Plötslig död

#1 - 25 maj 2009 18:41
Hej häromdagen köpte jag fyra nya trådfensregnbågar. Den ena var lite hängig vid inkoppning men simmade senare omkring, dock med stjäten något nedåtlutad Detta var vår enda hona så vi visste inte om de skulle vara lite annorlunda i beteende.

I vilket fall ändrade jag läget på pumpen till max flöde och tio minuter senare hittade jag honan död.
Igår såg två av våra något äldre fiskar något hängiga ut och idag fann vi dem döda i karet :(.
Vi har tittat på de två döda fiskarna, inga spår av sjukdom utan de blev helt enkelt bara hängiga.

Så vad skulle det kunna vara?

Nitriten har bra värde och de övriga fiskarna ser krya ut än så länge.
#2 - 25 maj 2009 19:30
Är väldigt tacksam för snabba svar om hur man skall göra.
Guest
#3 - 25 maj 2009 20:04
Hur länge har karet varit i gång och när gjorde du vattenbyte senast?
Gjort rent filter? Tvättat grus?
Luktar vattnet något?
#4 - 26 maj 2009 06:22
Karet har vart igång i ca 6 veckor tror jag. Vattenbyte gjordes i förrgårmed 23gradigt vatten så värmen i karet sjönk från 26 till 25 grader. I samband med inköpet av de nya fiskarna så köpte vi kol att ha i filtret för att få bort utfärgningar från rötterna i vattnet, och när detta sköljdes även filtermaterialet i detta innefilter lite lätt (har två innefilter).

Så det skulle helt sonika kunna vara stress eftersom vi vart nere och petat en del de senaste dagarna, men det känns lite konstigt att tre fiskar dör inom två dagar.
#5 - 26 maj 2009 07:35
Det där har hänt oss också. Nyinköpta trådfenor som ser lite hängiga ut, och så dör de. Ett par till av de "gamla" dog efteråt.
Antingen bar de nya på någon sjukdom, eller så var det täta miljöombyten som knäckte dem.
Så jag kan nog kalla dem för lite känsliga. Numera gör vi så, att vi låter dem gå i affärens kar ett tag (minst två veckor) innan vi köper dem.
#6 - 26 maj 2009 08:29
Jens A. skrev:
Det där har hänt oss också. Nyinköpta trådfenor som ser lite hängiga ut, och så dör de. Ett par till av de "gamla" dog efteråt.

Antingen bar de nya på någon sjukdom, eller så var det täta miljöombyten som knäckte dem.

Så jag kan nog kalla dem för lite känsliga. Numera gör vi så, att vi låter dem gå i affärens kar ett tag (minst två veckor) innan vi köper dem.

Jag får hoppas att det "bara" var miljöombytena som orsakade detta helt enkelt då. Låter som en väldigt bra ide att låta dem gå i affärens kar ett tag, för jag misstänker att dessa nyligen anlänt till affären tyvärr.

Annons