Är det sant att det är bäst-före-datum på blandningen, dvs att man bör göra en ny blandning varje månad även om den gamla inte är slut ?
Kanske om man haft orena kärl och blandat i. Jag har faktiskt fått en grumlig bottensats i en flaska med just KH2PO4+KNO3, men det tror jag var för att flaskan var dåligt rengjord och tjänat som CO2-reaktor i ett tidigare liv.
Jag har aldrig sett det i min Mikro+blandning eller KH2PO4-blandning.
Seachem brukar rekommendera att man har (deras) gödning i kylen för att minska en minimal risk till bakterieodling.
Däremot låååååååångsamma Hydrocotyler har jag gett upp :(
De ser mest ut som hårbollar...
Kan man stävja detta genom att begränsa fosfat tror du ? Halvera ??
Hmm.. Faktum är att jag nyligen fått en jäkla fart på min Hydrocotyle verticillata genom att hänga upp den i en sugpropp på akvarieväggen där den började växa väldigt snabbt. Förmodligen behöver den ganska bra med ljus, men som vanligt är det CO2 man bör fokusera på.
Begränsa fosfat vill jag inte råda dig till, speciellt inte med ett så stort nitratupptag. Jag själv har precis gått upp till 2,5 ppm - och då trodde man förr att 0.1 ppm var superfarligt. Men naturligtvis förutsätter det bra CO2-nivå.
Vill du inte testa att hänga upp den på väggen (ser ju lite anskrämligt ut, speciellt om den är algbevuxen) skulle jag försöka röjja så att den fick allt ljus som var möjligt och framförallt få den att pärla (som den gör ymmnigt om CO2-nivån är bra).
Får en del skäggalger på ett Papegojblad åxå men det hoppas jag bli väck med kortare ljustid !
Papegojblad har jag alltid misslyckats med, förmodligen pga för dålig Calciumhalt, så den kan jag inte hjälpa dig med tyvärr. Ska testa den igen vid tillfälle.