plötsligt små snäckor i karet?

#1 - 4 mars 2010 20:54
När jag startade upp mit kar för ca 2 veckor sedan hade jag får grus från den förra ägaren som varit i karet men som tvättats, torkats och stått ute hela vintern!

När jag sköljde den så flöt många små men tomma snäckskal till ytan, men idag såg jag en ca 7mm och en 2-3 mm stor snäcka i karet! >förvånad!<

har ni nån tanke på vad det kan vara för sort, eller om det ens kan vara från gruset och inte från tex växter jag köpt på akvariebutiken? :confused:
fattar NOLL, ska dom ha mat eller?
#2 - 4 mars 2010 23:47
jag undrar också över dom där snäckorna. Hela mitt lilla kar invaderas av sådana där små snäckor eller vad det är för nåt, ca 1-2mm stora, jag har inte ens växter i längre för dom ska flytta snart. dom är inte så fina att titta på när dom sitter på glas rutan:( jag tar bort dom men dom förökar sig som tusan
#3 - 5 mars 2010 00:33
Snäckor brukar följa med växterna från affären...
om de förökar sig för mycket beror det på att de har bra levnadsbetingelser, dvs: gott om mat... dra ner på matningen så blir de färre med tiden...
#4 - 5 mars 2010 06:15
samt de är nyttodjur, de tar hand om det avfall som blir, men mata mindre så förökar de sig inte lika fort:)
#5 - 5 mars 2010 06:20
doppingen skrev:
samt de är nyttodjur, de tar hand om det avfall som blir, men mata mindre så förökar de sig inte lika fort:)

hehe mmm och till slut försvinner dem, hade en jävla massa snäckor ett tag men när jag kom in i en tuff period i livet då jag inte hade tid att mata fiskarna så mycket som jag ville så försvann nästan alla snäckor, nu har jag kanske 3 - 4 st kvar. så mata mindre så dör de ut efter ett tag men försök att plocka ut så många du kan under en veckas period eller nåt så ska du se att det går bra
#6 - 5 mars 2010 08:53
Det är definitift posthorn eller troligtvis...:D
Vi hade FULLT med små posthornsskal och det värsta var alla "fötter" från dom som klumpade ihop sej i gruset!!
#7 - 5 mars 2010 09:07
hmmm jag tror inte det är posthorn, de ser för "runda" ut på bilderna, dessa är spetsiga. fasen jag måste ta en bild!
#8 - 5 mars 2010 09:20
hmm jag tror det kan handla om nån sorts "sandsnäcka", hittade en bild som påminner mkt om dessa jag har fått:
http://www.zoonen.com/res/forum/1569906/thiara_winteri_1.jpg
Bilagor:
#9 - 5 mars 2010 09:31
mm, det är som föregående skrivare att det är två av det vanligast snäckor man kan få med växter!!
Posthorn- och sandsnäckan!
#10 - 5 mars 2010 10:29
ok, då har jag blivit med sandsnäckor då :D

än så länga låter jag dem hållas! finns det sandsnäckätare?
#11 - 5 mars 2010 10:32
Det är väl Botior! Har inga själv men många säger att om man har snäckproblem så ska man skaffa pakistabotior om man har ett tillräkligt stort akv.!!
#12 - 5 mars 2010 11:56
Jag fick höra att jag hade bra biologi i akvariumet för att det frodas snäckor, stämmer det? hur som hels dom vägrar försvinna, en del är så små att dom knappt syns. lever dom på fiskmat?
#13 - 5 mars 2010 12:00
jag har nog inte sandsnäckor mina är runda och jätte små.
Bilagor:
#14 - 5 mars 2010 12:10
Det är troligtvis posthorn och dom lever på smuts och liknande på botten...det är svårt att bli av med dom när man väl har dom!
Sen så om jag inte minns helt fel så rör inte posthornen växter utan tar bottenslamet och då gör det ju inget ifall dom är där kan jag tycka...
#15 - 5 mars 2010 12:26
Speedo skrev:
Det är troligtvis posthorn och dom lever på smuts och liknande på botten...det är svårt att bli av med dom när man väl har dom!

Sen så om jag inte minns helt fel så rör inte posthornen växter utan tar bottenslamet och då gör det ju inget ifall dom är där kan jag tycka...

Det är sant om dom kan städa lite:) men dom sitter på glasrutan ett 20 tal och det är så jäkla fult, jag bestämmde mig en morgon för att plocka bort alla men några timmar senare så satt dom där igen på glasrutan
#16 - 5 mars 2010 13:08
Ok, men dom lägger ju ägg HELA tiden och sen så lägger äggen ägg (när dom har kläckts) o.s.v! Så det är svårt att få bort dom...
#17 - 5 mars 2010 13:23
Speedo skrev:
Ok, men dom lägger ju ägg HELA tiden och sen så lägger äggen ägg (när dom har kläckts) o.s.v! Så det är svårt att få bort dom...

ok, jag får helt enkelt lära mig att leva med dom små krabaterna:D
#18 - 5 mars 2010 21:24
speedo tack! :)
#19 - 5 mars 2010 21:27
om ni har flera akvarium flytta alla fiskar till ett annat stäng av pumpen efter en dag heller nåfot sitter alla vid ytan så gjorde jag och det funkade:)
#20 - 5 mars 2010 21:42
august1996 skrev:
om ni har flera akvarium flytta alla fiskar till ett annat stäng av pumpen efter en dag heller nåfot sitter alla vid ytan så gjorde jag och det funkade:)

ok tack! bra tips! Ska snart skaffa mig ett nytt akvarium. hoppas dom inte följer med till det också bara!
#21 - 5 mars 2010 21:43
lägg i ett salladsblad på kvällen, på morgonen brukar det sitta en drös snäckor där, bara att lyfta ur:D
#22 - 5 mars 2010 21:48
doppingen skrev:
lägg i ett salladsblad på kvällen, på morgonen brukar det sitta en drös snäckor där, bara att lyfta ur:D

Ha ha jaha dom äter sallad också!:) det ända är att ja mår dåligt över att kassta iväg dom levande, kanske man borde trampa på dom istället så dom får en snabb död. dom är ändå lite som råttor, svåra att bli av med och förökar sig som tusan
#23 - 5 mars 2010 22:27
sissi. skrev:
Ha ha jaha dom äter sallad också!:) det ända är att ja mår dåligt över att kassta iväg dom levande, kanske man borde trampa på dom istället så dom får en snabb död. dom är ändå lite som råttor, svåra att bli av med och förökar sig som tusan

vänta till i sommar då så kan du befolka närmaste vattendrag med dina snäck-salladsblad ;)
#24 - 6 mars 2010 08:05
Det är annars som någon skrev tidigare att Botior är riktigt bra snäckätare. Fick samma problem för ett år sedan i ett av mina akvarium. Flyttade över 5 praktbotior och vips så var dom borta på några dagar, inte en snäcka kvar. Kanske inte att rekommendera om akvariet är litet att köpa botior dock.
#25 - 6 mars 2010 08:09
Yollis skrev:
vänta till i sommar då så kan du befolka närmaste vattendrag med dina snäck-salladsblad ;)

Tror inte man får släppa ut levande från akvariet i naturen, just snäckor vet jag inte men annars kan en viss sort som annars inte finns i vår natur komma att ta över-har bara läst det nånstans,gäller främst kräftan kanske
#26 - 6 mars 2010 08:24
Precis som "Doppingen" säger så ska/får man inte släppa ut alla slags djur!
Och Igen som "Doppingen" säger så var det uppe med Tigerräkor...Dom hade en parasit eller liknande som satte sig på andra kräftdjur! Så om man köper Tigerräkor så får man inte fiska/kasta ut som mat eller liknande innan man har kokat dom!
Men med posthornssnäckor vet jag inte...Det kan ju vara som med Tigerräkorna att dom kanske har något som de svenska djurlivet inte tål och kan skada naturen!?
Men annars så är det ju bara att stoppa ner salladsbladet i kokande vatten och sedan slänga antingen till fåglar eller sopptunnan...

Men nu så är det mesta jag har skrivit något jag har hört från Nyheter och Internet så allt behöver ju inte vara sant! Så hör med någon slags av Biolog eller Naturforskare innan du släpper ut dom i vattendrag :S
#27 - 6 mars 2010 09:19
bara så ni vet så skulle jag inte släppa ut nåra snäckor :-) (eller andra djur)
Har dom flyttat in får de bo kvar, ev kanske nån kan låna ut en liten botia i ett par dagar om jag skulle få överbesnäckat!??
#28 - 6 mars 2010 09:20
ja kanske fåglarna vill ha dom:) Anars var det synd att dom inte kan leva vidare någon annan stans. vart som helst men inte i mitt akvarium:p
#29 - 12 mars 2010 10:11
Praktbotior funkar som sagt var perfekt, men dom kräver rätt stora kar.
Har man mindre kar funkar faktiskt en annan snäcka väldigt bra, Anentome Helena heter den, och den förökar sig inte alls lika snabbt. Och dom man får över vill folk ha, så dom kan man sälja eller ge bort

http://www.akvarielexikonet.se/artregister/sotdjur/11475-snigelatande_snigel-anentome_helena.html
#30 - 12 mars 2010 10:24
ja kanske skulle det vara en ide, nu verkar dessa lagt ägg...
hittade en genomskinlig boll med vita prickar i i storleken cm 5mm i diameter, på ett vattenpestblad. kan det vara sandsnäckägg? OM det är det så tar jag nog bort dessa ägg ;)
#31 - 12 mars 2010 12:03
Låter som snäck ägg, så ta bort dom du.
#32 - 13 mars 2010 19:25
jag lät äggen vara kvar, har numera en "helena" snigel som mummsar för fullt :D
#33 - 15 mars 2010 10:10
august1996 skrev:

Ett annat knep som är lite lättare är att lägga i ett salladsblad över natten. På morgonen ska det (enligt vad jag har läst) vara fullt med snäckor och då är det bara att plocka ur det.
Jag har inte provat detta själv, men läste i en annan tråd här på forumet att det funkar bra. Själv använder jag mig av Praktbotior som rensar akvariet från snäckor på två dagar.

Annons