PMDD och vattenbyten

#1 - 27 januari 2008 16:56
Jag ska börja göda med PMDD och undrar nu om man måste byta vatten en gång i veckan? När jag byter vatten byter jag ungefär varannan vecka. Räcker inte det? Sen undrar jag över det här med vattnet som man byter, jag vet ju att man inte ska ta det direkt ifrån kranen och att man inte ska ta något ljummet eller varmt vatten, eftersom det innehåller metaller som inte är bra för fiskarna. Så jag brukar ta iskallt vatten och hälla upp det i dunkar som jag ställer i varmvattenbad tills det blir samma temperatur som det vattnet jag har i akvariet. Måste man verkligen krångla så mycket? Kan man inte bara ta iskallt vatten och tappa upp det ett par dagar i förväg så det blir rumstemperatur på vattnet? Det skulle verkligen underlätta, men samtidigt så vill jag inte att mina fiskar ska vara med om en nära döden upplevelse varje gång jag byter vatten :) Hur ska man göra egentligen? Tacksam för svar!
#2 - 27 januari 2008 16:59
Det funkar bra att tappa lite varmare vatten än iskallt, vi har i 3år tagit vatten som var ca 20grader direkt från kranen
#3 - 27 januari 2008 17:03
Vattenberedningsmedel kan vara rätt bra om man misstänker orenheter eller annat i vattnet och då kan man använda tempererat vatten, eller så tar du din reservdoppvärmare, stoppar den i hinken och kollar så den fungerar som den ska..
#4 - 27 januari 2008 17:03
alltså jag lika så 90% av alla akvariser använder vatten direkt från kran ner i karet o blandar vamt o kalt för o få bra tempratur ..

Dock är de så att varmvattnet kan vara mindre bra. Tex är det inte känligt för o använda som dricksvatten inte för att det är dåligt utan för det kontrolleras inte lika noga.

Kallvattnet övervakas noga av våra vattenverk . de gör dom inte lika noga med varmvatten fins risk för bakterier och vissa mettaller dock inga gifter.
Bilagor:
#5 - 27 januari 2008 17:13
Fast vattenverken delar ju inte ut både varm och kallvatten, varmvatten värms ju upp hemma i varmvattenberedaren... Så alltså gör det inte någonting om jag tar ljummet vatten direkt ifrån kranen? Fiskarna mår alltså inte pyton av metallerna i det varma vattnet? Men hur är det med vattenbytet när man använder PMDD då? Måste man byta varje vecka?
#6 - 27 januari 2008 18:53
ienni skrev:
Så alltså gör det inte någonting om jag tar ljummet vatten direkt ifrån kranen? Fiskarna mår alltså inte pyton av metallerna i det varma vattnet? Men hur är det med vattenbytet när man använder PMDD då? Måste man byta varje vecka?

Ska du använda pmdd så gör vattenbyten varje vecka, annars finns chansen att du överdoserar nån av delarna i pmdd vilket i sig kanske inte är så farligt men ojämna näringsnivåer hjälper bara algerna, tyckte själv det känndes lite jobbigt med vattenbyten varje vecka men nu är det rutin och karet har aldrig funkat bättre så det är värt det extra jobbet ;)
Själv kör jag ca 15gradigt vatten direkt från kranen så det är lite varmvatten i, om du kan göra likadant eller inte beror mest på hur du bor och vad du har för kranvatten, om du bor i eget hus med varmvattenberedare så vågar jag inte råda att ta varmt kranvatten men om du bor i en vanlig lägenhet så kör på direkt från kran :)
#7 - 27 januari 2008 21:20
Hur stort akvarium har du? Jag har bytt 30% i veckan när jag göder med PMDD och det har gått bra, så du behöver inte byta 50%. Men det beror lite på hur mycket du göder, om du överdoserar mycket eller inte.

Jag bor i en kommun som har ammoniumsulfat i vattnet istället för vanligt klor, jag vågar inte använda varmvattnet alls, trots att det säkert är lika mycket ammoniumsulfat i det kalla vattnet. För detta använder jag vattenberedningsmedel.

Hursomhelst, jag sätter fram hinkar med kallt vatten kvällen innan jag ska byta, då är det i princip rumstemperatur nästa morgon.

Jag menar bara att om du vill byta med kallt vatten för att vara på den säkra sidan, så behöver du inte vänta i flera dagar på att det ska bli varmt utan det räcker med en natt :)
Guest
#8 - 27 januari 2008 21:26
ienni skrev:
Men hur är det med vattenbytet när man använder PMDD då? Måste man byta varje vecka?

Nej, du kan även sköta det som ett Low-tech, alltså sluta göra vattenbyten.
Sen kan du även hitta en egen fungerande lösning.
Typ dosera i underkant, invänta brist, och dosera på nytt vid vattenbyte.
Jag har ett kar där jag göra vattenbyte var 10:e dag, 25%, funkar hur bra som helst. (där doserar jag ungefär hälften av angiven dos)
#9 - 28 januari 2008 04:53
Anettejt skrev:
Nej, du kan även sköta det som ett Low-tech, alltså sluta göra vattenbyten.

Sen kan du även hitta en egen fungerande lösning.

Om man häller i en massa salter (=pmdd) utan att byta vatten och kallar det low tech då är man farligt ute. Till slut blir vattnet så salt att fisken börjar klia sig och sedan dör de.

Håller med om att det bara är att prova. Jag byter inte alltid vatten varje vecka. Det verkar inte så känsligt.
Guest
#10 - 28 januari 2008 13:36
Krax skrev:
Om man häller i en massa salter (=pmdd) utan att byta vatten och kallar det low tech då är man farligt ute. Till slut blir vattnet så salt att fisken börjar klia sig och sedan dör de.

Håller med om att det bara är att prova. Jag byter inte alltid vatten varje vecka. Det verkar inte så känsligt.

Nej jag menade att sköta det som ett Low-tech. Givetvis inte hälla i en massa Pmdd utan vattenbyten...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 28 januari 2008 13:55
mayday skrev:
alltså jag lika så 90% av alla akvariser använder vatten direkt från kran ner i karet o blandar vamt o kalt för o få bra tempratur ..

Dock är de så att varmvattnet kan vara mindre bra. Tex är det inte känligt för o använda som dricksvatten inte för att det är dåligt utan för det kontrolleras inte lika noga.

Kallvattnet övervakas noga av våra vattenverk . de gör dom inte lika noga med varmvatten fins risk för bakterier och vissa mettaller dock inga gifter.

Du menar alltså att vattenverken dels leverar varmvatten och dels kallvatten?
Normalt är det nog så att vattenverken enbart levererar kallvatten och sedan värms detta upp i huset.
Så om varmvattenet är sämre beror det på att man har något i värmepannan i resp. hus - ofta ligger varmvattnet i en kopparbehållare och det kan därför lösa ut lite koppar. Detta KAN (inte säkert) vara ett problem när pannan är helt ny och man har kopparkänsliga fiskar/skaldjur i akvariet. I sådana fall kan det vara lämpligt att använda enbart kallvatten.
Man bör dock vara medveten om att kallvatten i början faktiskt oftast har en högre kopparhalt än varmvatten och man bör först därför rensa kallvattenledningarna (kanske några hundra liter) innan man använder kallvattnet. Har man väl gjort detta så är det sedan inte några problem att använda kallvattnet.
#12 - 28 januari 2008 18:14
Fuzzop skrev:
Ska du använda pmdd så gör vattenbyten varje vecka, annars finns chansen att du överdoserar nån av delarna i pmdd vilket i sig kanske inte är så farligt men ojämna näringsnivåer hjälper bara algerna, tyckte själv det känndes lite jobbigt med vattenbyten varje vecka men nu är det rutin och karet har aldrig funkat bättre så det är värt det extra jobbet ;)

Själv kör jag ca 15gradigt vatten direkt från kranen så det är lite varmvatten i, om du kan göra likadant eller inte beror mest på hur du bor och vad du har för kranvatten, om du bor i eget hus med varmvattenberedare så vågar jag inte råda att ta varmt kranvatten men om du bor i en vanlig lägenhet så kör på direkt från kran :)

Okej tack så mycket, jag kör vattenbyte en gång i veckan då, så är jag på den säkra sidan var det gäller alger och fiskar! Jag bor i lägenhet och har komunalt vatten så det funkar för mig att ta ur kranen. Det kommer att underlätta grymt att slippa värma vattnet och tjafsa med sånt :)
#13 - 28 januari 2008 18:18
toccata skrev:
Hursomhelst, jag sätter fram hinkar med kallt vatten kvällen innan jag ska byta, då är det i princip rumstemperatur nästa morgon. Jag menar bara att om du vill byta med kallt vatten för att vara på den säkra sidan, så behöver du inte vänta i flera dagar på att det ska bli varmt utan det räcker med en natt :)

Ja, jag vill helst vara på den säkra sidan. Tack så mycket ! ;)
#14 - 28 januari 2008 18:23
Du menar alltså att vattenverken dels leverar varmvatten och dels kallvatten?

Normalt är det nog så att vattenverken enbart levererar kallvatten och sedan värms detta upp i huset.

Så om varmvattenet är sämre beror det på att man har något i värmepannan i resp. hus - ofta ligger varmvattnet i en kopparbehållare och det kan därför lösa ut lite koppar. Detta KAN (inte säkert) vara ett problem när pannan är helt ny och man har kopparkänsliga fiskar/skaldjur i akvariet. I sådana fall kan det vara lämpligt att använda enbart kallvatten.

Man bör dock vara medveten om att kallvatten i början faktiskt oftast har en högre kopparhalt än varmvatten och man bör först därför rensa kallvattenledningarna (kanske några hundra liter) innan man använder kallvattnet. Har man väl gjort detta så är det sedan inte några problem att använda kallvattnet.

Ja, precis. Vattenverken värmer inte upp vattnet. Taskigt för dom som bor långt ifrån vattenverken i så fall :D Men vårat kallvatten är helt ok, så jag tror att det här ska fungera nu bara jag får mitt PMDD på posten. Tack för ditt svar! :)
#15 - 28 januari 2008 21:09
Jag kör pmdd i min hightecburk på 1000liter, vattenbyte gör jag var tredje månad. Om jag byter oftare får jag algproblem. Vilka salter är det som kan bli farligt höga så att fiskarna kliar sig? Jag har i vilket fall inte upplevt dessa problem.
MVH
Magnus
#16 - 28 januari 2008 21:44
Det är skillnad på 1000 liter och 25 som jag har i mina minsta. Där testade jag att skippa vattenbyten och bara fylla på vatten som avdunstade. Det slutade med att fiskarna mådde dåligt medan växterna trivdes. Gissar att det är kalium och nitrat som blir för höga om man öser i pmdd utan att byta vatten. Växterna tar inte upp allt av alla salterna i pmdd.

Sen tror jag att du har full koll på växterna och bra tillväxt så de tar nog hand om ganska mycket av närsalterna.
#17 - 2 maj 2019 19:14
Startade nyss en tråd om detta,
men säg man når i närheten av nitrit först vid 4:e veckan.

om man nu ponerar man byter 30% varje vecka med pmdd, då tar jag även bort 30% av bakteriefloran.
sen om man nu byter 30% för inte nå för höga värden av pmdd.. varför ska man då dosera iaf av totala volymen av karet.. då kommer ändå i längden en höjning av nåt värde i pmdd orsakas.

inga klara svar känns det som, känns surt börja byta 30% vatten/ vecka när man nu lätt klara sig 4:e vecka.

kör fx6 med makaroner nu, kommer dock bytas ut mot lavasten och seachem purigen.

har även en tunze 6055 streamer så totalt minst 8000l/h

även 2st 122cm fluval 3.0 som ska hämtas ut imorgon så dom gamla t8:rna ska kastas ut.

Annons