PMDD...

#1 - 28 juni 2004 11:33
Hej!
Äntligen har mina gödningsämnen kommit, och undrar då:
Kan det vaar lagom att blanda till en gödning i en halvlitersflaska med 9 teskedar KNO3 och 2 teskedar KH2PO4? Detta fick jag ut genom att titta på hjortgatanszoo, och sedan försöka anpassa det till mina få växter och inte alltför bra ljus...
Är det lagom?

Mvh malawi´n
#2 - 28 juni 2004 12:34
Det låter som en ganska normal blandning, men jag antar att du inte bara ska hälla ner det. Du måste ju ha i TMG eller micro + magnesium och lite till, men det där vet du säkert. Om inte så är det bara söka runt på forumet och kolla lite vad Defdac skriver så brukar det klarna.
#3 - 28 juni 2004 13:29
Jag ska hälla i tmg, samt de ovan nämnda ämnena. har inte fått ngt annat ännu;P

Mvh malawi´n
#4 - 28 juni 2004 14:21

Mitt råd är att hålla isär ämnena eftersom det kan hända att de konsumeras i olika takt i ditt kar.

Håll iallafall isär de som går att mäta !

Sen kan du mickla ihop en mix du tycker passar när du fått koll på konsumtionen !

#5 - 28 juni 2004 14:23
Dvs. göra två stycken olika blandningar, en med KNO3 och en med KH2PO4, eller?
Får se hur jag gör, kanske gör en blandning med båda först...

Mvh malawi´n
#6 - 28 juni 2004 14:53

Jupp !

Jag gjorde fem flaskor med fina etiketter i händelse av att ngt skulle räcka längre. Nu verkar det som det fungerar ändå !

Karet äter 15 ppm Nitrat varannan dag.

Etiketter:
http://berthling.com/gallery/110-liters/Bild1
#7 - 28 juni 2004 15:47
Kan det vaar lagom att blanda till en gödning i en halvlitersflaska med 9 teskedar KNO3 och 2 teskedar KH2PO4?
Hur stort är det aktuella karet?
#8 - 28 juni 2004 17:27

Karet äter 15 ppm Nitrat varannan dag.

Coolt 8) Tror det är lite av rekord, men har man många snabbväxare så är jag ändå inte direkt förvånad.

Jag håller med om att det är bra att hålla isär TMG, KNO3 och KH2PO4.

KH2PO4 är lite av ett "dundermedel" under rätt förutsättningar, men kan även leda till markant mer alger om något annat är begränsande (främst CO2).

Eftersom du kör TMG som man doserar 10 ml per 100 liter av, så brukar jag rekommendera att göra två halvlitersflaskor: En med 7 tsk KNO3 och en med 3 krm KH2PO4, eftersom det blir samma dosering som TMG (10 ml per 100 liter).

#9 - 28 juni 2004 18:50
Jag har faktiskt aldrig doserat 10 ml per 100 liter, snarare 5 ml på 200 liter...
Nu så blandade jag de båda ämnena i en flaska, och hällde i 5 ml tillsammans med 5 ml tmg. Borde jag istället hälla i (uppblandat) 5 ml KNO3, 5 ml KH2PO4, 5 ml TMG?
Hoppas att jag inte får massor av alger nu:(

Mvh malawi´n
#10 - 28 juni 2004 19:06

Hoppas att jag inte får massor av alger nu:(

Njae din KNO3+KH2PO4-blandning ger dig bara 1.55 ppm nitrat och 0.35 ppm fosfat.

Fosfatmängden är ganska okej som fulldos om man vill köra försiktigt, men nitrathalten är väldigt låg.

Man brukar säga att man bör dosera 10 ggr mer nitrat än fosfat, så du kan addera 11 tsk KNO3 till din halvlitersflaska. 5 ml av den nya blandningen skulle då ge dig 3.45 ppm nitrat och 0.35 ppm fosfat vilket ligger i linje med din försiktiga TMG-dosering.

#11 - 28 juni 2004 19:17
Är det sant att det är bäst-före-datum på blandningen, dvs att man bör göra en ny blandning varje månad även om den gamla inte är slut ?

...hörde det av någon...

#12 - 28 juni 2004 19:23

defdac :

Du har naturligtvis rätt som vanligt , mina snabbväxare Sessiliflora och Sumatraormbunke (Ceratopteri thalictroides eller nått) samt Cabomba har inga algproblem. Däremot låååååååångsamma Hydrocotyler har jag gett upp :(

De ser mest ut som hårbollar...

Kan man stävja detta genom att begränsa fosfat tror du ? Halvera ??

Får en del skäggalger på ett Papegojblad åxå men det hoppas jag bli väck med kortare ljustid !

#13 - 28 juni 2004 20:11

Är det sant att det är bäst-före-datum på blandningen, dvs att man bör göra en ny blandning varje månad även om den gamla inte är slut ?

Kanske om man haft orena kärl och blandat i. Jag har faktiskt fått en grumlig bottensats i en flaska med just KH2PO4+KNO3, men det tror jag var för att flaskan var dåligt rengjord och tjänat som CO2-reaktor i ett tidigare liv.

Jag har aldrig sett det i min Mikro+blandning eller KH2PO4-blandning.

Seachem brukar rekommendera att man har (deras) gödning i kylen för att minska en minimal risk till bakterieodling.

Däremot låååååååångsamma Hydrocotyler har jag gett upp :(

De ser mest ut som hårbollar...

Kan man stävja detta genom att begränsa fosfat tror du ? Halvera ??

Hmm.. Faktum är att jag nyligen fått en jäkla fart på min Hydrocotyle verticillata genom att hänga upp den i en sugpropp på akvarieväggen där den började växa väldigt snabbt. Förmodligen behöver den ganska bra med ljus, men som vanligt är det CO2 man bör fokusera på.

Begränsa fosfat vill jag inte råda dig till, speciellt inte med ett så stort nitratupptag. Jag själv har precis gått upp till 2,5 ppm - och då trodde man förr att 0.1 ppm var superfarligt. Men naturligtvis förutsätter det bra CO2-nivå.

Vill du inte testa att hänga upp den på väggen (ser ju lite anskrämligt ut, speciellt om den är algbevuxen) skulle jag försöka röjja så att den fick allt ljus som var möjligt och framförallt få den att pärla (som den gör ymmnigt om CO2-nivån är bra).

Får en del skäggalger på ett Papegojblad åxå men det hoppas jag bli väck med kortare ljustid !

Papegojblad har jag alltid misslyckats med, förmodligen pga för dålig Calciumhalt, så den kan jag inte hjälpa dig med tyvärr. Ska testa den igen vid tillfälle.

#14 - 29 juni 2004 07:02
PMDD?
är det någon mer än mig som tycker detta är lite svårt? jag har försökt att läsa mig till lite kunskap om gödning på många ställen, men ju mer jag läser ju mindre förstår jag. just nu kör jag med micro+ och co2 samt bottenvärme. men för att få lite mer fart på växterna så kanske man behöver tillsätta lite mer ämnen? jag har ett 260 l kar. hur mycker av varje börja ha i? enligt kommunes hemsida ha jag ett pH på 7.9 och 4,5 dH i kranen. jag har just satt i gång karet efter flytt, så vilka värden som finns i karet vet jag inte än. jag kan tänka mig att jag hamnar någostan på pH 7 och samma mjukhet.
#15 - 29 juni 2004 07:23

just nu kör jag med micro+ och co2 samt bottenvärme. men för att få lite mer fart på växterna så kanske man behöver tillsätta lite mer ämnen?

Mikro+ ger dig bara spårämnen som växterna bara tar upp ytterst lite av. De stora spelarna (makroämnen som tas upp i väldigt stor mängd) är Kol, Kalium, Kväve och Fosfor.

Du bör minst komplettera Mikro+ med KNO3 för att få kalium och kväve, samt KH2PO4 för att få fosfor.

Du kan göra två halvliters stamlösningar med dessa. En där du blandar 7 tsk KNO3 och i den andra blandar du 3 krm KH2PO4. Båda dessa doserar du 10 ml per 100 liter.

Så nej. Det är otroligt enkelt egentligen 8) Du behöver ju bara hålla reda på tre olika gödningar.
#16 - 29 juni 2004 11:08
Okej! det låter ju inte så svårt. kanske ska ta och testa detta. det ju inte så dyra saker, jämfört med allt annat inom akvariehobbyn:)hur ofta ska man hälla i den där lösningen då? just nu häller jag i lite micro+ varje dag. om det är bra eller inte vet jag inte.
#17 - 29 juni 2004 11:55

Mät dina värden, resten är ren matematik för att uppnå gynnsamma förhållanden för växterna !

Testa Ph,Nitrat,Fosfat,Kh och Järn åtminstone ! Räkna sedan ut med PMDD-kalkylatorn ifrån hjortgatans.se hur mycket du behöver tillföra !

Var gärna lite pessimist vad gäller Co2-halterna.

Hur kul som helst när karet konverteras till Champagne-glas :)
#18 - 29 juni 2004 13:26
har Champange-glas några gånger, det är häftigt! ska få i alla fiskaran och sedan testa detta. får nog kompletera med lite fler växter också.
#19 - 29 juni 2004 13:58

hur ofta ska man hälla i den där lösningen då? just nu häller jag i lite micro+ varje dag.

Just mikron kan man faktiskt ha i lite varje dag eftersom järnet gärna oxiderar i vattnet, men det är något jag börjat testa på sista tiden.

Ett enklare och mer idiotsäkert sätt att få champange hela tiden utan att behöva använda tester är att använda Tom Barrs Estimative index:

Det går till så att du varje vecka gör ett jättestort vattenbyte - du resettar vattnet från all gödning.

Efter vattenbytet häller du en fulldospuls av alla näringsämnen (0.1 ppm järn, 5-10 ppm nitrat och 1-2 ppm fosfat). Eftersom du vet exakt hur mycket av Mikro+, KNo3 och KH2pO4 du ska dosera för att uppnå dessa värden så kan du garantera att allt finns tillgängligt för växterna.

Se till att ligga i gröna området av CO2-tabellen genom att ha bra fjutt på CO2-maskineriet.

Slutar det bubbla från växterna efter några dagar är det dags för en ny fulldospuls.

Klart. Goto vattenbyte.
#20 - 29 juni 2004 14:05
Okej, då gäller det att öka årsförbrukningen på vattenverket.
#21 - 29 juni 2004 14:46
Ursprungligen skickat av Robban_hag

Okej, då gäller det att öka årsförbrukningen på vattenverket.

Många och stora växtakvarier? =)
#22 - 29 juni 2004 14:50
de kanske kan dra ett dirket rör till mig?
#23 - 29 juni 2004 15:20

Det blir ca ett bad i veckan !

Skippa lördagsbadet kanske :)

#24 - 29 juni 2004 18:07
Funderar man över vattenekonomi när man har akvarier eller håller på med växter (ovan vatten som under vatten) tror jag man siktat in sig på fel hobbies 8)
#25 - 30 juni 2004 05:57
Japp så är det nog. det är bara vänja sig vid höga räkningar
#26 - 13 juli 2004 12:32
Defdac:
Nu gjorde jag som du rådde mig, dvs. hälla i 18 teskedar KN03 i ½ liter vatten, men vattnet blev mättat med KNO3. Ska jag hälla i det ändå?

Mvh Malawi´n
#27 - 13 juli 2004 12:51

Nu gjorde jag som du rådde mig, dvs. hälla i 18 teskedar KN03 i ½ liter vatten, men vattnet blev mättat med KNO3.

18 teskedar?

Jag brukar rekommendera följande för att få samma dosering som TMG (10 ml per 100 liter):

7 tsk KNO3 i 0,5 liter vatten

3 krm KH2PO4 i 0,5 liter vatten

Annons