Plötslig explosion av trådalger

#1 - 2 februari 2003 11:13
har haft flera akvarium igång nu i 18 månader. För tillfället har jag 5 stycken. Jag har nu helt plötsligt fått en explosion av trådalger i alla de kar, som har växter. Det är bruna långa trådar som växt fast på växter och filterutblåset.

Är detta något som har med tiden på året att göra, eller är det något som reningsverket har tillsatt sitt vatten? Jag har aldrig haft problem med alger förrän nu. Den enda skillnaden mot tidigare är att jag byter vatten varannan vecka nu istället för varje vecka. Filtren är överdimesionerade och bör kunna ta hand om mat och skit, till exempel så har jag:

-en 600 l/h pump med 2liter filtermassa till ett 60 literskar.
-90 literskar: pump på 1000l/h och 3 liter filtermassa.

Algerna förekommer enbart i växtkaren. I mitt 300 liters malawikar förekommer inga alger alls (nästan).

.-.-.-.-.-Peter...
#2 - 2 februari 2003 11:18
Låter konstigt, jag hade nog gått tillbaka till vattenbyte varje vacka och se om det blir bättre.

MSP
#3 - 2 februari 2003 12:45
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>..eller är det något som reningsverket har tillsatt sitt vatten? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Betyder det att du inte tillsätter någonting?

http://http://www.killis.tk
#4 - 2 februari 2003 12:52
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Är detta något som har med tiden på året att göra, eller är det något som reningsverket har tillsatt sitt vatten?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Bra fråga. Trådalger brukar vara tecken på mycket järn.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Den enda skillnaden mot tidigare är att jag byter vatten varannan vecka nu istället för varje vecka. Filtren är överdimesionerade och bör kunna ta hand om mat och skit
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det som händer när man har stora effektiva filter som är inkörda och har mycket biologisk aktivitet är att ammonium-till-nitrat-omvandlingen går snabbare.
Men nitratet blir du inte av med med vanliga filter och nitrathalten kommer byggas upp mer och mer.

Min hypotes är således att att nitrathalten förmodligen dubblats eftersom du byter vatten dubbelt så sällan.
Detta i kombination med järnhaltigt vatten borde bli en fin trådalgsodling.
#5 - 2 februari 2003 21:01
Jag har inte mätt järnhalten i karen på ett bra tag. Kom på att det var för högt när trådalgerna började frodas (över 25 ppm eller mg/liter, eller vilken enhet det nu mättes i!). När jag drog ner på järndoseringen försvann trådalgerna med...
Kör enbart med TMG och lite hemrullade lerkulor i gruset vid svärdsplantorna och har inte haft algproblem på flera månader.

Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!

Annons