plötsligt händer det... LÄCK!

#1 - 29 oktober 2007 09:16
klockan är kvart i 7, har åkt tio minuter hemifrån, på väg till jobbet. flickvännen ringer; "ahhhhhhh!!! det läcker!!!"

.
.
.

PANIK!
raka vägen hem, konstaterar att botten har spruckit, sprutar från alla hörn. fram med alla hinkar, handukar, smutstvätt. vet inte vart man ska börja! hinkar under hörnena, handukar på hela golvet, allt som kan suga upp vatten duger. börja svabba.

har fått upp allt vatten nu, botten har spruckit rakt av. sitter och väntar på att värden ska komma hit och skälla ut mig. känner mig något illamående.

hur kan ett kar spricka bara sådär? är ju ett komplett möbelkar? frigolit i botten osv. fy fan säger jag... nytt trägolv var det med =) har rest sig fint nu.

nu var det "bara" 180 liter, men det blir en HEL DEL ändå, kan man ju lugnt påstå.

hur ska jag våga skaffa ett nytt kar nu? hade ju tänkt skaffa större, men det känns inget vidare just nu. enda hobbyn man hittat som är riktigt kul, så straffas man såhär?

ARGH!!!
#2 - 29 oktober 2007 10:30
Hej!

Stackars er.

Du måste haft maximal otur, vi har 14kar i storlekar från 400l till 54l och inget har gått läck.

Det måste ha varit mängder med vatten det räcker att spilla ut ett glas så tycker man det är mycket.

MVH Anna!
#3 - 29 oktober 2007 10:55
Hej! Du säger att det är ett möbelkar och har haft frigolit under. Då kommer genast tanken/frågan; Var det ett kar med någon form av ram som den står på/i och att du sedan lagt en frigolitskiva imellan detta och bänken..?? För i sådant fall blir trycket i mitten av akvariets botten istället för på ramen och botten lätt spricker...

M.v.h. Jerker
#4 - 29 oktober 2007 11:01
exempelvis så säger Juwel att deras kar ska ENBART stå direkt på deras möbler....alltså inga skivor mellan kar och möbel.
#5 - 29 oktober 2007 11:07
aj aj aj, du har väl en hemförsäkring hoppas jag? De skall i normalfallet täcka sådant här. Det BORDE inte hända igen.....Lycka till med nästa kar, vad har du gjort av fiskarna förresten?
#6 - 29 oktober 2007 11:10
Med egen erfarenhet av trägolv så spelar det ingen roll hur nogrant man lodar skiten. Efter ett halvår lutade 450l karet med 1½-2cm i framkant. Ett möbelakvarium (AquaEl) med justerbara fötter. Personligen tycker jag många bänkar är skeva och antalgligen vrider sig lätt om du har ett ojämnt golv osv. Hoppas du har en bra försäkring!!
//Camilla
#7 - 29 oktober 2007 13:53
Det låter inge vidare! Jag hoppas att det löser sig! Det gör det mesta med tiden..

Jag planerar själv att införskaffa mitt första akvarium på ca. 1000 liter och ska göra en hel del själv men jag vill inte vara med om din sura erfarenhet så kan du berätta lite mer?

Orsaker jag kan komma komma på:
1: installationsfel (ramkar på frigolit, skev ställning eller underlag)
2: inre spänningar i glaset har byggts upp över tiden (flyttningar, stora stenar slår i karet och det är svårt besikta underglaset)

//Matti
#8 - 29 oktober 2007 15:26
Hm, nu kom det upp igen detta med att ramkar inte kan stå på frigolit.
Jag håller med om att ramkar inte BEHÖVER stå på frigolit, men att det inte skulle gå att ha dom på frigolit går iaf imot min logik.
Ja, det kommer att bli ett tryck underifrån på bottenglaset som inte blir om det bara står på ramen, vad skulle detta tryck kunna åstakomma för skada till skillnad från det tryck uppifrån på bottenglaset utan frigolit under?
Med frigolit under så kommer inte bottenglaset att böja sig något alls tillskillnad från om man skippar frigoliten då glaset buktar nedåt, om än lite.
Gör ett försök att övertyga mig hur frigolit under ett ram kar kan orsaka att bottenglaset spricker. ;)
#9 - 29 oktober 2007 16:32
C.Ciklid skrev:
Med egen erfarenhet av trägolv så spelar det ingen roll hur nogrant man lodar skiten. Efter ett halvår lutade 450l karet med 1½-2cm i framkant. Ett möbelakvarium (AquaEl) med justerbara fötter. Personligen tycker jag många bänkar är skeva och antalgligen vrider sig lätt om du har ett ojämnt golv osv. Hoppas du har en bra försäkring!!

//Camilla

Förtvivla inte. Bor du i eget småhus täckas skadan på golvet av din husförsäkring. Bor du i hyreslägenhet täcker hyresvärdens försäkring. Skador på ditt akvariemöbel och ev. möbler skall täckas av din hemförsäkring, som du säkert har.
hälsning och gott humör
lilleulv
#10 - 29 oktober 2007 16:46
heeke skrev:

Jag håller med om att ramkar inte BEHÖVER stå på frigolit, men att det inte skulle gå att ha dom på frigolit går iaf imot min logik.

Ja, det kommer att bli ett tryck underifrån på bottenglaset som inte blir om det bara står på ramen, vad skulle detta tryck kunna åstakomma för skada till skillnad från det tryck uppifrån på bottenglaset utan frigolit under?

Med frigolit under så kommer inte bottenglaset att böja sig något alls tillskillnad från om man skippar frigoliten då glaset buktar nedåt, om än lite.

Gör ett försök att övertyga mig hur frigolit under ett ram kar kan orsaka att bottenglaset spricker. ;)

Jag svarar bara lite kort för att inte förstöra tråden. :-) Problemet med frigolit under är att konstruktionen på ett ramakvarium är byggt och dimensionerats för att fördela vikten i ytterkant av akvariumet neråt. Fördelen med ramakvarium är att det går att spara pengar på glasets tjocklek. Ett mjukt underlag som frigolit riskerar att koncentrera vikten till mitten av akvariumet i motsatt riktning och därmed skapa problem. Helglas och ramakvarium är olika. Trycket på ena sidan ska helst jämna ut trycket från andra sidan så att så lite spänningar som möjligt uppstår i glaset.
#11 - 29 oktober 2007 16:48
Hej igen. det var en lååång dag på jobbet idag. inget vidare att komma hem heller =)

angående frigoliten så hade jag den alltså i karet. ett lager frigolit, sen placera ut stenarna, sedan sand och därefter vatten. under hade jag ingenting eftersom det var det som stod i bruksanvisningen. det var en tillhörande ram, och jag hade alltså ingen frigolit under, utan inuti karet. ramen stod alltså rätt och slätt på juwelmöbeln.

har ringt en hel del idag, försäkringsbolaget säger att hemförsäkringen inte täcker fabrikationsfel, medans den täcker ifall jag hade slått i akvariet så det hade spruckit el. dyl. när jag ringde till dom dom sålt karet så säger dom att deras garanti bara gäller fabrikationsfel, och det innefattar bara fogarna. ska ringa till försäkringsbolaget imorrn och babbla ännu mer. men det är inte lätt när man aldrig har handskats med försäkringar och sådant förut!

iaf; jag får inget från grossisten, för dom tycker att jag har "tappat" en stor sten, eller nåt i den stilen, på botten vilket har orsakat en sprickbildning. (dom struntade i att jag hade frigolit mellan glaset och stenen, det var mitt fel eftersom det är ett sprucket glas). och försäkringsbolaget anser att det är ett fabrikationsfel, eftersom det helt plötsligt, utan yttre påverkan har sprungit läck. värden informerade mig om att det kommer bli ganska dyrt för mig om jag inte löser detta med försäkringsbolaget. jag tycker ifos det låter konstigt att jag ska stå för hela kostnaden för ett helt nytt golv?

jag körde med vattenpass och hela kittet både innan och efter påfyllning, har även kollat sporadiskt efter hand (eftersom det här har varit min absolut största oro med att ha akvarium), och det har stått rakt och fint. vilket gör det hela än mer obegripligt.

angående fiskarna så kan jag glädja er med att jag lyckades rädda alla (tror jag, har inte hunnit räkna igenom riktigt än). tyvärr så fick dom gå ner i mitt lilla lilla yngelkar på 63 l som redan är helt överbefolkat. 8 goldenyngel på ca två månader och 15-16 zebrayngel, en dag gamla huserade där innan. nu går det även en 15 fullvuxna mbunas och några malar, så jag antar att dom kommer slå ihjäl varandra eller att vattnet blir på tok för dåligt och att dom dör.

känns bra att få stöd härifrån iaf!
vet inte riktigt vad jag ska göra nu bara =( helt nollställd.
#12 - 29 oktober 2007 16:51
heeke skrev:

Jag kan kanske inte övertyga dig, men enligt Juwel så gäller inte garantin om akvariet står på en frigolitskiva.. Dessutom har jag haft en kompis som lyckats "skjuta" akvariebotten på ett 375 liters ramakvarium med frigolitskiva 3 gånger på ett år. Efter dess fick han nys om att man inte skulle använda frigolitskiva på ramakvarier och slutade använda det. Vad jag vet håller det än och det är nog en 5-7 år sedan...

"Med frigolit under så kommer inte bottenglaset att böja sig något alls tillskillnad från om man skippar frigoliten då glaset buktar nedåt, om än lite." Jo då trycket från frigoliten blir ojämn med en ram gör att trycket blir i mitten av bottenskivan istället för jämnt över hela botten. Det blir alltså inget/eller mkt litet stöd på kanterna varav botten "skjuts" upp..

M.v.h. Jerker
#13 - 29 oktober 2007 17:48
Jag har ett juwel rio 180 hemma nu, efter att ha läst detta är man lite sugen på att tömma det och köpa typ en ödla eller så att ha i det.. :(

har sett att bakom mitt kar så har golvet sjunkt ner lite, så det är en glipa mellan golvet och listen..

jag prata med mitt försäkringsbolag där jag har min hemförsäkring och dom sa att försäkringen skulle täcka i stort sätt allt... ska ringa dom i morgon och höra igen...

Jag lider med dig mammas nya kille!!! hoppas att allt löser sig för dig
#14 - 29 oktober 2007 17:55
jerker, om du läser ordentligt, så ser du att han INTE hade det stående på frigolit, utan hade det INUTI för att skydda mot sten osv =)
#15 - 29 oktober 2007 18:05
Pratade nu med trygg hansa och där sa dom att om det bara utan någon anledning skulle läcka så täcker dom det inte.. men om man skulle snubbla eller så på det och det går sönder så gör det de...

tycker det låter illa =( Brukar oroa mig ibland för att karet ska läcka, nu kommer det ju inte bli bättre.. kanske ska sälja mtt 180L och bara ha kvar ett 50L...
#16 - 29 oktober 2007 18:13
lilleulv skrev:
Förtvivla inte. Bor du i eget småhus täckas skadan på golvet av din husförsäkring. Bor du i hyreslägenhet täcker hyresvärdens försäkring. Skador på ditt akvariemöbel och ev. möbler skall täckas av din hemförsäkring, som du säkert har.

hälsning och gott humör

lilleulv

Ja, det han ju inte spricka för mig.. tömde och sålde bort akvariet.
#17 - 29 oktober 2007 18:24
Kontrolera med era hemförsäkringar vad som gäller för att ha akvarium. Vet att någon gäller försäkring upp till vist antal liter. Andra, som tex trygg hansa endast om man bokstavligen slår sönder det själv. Man kan även höra om det finns en såkallad drulleförsäkring som kan täcka upp dessa skador. De där garantierna på själva akvariet är eg. bara att slänga i sopkorgen. Och med tanke på hur mycket man betalar om åren till försäkringsbolaget skulle inte jag ha ont i magen av att säga att man lyckats fått sönder det själv eller så...

//Camilla
#18 - 29 oktober 2007 18:34
lilleulv skrev:

hälsning och gott humör

lilleulv

missade detta inlägg!
är du säker på detta? det vore guld om det stämmer.
hyrsevärden ville få det till att det är vårat problem, men dom måste ju ha försäkringar på lägenheterna. tyckte det verkadet skumt... hoppashoppas...
#19 - 29 oktober 2007 18:37
Risberg skrev:
jerker, om du läser ordentligt, så ser du att han INTE hade det stående på frigolit, utan hade det INUTI för att skydda mot sten osv =)

Risberg, jag svarade på den text som heeke skrev, likväl som Koi-fantast gjorde. Jag har även citerat heekes text för att det inte skulle missförstås.. Så jag har inte missförstått någonting, utan har uppfattat vad mammas nya kille skrivit...

M.v.h. Jerker
#20 - 29 oktober 2007 18:41
missade detta inlägg!

är du säker på detta? det vore guld om det stämmer.

hyrsevärden ville få det till att det är vårat problem, men dom måste ju ha försäkringar på lägenheterna. tyckte det verkadet skumt... hoppashoppas...

Bra att läsa på. :) http://www.trygghansa.se/04Privat/Page7565.html Det är bra att veta sina rättigheter. Försäkringsbolag kan vara fula och kollra bort dig.
//Camilla
#22 - 29 oktober 2007 18:56
härligt med gensvar... kanske är många som kommer drömma mardrömmar inatt? =)
enligt vad många har skrivit här så kan jag ju lugna ner mig lite iaf, sen får vi se vad mitt bolag har för regler. kommer återkomma med mer imorgon.

under tiden kanske någon kan tipsa om ett kvalitétskar som jag kan trösta mig med att kika på? så att man inte går ner sig totalt och börjar med... promenader istället. eller matlagning kanske? ...frimärken?
#23 - 29 oktober 2007 19:07
så att man inte går ner sig totalt och börjar med... promenader istället. eller matlagning kanske? ...frimärken?

Haha det får aldrig hända :D

Jag ska nog hålla mig till småkar. vill inte gå runt och oroa mig hela dagarna :P
#24 - 29 oktober 2007 19:07
Urs jag lider med dig! Mitt 275 liters kar började läcka häromnatten, det sprack dock ingenstans utan silikonet släppte i framkant så det rann kanske bara ut 10 liter eller något.

Tänkte angående fiskarna så kan du åka till typ IKEA eller maxi och köpa plastbackar som du kan flytta fiskarna i så det andra karet inte blir överbefolkat.

Mina firrar bor numera i Hotel de la Plastback.

Lycka till med försäkringen, själva ska vi ringa till anticimex för att de ska komma och kolla hur stora skador det har blivit (om vi ens behöver göra något).
#25 - 29 oktober 2007 19:30
plastbackar är en god idé... vet inte riktigt vart jag ska få plats med allt bara. ska helst inte stå några saker där det har läckt vatten, och utöver den ytan så har jag inte så mycket plats över. vetifasen vart jag ska göra av alla prylar när dom ska riva upp golvet. all yta i lägenheten är i vardagsrummet, i stort sett. man kanske borde flytta i samma veva?
#26 - 30 oktober 2007 07:26
Det kommer nog ta ett tag innan ditt vardagsrum är iordningfixat. De måste bryta upp golv och stå med avfuktare ett tag (3veckor tog det i vårt fuktskadade badrum). Sedan vet man ju inte hur pass fuktskadat det är.. Så jag skulle nog åka till IKEA och handla plastbackar. Vattenbyte varje dag eller så.
Har du inte någon snäll kompis/släkting som kan låna sitt garage eller föråd tills det är färdigt??
//Camilla
#27 - 30 oktober 2007 15:47
jo, jag får lösa det på något sätt... kanske lämpa av dom i farföräldrarnas kar. synd på deras små sällskapsfiskar bara =)

avfuktare fixade jag faktiskt inom en timme efter läckan, mina föräldrar har nämligen haft ett antal rejäla vattenläckor hemma. det går väl i släkten antar jag. från försäkringsbolaget så kan jag få tillbaks ungefär 500 spänn sa dom idag, för karet o möbeln. så nu får vi se vad fastighetsskötaren säger när han kommer och inspekterar i slutet av veckan.

sen får man se i vilken ände man ska börja.

om det tar så lång tid som du säger (vilket det brukar göra), så kan vi iaf inte bo kvar under den tiden. kan bli lite småknepigt. dags att börja smöra för päronen kanske =)
#28 - 30 oktober 2007 15:58
500:- ?? då är ju allt bra igen.. :P
#29 - 30 oktober 2007 16:01
hehe, mm precis vad jag tänkte. det är ju nästan så att man tjänar på såna här saker!
#30 - 30 oktober 2007 16:03
Efter att ha läst om hur mycket problem det blir om ett kar bara skulle spricka, vilket det kan göra. tror jag att jag ska tömma ut mitt juwel och ha något andlevande i det, tex kejsarskorpioner eller någon mindre orm....

men ist har jag kvar mitt 50L räk och 54L krabbkar =)
#31 - 30 oktober 2007 16:10
jag tror iofs att det är oerhört ovanligt att det bara spricker sådär. inte ska väl jag ta torrlägga ännu ett kar? räcker det inte med ett?! =)
#32 - 30 oktober 2007 16:11
haha sant :P du hyr lägenhet va? hyr du av boplats eller vilka är din hyservärd?
#33 - 30 oktober 2007 16:17
patriksg skrev:
Efter att ha läst om hur mycket problem det blir om ett kar bara skulle spricka, vilket det kan göra. tror jag att jag ska tömma ut mitt juwel och ha något andlevande i det, tex kejsarskorpioner eller någon mindre orm....

men ist har jag kvar mitt 50L räk och 54L krabbkar =)

Hehe.. man måste våga chansa.. ;)

Skämt åsido. Personligen tycker jag det är skit att inte juwels bänkar har fötter som man kan justera. Juwel skall ju vara kvalitè. Själv har jag aldrig ägt ett juwel med just den motivering att bara ställa akvariet rakt av på golvet. [V]Framförallt på ett parket/trägolv!! Många spottar åt AquaEl, men har ägt många olika typer av deras akvarium och är väldigt positiv till dem.

Hoppas att det löser sig utan en massa krongel! Och ge inte upp. Man får oftast ligga på och ringa ofta för att det skall hända något. Var envis som en åsna. ;)

//Camilla
#34 - 30 oktober 2007 16:26
Men är risken för att det ska gå sönder större om man har det på parket?? har ju sett att parketen sviktar för vikten av karet, men om jag mätte nu så såg det ut att vara lika nivå på alla sidorna.. antar att det är att karet lutar som gör att det går sönder?
#35 - 30 oktober 2007 16:36
hyreslägenhet ja. kommunalt. allmännytta åt alla! =)

vet inte så mycket om olika tillverkare och kvalité m.m. men möbeln och karet stod i lod iaf. så jag vet inte riktigt varför det gick som det gick. hade jag tappat en av de stora stenarna mot botten (trots frigoliten), så hade jag ju kunnat ana en anledning iaf. men jag vet att jag inte har gjort det, jag har varit så sjuuukt försiktig och noga med allt.

själv så tycker jag parkett är jobbigt och onödigt (iaf i en hyreslägenhet som man inte vet hur länge man stannar i). man måste vara så försiktig med allt och se till att det inte blir några repor, och framförallt ska man ju inte hälla vatten på det . . .

om det är mindre stabilt än en plastmatta vet jag inte riktigt. saker har ju en tendens att sjunka ner i mattan efter ett tag. speciellt tunga saker.
#36 - 30 oktober 2007 17:59
Parkett/trägolv eller inte.. Trä är ju ett levande material. Det rör sig och sväller framförallt om det får vatten på sig. En tanke med är att om själva bänken är i trä är det bra att tex stryka ut silicon på ändar som är bara. För skulle det komma in vatten i bänken så den sväller är det bara att tömma karet. Jag har siliconat alla bara ändar till min bänk inklusive lagt en sträng silicon i utrymmet för ytterpumpen. Hemska tanke om om ytterfiltret i bänken börjar läcka!!

//Camilla
#37 - 30 oktober 2007 18:14
Ett gott råd:
Fotografera varje steg vid starten av akvariet, finns det fotobevis att det ligger frigolit/liggunderlag i botten på burken och att stenar och grus är ilagda efteråt så borde det vara svårt för försäkringsbolag och tillverkare att slingra sig.
#38 - 30 oktober 2007 20:02
mjo... får göra så med nästa kar. om det nu blir nåt. vet inte riktigt om man kommer kunna sova om nätterna...
#39 - 31 oktober 2007 16:10
C.Ciklid skrev:
Jag har siliconat alla bara ändar till min bänk inklusive lagt en sträng silicon i utrymmet för ytterpumpen. Hemska tanke om om ytterfiltret i bänken börjar läcka!!

//Camilla

hehe, det gjorde jag också, ett par- tre dagar innan "olyckan".
om man bara visste vad som skulle komma att hända då så kunde man ju struntat i det iaf =)
#40 - 31 oktober 2007 17:41
Alltid lika jobbiga att läsa dessa inlägg när man sitter på ett 720 liter och ett 540l.

Tyckte jag läste i ett inlägg att föräkringen enbart gäller om man råkar slå sönder akvariumt? Om det stämmer är det väll bara att säga att man gjorde det eller?
#41 - 31 oktober 2007 18:19
Har läst tråden lite snabbt.
Men du hade vanlig hemförsäkring va??
Har länsförsäkringar och när mitt 540l (aluram) kar sprack en dag så pajade det mitt golv + lister(blev även tapeter innan elektikerna hade fattat vad dom skulle göra) och våningen under mej så är det en coop affär som fick tak+golv skador och massa varor försörda, har pratat med massa folk på försäkringsbolaget, och det enda det inte täckte var akvariumet+ bänk och fiskar. har inte hört ett ljud av dom sen allt blev klart och olyckan hände för över 1 år sen nu.

Kan säga så att sova oroligt det gör man i flera veckor efter olyckan, har flera kar igång som man sprang och kollade flera gg per dag.

//Mattias
#42 - 31 oktober 2007 18:23
men var det ditt fel då eller bara sprack det? vad sa du till ditt bolag?
#43 - 31 oktober 2007 19:35
Hej!

Jag har Länsförsäkringar och dom ersätter allt oavsett boende utom själva akvariet som dom menar omfattas av garantin.
När vi bodde i lägenheten så krävdes dock en tilläggsförsäkring p.g.a att fler boenden kunde drabbas.
Självrisken ligger på 3000:- vilket jag ser som en låg penning när olyckan är framme.
Som jag ser det så tycker jag att det är generösa villkor.
När vi samtalade med en handläggare om t.e.x maxvolym på akvariet så menade Länsförsäkringar att akvarium är av sådan kvalite idag att det är i sammanhanget ett väldigt litet bekymmer.
#44 - 31 oktober 2007 19:42
Varför sittar man med trygg hansa då? jag ska ringa dom i morgon och höra vad dom kan göra för mig....
#45 - 1 november 2007 06:46
Ett tips till alla oroliga. Ta kontakt med olika bolag, kanske tom stämma möte hemma hos dig för att få en genomgång på föräkringar. Det kan verkligen löna sig. Har haft både Folksam och Trygghansa hemma på besök nu de senaste veckorna.
//Camilla
#46 - 4 november 2007 12:37
[QUOTE=patriksg]men var det ditt fel då eller bara sprack det? vad sa du till ditt bolag?[/QUOTE]

Nja inte fullt mitt fel. Hade jag kört med alu ställing så kanske akvariet hade inte vridit sig så mycket, Körde med en träbänk som skulle hållt för en bil gjorde den extra kraftig. med frigolit under så hade nog jag hade kunnat klart mig. Men det som gjorde det hela var att golvet var ca 4 cm lutande åt väggen och 3 cm åt höger fick det dock i lod, så karet stod i ca en vecka sen den enda dagen jag inte var hemma sprack det. Troligen för att något ben hade sjunkigt mer än dom andra 5, Kan tillägga att jag hade haft två 170l kar bredvid varandra där och det fungerade. [:(!]
Ringde till försäkringsbolaget mitt och sa som det var, mitt akvarium hade spruckit. Ringde sen till fastighetsskötaren och dom fixa dit snickare som bröt upp golvet och tog dit saneringsfirma så jag var utan lägenhet i ca 2 månader innan allt var klart.

//Mattias
#47 - 4 november 2007 18:08
riktigt kasst är det när det händer. borde inte hända.
här har golvet lagt sig ganska bra, får se om dom måste bryta upp golvet.
avfuktarn har stått på dygnet runt nu och suger upp ca 1 liter vatten om dygnet, hjälper väl lite. tur att elen är inräknad i hyran =)

Annons