PMDD någon som kan förklara från grunden?

#1 - 15 augusti 2006 22:53
hade tänkt börja göda i mitt ena 54lit och PMDD verkar vara det billgaste jag blev inte mycket klokare genom att gå in på denna sidan om PMDD
finns det någon som kan förklara från grunden så gör görna det :)
#2 - 15 augusti 2006 23:09
Du får 3 olika påsar med olika innehåll i. Du tar innehållet i en påse o håller ner det i en halvlitersflaska. Sen tar du den andra påsen o häller det i en annan halvlitersflaska och sen tar du sista påsen o häller i en annan halvlitersflaska.

Därefter tar du o gör att delvattenbyte(tömmer ut och fyller på nytt vatten) på ungefär 30 % av det som finns i ditt akvarium. Sedan tillsätter du 10 ml per 100 liter från VARJE flaska(i ditt fall ungefär 5 ml för ditt kar e på ca 50 liter) av de olika näringsämnena.
Gör detta en gång i veckan.

Därefter sätter du dig i din sköna soffa och avnjuter en stund framför ditt vackra akvarium som förhoppningsvis är överväxt med fina gröna växter om några veckor! :D

// MVH Tulle
#3 - 16 augusti 2006 08:58
Skulle det ta bort mina fula svarta trådiga alger?
Jag kör nu med TMG (tror jag det heter) och det hjälper INTE... :(
#4 - 16 augusti 2006 09:24
Om de svarta algern sitter i små toffsar och är runt 1 cm långa så kan du testa att börja göra vattenbyte isamband med att ljuset slocknar. Typ fylla upp vattnet när rampen slocknat.

Näring hjälper bara mot alger som sitter på växter och om växterna har sådan volym och tar så mycket ljus att dom tränger undan algerna när näringen gör att dom växer/mår bättre.
#5 - 16 augusti 2006 10:15
[quote=defdac]Om de svarta algern sitter i små toffsar och är runt 1 cm långa så kan du testa att börja göra vattenbyte isamband med att ljuset slocknar. Typ fylla upp vattnet när rampen slocknat.

Näring hjälper bara mot alger som sitter på växter och om växterna har sådan volym och tar så mycket ljus att dom tränger undan algerna när näringen gör att dom växer/mår bättre.[/quote]

Algerna sitter bara på växterna. På en del är det en MASSA håriga äckliga saker... [:(!]
Jag har väldigt mycket växter i alla kar och har skaffat snabbväxande, men inget hjälper...
Hjälper det att fylla på vatten när man släckt karet? Man kan tappa ur vatten, släcka och sedan fylla på???
Men hjälper PMDD?
#6 - 16 augusti 2006 10:21
Det kanske är Staghorn. Dom är mörka och ganska långa och spretiga och ser väldigt illa ut. Som tur är så blommar dom upp snabbt och kan sedan försvinna lika fort som dom kom. Dom kommer ofta när man har väldigt stor fisklast och matar som en liten galning så man får en urea/ammoniumspik - samtidigt som man har ett halvdåligt eller söndertvättat biologiskt filter och en ickefungerande botten pga grävande fiskar/för hårt slamsugande.

Här kan du se några bilder:
http://images.google.se/images?svnum=10&hl=en&lr=&q=staghorn+algae
Kollar man på trådarna under lupp så ser man att varje tråd förgrenar sig som ett renhorn, därav namnet "Staghorn".

Se till att få balans och sköt om filtret ordentligt och mata mindre och fimpa eventuellt några firrar eller skaffa ett mer väldimensionerat filter så kommer dom försvinna av sig själv. Hjälp gärna till och plocka/rulla upp dom på en pinne så blir plågan kortvarig.
#7 - 16 augusti 2006 10:26
Jag sar också letat fram de där små påsarna men nutrisi micro har blivit stenhårt är det gammalt? Jag köpte det nog för 1-1½ år sedan.
#8 - 16 augusti 2006 10:28
Jag byter vatten varranan vecka hur mycket gödning då?
#9 - 16 augusti 2006 10:35
Det gör inget att NutriSin blivit stenhård. Hacka sönder och återpulvrisera det.

Du göder för den mängd vatten du tar ut. Har du 100 liters och tar bort 20 liter så tillsätter du alltså 2 ml av varje PMDD-flaska.

Märker du att växterna blir bleka kan du trappa upp gödningen lite allteftersom. Ofta doserar man för hela akvarievolymen (10 ml i mitt exempel ovan) trots att man bara byter en liten del av vattnet.
#10 - 16 augusti 2006 11:23
Det gjorde jag innan doserade för hela akvarievolymen, inte konstigt att allt blev ogräs. Alla växter växte upp och la sig vid ytan, trassel och av fiskmaten så bildades något som såg ut som mögel. Platy yngel trivdes för de hade någonstanns att gömma sig för silverhajarna jag hade då. Men hade jag rensat så hade det kanske blivit bättre! Ska börja göda vid nästa vattenbyte!
#11 - 16 augusti 2006 14:53
[quote=defdac]Det kanske är Staghorn. Dom är mörka och ganska långa och spretiga och ser väldigt illa ut. Som tur är så blommar dom upp snabbt och kan sedan försvinna lika fort som dom kom. Dom kommer ofta när man har väldigt stor fisklast och matar som en liten galning så man får en urea/ammoniumspik - samtidigt som man har ett halvdåligt eller söndertvättat biologiskt filter och en ickefungerande botten pga grävande fiskar/för hårt slamsugande.

Se till att få balans och sköt om filtret ordentligt och mata mindre och fimpa eventuellt några firrar eller skaffa ett mer väldimensionerat filter så kommer dom försvinna av sig själv. Hjälp gärna till och plocka/rulla upp dom på en pinne så blir plågan kortvarig.[/quote]

Tog några dåliga kort:
#12 - 16 augusti 2006 14:56
Aha. Det var toffsalger, och man ser även att växterna verkar lida av någon näringsbrist.

Testa att gör vattenbytena när ljuset är släckt i akvariet då kommer växterna få bättre tillgång till sitt viktigaste näringsämne. PMDD ovanpå det ska nog få växterna såpass pigga att algerna inte känner för att sätta sig på dom.
#13 - 16 augusti 2006 14:59
En till?

Nähä...
#14 - 16 augusti 2006 15:02
Försöker IGEN:
#15 - 16 augusti 2006 15:04
Då får jag skicka efter PMDD. Och göra vattenbyten i mörkret!!!
#16 - 16 augusti 2006 15:26
Räcker med, som Batski så listigt kom på, att fylla när det är släckt. Så man kan rota runt och tömma medans det är ljust.
#17 - 16 augusti 2006 16:06
Vattenbyten i mörker??? *asg* -Skall detta bli nästa hype efter mist?
#18 - 16 augusti 2006 16:12
Ja i low-techs utan CO2 för att minimera CO2-slängar. Alternativt strunta i vattenbyte så långt det går.

Det senare vet dom som testat funkar mot toffsalger. Anledningen skulle vara extremt låga och icke-varierande CO2-nivåer som gör att just toffsalger dör eftersom dom bara kan ta in CO2.
#19 - 16 augusti 2006 17:16
Jag snor tråden lite, hoppas det är okey!
Finns det några tips på vad man ska göra åt tofsalger som sitter på rötter/bakgrund? Jag kör med CO2 och pmdd och jag har inga andra problem med alger. :-)
#20 - 16 augusti 2006 20:00
Tråden var redan snodd!!! :p
#21 - 17 augusti 2006 05:59
[quote=petnym]Vattenbyten i mörker??? *asg* -Skall detta bli nästa hype efter mist?[/quote]

Men petnym! Ajabaja! Mist är ingen hype, utan en verklig metod för växtbubbel. Det är ju en sak att Barr hyllar den, och en helt annan att man själv har provat. Har du testat innan du dissar? ;)

Vattenbyten i mörkret låter faktiskt ganska logiskt, men har inte testat det än själv, kan inte uttala mig om det än.
#22 - 17 augusti 2006 11:30
vad är mist?
#23 - 17 augusti 2006 11:56
mist på engelska betyder dimma på svenska. Istället för att satsa på att lösa upp all CO2-gas i vattnet så pulvriserar man den bara till mikrobubblor så det ser ut som en dimma och låter denna dimma nå alla delar av akvariet.

Tricket är att få in ren CO2-gas inunder växternas blad så det växer ännu bättre.
#24 - 17 augusti 2006 13:07
Mina växter växer så det knakar, utan CO2 och mist. Jag måste rensa med jämna mellanrum.

Men tofsalger har jag... :( Särskilt i det stora karet!
#25 - 17 augusti 2006 13:55
Birgitta W: Jag hade det problemet, med samma alger, jag bytte lysrör och så var det löst..
#26 - 17 augusti 2006 14:25
Vad hade du för lysrör och vad bytte du till?
Jag kanske ska minska ljustiden...???
#27 - 17 augusti 2006 15:13
Vattenbyten i mörkret låter faktiskt ganska logiskt, men har inte testat det än själv, kan inte uttala mig om det än.
Jag tycker det verkar i extremaste laget. Varför skulle det inte räcka att byta vatten på kvällen för att sedan släcka och låta lufta ur under natten?
#28 - 17 augusti 2006 16:01
Varför är det så extremt? Det är ju nästan samma sak, så länge syftet är detsamma (att inte låta växterna ta del av CO2:n.). Byter man snabbt och släcker så är det väl att jämföra med att byta när det är redan släckt.
#29 - 17 augusti 2006 17:13
Byter man snabbt och släcker så är det väl att jämföra med att byta när det är redan släckt.
Nej inte för mig. Jag föredrar att ha ljuset tänt när jag hålls i burken. Efter ett vattenbyte har jag lärt mig att se över allt så pumpar etc. är igång men framför allt avslutar jag alltid med ett nogrannt hovande av växtdelar och bös som jag absolut inte vill ha kvar i burken till nästa dag då de hamnar i buskage/botten och skapar taskig miljö.
#30 - 17 augusti 2006 19:11
har beställt PMDD nu för att få lite fart på mina växter, men vad tycker fiskarna?
#31 - 18 augusti 2006 15:17
[QUOTE=roysan]har beställt PMDD nu för att få lite fart på mina växter, men vad tycker fiskarna?[/QUOTE]De blir nog glada när växterna börjar trivas :)
#32 - 18 augusti 2006 15:29
[QUOTE=PatrikS]Men petnym! Ajabaja! Mist är ingen hype, utan en verklig metod för växtbubbel. Det är ju en sak att Barr hyllar den, och en helt annan att man själv har provat. Har du testat innan du dissar? ;)[/QUOTE]
Nej, jag har inte provat... och jag var faktiskt rätt sugen på att göra det innan jag märkte att de flesta svenskar som provat fått så stora problem med bristsymptom och alger i sina akvarier.
#33 - 18 augusti 2006 15:44


Nej inte för mig. Jag föredrar att ha ljuset tänt när jag hålls i burken.


Hälla i vatten när det är mörkt är för low-techs utan CO2 för att inte sabba högaffinitetsenzymerna för bikarbonat. Vi som kör CO2 behöver inte bry oss.
#34 - 18 augusti 2006 16:38
Vi som kör CO2 behöver inte bry oss.
Det förändrar inget. Vattenbytet är för mig en del av djurhållningen (på senare år växthållning med CO2).
#35 - 18 augusti 2006 18:01
Att ha ljust när man rumsterar inför släckningen då man fyller på ser jag inte som något negativt för djurhållningen?
#36 - 18 augusti 2006 18:20
[QUOTE=defdac]Att ha ljust när man rumsterar inför släckningen då man fyller på ser jag inte som något negativt för djurhållningen?[/QUOTE]Nej, och jag kan inte se att det skulle vara så negativt för växterna heller - oavsett CO2-burk eller inte. Jag tror att städningen efter ett vattenbyte väger tyngre än att släcka precis innan man byter vatten?!?
#37 - 18 augusti 2006 18:25
Städning och fluffning tror jag absolut är jätteviktigt, men det hindrar ändå inte att man gör allt sånt när ljuset är på och sedan fyller.

Har man inte toffsalger och växterna växer bra i ett low-tech så behöver man absolut inte bry sig om att ändra till mörkerpåfyllning, men dom som har rejält med toffsalger i sitt lowtech och gör veckovattenbyten bör absolut testa att fylla på när ljuset släcks - alternativ (bättre) sluta göra vattenbyte bara göra vattenbyte när man rotar upp växter.

Jag har sett själv hur snabbt toffsalger dör i lowtechs utan vattenbyten och om det är så att dom bara kan ta CO2 så är vattenbyten helt klart inte bra. Om sedan växterna sabbar sitt bikarbonatsupptag vid ett vattenbyte som tillför en massa CO2 så ser jag inte varför man inte skulle vilja testa att fylla på när ljuset är släckt.
#38 - 18 augusti 2006 18:28
Att tofsalgerna dör, innebär det att dom försvinner från bladen, så dom blir fina igen?

Eller innebär det att dom inte fortsätter att växa, men fortfarande sitter på bladen?
#39 - 18 augusti 2006 18:31
Tydliga tecken på att man bör sniffa på mörkervattenbyten eller sluta göra vattenbyten är när växter efter vattenbyten plötsligt börjar bubbla pärlband och utveckla syrebubblor under och på blad (som händer med mitt kranvatten när jag fyller på när ljuset är på). Förutom toffsalgsproblem.

Problematiserar man lite kring det så skulle man kunna säga att vattenbyte i lowtechs tillför nytt bikarbonat som tillsammans med den högre syrehalten från vattenbytet gör att växterna börjar bubbla - motargumentet till det är att sådan massiv syreutveckling som pärlband bara kan uppkomma om växten får en shot CO2 rakt upp i härligheten. Ja stomatan alltså ;)
#40 - 18 augusti 2006 18:32


Att tofsalgerna dör, innebär det att dom försvinner från bladen, så dom blir fina igen?


Nej dom blir vita och går lätt att gnugga bort. Brukar ta 1-2 veckor. Dom fortsätter inte att växa heller, men dom sitter kvar på bladen och är vita.
#41 - 18 augusti 2006 19:08
Om sedan växterna sabbar sitt bikarbonatsupptag vid ett vattenbyte som tillför en massa CO2 så ser jag inte varför man inte skulle vilja testa att fylla på när ljuset är släckt.
Nu kommer vi till grundbulten i mitt knorrande.
Menar ni alltså att man sabbar detta (upptaget) den stund det tar att utföra sitt vattenbyte och göra sitt underhåll av burken då lyset är på?
#42 - 18 augusti 2006 21:03
[quote=petnym]Nej, jag har inte provat... och jag var faktiskt rätt sugen på att göra det innan jag märkte att de flesta svenskar som provat fått så stora problem med bristsymptom och alger i sina akvarier.[/quote]

Vill inte ta upp detta utanför mist-tråden, men va fan.. :D

Vem har provat det? Defdac? Jag tippar på att det i hans fall var frågan om alldeles för lite mist i förhållande till vattenvolymen. Typ som att försöka sätta en liten moppe-motor på en stor Volvo-jeep.

Kharn verkar ju ha positiva erfareheter. Jag kommer inte på vilka "de flesta svenskar som provat" kan då annars vara. De flesta vill/orkar/kan inte överge upplösningsgrejen för att många äntligen känner sig trygga eller helt enkelt inte vill ha massa småbubblor i vattnet.

Är det bristsymtom vid mist du är bekymrad över kan jag säga så här:

- Använder du TMG har du det på det torra,
- kör du med NutriSi i batterivatten kan du vara lugn,
- Seachem Flourish fäller ut allt möjligt och gör vattnet grumligt som om man har strött mjöl i det. Just den gödning skall man passa sig för. I vart fall hos mig.

Att defdac fick mikrobrister och ett fuckat filter beror enligt min mening med övervägande sannolikhet på att han körde NutriSi torrt och/eller uppblandat med vanligt vatten (ingen syra/baterivatten). Därför fick han inte det att funka med mist. Med andra ord är man på gränsen till mikrobristerna även vid upplösningsmetoden, men dessa uppträder inte lika tydligt för NutriSi:n funkar fortfarande vid lågt pH - den funkar kasst, men ändå. Och kommer misten in i bilden så tippar den över den redan kassa balansen. Dvs. det är inte mistens "fel" att mikrobristerna uppträdde hos deffen, men jag måste nog säga att jag är oerhört tacksam för att de gjorde de, nu vet vi hur vi skall handskas med NutriSi:n.

EDIT: ändrade Excel till Flourish, fick hjärnsläpp.
#43 - 19 augusti 2006 19:56


Menar ni alltså att man sabbar detta (upptaget) den stund det tar att utföra sitt vattenbyte och göra sitt underhåll av burken då lyset är på?


Barr menar det. Från hans low-tech-artikel:

"Doing water changes adds CO2 back to a CO2 limited tank.
Plants and algae both can and do adapt to low CO2 environments and induce genes to make enzymes that concentrate CO2 around Rubisco, the CO2 fixing enzyme. When we add the CO2 at higher levels back, this causes the plants and algae to destroy the low CO2 enzymes and start growing without of them since they no longer need them to fix CO2 form the KH ( the -HCO3).
Why keep all this machinery around if you no longer need it? Doing weekly water changes "fools" the plants and helps encourage algae more. Algae are faster to respond to low CO2 than plants.
Once the plants do adapt, they can do well."

Men jag tror du knorrar över tidsaspekten, typ om man kan fylla på och släcka direkt? *rycker på axlarna aka shrug*
#44 - 19 augusti 2006 20:00


Att defdac fick mikrobrister och ett fuckat filter beror enligt min mening med övervägande sannolikhet på att han körde NutriSi torrt och/eller uppblandat med vanligt vatten (ingen syra/baterivatten). Därför fick han inte det att funka med mist.


Det kan noteras att jag 'ven verkar få det även med lågt pH+mist då jag för bara några dagar sedan öppnade filtret och det var en ny fin beläggningn på gång igen varpå jag åter kör upplösning via ytterfilter. I en annan tråd så är det fler med mig som lyckats få den här beläggningen - även inne i akvariet.

Den gemensamma faktorn verkar vara väldigt stora doseringar av NutriSi. Jag har börjat gå ner ganska kraftigt i NutriSidosering nu och upp i makrodosering. När jag började med CO2 i ytterfiltret så bubblar det helt fantastiskt i hela akvariet och trådalger fick sig en liten boost, kanske för att CO2.n i ytterfiltret löste upp lite utfälld mikro.

Stämmer denna teori så bör jag med minskad NutriSidosering och fortsatt kalasbubbel via ytterfiltersupplösning kunna minska beläggningen.
#45 - 19 augusti 2006 20:59
Japp, som bekant så fick jag också brun beläggning på gruset av för mycket NutriSi, något som jag aldrig fick med TMG. Tänkte vara ytterst sparsam med den första.
#46 - 20 augusti 2006 07:17
Men jag tror du knorrar över tidsaspekten, typ om man kan fylla på och släcka direkt? *rycker på axlarna aka shrug*
Ja, precis. Eller rättare sagt - fylla på, rensa upp/kontrollera och sedan släcka.
Grundmetoden att göra vattenbyte i *samband* med ljussläck har jag varit med på länge och tror också på den (i low-tech) :)
#47 - 21 augusti 2006 18:17
nu har jag bytt vatten samt fyllt på PMDD enl. instruktion... men just ja!! jag har ju bara helt vanliga lysrör i rampen, vad händer då? kan det bli nå tok så jag "måste" skynda mig handla nya lysrör eller kan jag köra på dessa någon vecka till?
#48 - 21 augusti 2006 18:22
Du kan köra på dina rör tills de slocknar, det är ingen fara med dina ljusrör oavsett vad det är för typ. Risken är annars att om du inhandlar starkare rör (Aquastar, Aquarelle m.m.) så kommer du att få brist på kol och det är inget vidare. Starkare ljus = starkare skäl att börja med koldioxid.
#49 - 23 augusti 2006 16:17
[quote=_stiffe_]hade tänkt börja göda i mitt ena 54lit och PMDD verkar vara det billgaste jag blev inte mycket klokare genom att gå in på denna sidan om PMDD
finns det någon som kan förklara från grunden så gör görna det :)[/quote]
jag snor lite av tråden....är det någon här som har beställt från den hänvisade sidan?
#50 - 24 augusti 2006 09:51
[quote=rödtoppen]jag snor lite av tråden....är det någon här som har beställt från den hänvisade sidan?[/quote]

Japp, jag har beställt därifrån. Man betalar först och sen får man påsarna hem i brevlådan inom ett par dagar. Smidigt!
#51 - 24 augusti 2006 17:34
[quote=MalawiAnna]Japp, jag har beställt därifrån. Man betalar först och sen får man påsarna hem i brevlådan inom ett par dagar. Smidigt![/quote]
ville bara vara säker på att de inte snor pengarna och struntar i att skicka påsarna:D
#52 - 25 augusti 2006 11:10
[quote=defdac]Aha. Det var toffsalger, och man ser även att växterna verkar lida av någon näringsbrist.

Testa att gör vattenbytena när ljuset är släckt i akvariet då kommer växterna få bättre tillgång till sitt viktigaste näringsämne. PMDD ovanpå det ska nog få växterna såpass pigga att algerna inte känner för att sätta sig på dom.[/quote]

I går kväll bytte jag vatten i mörker, för första gången!!! [:-117] [:-82] :p
Och i morse syntes ingen skillnad... :rolleyes: :D

Skojar bara :) . Men hur länge ska man hålla på så innan dom fula tofsalgerna ger med sig? :confused: Innan man ser NÅGOT resultat?
#53 - 28 augusti 2006 13:40
[quote=rödtoppen]ville bara vara säker på att de inte snor pengarna och struntar i att skicka påsarna:D[/quote]

Jag köpte bara ett paket för 45 kr. Om det hade varit så att de hade snott pengarna så hade det ju inte handlat om så mycket isf...:)
#54 - 29 augusti 2006 07:51


Innan man ser NÅGOT resultat?


Har för mig att toffsarna blev vita/döda på de toffsalgsdrabbade växterna jag slängde ner i mitt low-tech efter 2-3 veckor säg en månad.
#55 - 2 september 2006 22:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]En dum fråga jag måste ställa så lika bra att göra det i denna tråden som blivit "snodd" några gånger nu juh... ;) Nutrisi.... blanda med batterivatten och citronsyra? Varför? Hur många gör det och hur många har fått de instruktionerna? Jag hade inte en aning om att detta skulle vara bättre förräns jag ramlade på det alldeles nyss... Få mig gärna förstå att vinsten kommer bli stor för mitt lowtech om jag gör det.... Eller kan jag fortsätta blanda ut det i vatten? :rolleyes:[/COLOR][/FONT]
#56 - 3 september 2006 07:12
Godmorgon alla Zoopetare
Det är lite "nya" rön kanske man kan säga men vi har tagit upp det i denna tråden bl.a http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=84585&highlight=NutriSI+Citronsyra

Man kan läsa i dokument från en del amerikanska/engelska "how to do" där det med fördel blandas ut i svag sur lösning.. vilket är lite olika mellan pH 2-6 men enligt produktens tillverkare 4-6 därav ca 1tsk i 500ml.
Vid egna tester visar det sig att NutriSI blir stabilare och tyvärr effektivare så man man dra ner lite på dess gödning i karen(obs egna tester alltså i mitt egna kar) jag har dragit ner till halva den mängden som föreskrivs och märker inga microbrister på växter och jag ser att upplagringen av järn(Fe) minskar där jag fått beläggningar(främst filter)..
#57 - 3 september 2006 09:03
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Gomorron och tack för svaret! Är inte så himlans hemma i växttrådarna så denna hade passerat mig förbi [COLOR=darkorchid]helt[/COLOR][/COLOR][COLOR=darkorchid]!![/COLOR][/FONT]
#58 - 3 september 2006 09:32
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Gomorron och tack för svaret! Är inte så himlans hemma i växttrådarna så denna hade passerat mig förbi [COLOR=darkorchid]helt[/COLOR][/COLOR][COLOR=darkorchid]!![/COLOR][/FONT][/quote]

Inte helt lätt att hinna med alla trådar här inne det är väl? Batski och Raven som leder den ligan hehe..*skämt*

Ivf hoppas jag den förklaring hjälpte dig och du fann svaret som bra information..

//Peter











Annons