Plecostomus rödleopard

#1 - 1 maj 2006 11:32
Nån som vet vad denna har för L-nummer?
#2 - 1 maj 2006 12:03
[FONT="Comic Sans MS"]Kan det kanske vara en L-114 du menar ?
Pseudacanthicus leopardus heter den på latin.
Jag har en snygg sån i mitt ena kar.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=336[/FONT]
#3 - 1 maj 2006 12:07
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Kan det kanske vara en L-114 du menar ?[/FONT][FONT=Comic Sans MS]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=336[/FONT][/quote]

Nej. Min är inte så röd på fenorna. Den har en ljusare rand längst ut på fenorna. Det stod bara Plecostomus rödleopard på lappen, när jag köpte den.
#4 - 1 maj 2006 12:57
Lägg upp en bild på den då för mig veterligen så har din handlare hittat på ett eget namn isåfall på en annan mal som igentligen heter nåt annat.
#5 - 1 maj 2006 15:02
[quote=drd]Lägg upp en bild på den då för mig veterligen så har din handlare hittat på ett eget namn isåfall på en annan mal som igentligen heter nåt annat.[/quote]

Kameran är kass :( Har kollat igenom listan med bilder på L-malar, men inte sett nån som liknar min. Iof inte bilder på allihop. Får gå in till affären och kolla igen.

Men din mal var j-t snygg. :)
#6 - 1 maj 2006 15:14
Kolla in på GOC:s hemsida. Den innehåller artbeskrivningar och forum där du kan fråga om malar. Kolla in även länkarna. Kanonsida!
Lycka till.

/Anders
#7 - 1 maj 2006 16:29
Kolla även på www.planetcatfish.com
om den finns med där.
MvH Richard
Bilagor:
#8 - 1 maj 2006 18:19
Här kommer bild

Har fixat bild. Inte bästa kvalite....
#9 - 1 maj 2006 18:25
Jag tycker det ser ut som en vanlig Gibbiceps, men jag kan ju ha fel;) .
http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/glyptope/148_1.PHP
#10 - 1 maj 2006 18:27
[quote=ansjo]Jag tycker det ser ut som en vanlig Gibbiceps, men jag kan ju ha fel;) .[/quote]

Jag har nog oxå kommit fram till det. :) men hur kan dom kalla den för en Plecostomus rödleopard???
#11 - 1 maj 2006 18:36
Det som många affärer numera gör är att sälja med L- nummer, då är det lite lättare att få reda på om det är rätt fisk eller inte. Om man ser ett latinskt namn på en fisk så kan den ha 5 olika namn, vilket är rätt eller fel av dessa? Kör man med L- nummer så blir det oftast det riktiga och då kan man söka därifrån.

/Anders
#12 - 1 maj 2006 19:06
[quote=Lena123]Har fixat bild. Inte bästa kvalite....[/quote]

Ja, nog är det en gibbiceps..
Bilagor:
#13 - 1 maj 2006 19:07
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Kan det kanske vara en L-114 du menar ?[/FONT][FONT=Comic Sans MS]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=336[/FONT][/quote]

Riktigt fin drd.... hmm... verkar som jag får köpa ännu ett större kar...:)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 1 maj 2006 19:08
[quote=ansjo]Det som många affärer numera gör är att sälja med L- nummer, då är det lite lättare att få reda på om det är rätt fisk eller inte. Om man ser ett latinskt namn på en fisk så kan den ha 5 olika namn, vilket är rätt eller fel av dessa? Kör man med L- nummer så blir det oftast det riktiga och då kan man söka därifrån.

/Anders[/quote]
Lite förundrad över det du skriver - L-nummer används ju fram tills dess att den blivit artbestämd och fått ett vetenskapligt namn - därför finns det nog fler fel på L-numren än på de "latinska" namnen.
#15 - 1 maj 2006 19:21
Håller med Kjell,jag vet affärer som har haft samma art i olika kar och de har haft olika L-nr.Det bästa är nog att man skriver det latinska namnet men det finns ju ändå affärer som hittar på sina egna namn.Min lokala butik hade döpt Glyptoperichthtys joselimaianus till leopardmal.
MvH Richard
#16 - 1 maj 2006 19:22
Vad jag menar är att om du har en mal som är artbestämd och har ett L-nummer, är det mycket lättare för både köpare och säljare att använda det, så det inte blir några missförstånd. Tycker själv att det är enklare att använda L- nummer än det latinska namnet;) .
Det måste ju vara enklare att söka efter ett L-nummer på tex internet om en fisk man är intresserad av, än att söka efter ett latinskt namn som kanske är fel.
Detta är min personliga åsikt, då jag själv har råkat ut för fel latinskt namn i affärer, särskilt nu när det har kommit så många olika malar:D .

/Anders
#17 - 1 maj 2006 19:45
Visst är det lättare att säga och stava till L001 än Glyptoperichthys joselimaianus.
Men kolla på Peckoltia sabaji, som innan arten beskrevs kunde heta L075, L124, L301 och LDA02.
Att en art har flera nummer är rätt vanligt. L001/L022, L021/L023 och L114/LDA07 är tre kända dubletter. Och så delade ju två arter - som inte ens tillhör samma släkte - på ett L-nummer: L200.
#18 - 2 maj 2006 17:49
[quote=daniel60]Visst är det lättare att säga och stava till L001 än Glyptoperichthys joselimaianus.
Men kolla på Peckoltia sabaji, som innan arten beskrevs kunde heta L075, L124, L301 och LDA02.
Att en art har flera nummer är rätt vanligt. L001/L022, L021/L023 och L114/LDA07 är tre kända dubletter. Och så delade ju två arter - som inte ens tillhör samma släkte - på ett L-nummer: L200.[/quote]

Precis, dessutom är ju L128 och den ena av L200 arterna (Hemiancistrus Subviridis om jag kommer ihåg rätt) samma art så L-numren var väl inte så lyckade i det fallet...
#19 - 3 maj 2006 05:52
[quote=Lena123]Jag har nog oxå kommit fram till det. :) men hur kan dom kalla den för en Plecostomus rödleopard???[/quote]

Gibbiceps kallas ju för Leopard pleco (t.ex. på Fishbase), så helt konstigt namn är det kanske inte???

Annons