[QUOTE=Dankell]Hej alla akvarister!

Jag har precis startat ett splitternytt akvarium med massor av fiskar + en Pleco. Ja, då undrar jag hur stor en Plecostomus blir, för ca 5 veckor sedan köpte jag han och han har vuxit några millimeter, men efter typ 1 år. Hur stor är den då, och efter 3 år?

Har någon en Pleco med ålder och längd? Skriv![/QUOTE]

Efter 2 år var min dryga 15-17 cm (var ca 3-4 när den köptes), hade den i ett 450 liters. Se till att du har en rot i karet, det måste sugmalar ha för sin matsmältning.
#4 - 26 september 2005 07:13
den blir enligt arbetsbeskrivningen 50cm. mina två är efter ca 6 mån ungefär 15-20 cm.
#5 - 26 september 2005 10:14
En 50cm pleco är en riktigt gammal mal som har fått en god kost etc. Är inte helt hundra på det men jag har för mig att fiskar växer mer eller mindre hela livet och att malar kan bli uppåt en 20-30år.
"fiskar anpassar sig efter det utrymme de har". Har vi inte hört detta förut? Fiskarna anpassar sig på så sätt att om de har för lite utrymme så blir de stressade och stress är tillväxt hämmande. Så vill du ha en frisk och välmående fisk (vilket du ska vilja...) så behöver du ge den ordentligt med utrymme
#6 - 26 september 2005 11:00
[QUOTE=goldennugget]
Efter 2 år var min dryga 15-17 cm (var ca 3-4 när den köptes), hade den i ett 450 liters. Se till att du har en rot i karet, det måste sugmalar ha för sin matsmältning.[/QUOTE]
Plecostomus behöver inte rötter , det är mest Panaque som måste ha rötter .
#7 - 26 september 2005 15:29
[QUOTE=Rambo]"fiskar anpassar sig efter det utrymme de har". Har vi inte hört detta förut? Fiskarna anpassar sig på så sätt att om de har för lite utrymme så blir de stressade och stress är tillväxt hämmande. Så vill du ha en frisk och välmående fisk (vilket du ska vilja...) så behöver du ge den ordentligt med utrymme[/QUOTE]
Jag hoppas att du såg situations teknen ovanför anpassar och att den växer ur ett litet kar. Med det menar jag att Det är OK att ha den i ett litet kar (60-100l) medans den är typ bebi, men jag tycker inte man skall ha dessa malar under akvarie storlek 200L. Villket även det blir försmått till dessa malar efter ett tag. Har själv en gibbi på 25-30 cm som min man släpade hem och satte i 200Lkaret. Gissa om jag vart förbannad!

//Camilla

Annons