plötslig död på guppyhona.

#1 - 19 februari 2009 22:03
va med om nåt mycket märkligt idag, jag köpte 6 st guppys förra veckan, och för två dagar sen så såg jag att det hängde ut nåt vill ur analen på en av honorna, ( nån slags mask??)

iallafall, honan har varit helt normal hela veckan till sättet, simmade bra, åt regelbundet, men så idag vid utfodringen så åt den helt normalt med, kollade till den på förmiddagen, verkade bra, kollade till den på eftermiddagen, och den verkade bra, sen kom jag tillbaka 10 minuter senare och då var den helt stendöd, flöt uppochner i vattnet o dom andra guppysarna hade börjat nafsa på henne,

är det nån sjukdom? eller kan det har vatt yngelfödsel som dödat henne? ( var höggravid :P )

tacksam för svar =)

// Stoffe
#2 - 27 februari 2009 09:34
Jag vill också veta! Upptäckte precis att min höggravida guppy bajsade vita maskar...
#3 - 28 februari 2009 11:22
HM...... Jag vet inte om det finns någon sjukdom, men guppyhonor kan dö när de ska föda yngel, honor som jag har köpt i affären har dött på detta sättet, men med mina egna yngel har det aldrig varit några problem. Men det finns säkert nån typ av "mask i magen" de kan få. Har ni kollat bland sjukdomar?
#4 - 2 mars 2009 22:06
HM...... Jag vet inte om det finns någon sjukdom, men guppyhonor kan dö när de ska föda yngel, honor som jag har köpt i affären har dött på detta sättet, men med mina egna yngel har det aldrig varit några problem. Men det finns säkert nån typ av "mask i magen" de kan få. Har ni kollat bland sjukdomar?

Tack för svaret! Jag har läst på om sjukdomar och förstått att det KAN röra sig om flagellater som utvecklas till bukvattensot? Rätta mig om jag har fel. När jag frågade i Zooaffären hade de aldrig hört talas om det och sa att det säkert gick att behandla med salt. :confused:

Mina fiskar verkar må prima, så det var säkert ingen fara. Men tycker att hon borde föda snart, då hon sett gravid ut i över 3 veckor! :p
#5 - 3 mars 2009 04:51
Det verkar ju inte så troligt att de som aldrig har hört talas om det vet hur man behandlar det :confused:
#6 - 3 mars 2009 05:44
Det verkar i mina öron inte heller så troligt att den som säljer akvariefiskar föreslår en saltbehandling mot bukvattusot, sen känns just soten väl igen om du tittar på din fisk uppifrån.
#7 - 3 mars 2009 07:23
Det verkar i mina öron inte heller så troligt att den som säljer akvariefiskar föreslår en saltbehandling mot bukvattusot, sen känns just soten väl igen om du tittar på din fisk uppifrån.
#8 - 3 mars 2009 10:15
Jag tyckte med att det var märkligt att de föreslog någonting när de inte visste vad jag pratade om...

Bukvattensot tror jag att jag skulle känna igen, men nu såg jag bara en ljus "fluffig" mask och letade symptom på det. Läste någonstans här på forumet att det kan vara ett mycket tidigt symptom på bukvattensot. Men det verkar ju inte vara någon fara, jag är kanske lite hypokondrisk! ;)

Annons