Plötsligt blev alla sjuka och dog :(

#1 - 22 maj 2010 15:12
Jag har ett ganska nystartat akvarium(varit igång hos mig sen februari men stod på hela tiden hos förra ägaren) Men nu har fiskarna plötsligt börjat dö :( De 3 guppysarna som jag har hittat döda har nästan inget av bakfenorna kvar. De 3 Mollysarna var ganska " uppblåsta" och såg konstiga ut i ögonen. Nu har även en av mina sorgmanteltetror fått något som ser ut som finnar på bakfenan. De enda som inte har drabbats är mina 2 svärdbärare... Hur ska jag göra? Vill inte att fler ska dö :(
#2 - 22 maj 2010 15:54
Du ska inte övermata, ha en effektiv biologisk filtrering, byta en del av vattnet varje lr varannan vecka och se till att tempen är rätt och att lyset släcks och tänds i lagom rytm helst med hjälp av timer!
#3 - 22 maj 2010 16:15
Du ska inte övermata = prova att snålmata varannan dag, fiskar ska änga sig åt födosök och inte ligga uppe vid ytan och fisa!

ha en effektiv biologisk filtrering = Tänk på vilken kraft det är i ett vattenfall, stoppa sen ner den här tänkta tanken i en stor behållare med två snygga gröna slangar som filtrerar vattnet i ditt akvarium, eheim är det naturliga valet! ;)

byta en del av vattnet varje lr varannan vecka = Töm ut en fjärdedel av akvarievattnet varje söndag, eller tisdag, lördagar går fetbort och på måndagar går ju som bekant allt som kan gå fel.. Glöm inte att hälla tillbaks lika mycket vatten, försök att ha samma temperatur på det vattnet (eller någon grad lägre) som du fyller på som vattnet håller i akvariet

se till att tempen är rätt = Med tempen menas här vattentemperaturen i akvariet och ingenting annat, dom flesta sällskapsfiskar brukar trivas runt 25-27°

och att lyset släcks och tänds i lagom rytm helst med hjälp av timer! = Man skulle kunna tro att det ser ut som på en nöjespark i akvariet om ljuset tänds och släcks i en lagom rytm men vanligtvis menas att timern slår på belysningen på låt säga 10:30 på förmiddagen och släcker runt 20:30, runt tio timmars belysning brukar vara lagom.
#4 - 22 maj 2010 17:12
Eeeeheim, ursäkta ja fick nåt i halsen! Ja det var en bra liten förklaring av mr. fork för jag orkade inte skriva allt själv så tack för det;)
#5 - 23 maj 2010 09:08
Okej, tack så jättemycke! :)
#6 - 23 maj 2010 12:30
Vita grejer på på fenorna? Kanske vitaprick?
#7 - 23 maj 2010 14:13
Det blir lättare att hjälpa om du fyller i denna.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133927
#8 - 23 maj 2010 17:33
Okej,

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]1/ Hur stort är akvariet? [COLOR=red]112 liter[/COLOR]
2/ Vilken filtrering använder du? [COLOR=red]Aqua El [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?[COLOR=red] i början av Februari[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? [COLOR=red]Jag började med: 7 guppies, 4 sorgmanteltetoror, 3 svärdbärare, 5 mollys (en silver, 2 black, 2 gråa) samt 2 malar[/COLOR].[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?[COLOR=red] 4 guppies 2 mollysar, 2 svärdbärare, 4 sorgmanteltetror, 2 malar alla är normalstora för respektive art.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? [COLOR=red]Vet inte vad de heter, ca 9 st.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? [COLOR=red]Vet inte[/COLOR].[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet [COLOR=red]Vet inte..[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? [COLOR=red]Varannan vecka ca 1/4[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? [COLOR=red]1,5 vecka sen, 1/4[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? [COLOR=red]En ny mangrove rot som först låg i vatten i 2 dygn.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? [COLOR=red]Nej, ingen ny fisk. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? [COLOR=red]För någon månads sen hade vi en läcka på gatan som nu är fixad. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[COLOR=red] Yngelakvariet: 3ggr per dag, 112l 2 ggr per dag.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? [COLOR=red]Ja, andvänder nu Tetra Menu, innan Supervit[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? [COLOR=red]2 veckor sen, hängde vid ytan, Mollysarna dog över en natt och när man hittade dem var dem uppblåsta. Guppiesarna var hängiga och när jag hittade dem var där nästan ingen stjärtfena kvar. En molly och svärdbärarna har nu också fått vita prickar. En Sorgmanteltetra har någonting som ser ut sem en vit "finne" med rött runt om.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? [COLOR=red]3 guppies 3 mollys, 1 svärdbärare.Svärdbäraren dog i början, guppiesarna och mollysarna precis. [/COLOR] [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. [COLOR=red]En guppy, en svärdbärare och en molly hänger ofta vid ytan.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. [COLOR=red]Står i fråga 16[/COLOR] [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? [COLOR=red]Nej[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? [COLOR=red]Det var för 2 veckor sen som alla efterhand började bli sjuka..[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/FONT][/SIZE] [COLOR=red]Ja[/COLOR]
[COLOR=#ff0000][/COLOR]
[COLOR=#ff0000][/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Någon som vet vad det kan vara? :confused:[/COLOR]
#9 - 23 maj 2010 20:56
Börja med att byta ca 10l morgon och kväll.
Köp snarast ett vattentest för att kolla dina vattenvärden.
Kolla doppvärmaren så den fungerar, ha en termometer i akvariet.
Mata bara en pytteliten nypa mat så den hinner ta slut inom 2 min och då får inget hamna på botten. Matning varannan dag.
Plantera gärna fler snabbväxande växter.
Aldrig roligt med sjuka fiskar, hoppas de ordnar sig.
#10 - 23 maj 2010 20:57
en sak till...
rikta utblåset från pumpen mot vattenytan då mer syre bildas.
#11 - 24 maj 2010 07:06
Ang. filtreringen, så undrar jag om det är en aquael fan 2 du har, isåfall går den på bristningsgränsen och du kan behöva skaffa en ytterligare pump eller använda en större! mina förslag är tex aquael unifilter 750, fluval u3, eheim aquaball 180, eheim 2048, dessa passar bra i kar av din storlek!
#12 - 24 maj 2010 12:49
Okej, Tack!

Ja det är en agua el fan 2... Måste jag byta tror du? ( själv tycker jag ju att den fungerar bra... :) )
#13 - 24 maj 2010 19:25
AKq112 skrev:
Okej, Tack!

Ja det är en agua el fan 2... Måste jag byta tror du? ( själv tycker jag ju att den fungerar bra... :) )
Nä det behöver du inte göra men det kan vara idé att skaffa en till;)

Annons