Plexiglas?

#1 - 8 januari 2004 12:29
an man använda plexiglas till att bygga ett akvarium som hamnar på under 100Liter? har tillgång till 6mm och 10 mm plexi och vill ha ett som är 100cm brett men inte så djupt eller högt, ska alltså bygga ett akvarium som det ska vara ordentligt strömt i för att använda som lekakvarie till malar.. så ett ytterfilter som suger in på ena sidan och blåser ut på andra är tanken med det!

Vill alltså använda det för att jag får det nästan gratis och så är det ju lätt att jobba med själv...
#2 - 8 januari 2004 13:04
Nackdelen med plexi är ju att
det blir lätt repigt,annars ska
det nog funka.
MVH Richard
#3 - 8 januari 2004 13:18
fast har man massor med plexi är det ju lätt att byta ut framrutan efter ett tag =)
#4 - 8 januari 2004 14:25
Vad ska du limma med?
Jag tror inte silikon fäster lika bra på plexi.
Plexi viker sig också, jag provade att ha plexi som täckglas och efter ett tag så hängde "täckglaset" ner i vattnet som en banan.
#5 - 8 januari 2004 14:50
Jag tänkte att jag skulle limma ramen med akrylat(om det var så det hette.. lim för plexigal iallafall) och sen lägga slilkon på insidan som det limmas vanligvis också, det skyddar mot både läckade och limmet om det nu skulle vara giftigt efter att det har torkat, men de gör ju både det ena och andra till akvarier med det limmet så det kanske bara måste härda ordentligt!
visst är det så att plexi bågnar efter ett tag om det utsätts för värme, toppen ska däremot inte vara av plexi, värmen från ljuset ställer nog till problem om man kör med det... sen har jag ju en liten fördel med att akvariet inte kommer att vara så högt heller, när det gäller bågnandet alltså, nackdelen är väl isåfall att det blir halvlångt för att vara ett så litet akvarium men det borde väl att att bygga bort med stag över?
#6 - 8 januari 2004 18:40
10 mm plexi ska nog inte bågna så väldigt
mycket.Fäster silicon på glas så måste det
ju fästa på plexi,annars kan du ju rugga
upp ytan lite precis där du ska limma.
MVH Richard
#7 - 8 mars 2004 09:17
Plexi limmas inte med silicon utan speciellt lim fär plexi, det finns massor med sidor på engelska om plexiglas kar, massor med snygga akvarium blir det. när du ska limma med silicon ska du väl inte rugga upp ytan, det blir väl sämre fäste då??
#8 - 8 mars 2004 09:32
i USA görs många större kar i Akrylglas.

Lajudoka på www.predatoryfish.net bygger akrylglas-burkar som hobby: http://www.predatoryfish.net/ibforums/uploads/post-18-1076642326.jpg

Du kanske kan maila lite med honom för tips.

Man använder "solvent cement" för att sätta ihop bitarna, det fungerar typ som när man svetsar.

Det smälter ihop Akrylglase-delarna med varandra så man får en solid fog.

PS. akvariet på bilden är 8x2x2" = 270x60x60 ca och till det använder han 1,25cm tjockt akryl/plexi.
#9 - 8 mars 2004 09:38
http://www.arofanatics.com/members/lajudoka/new400/

lajudokas 1200L hemmabygge i akrylglas.
#10 - 8 mars 2004 09:58
Kan det löna sig att bygga större akvarium med plexi istället för glas? En fördel med plexi är väl skarvarna, dom syns ju nästan inte när någon med erfarenhet har byggt!
Hittade en prislista med massor av olika plexi bitar
http://www.akriform.se/standard.asp?varu_meny=4

Annons