Plocka ur BTN?

#1 - 9 mars 2009 10:55
Tja.
Jag och en kompis har kommit över ett 170 liters akvarium med BTN till ett bra pris.
Dealen är att jag får akvariumet och han tar BTN till sitt akvarium som han redan har. Frågan är om det är svårt att plocka ut BTN och om det är svårt att få akvariumet fräscht och rent från silicon.
Vilken är bästa metoden?

Tacksam för snabbt svar//
Exworks
#2 - 9 mars 2009 11:33
Exworks skrev:
Tja.

Jag och en kompis har kommit över ett 170 liters akvarium med BTN till ett bra pris.

Dealen är att jag får akvariumet och han tar BTN till sitt akvarium som han redan har. Frågan är om det är svårt att plocka ut BTN och om det är svårt att få akvariumet fräscht och rent från silicon.

Vilken är bästa metoden?

Tacksam för snabbt svar//

Exworks

Skaffa en smal böjlig kniv (typ brytkniv) och tryck in den mellan modulen och glaset. Sedan är det "bara" att dra utefter glaset. Om du drar i modulen så du får lite spänn i silikonet hjälper det jättemycket. Resterande silikon tar du bort med rakblad.// Göran
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 9 mars 2009 11:39
Problemet brukar främst bestå i att man måste ta bort eventuella stag om sådana finns i akvariet.
Att skära ut den är superlätt - det går på några minuter som med hjälp av en smal böjlig kniv som GöranE skriver. Jag brukar dock inte anvämda någon brytkniv eftersom bladet lätt bryts av i dom utan någon vanlig billig vass och platt kökskniv.

Sedan handlar det ju förstås också om vilken typ av BTN-bakgrund du har. T.ex. en Slimline är nästintill omöjligt att få ut hel.
#4 - 9 mars 2009 11:58
Kör på en filékniv, finns de som är nästan lika spänstiga som en brytbladskniv och en sisådär 30-40cm långa, med dem kan du tom få ut en slimline skulle jag tro!
#5 - 9 mars 2009 12:57
Tack för alla snabba och bra svar.
Det är en BTN Rocky. Har fått tips att ta bort eventuella silconrester med aceton. Det är väl lugnt?
Tack//

Exworks
#6 - 9 mars 2009 14:40

Sedan handlar det ju förstås också om vilken typ av BTN-bakgrund du har. T.ex. en Slimline är nästintill omöjligt att få ut hel.

Om man inte tar av hela bakrutan och fejar med en fiskelina :P
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 9 mars 2009 14:43
Sultanen skrev:
Kör på en filékniv, finns de som är nästan lika spänstiga som en brytbladskniv och en sisådär 30-40cm långa, med dem kan du tom få ut en slimline skulle jag tro!

Inte den första Slimline-biten, men de övriga.
Men nu var det ju som sagt inte en Slimline
#8 - 9 mars 2009 15:07
Inte den första Slimline-biten, men de övriga.

Men nu var det ju som sagt inte en Slimline

Okey, då får jag allt ta och lita på dig!
Men nej, det var ju ingen slimline, men en metod för att få bort alla måste ju helt klart utvecklas:D

Annons