PMDD-kalkylator ver. 1.1 - Beta

#1 - 15 augusti 2004 15:59
Hej!
Jag har snickrat lite på min PMDD-kalkylator (ni vet den som man kan hämta på Hjortgatans zoo). Kalkylatorn är enklare än den föregående. Förut var ju vattenbytet inblandat i beräkningarna och det var dosen i nytt vatten som beräknades. Nu beräknas tillskottet av näringsämnena i ppm för hela vattenvolymen. Justeringsfaktorn är också borttagen. Vidare är inte rekommenderad dos för näringsämnena låst, utan det är upp till var och en att ändra detta efter eget huvud.

Med risk för att vara ute och cykla vågar jag påstå att den förra kalkylatorn räknade fel för dosering av torra ämnen (t ex K2SO4, men inte Micro+). Anledningen till detta är att jag tidigare utgick från Chucks kalkylator på www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm. Det verkar som att han inte har koll på hur mycket en tesked väger av respektive ämne. Dvs vi verkar inte vara ense om ämnenas densitet. Doserar man teskedar efter hans beräkningar blir det fel efter vad jag har kunnat förstå. Doserar man efter vikt blir det däremot rätt. Min tidigare kalkylator räknande som Chuck gör för teskedar. Resultatet blev att dosen för t ex K2SO4 blev 80% högre än vad den skulle vara, ooops! Jag är ledsen för den buggen. Jag hoppas och tror att kalkylatorn räknar bättre den här gången. Kontrollräkna gärna! Nu som tidigare används resultaten på egen risk.

Doseringen av mikronäringsämnen är inte som tidigare låst till Micro+, utan man kan använda vilken mikronäring som helst. Man skriver bara in järnhalten i den mikrogödning man använder så beräknar kalkylatorn dosen efter det.

Jag har bytt språk på kalkylatorn till engelska. Jag hoppas att det inte ska ställa till med några bekymmer för någon av er och att fler kan ha användning av den nu.

Notera att det är en Beta-version. Kom gärna med förbättringsförslag och frågor i denna tråd. Jag mailar kalkylatorn på begäran tills någon vänlig själ lägger upp den på en webserver. Tills dess efterfrågas kalkylatorn lämpligen på thomaselfstrom@hotmail.com istället för i denna tråd. Ni som efterfrågar betaversionen via mail kommer att få den skarpa versionen via mail när den är färdig.

Mvh, Thomas Elfström
#2 - 15 augusti 2004 16:09
Oj! Välkommen tillbaks Thomas! Vi växtnördar har saknat dig 8)

Intressant det där med Kaliumdoseringen eftersom jag märkt att det går betydligt bättre nu när jag bara doserar K via KNO3 och en gnutta K2SO4 vad gäller Calciumbristsymptom.

Har du nämt det här för Chuck Gadd? Det är ganska många runtom i världen som börjar snacka om Calciumbrister som kör benhårt efter hans kalkylator.
#3 - 15 augusti 2004 16:23
Tack för välkomnandet Daniel! :-)

Jag har inte tagit upp det med Chuck ännu. Det kanske vore en idé om fler än jag inser att det är fel på hans kalkylator (om nu så är fallet) innan jag kontaktar honom. Jag vill inte vara ute i ogjort väder.
#4 - 15 augusti 2004 16:42
Här måste ni förmodligen högerklicka och välja spara som för att få hem filen:
http://194.236.255.117/movies/PMDD-kalkylator_1.1_beta.xls
#5 - 15 augusti 2004 18:25
Ursäkta mig som icke-växtnörd, men ändå lite PMDD-fuskare... jag tyckte den förra versionen var mer pedagogisk för en som jag, även om den tydligen räknade fel. Fast det kanske bara är jag som tycker så.

/Hasse
#6 - 15 augusti 2004 18:42
Har ett par frågor:
1. Är det någon som vet Fe-halten i Hjortgatans Micro+?
2. Detta med CaCO3...har ett 70 liters kar som jag byter vatten med 50% per vecka och då tillsätter ca 1 tsk (5 ml) bikarbonat... men det är väl NaCO3? Var hittar man CaCO3? Hjortgatan verkar ju ha stängt butiken för gott.

/Hasse
#7 - 15 augusti 2004 18:47
Här är innehållet enligt Hjortgatans info.

Micro + innehåll. Fe 20 g/l Mn 10 g/l Cu 0,52 g/l Zn 2,9 g/l B 4,0 g/l Mo 0,75 g/l
#8 - 15 augusti 2004 19:07
Tack NE! Återstår fråga 2, men det svaret kommer väl snart...
#9 - 15 augusti 2004 19:16
Förhoppningsvis är det bara en vanesak, detta med vilken version man tycker är enklast. Personligen tycker jag att den föregående kalkylatorn var onödigt tillkrånglad med justeringsfaktor och beräkning av näringsnivå i tillsatt vatten, istället för som nu, beräkning av näringsnivå i hela vattenvolymen.

Fe-halten för mikro+ och ett gäng andra finns som kommentar i kalkylbladet.

Observera att CaCO3 inte ingår i det ursprungliga PMDD-receptet. Du kan troligen strunta i att göda med kalcium. Jag vet inte många som tillsätter kalcium för växternas skull. Om jag inte missminner mig är du garanterad minst 20 mg/l kalcium om du är ansluten till kommunalt vatten. Kalcium kan användas för att justera förhållandet mellan Mg och Ca i enlighet med tidigare diskussioner här, där det har hävdats att ett felaktigt förhållande mellan Mg och Ca ger deformerade blad. Personligen använder jag CaCO3 också för att justera KH uppåt en smula eftersom jag kör med CO2 och att jag misstänker att KH minskar med tiden annars.

Jag köpte min säck med CaCO3 på Swed Handling i Norrköping.
#10 - 15 augusti 2004 19:29
Tack för ett utförligt svar! Då struntar jag helt enkelt i kalcium. Jag tillsätter NaCO3 för att öka KH-värdet pga CO2-tillförsel som sänker pH:t. Och du har säkert rätt, det är nog en vanesak att använda arket. Kanske det mest är problem för de som aldrig tidigare provat med PMDD, en mer ingående beskrivning inkluderat i arket skulle säkert göra det enklare för en del.

/Hasse
#11 - 15 augusti 2004 19:34
Ja, en liten instruktion skulle förmodligen inte skada. Tack för synpunkten!

En annan sak... När man startar kalkylatorn varnas man för att kalkylbladet innehåller makron. Det spelar ingen roll om dessa aktiveras eller inte eftersom de inte har någon funktion. Makrona ligger kvar efter nåt experiment jag utförde och kommer att vara borttagna i den skarpa versionen.
#12 - 15 augusti 2004 20:08
Stämmer värdet på mikronäringen? När jag skriver in 20 g/l (Micro+) så säger kalkylatorn att jag ska sätta 20 ml "torrt" i 200 liter för att få 2 ppm Fe...jag vill att det ska vara 2 ml.
#13 - 15 augusti 2004 20:28
2 ppm är ganska mycket Fe... Rekommendationerna brukar ligga mellan 0,1 - 0,2 ppm.

Antag att vi tillsätter 20 ml mikro+. Då beräknas halten Fe i 200 liter vatten enligt följande:

Vikt Fe i 20 ml mikro+:
(20 ml/1000) * 20 g/l = 0,02 l * 20 g/l = 0,4 g = 400 mg

Andel Fe i 200 liter vatten:
400 mg / 200 l = 2 mg/l = 2 ppm

Enligt dessa beräkningar ger alltså 20 ml mikro+ 2 ppm Fe i 200 liter vatten.
#14 - 15 augusti 2004 21:11

~~~ vågen för Thomas för tidigare/kommande utförda jätteinsatser ~~~

En liiiiiiten fråga bara om det är OK :

Jag handlade Micro+ bland de sista på hjortgatans.

De beräkningar du ger exempel på är exakt samma som Micael Astners Microcalc ger. Så långt allt OK mao !

Bekymret jag har är att om jag tillsätter 0,55 ml Micro+ i mitt 110 liter kar eller rättare sagt 5,5 ml av en 1/10-lösning jag brukar göra så ger det inget som helst utslag på JBL's FE-test. Om jag istället tillsätter 15 ml TMG så får jag rätt utslag.

Mysko eller hur !?

Min fråga är , kan de behållare som såldes sent innehålla "fel" koncentrationer av någon anledning ??

Eller kan Micro+ behållare rent av innehålla TMG ??

Jag skall försöka labba fram hur mycket de innehåller men har inte brytt mig eftersom TMG't räcker fortfarande !

Kanske har någon annan sett något liknande ??

#15 - 15 augusti 2004 21:32
Hmmm. Jag skall ta en titt på din kalkylator. Men jag tycker att den andra varianten var pedagogisk och bra. Mer om det senare, jag skall sova. [;)]
#16 - 16 augusti 2004 07:51
Jag gillar det nya upplägget mycket mer. Det enda som tog mig några sekunder att lista ut var att den inte var förinställd på några rekommenderade halter.

Skönt att slippa förvirrande justeringsfaktorer och att man ÄNTLIGEN får skriva in antalet liter själv istället för skriva in tre siffror på akvariestorleken och uppskatta grusmängd.

Att man numera även innehåller möjlighet till två olika sorter Calcium-tillägg är ju bara alla tummar upp. Intressant att CaCl2 eventuellt finns på Clas Ohlsson iform av torrbollen-refiller. Även intressant att alla kranvatten i Sverige garanterar minst 20 ppm Ca.
#17 - 16 augusti 2004 08:19
Jag gillar också den nya lite mindre rörig.

En sak (egentligen en pettitess) fetstil på de olika ämnenas namn så man lite tydligare hittar de olika sorterna.

Jag saknar möjlighetan att gå på vikt, har nyligen köpt en liten precisions våg just för att använda till detta, men det är klart att om det visar fel är det kass...
#18 - 16 augusti 2004 08:50
Håller med och tycker om den nya versionen.. men!
Vad är dom rekomenderade doserna för ämnerna?
Ca, Fe, Mg, NO3, PO4, K ?

Skulle inte vara dumt om dom fanns med...
Under tiden får jag vänta tills någon vänlig själ skriver dom härinne :)
#19 - 16 augusti 2004 08:55
Sant. Dom borde vara inskrivna från början.

Ca 20 ppm
Fe 0.1 ppm
Mg 5 ppm (4 ggr lägre än Ca)
NO3 5-10 ppm
PO4 0.25-2.0 ppm
K 5-20 ppm

Nybörjare med dålig koll på CO2-halten (via mäsk t ex) kör förslagvis dom lägre nivåerna. Dom med jättemycket ljus (över 0.5 watt/liter) och bra koll på CO2 kör förslagsvis dom övre nivåerna.
#20 - 16 augusti 2004 09:03
Ahh, tack defdac! visste jag kunde lita på dig :)
#21 - 16 augusti 2004 09:45
Å nu till nästa problem.. :P
Har ju köpt pmdd-ingredienser via Jocke, vad har "hans" micro+ för järninnehåll?
#22 - 16 augusti 2004 10:21
http://www.econova.se/docs/varuinformation-godsel/NutriSI-Mikro.doc
6,5 viktprocent.

Den påminner mycket om CSM+B-pulvret som Amerikanarna använder, och den doseras typ 1,5 krm per 1000 liter för att få 0.1 ppm Fe enligt www.aquaticplantcentral.com Fertilator 2.0. Detta tycker jag verkar stämma bra även med NutriSI när jag doserat och mätt med JBL:s järntest.

(EDIT: Det rimmar dock inte så bra med Asterns Mikrocalc, och det beror förmodligen på problemet med att veta vikt kontra volym vad gäller kryddmått/teskedar osv. <- Jag snackar gojja. Det stämmer exakt med Astners mikrocalc.)
#23 - 17 augusti 2004 10:31
Anledningen till att min kalkylator och Chuck Gadds kalkylator inte beräknar samma gödningsvolymer förklaras som sagt av att vi har olika uppfattning om hur mycket en tesked av respektive ämne väger. Båda kalkylatorerna beräknar dock samma vikt för de ämnen jag kollat. Det är när vi översätter en viss vikt av ett ämne till volym som uppfattningarna går isär. (Ämnenas vikt visas inte i min
kalkylator, men ämnenas vikt är del i de beräkningar som görs.)

Enligt Chuck Gadd väger 1 tsk av respektive ämne:

"Potassium Sulfate 6g (estimated)
Potassium Nitrate 5.6g
Potassium Chloride 6g
Magnesium Sulfate 5.4g
KH2PO4 4.8g"

Källa: www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm

Enligt mina beräkningar väger 1 tsk av respektive ämne enligt nedan:

Potassium Sulfate (K2SO4): 13,314 g
Potassium Nitrate (KNO3): 10,55 g
Potassium Chloride: -
Magnesium Sulfate (MgSO4): 13,3 g
KH2PO4: 11,69 g

Ex: K2SO4 har densiteten 2,663 g/cm3 = 2,663 g/ml. En tesked rymmer 5 ml vilket ger att en tesked K2SO4 väger 5 ml * 2,662 g/ml = 13,314 g.

Jag kontrollvägde K2SO4 och MgSO4 med en enkel brevvåg. Jag kom fram till följande:
K2SO4
Uppmätt värde / Chucks värde = ca 1,67
Uppmätt värde / mitt värde = ca 0,75

MgSO4
Uppmätt värde / Chucks värde = ca 1,25
Uppmätt värde / mitt värde = ca 0,5

Jag finner det hela vara aningen förvirrande... Jag skulle vara tacksam om den berömde "någon" kunde kontrollväga något eller några av ämnena med en bättre våg, så att vi får en bättre uppfattning om vad ämnena egentligen väger.
#24 - 17 augusti 2004 15:09

Att jänkarna har större teskedar förvånar väl ingen :)

#25 - 17 augusti 2004 17:15
Jag har nu vägt mina "pulver" (Hjortgatans), jag baserade vägningarna på 15ml för att slå ut eventuellt fel i mått , packning eller liknande som skulle kunna uppstå.

Enligt min våg blir det:

MGSO4 15ml = 15,1g
KNO3 15ml = 17,7g
KH2PO4 15ml = 15,3g
K2SO4 15ml = 17,8g

/NE

edit:
vägt med denna - http://www.kjelloco.se/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48185&path=
#26 - 17 augusti 2004 17:28
Enligt denna "omvandlare" så skiljer det lite på olika former av teaspoon:
http://www.onlineconversion.com/volume.htm

1 Teaspoon [metric] = 5 milliliter
1 Teaspoon [US] = 4.9289216 milliliter
1 Teaspoon [UK] = 3.5516328 milliliter

Kan detta vara anledning till fel? var är Chuck från?

/NE
#27 - 17 augusti 2004 17:33
Kanske lite löjligt med alla mina inlägg, men ändå....

En möjlig orsak till. Kristallernas olika former gör ju att det blir olika mycket dödutrymme i ämnena, om man räknar med densiteten så är det väl helt utan dödutrymme, men så blir det ju inte när vi använder det.
Man kanske skulle mortla något av pulverna och se om man kommer närmre det teoretiska.

/Ne
#28 - 17 augusti 2004 18:51
Stort tack för din insats med vågen NE!

Jag tror också att detta med volymkonverteringen beror på att densiteten troligen är angiven för ämnet utan luft, dvs när ämnet är i "blockform" eller extremt finfördelat. Jag började fundera på det när jag såg att pulvret i min burk med K2SO4 är olika finfördelat. Jag insåg då att pulvret rymmer olika mycket luft beroende på hur fint det är. Vägning är förmodligen det enda säkra sättet om man vill dosera exakt, oavsett hur finfördelat ämnet är. Jag tycker ändå att det är en idé att fortsätta dosera efter volym (teskedar eller kryddmått) eftersom det är så mycket smidigare. (Man får dessutom leva med en viss osäkerhet även när man väger, eftersom man har ett mätfel vid vägningen.)

Nedan jämför jag Chuck's och NE's vikt för 1 tsk. Det framgår att värdena överensstämmer bra. Därmed var problemet löst! :-)

Chuck:
K2SO4 1 tsk ~ 6g
KNO3 1 tsk ~ 5,6 g
MgSO4 1 tsk ~ 5,4 g
KH2PO4 1 tsk ~ 4,8 g

NE:
K2SO4 1 tsk = 5,9 g
KNO3 1 tsk = 5,9 g
MgSO4 1 tsk = 5,0 g
KH2PO4 1 tsk = 5,1 g

Jag ska fundera på vilken vikt jag ska gå efter, Chuck's eller NE's eller ett medelvärde mellan de båda. Tills uppdatering har gjorts räknar PMDD kalkylator 1.1 - Beta fel, så låt den vara! Den gamla kalkylatorn (ver 1.02) räknar däremot rätt, i motsats till vad jag trodde tidigare. Jag släpper en skarp version 1.1 endera dagen, med erforderliga korrigeringar införda.

Angående hur mycket Chuck's teskedar rymmer har jag nyss mailat den frågan till honom.

Jag funderar... Ett annat sätt att mäta upp en exakt mängd av ett ämne torde vara att mäta hur mycket vätska det tränger undan. Jag funderar på om man skulle kunna använda en metod där man till en känd kvantitet vatten (i ett provrör med ml-markering) tillsätter en okänd kvantitet av ett ämne. Genom nivåökningen fås ämnets vikt eftersom densitetet [g/cm3 = g/ml] är känd. Funderar vidare på hur metoden skulle kunna användas på ett smidigt sätt för oss växtakvarister när vi blaskar PMDD...
#29 - 17 augusti 2004 19:25
Kan man få önska då att mängd i vikt kommer med i 1.1, för oss som har våg (för det fanns väl inte i betan?)?

/NE
#30 - 17 augusti 2004 19:37
Jag ska fundera på det, men jag vill inte att det ska bli för rörigt bara. En variant är att du lägger till egna beräkningar för vikt. Du kan använda utrymmet till höger i kalkylbladet för det ändamålet. Då används lämpligen densiteterna nedan som multiplicerade med volymen i ml (som kalkylatorn beräknar) ger vikten för ämnet.

Pulverdensiteter [g/ml] enligt Chuck är:

K2SO4: 1,2
KNO3: 1,12
MgSO4: 1,08
KH2PO4: 0,96

Jag kommer att använda Chuck's värden eftersom hans kalkylator är något av en standardkalkylator för PMDD-beräkningar. Det kan ligga ett värde i att kunna jämföra sina doser med t ex människor på andra sidan pölen.
#31 - 19 augusti 2004 21:28
Annars var ju att man angav måttet efter värdet en bra id'e i förra versionen, och något som jag gillade hos det andra kalkylbladet.

Rekomendationer på hur mycket av varje ämne kan väl läggas in som noteringar (eller vad pop-upfönstren heter i MS Excel).

Och som skrevs, vikt är mer exakt än volym. Eftersom olika hårt packat ämnen ger olika mängd luft i måttet. Det ger olika densitet och därför olika vikt av ämnena.

Annars är nog Chuck's pulverdensitet ett bra val, eftersom det som du skriver ger möjlighet att jämföra resultaten.
#32 - 20 augusti 2004 22:36
Hej Thomas

Har använt mig av din gamla kalkylator ett tag och saknade en sak: Jag har inte Hjortgatans Micro+ utan istället använder jag TMG som då även ger en del makroämnen (om än inte tillräckligt). Du skulle inte kunna bygga ut din kalkylator så att den även tog hänsyn till TMGs innehåll?
#33 - 20 augusti 2004 22:39
Hej Thomas

Jag använder inte Micro+ eller någon annan micronäring utan istället har jag TMG som ju ger makroämen också (om än inte i tillräcklig mängd). Du skulle inte kunna bygga ut din kalkylator så att den även tog hänsyn till TMGs innehåll?
#34 - 20 augusti 2004 22:40
Får jag svara istället ??

Låt muspekaren vila en stund över fältet "Micro F..." så tadaaaa !!

Då dyker värdet för flera Micro-lösningar upp , en av dem är TMG...

Ändra alltså FE [g/l] till 0,728 istället så rockar det !!

Thomas har tänkt på det mesta :)

Rättade stavfel !
#35 - 20 augusti 2004 23:14
Ja, det stämmer. I den nya kalkylatorn kan man lägga in vilken mikronäring som helst, bara man vet hur mycket Fe den innehåller. Ligg lågt med beta-versionen eftersom den räknar fel i enlighet med vad som nämnts tidigare i tråden. En ny rätträknande version är på gång.
#36 - 21 augusti 2004 09:44
TMG innehåller också Kalium och Magnesium som jag gärna skulle vilja få in i beräkningarna. Eller skall man anse att mängden av dessa är försumbar?
#37 - 21 augusti 2004 21:45
Tack för förslaget! Jag tycker också att det vore snyggt om kalkylatorn korrigerade för K och Mg i TMG. Jag ska kolla om det går att lägga till det på något smidigt sätt. Annars spar jag det till en senare version.
#38 - 24 augusti 2004 13:45
Jo, och så en rad där man kan lägga in vilket akvarium (eller en annan notering) som man gjort beräkningarna för. Det är något som jag saknade i förra versionen.
(Samt att man kunde välja ml/tsk själv, kanske ml/tsk/mg vore ngt för en "killer application" ;-)
#39 - 24 augusti 2004 15:41
Kanske en manual så man fattar var och hur man ska skriva sina uppgifter ;)

Vet inte om jag ska skriva in de värden jag har, eller de värden jag önskar få etc.
#40 - 24 augusti 2004 19:24
Hej!
Nu har jag mailat ut den skarpa version 1.1 av PMDD-kalkylatorn till de som tidigare har mailat mig om kalkylatorn. Kanske defdac vill vara snäll att göra den åtkomlig via nätet igen? Tills dess mailar jag den gärna till de som vill ha.

Jag har försökt ta hänsyn till de synpunkter som framkommit i denna tråd. Kalkylatorn är numera anpassad både för vägning och volymmätning av gödning i pulverform. Av tidigare diskussioner att döma verkar vägning vara den bästa metoden om man vill ha en exakt dosering.

Kalkylatorn tar nu hänsyn till K och Mg i TMG. För att detta ska göras måste man ange under settings att det är TMG man använder.

Man kan välja om man har mikronäringen i flytande eller "torr" form. Väljer man torr form anges Fe-halten i viktprocent och bruk av våg förutsätts vid torrdosering och mixturblandning. Man kan själv räkna om till volym om densiteten är känd.

Teskedar som enhet har försvunnit och nu mäter man i gram eller ml. Som tur är rymmer en svensk tesked 5 ml, så det är lätt att räkna om. (Ett kryddmått rymmer 1 ml btw.)

Mängden CaCO3 och CaCl2 måste anges i gram eftersom jag inte har densiteterna för dessa ämnen och därmed inte kan räkna om till volym.

Dokumentationen är inte särskilt omfattande, men viss hjälp kan fås genom att låta muspekaren vila över celler med röd triangel i hörnet.

Jag vore tacksam för hjälp med att komplettera listan (som finns i kalkylatorn) över företag i Sverige som säljer gödning till PMDD. Jag uppdaterar listan till kommande version.

Jowa: Någon fet manual kan jag inte stå till tjänst med nu, men jag kan svara på frågor om du undrar över något. Du ska skriva in de näringsnivåer du önskar under Fertilizer levels/Fertilizer addition.

Jackson: Tack för dina synpunkter. Nu finns en rad för egna anteckningar (som kommer med vid utskrift). Jag förde in din info som du mailade om NutriSI. Tack för den!

Jag tar fortfarande gärna emot synpunkter och förslag inför kommande
uppdateringar. Tack för era synpunkter och kommentarer så här långt!

Mvh, Thomas
#41 - 24 augusti 2004 19:37
http://194.236.255.117/files/PMDD-kalkylator1.1.xls

Högerklicka och välj "Spara som".
#42 - 24 augusti 2004 19:40
Tack! [:)]
#43 - 24 augusti 2004 20:03
Tack Thomas,

Ser väldigt trevlig ut vid en första anblick i alla fall, har inte hunnit kolla igenom allt.
#44 - 25 augusti 2004 05:57

Jag är kanske lite trög så här på morgonen men det känns som om fältet KNO3 beräknar lite väl mycket...

#45 - 25 augusti 2004 07:28
Antag önskad nivå NO3 i 100 liter vatten = 10 ppm = 10 mg/l.

Kalkylatorn beräknar dosen KNO3 till 1,6 g.

NO3 (nitrat) utgör 61,33% av vikten i KNO3. (Enl. data från www.webelements.com)

Vikten av NO3 i vår dos blir då: 0,6133 * 1,6 g = ca 1 g = 1000 mg.

1000 mg / 100 l = 10 mg / l = 10 ppm.

Enligt ovanstående beräkning räknar kalkylatorn rätt.
#46 - 25 augusti 2004 11:51

Ah , tack Thomas !

Mornar är inte min starka sida !

Sorry / Ove
#47 - 23 september 2004 17:39
jag laddade ned pmdd kalkylator men der blev en massa konstiga tecken fattas der nogon speciel läsar eller ?
#48 - 23 september 2004 17:52
har du microsoft exel det krävs för att köra programmet
har du det ge mej din mailadress så skickar jag den
#49 - 23 september 2004 17:55
Ursprungligen skickat av mange993

Tja jag använder NutriSI Micro. hur många Gram/Liter ska jag slå in.under "Micro fertilizer" Fe

Om jag vill ha det i flytande form typ tmg 10ml/per 100L

går det att få fram med kalkylatorn. i annat fall nån som kan hjälpa mej få fram det för NutriSI Micro MgSO4 - K2SO4
#50 - 24 september 2004 09:33
Blanda i en halvliter:

1,5 tsk NutriSI (7 krm - kontrollräkna! Stämmer detta ni andra?)
3 tsk K2SO4 (med plats för K från KNO3)
2 tsk MgSO4 (medvetet snålt för vattnet på de allra flesta ställen innehåller nog med Mg, vad har du för GH?)
#51 - 24 september 2004 14:21
Jag vet inte om jag är för trött så här fredag em. men jag tycker inte att detta stämmer:
1,5 tsk NutriSI (7 krm - kontrollräkna! Stämmer detta ni andra?)

3 tsk K2SO4 (med plats för K från KNO3)

2 tsk MgSO4 (medvetet snålt för vattnet på de allra flesta ställen innehåller nog med Mg, vad har du för GH?)
Är 1g NutriSI ca 1ml??
Om det är det får jag K2SO4 till 30tsk och MgSO4 till 20tsk.
Allt detta om man vill blanda i 0,5liter för att sedan dosera 10ml/100liter.

Gissar starkt på att det är jag som gjort fel, men ni kan väl kolla!
#52 - 24 september 2004 15:18

Om det är det får jag K2SO4 till 30tsk och MgSO4 till 20tsk.

Allt detta om man vill blanda i 0,5liter för att sedan dosera 10ml/100liter.

Gissar starkt på att det är jag som gjort fel, men ni kan väl kolla!

Nej det är jag som gjort fel! Bättre att dosera K2SO4 och MgSO4 torrt med andra ord, för jag tvivlar starkt på att man kan lösa upp 30 tsk K2SO4 i en halvliter vatten.

Så nu rörde vi ihop allt för mange. Fan att PMDD ska vara så rörigt.

Here we go again.

Gör tre halvliters stamlösningar:

Flaska 1) 7 krm NutriSI
Flaska 2) 7 tsk KNO3
Flaska 3) 4 krm KH2PO4

Med dessa tre flaskor klarar du dig förmodligen om ditt GH är över 3, eftersom du får tillräckligt med K från KNO3 och tillräckligt med Mg från kranvattnet.

#53 - 24 september 2004 16:57
Tackar för hjälpen
för att dosera K2SO4 hur många tsk/krm till 100L Jag har problem med för lite Kalium / järn enligt Defdac i annan tråd

MVH
Mange
#54 - 28 september 2004 15:13
Man behöver inte MicroSoft Excell för att använda kalkylken. Det fungerar lika bra (kanske bättre) med OpenOffice.org. Dessutom kostar den inga pengar, bara att ladda ned. På så sätt slipper man betala pengar för ett av MicroSofts felaktiga programvaror.

http://www.openoffice.org/
#55 - 8 december 2004 12:34
hej, jag bryter mig in i debatten nu också då jag fått pmdd-leverans idag.
enligt defdac's recept med 7tsk kno3, 3krm kh2po4 och 7krm nutrisi i vardera en halvliter vatten så blir det med kno3:
7tsk = 15ml
15ml = 17.7g
17.7g kno3 = 17.7 * 0.6133 g no3 = 10.86g no3
1 ml blandad vätska innehåller då 10.86g/500ml = 21.71ug (mikrogram)
blandas den i 1 l vatten innebär det ca 22 ppm no3
samma med kh2po4:
3krm = 3ml
15ml = 15.3g
3ml = 3.06g
3.06g kh2po4 = 3.06 * 0.6979 g po4 = 2.136g po4
1 ml blandad vätska innehåller då 2.136g/500ml = 4.271ug (mikrogram)
blandas den i 1 l vatten innebär det ca 4.3 ppm po4
och för kaliumet:
17.7g kno3 = 17.7 * 0.3867 g k = 6.845g k
1 ml blandad vätska innehåller då 6.845g/500ml = 13.69ug (mikrogram)
blandas den i 1 l vatten innebär det ca 14 ppm k
3.06g kh2po4 = 3.06 * 0.2873 g k = 0.8791g k
1 ml blandad vätska innehåller då 0.8791g/500ml = 1.758ug (mikrogram)
blandas den i 1 l vatten innebär det ca 1.8 ppm k

sammandrag:
1ml kno3 : 22ppm no3 + 14ppm k
1ml kh2po4 : 4.3ppm po4 + 1.8ppm k
det låter mycket med tanke på att rekomenderade värden är mycket lägre?
nått jag missat? (mer än nutrisi micro som jag inte orkar räkna ut nu)
#56 - 8 december 2004 13:23
blandas den i 1 l vatten

Hur ofta har man ett akvarium på 1L?

Större akvarium mindre koncentration.

/Niklas
#57 - 8 december 2004 13:32
man använder också mer än 1 ml av blandningarna.
och brukar inte en ml per l vatten vara standard?
#58 - 8 december 2004 14:07
vad är det då för lönt att göra en stamlösning på en halv liter, 250L (exempel) akvarium = 2 doseringar.
#59 - 8 december 2004 21:01
Jag har beräknat värdena med Chuck Gadds PMDD-kakylator:
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm

.. som t ex ger att 7 teaspoons KNO3 i 500 ml vatten ger 0.48 ppm NO3 per milliliter doserat i 100 liter. 10 ml i 100 liter ger då 4.8 ppm NO3 vilket istället är lite lågt.

På samma sätt ger 0.8 teaspoons KH2PO4 i 500 ml vatten 0.05 ppm PO4 per milliliter doserat i 100 liter. 10 ml per 100 liter ger då 0.5 ppm PO4 vilket också är lågt.

Dessa doseringar stämmer även med JBL:s NO3- och PO4-test.

Dessutom är inte nivåerna du nämner skadliga, utan tvärtom nivåer jag utan tveka skulle köra med. Hellre garanterat med näring än näringsbrister så att bara algerna kan frodas.

Utöver det så tolkar vissa en fulldospuls som enbart dosering för det bytta vattnet.

Anledningen att jag förespråkar dessa lösningar är att dom har precis samma doseringsanvisning som Tropica Mastergrow, dvs 10 ml per 100 liter - inte 1 ml per liter som du säger är normalt för gödningar (vilka då?).

Detta sammantaget gör dessa lösningar väldigt enkla att göda för dom som är vana vid Tropica Mastergrow och det kan inte bli någon förvirring över hur mycket man ska dosera av varje - samtidigt som man kan dosera mer eller mindre av varje ämne individuellt om man vill experimentera lite.
#60 - 9 december 2004 09:32
citat:
10 ml per 100 liter - inte 1 ml per liter som du säger är normalt för gödningar (vilka då?).
----

se där. missat det. ni har rätt.
jaja får väl sluta mäta och räkna och köra lite på chans som jag gjort hittils, det verkar ju som om det inte spelar nån jätteroll med nån 2-potential hit eller dit.
e det samma med nutrisin, att den är väl lågt tilltagen?
får väl ta och leta upp en innehållsförteckning så kan man ju räkna ut den också.
#61 - 10 december 2004 11:43
Produktblad för nutrisi.

http://www.econova.se/eng/docs/varuinformation-godsel/nutrisi-mikro.doc
#62 - 10 december 2004 11:48
det blir bara 13.05% vad består restrerande 86.95% av? är det nån som vet?
#63 - 25 mars 2005 21:10
[QUOTE=defdac]http://194.236.255.117/files/PMDD-kalkylator1.1.xls

Högerklicka och välj "Spara som".[/QUOTE]

Får inte det där att funka, säkert jag som inte fattar hur man gör! Det blir ju lixom ingen länk i inlägget... och om jag i stället klipper och klistrar så får jag "sidan kan inte visas".... Snääälla kan någon hjälpa mig, en kalkylator är precis vad jag behöver vad jag har förstått!!!
#64 - 25 mars 2005 23:03
Hej nancy maila mig så skall jag maila dig xls bladet till dig bums
#65 - 26 mars 2005 00:24
en liten googling efter defdacs blog visar att han har fått ny ip adress.
Prova http://82.183.138.227/files/PMDD-kalkylator1.1.xls

/hansh
#66 - 26 mars 2005 01:07
Tack Hans och Peter för hjälpen, tog ett tag innan jag fattade att jag var tvungen att öppna filen, som bara innehöll en massa mysko tecken, med excel... är nog för sent på natten helt enkelt...
Vet ni om det finns någon tåt typ "PMDD kalkylator for dummies" ??? Är urkass på engelska och helt nybörjare på PMDD... fattar nada av kalkylen!!! Kanske har med sömnbrist att göra det också... försöker väl igen i morgon..
#67 - 26 mars 2005 09:19
Vet ni om det finns någon tåt typ "PMDD kalkylator for dummies" ??? Är urkass på engelska och helt nybörjare på PMDD... fattar nada av kalkylen!!!
Ojdå, vi kan väl försöka reda ut problemen. Det är inte så invecklat när man väl kommer igång.
Jag tycker Chuckens kalkylator är kanonbra för att den är så enkel trots att den är på engelska:
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm

Vill du prova den har jag gjort en skärmdump som jag kan försöka förklara här:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=289

1. Välj det gödningsämne du vill beräkna (se stödtext)
2. Ange mängden av ämnet. Jag brukar använda teskedar (Teaspoons).
3. Här kommer det lilla luriga. Syftet med hela kalkylatorn är att man ska beräkna stamlösningar för resp. gödning. I små kar måste/bör man göra det annars blir det för starka doser. Då anger man hur många milliliter man späder ut med - t.ex. 500 ml för en halvlitersflaska.

Har man större kar kan man med fördel dosera torrt. Då anger man 1 ml för att få korrekt dosering vid punkt 5.

4. Storlek på karet. Jag drar aldrig bort volym för inredning etc. Så noga är det inte.

5. Här får du ut den beräknade lösningen som karets vatten får för varje milliliter du tillsätter. Doserar du torrt är det totala doseringen du ser.

Kalkylatorn stödjer bara makroämnen. När det gäller mikrogödning beror det lite på vilken sort du använder. Jag använder Micro+ och kör med ett gammalt deffenrecept på Hjortgatans:
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=199

Lycka till & Glad Påsk !
#68 - 26 mars 2005 13:37
Tack snälla BluesBoy, jag tror jag börjar greppa det här lite nu! Använder Thomas Elfströms kalkylator ännu, läste nåt om att det var nåt vingel med tsk måtten i Chuckens kalkylator, så jag tänkte att jag kör på en svensk... Det jag inte får till nu är mikrotabellen... använder ännu TMG eftersom jag hade en dunk hemma... fattar inte vad jag ska skriva in där. Tror det stod nåt i den här tåten, så jag ska lite lite mera nu...
#69 - 26 mars 2005 14:18
Nehepps... får inte till det i alla fall... Jag har fått fram att jag nog ska dubbla dosen KNO3 (till 135 ml) om jag ska få 10 ppm No3 i 720l (räknade 650 l vatten) karet... och att jag ska ta en dl KH2PO4
för att få 1,0 PO4... Då har jag använt Defdacs pmdd blandningar... blev det rätt tror ni???
Men när det gäller TMG blir jag inte riktigt klok på vad jag ska skriva. Järn ska ju vara 0,7 och volymen 0,5 l, men vad ska jag skriva för mått på Fertilizer quantity???
#70 - 28 mars 2005 12:03
Ingen som kan hjälpa mig att få till rätt värden på TMG???
#71 - 28 mars 2005 13:10
Skriv in TMG med stora bokstäver i fält C:12, och L i fältet C:11. Skriv in tmgs procenthalt på järn.
Då kommer dosen under "dry dose" visa hur många ml man skall docera av blandningen.
MVH
Magnus

Annons