Plexiglas?

#1 - 22 april 2007 12:40
Hej!

Jag har precis vart med om en olycka, när jag flyttade så sprack botten på mitt 165 liters akvarium, kan man använda plaxiglas i botten istället för en vanlig glasskiva?
Plexiglas är ju lite mjukare så samma spänningar i glaset kanske inte uppstår?
Akvariet har en aluminiumram så att jag har ju det som stöd i botten när jag silikoniserar...
Tacksam för svar..
#2 - 22 april 2007 12:43
plexi frågan vet ja inte men hur sprack den som??
#3 - 22 april 2007 12:44
Jag tror inte att silicon fäster så bra på plexiglas.
#4 - 22 april 2007 12:46
Cold skrev:
plexi frågan vet ja inte men hur sprack den som??

Akvariet sprack för jag var tvungen att sätta ned det på ett bord för att inte tappa det och min kompis (vars akvarie det är) tömde inte allt så att det var grus + lite vatten kvar i så det var hur mycket spänningar som helst i bottenglaset..
#5 - 22 april 2007 12:47
Tänkte att om jag har aluminiumram så kanske det stöttar så att det går bättre med plexi....
#6 - 22 april 2007 13:44
hur tjockt tänkte du ha då? de bero väl på om de fäster bra på plexit.
#7 - 22 april 2007 13:47
Hedda skrev:
Akvariet sprack för jag var tvungen att sätta ned det på ett bord för att inte tappa det och min kompis (vars akvarie det är) tömde inte allt så att det var grus + lite vatten kvar i så det var hur mycket spänningar som helst i bottenglaset..

Okej,synd att de sprack
#8 - 22 april 2007 14:33
Plexit är 5-10 mm tjockt o så tänkte jag att man kanske kan bygga "tvärslår" på under så att man får mer stöd där.. Känner folk som svetsar som kan hjälpa mig i så fall.. Borde väll funka va? Då slipper man ju en massa spänningar som blir annars när det är så långt mellan.....
#9 - 22 april 2007 15:36
Okej,men asså ha du inge botten glas kvar,eller är de bara en spricka?
#10 - 22 april 2007 15:54
altså plexi är mjukare o de bågnar lättare därav mer spänning i det.

köp glas det är billigare desutom gå till en glasmästare o be om 10mm begagnat glas till ditt lilla kar går de på max 150kr utskuret o klart.

spela roll om de e lite repigt du ser de inte endåså
#11 - 23 april 2007 08:36
Hela botten är full av små sprickor så att det är inget att laga så..
Jag har nämligen en plexiglasskiva som passar, det är därför jag menar att sätta i det. Plus att jag menar att göra lite modifieringar på "stativet" så att det blir mindre spänningar....

Annons