Hej!
Jag har snickrat lite på min PMDD-kalkylator (ni vet den som man kan hämta på Hjortgatans zoo). Kalkylatorn är enklare än den föregående. Förut var ju vattenbytet inblandat i beräkningarna och det var dosen i nytt vatten som beräknades. Nu beräknas tillskottet av näringsämnena i ppm för hela vattenvolymen. Justeringsfaktorn är också borttagen. Vidare är inte rekommenderad dos för näringsämnena låst, utan det är upp till var och en att ändra detta efter eget huvud.
Med risk för att vara ute och cykla vågar jag påstå att den förra kalkylatorn räknade fel för dosering av torra ämnen (t ex K2SO4, men inte Micro+). Anledningen till detta är att jag tidigare utgick från Chucks kalkylator på www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm. Det verkar som att han inte har koll på hur mycket en tesked väger av respektive ämne. Dvs vi verkar inte vara ense om ämnenas densitet. Doserar man teskedar efter hans beräkningar blir det fel efter vad jag har kunnat förstå. Doserar man efter vikt blir det däremot rätt. Min tidigare kalkylator räknande som Chuck gör för teskedar. Resultatet blev att dosen för t ex K2SO4 blev 80% högre än vad den skulle vara, ooops! Jag är ledsen för den buggen. Jag hoppas och tror att kalkylatorn räknar bättre den här gången. Kontrollräkna gärna! Nu som tidigare används resultaten på egen risk.
Doseringen av mikronäringsämnen är inte som tidigare låst till Micro+, utan man kan använda vilken mikronäring som helst. Man skriver bara in järnhalten i den mikrogödning man använder så beräknar kalkylatorn dosen efter det.
Jag har bytt språk på kalkylatorn till engelska. Jag hoppas att det inte ska ställa till med några bekymmer för någon av er och att fler kan ha användning av den nu.
Notera att det är en Beta-version. Kom gärna med förbättringsförslag och frågor i denna tråd. Jag mailar kalkylatorn på begäran tills någon vänlig själ lägger upp den på en webserver. Tills dess efterfrågas kalkylatorn lämpligen på thomaselfstrom@hotmail.com istället för i denna tråd. Ni som efterfrågar betaversionen via mail kommer att få den skarpa versionen via mail när den är färdig.
Mvh, Thomas Elfström