Pmdd...?

#1 - 27 december 2006 19:35
Jag kör med PMDD, de vanliga ämnena man köper i portionspåsar, men det finns ju mer ämnen man kan ha i karet som K2SO4 och kalcium (CaCO3 och CaCI2) och Magnesium.

Om jag ska köra stenhårt på mina växter, duger då "vanlig" pmdd eller borde jag köra med kalcium och magnesium också?

Bor i göteborg och har jag förstått rätt så har göteborgsvatten för lite magnesium för att växter ska trivas optimalt...

Kanske borde testa vattnet och kolla vad som borde hällas i? ^^
#2 - 27 december 2006 20:22
vad kostar pmdd?
#3 - 27 december 2006 20:24
vad kostar pmdd?

pmdd.se kolla där;)
#4 - 27 december 2006 20:48
Annaica skrev:
Jag kör med PMDD, de vanliga ämnena man köper i portionspåsar, men det finns ju mer ämnen man kan ha i karet som K2SO4 och kalcium (CaCO3 och CaCI2) och Magnesium.

Om jag ska köra stenhårt på mina växter, duger då "vanlig" pmdd eller borde jag köra med kalcium och magnesium också?

Bor i göteborg och har jag förstått rätt så har göteborgsvatten för lite magnesium för att växter ska trivas optimalt...

finns även på http://www.haack.se/pmdd.htm

har du inte mer än ca 50 ppm nitrat i vattnet så är det bara att köra med allt typ. sen öka/minska dos efter mängd växter etc.
#5 - 27 december 2006 20:50
Hej,jag behöver ingen pmdd var bara instresserad av va dom kostade.
#6 - 27 december 2006 21:06
Annaica skrev:

Svårt att säga... Det beror på hur mycket och vilka växter du har, hur mycket som finns i ditt kranvatten och hur ofta du gör vattenbyten. Men...

...det är ganska lätt att se om du behöver mer Kalium (K2SO4) eller Kalcium (CaCO3 eller CaCl2). Små hål ("nålstick") i bladen betyder kaliumbrist. Förvridna blad brukar betyda kalciumbrist (alternativt överdos av MgSO4). Magnesiumbrist har jag nog aldrig sett i mina akvarier, men jag är av den "gamla" skolan så jag har alltid tillsatt MgS04...
#7 - 27 december 2006 22:33
petnym skrev:
Svårt att säga... Det beror på hur mycket och vilka växter du har, hur mycket som finns i ditt kranvatten och hur ofta du gör vattenbyten. Men...

...det är ganska lätt att se om du behöver mer Kalium (K2SO4) eller Kalcium (CaCO3 eller CaCl2). Små hål ("nålstick") i bladen betyder kaliumbrist. Förvridna blad brukar betyda kalciumbrist (alternativt överdos av MgSO4). Magnesiumbrist har jag nog aldrig sett i mina akvarier, men jag är av den "gamla" skolan så jag har alltid tillsatt MgS04...

Jag vet att jag har kaliumbrist. Har en växt som visar på kalciumbrist. Men har hört att högt nitrat tillsammans med lågt KH kan visa på kalciumbrist (har jag rätt här...?)

Köpte mitt nitrat-test idag och det visade sig att jag hade högt nitrat i karet. så innan jag tillsätter kalcium ska jag se om det hjälper att sänka nitratvärdet. Men kalium bör jag verkligen tillsätta (det är en och samma växt som har både kalium och kalciumbrist).

Än så länge byter jag vatten 1 gång i veckan (runt 30%). Har inte så hysteriskt mycket växter heller, ska skaffa fler. En lista hittas här: http://cerotonin.com/akvarium/?page_id=14
Mitt kar är på 54 liter.
#8 - 27 december 2006 22:39
petnym skrev:

Vet du hur man gör för att beställa Kalium och Kalcium? Jag beställde från pmdd.se tror jag det var, men det som kom var 4 x 3 påsar med KNO3, KH2PO4 och NutriSI. (Vill någon förresten skriva ut dessa ämnen på vanlig svenska...?) Om jag har fattat det hela rätt så finns inte kalium och kalcium med i dessa tre påsar?

Jag har ju hål i mina blad, men så vet jag ju inte om det är kaliumbrist eller fiskarna som käkar upp bladen. Jag har både malar och botior som är mycket på bladen. Har någon en bild på hur kaliumbrist kan se ut?

Vi har nitrat på 20 ppm, är det väldigt lågt? (nystartat kar) Kan man tolka dessa värden så att ju lägre natrium man har - ju mer pmdd ska i?
#9 - 27 december 2006 22:43
rebecka_o skrev:
(Vill någon förresten skriva ut dessa ämnen på vanlig svenska...?)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det har ju Peter gjort i inlägget du har citerat :confused:[/COLOR][/FONT]
#10 - 27 december 2006 22:47
rebecka_o skrev:
Vet du hur man gör för att beställa Kalium och Kalcium? Jag beställde från pmdd.se tror jag det var, men det som kom var 4 x 3 påsar med KNO3, KH2PO4 och NutriSI. (Vill någon förresten skriva ut dessa ämnen på vanlig svenska...?) Om jag har fattat det hela rätt så finns inte kalium och kalcium med i dessa tre påsar?

Jag har ju hål i mina blad, men så vet jag ju inte om det är kaliumbrist eller fiskarna som käkar upp bladen. Jag har både malar och botior som är mycket på bladen. Har någon en bild på hur kaliumbrist kan se ut?

Vi har natrium på 20 ppm, är det väldigt lågt? (nystartat kar) Kan man tolka dessa värden så att ju lägre natrium man har - ju mer pmdd ska i?

dessa ämnen kan du köpa på http://www.haack.se/pmdd.htm

och natrium och nitrat är inte samma sak.
#11 - 27 december 2006 22:49
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det har ju Peter gjort i inlägget du har citerat :confused:[/COLOR][/FONT]

Nej det tror jag inte. Han skrev ut kalium (K2SO4) och kalcium (CaCO3 eller CaCl2) men jag undrar över de övriga tre ämnena: KNO3, KH2PO4 och NutriSI. Eller är det samma sak?
#12 - 27 december 2006 22:50
Annaica skrev:

Jag skrev fel, menade nitrat.
#13 - 27 december 2006 22:57
rebecka_o skrev:
Nej det tror jag inte. Han skrev ut kalium (K2SO4) och kalcium (CaCO3 eller CaCl2) men jag undrar över de övriga tre ämnena: KNO3, KH2PO4 och NutriSI. Eller är det samma sak?

du hittar vad de är för ämnen inne på http://www.haack.se/pmdd.htm ;)
#14 - 28 december 2006 01:39
Annaica skrev:
du hittar vad de är för ämnen inne på http://www.haack.se/pmdd.htm ;)

Okej, tack tack! :)
#15 - 28 december 2006 07:54
Annaica skrev:
Jag vet att jag har kaliumbrist. Har en växt som visar på kalciumbrist. Men har hört att högt nitrat tillsammans med lågt KH kan visa på kalciumbrist (har jag rätt här...?)

Köpte mitt nitrat-test idag och det visade sig att jag hade högt nitrat i karet. så innan jag tillsätter kalcium ska jag se om det hjälper att sänka nitratvärdet. Men kalium bör jag verkligen tillsätta (det är en och samma växt som har både kalium och kalciumbrist).

Än så länge byter jag vatten 1 gång i veckan (runt 30%). Har inte så hysteriskt mycket växter heller, ska skaffa fler. En lista hittas här: http://cerotonin.com/akvarium/?page_id=14

Mitt kar är på 54 liter.

Har du kalium brist så börja där för det brukar vara lätt att fixa till, men ändra bara en sak i taget, vänta till du ser resultat (tar ofta 2-4veckor).
Börjar man ändra flera saker så brukar det bli soppa och man får svårare att rätta till det om det inte blev rätt.

Jag har mjukt vatten 24ppm Ca och 4ppm Mg, jag tillsätter bara Mg men det beror mycket på vilka växter man har också.
#16 - 29 december 2006 18:43
NE skrev:
Har du kalium brist så börja där för det brukar vara lätt att fixa till, men ändra bara en sak i taget, vänta till du ser resultat (tar ofta 2-4veckor).

Börjar man ändra flera saker så brukar det bli soppa och man får svårare att rätta till det om det inte blev rätt.

Jag har mjukt vatten 24ppm Ca och 4ppm Mg, jag tillsätter bara Mg men det beror mycket på vilka växter man har också.

Jag har erfarenhet (när det gäller andra saker än akvarium) att ändrar man en massa saker innan man kollar så att en sak i taget funkar så blir allting en enda röra och man får börja om från början ^^

Finns det något test där man enbart testar Ca och Mg? GH testar väl båda dessa, men jag har hört att Göteborgsvatten ska ha dåligt med Mg men okej med Ca... Eller är jag heelt ute och cyklar när det gäller allt nu?

Har dessutom ett lågt GH värde, men kan detta höjas med hjälp av att man tillsätter Ca och Mg?

Göteborgsvatten har dessutom ett lågt KH värde, är det bikarbonat som gäller då för att höja det...?
#17 - 29 december 2006 21:51
Det finns separata tester för Ca och Mg men de är gjorda huvudsakligen för saltvatten och har för dålig upplösning för att fungera i dessa sammanhang.

Kolla med kommunen, de brukar ha uppgifter på vad vattnet innehåller.

GH är i princip Ca och Mg så tillsätter man dessa höjer man GH-värdet.

Bikarbonat höjer KH, men varför vill du höja det?
#18 - 29 december 2006 21:52
Annaica skrev:

men kan man inte köpa det någon annanstans typ apoteket eller är jag helt ute och cyklar nu :confused:
#19 - 29 december 2006 23:28
rödtoppen skrev:
men kan man inte köpa det någon annanstans typ apoteket eller är jag helt ute och cyklar nu :confused:

man kan inte köpa akvarieväxtnäring på apoteket ;) Har aldrig hört att det säljs i akvariebutik heller.
#20 - 29 december 2006 23:34
NE skrev:
Det finns separata tester för Ca och Mg men de är gjorda huvudsakligen för saltvatten och har för dålig upplösning för att fungera i dessa sammanhang.

Kolla med kommunen, de brukar ha uppgifter på vad vattnet innehåller.

GH är i princip Ca och Mg så tillsätter man dessa höjer man GH-värdet.

Bikarbonat höjer KH, men varför vill du höja det?

Tack för tipset. Ska göra det :)

Vet inte om jag kanske är helt ute och cyklar, men har fått för mig att växterna tar åt sig näringen bättre om man har ett lagom KH värde, och i Göteborg är det väldigt långt, men jag kanske har helt fel...?
#21 - 30 december 2006 00:30
Annaica skrev:
man kan inte köpa akvarieväxtnäring på apoteket ;) Har aldrig hört att det säljs i akvariebutik heller.

men någonstans borde man få tag på det förutom hos peter haack:p
#22 - 30 december 2006 01:01
oja visst finns det andra som säljer PMDD kolla på www.pmdd.se

# PMDD shop vår internetbutik Julkampanj
# Södermalms akvarieaffär * i Stockholm
# Djurmagazinet * i Högdalen centrum, Stockholm
# Royal Zoo * i Västerås
# HundMan i Västerås
# Jocke i Motala
# Brams i Göteborg
# Johan Nilsson i Göteborg
# Haack Skånes Fagerhult utanför Markaryd
#23 - 30 december 2006 01:10
peterhaack skrev:
oja visst finns det andra som säljer PMDD kolla på www.pmdd.se

Det kommer förmodligen att sluta med att jag köper ifrån dig....igen [:o]
#24 - 30 december 2006 08:39
Detr finns på "lantmännen" / granngården men då i helt andra volymer, då är det säck som gäller.
#25 - 30 december 2006 08:42
Annaica skrev:
Tack för tipset. Ska göra det :)

Vet inte om jag kanske är helt ute och cyklar, men har fått för mig att växterna tar åt sig näringen bättre om man har ett lagom KH värde, och i Göteborg är det väldigt långt, men jag kanske har helt fel...?

Jag har ungefär 2 i KH och vissa växter växer exemplariskt men jag har kroniska problem med vissa som inte är något problem på andra ställen, varför? vet ej, kanske GH kanske KH kanske något annat?
#26 - 30 december 2006 11:09
borde iteori kunna få tag på det mesta i kemikalieväg via en färghandlare som även tar in kemikalier.
#27 - 30 december 2006 11:11
NE skrev:
Jag har ungefär 2 i KH och vissa växter växer exemplariskt men jag har kroniska problem med vissa som inte är något problem på andra ställen, varför? vet ej, kanske GH kanske KH kanske något annat?

Får kontaktat vattenvärket i göteborg för att se vad vattnet i göteborg har för värden... men jag är säker på att det är just mg som man ska tillstätta också förutom vanlig pmdd dosering. Men jag väntar med det tills jag får klara besked. Har jag i Mg så kommer ju GH att höjas också kanske räcker det.

Jag har en växt som visar upp en del brister, och har för mig att jag läste att dessa brister kan uppkomma om man har högt nitrat i kobination med lågt KH (eller var det GH...?) för då får den svårt att ta upp de ämnen som finns i vattnet. Men jag får googla ;)
#28 - 30 december 2006 13:48
Lite info från VA-verket Göteborgs Hemsida .

Kvalitetsdeklaration Göteborgs dricksvatten
-

Mjukt
. Hårdhet ca 20-24 mg Ca/l eller 2,7-3,3 °dH (tyska hårdhetsgrader). Det innebär att man kan använda den lägsta doseringen vid disk och tvätt. -

pH-värde ca 8,0
.

-Låg järnhalt, mindre än 0,01 mg/l. För att minska risken för järnutfällningar i rörnätet tillsätts kalk och kolsyra vid vattenverken, vilket ökar vattnets alkalinitet (förmåga att motstå försurning).

-Låg klorhalt 0,15-0,25 mg/l. För att säkra den mikrobiologiska vattenkvaliteten på rörnätet tillsätts klor i låg dos på vattenverken. Kloröverskottet är något högre i vattnet närmast vattenverken och sjunker efterhand längre ut på ledningsnätet. I takt med den förbättrade råvattenkvaliteten har också klordoseringen successivt kunnat minskas.

-Låg aluminiumhalt, mindre än 0,02 mg/l. Aluminium tillsätts på vattenverken för att underlätta avskiljningen av partiklar och hamnar så småningom i den avskiljda slamfasen. Aluminiumhalten i det färdiga dricksvattnet är lägre än i det inkommande råvattnet.

-Låg fluoridhalt < 0,1 mg/l. Måttliga halter av fluorid (under gränsvärdet för dricksvatten 1,5 mg/l) har normalt en positiv effekt på tandstatusen. Skillnaden i halt när fluorid övergår från att ha en positiv till att ha en negativ effekt är dock liten.

-Fritt från skadliga mikroorganismer.

-Innehåller dokumenterat låga halter av oönskade ämnen.

Totalt analyseras ett 70-tal ämnen (parametrar) regelbundet på råvattnet och dricksvattnet i Göteborg.

www.vaverket.goteborg.se

Annons