PMDD Stor skillnad?

#1 - 10 februari 2009 06:31
Efter några månader av förvirring så är nu mitt 230L igång på "riktigt" (Gjorde ett misstag med ljusblästersand och en sabla massa rötter...skitigt var ordet)

Har planterat ganska mkt lågväxande växter som är tänkta att täcka botten längre fram. Har i 2 veckor använd PMDD. Räcker det? Eller är CO2 ett "måste" för fina akvarium växter? Jag har bra ljus.
#2 - 10 februari 2009 08:01
Med mycket ljus och PMDD så kommer växterna alltid vara CO2-begränsade. Att köra CO2-begränsat med mycket ljus är svårare än att köra med en CO2-anläggning.

Det är alltid enklast att köra ljusbegränsat, men det är inte alltid så enkelt att hitta rätt nivå.
#3 - 10 februari 2009 19:59
Vad är en rekommendabel nivå när det gäller ljuset?
#4 - 10 februari 2009 20:36
Den nivå där växterna växer precis så fort som akvaristen önskar utan att det blir algodling.

Jag kör runt 100 mmol/m2 vid bottnen enligt en Apogee PAR-mätare.
#5 - 11 februari 2009 06:29
Easy carbo kan du komplettera med också, då får du ialalfall i lite av kolet från koldioxid (Rätta mig om jag har fel)

Jag själv har genom sänkt ljustid till 11 timmar, Aquarelle lysrör, gödning med PMDD 1 gång i veckan, och punkt besprutning av easy carbo lyckats konkurrera ut cyano lagret som jag fick på roten innan.

Sen hoppas jag att växterna blir kvitt kisel algerna nu när jag precis började göda 2 ggr i veckan.
#6 - 18 februari 2009 12:54
Nu har jag kört PMDD i 2 veckor (2 gånger) har mer alger än någonsin, det börjar se riktigt riktigt tråkigt ut.

Jag matar inte speciellt mycket och jag har inte mkt fisk i karet. 50L vatten har jag bytt 1 gång i veckan. Karet är på ca 11-12H per dag, jag kanske borde sänka?

jag har inga algätare förutom pansarmalar.
#7 - 18 februari 2009 12:59
Börja göda två gånger i veckan och fortsätt med dett ett tag, du ser inte skillnad förrens efter några veckor,
#8 - 18 februari 2009 13:36
Hur mkt vatten bör jag byta varje runda? (230 totalt)
#9 - 18 februari 2009 14:17
defdac skrev:
Den nivå där växterna växer precis så fort som akvaristen önskar utan att det blir algodling.

Jag kör runt 100 mmol/m2 vid bottnen enligt en Apogee PAR-mätare.

Det kanske är jag som är trögg eller så står det på grekiska.

Grekiska---->Jag kör runt 100 mmol/m2 vid bottnen enligt en Apogee PAR-mätare<------ Grekiska :confused:
Jag som är intresserad av växtakvarium vill förstå vad du skriver men man är ju inväcklingsförstörd (Eget ord:p) så jag fattar knappt något.

jag själv har ett kar på 250L
Som jag har ganska så mycket växter i. Kanske för mycket till och med.
Kör med 4 t-5 rör 39/w som är på i 11tim/dygn och kör med pmdd och EC.
Tycker väll att det växer någelunda bra. MEN vill att det växer bättre.
Nu kan det vara så att jag har växter som växer väldigt sakta. Men kanske gör något fel???
#10 - 18 februari 2009 14:52
Easy carbo vart köper man det, hur använder man det? Tack.
#11 - 18 februari 2009 14:54
Sleep skrev:
Det kanske är jag som är trögg eller så står det på grekiska.

Grekiska---->Jag kör runt 100 mmol/m2 vid bottnen enligt en Apogee PAR-mätare<------ Grekiska :confused:

Jag som är intresserad av växtakvarium vill förstå vad du skriver men man är ju inväcklingsförstörd (Eget ord:p) så jag fattar knappt något.

Nu kan det vara så att jag har växter som växer väldigt sakta. Men kanske gör något fel???

Som jag fattat så ger EC inte riktigt lika bra tillväxt som riktig CO2 så där borde du väl ha nästa steg om du vill har mer tillväxt.
Att belysa 11 timmar är inte heller helt nödvändigt, vill du ha belysningen på på morgonen och kvällen så funkar det att släcka nån timme mitt på dagen, ger inga negativa effekter möjligen nån positiv eller ingen alls :)
#12 - 18 februari 2009 14:57
zoolander skrev:
Easy carbo vart köper man det, hur använder man det? Tack.

finns i dom flesta välsorterade akvariebutiker, eller om man frågar kan säkert dom som inte har det redan ta hem utan extra kostnad med nästa beställning dom gör från grossisten.

ska doseras dagligen i karet efter akvarievolym på samma sätt som pmdd fast mycket oftare, mäsk är en annan billig metod att få co2 i karet som ger bättre tillväx men större risk för alger om man inte är försiktig ;)
Bilagor:
#13 - 18 februari 2009 15:00
Köpte mitt i akvarieaffär. Kan också köpa på nätet.
EC funkar som så att man ska ha 1ml per 50L vatten varje dag.
Jag som har 250 ska ha 5ml varje dag. Du ligger ju på samma ungefär.:)
#14 - 18 februari 2009 15:03
1-2ml per 50l akvarievatten tillsätts dagligen av Easy life's Easy carbo, blir dyrt i längden..
#15 - 18 februari 2009 15:08
Gaffel skrev:
1-2ml per 50l akvarievatten tillsätts dagligen av Easy life's Easy carbo, blir dyrt i längden..

Ja just det! Precis som Gaffel säger. Glömde att man kan ha i dubbel dos.
Men absolut inte mer än så.:p
#16 - 18 februari 2009 18:39
Mmm kostnaden spring iväg fort om man har några kar som behöver EC,kör själv med det så jag vet att det blir väldigt dyrt i längden.
Kommer att konvertera till Co2 inom den närmsta tiden...
#17 - 19 februari 2009 06:35
Ett ställe på ebay säljer Easy carbo 1L * 2 förpackningar för ca 400kr med frakten till Sverige. Det skulle innebära att det håller i 500 dagar för 400kr om jag häller i 4ml per dag.

Så sabla dyrt känns det inte med tanke på vad vilket jobb det verkar vara med CO2 (Iallafall tycker jag det verkar vara mkt jobb)
#18 - 19 februari 2009 07:08
zoolander skrev:
Ett ställe på ebay säljer Easy carbo 1L * 2 förpackningar för ca 400kr med frakten till Sverige. Det skulle innebära att det håller i 500 dagar för 400kr om jag häller i 4ml per dag.

Så sabla dyrt känns det inte med tanke på vad vilket jobb det verkar vara med CO2 (Iallafall tycker jag det verkar vara mkt jobb)

Du har nog fattat det fel, det som är jobbigt med co2 är att få igång systemet första gången, sen om man kör mäsk så får du blanda nytt i dunken var annan vecka och det tar nog inte mycket längre tid än att mäta upp ec ett par ggr, har du trycksatt co2 så får du kanske fylla upp tuben nån gång om året, men i båda fallen betydligt mindre jobb än att dagligen gå och pytsa i lite ec, sen kostnaden jämfört med mäsk, jag blandar nytt var 3 veckor och det kostar mig ca 3kr per blandning och kostar mig då ca 50kr per år, kanske 75kr för 500dagar då? visst nu har jag ett mindre kar men samma mängd co2 skulle nog ge samma resultat som fulldos ec i ditt kar ;)
#19 - 19 februari 2009 07:24
Jag har funderat på co2 i framtiden, men jag har blivit lite orolig med att vissa pratar om "risken med co2 tuber i huset".

Är det explosivt eller?
#20 - 19 februari 2009 08:41
Sleep skrev:

Ja jag satt en bra stund och fingrade på delete-knappen på den meningen, men OM någon har PAR-mätare och undrar vad jag kör med så har dom något att jämföra med. Runt 50 tror jag går att köra CO2-akvarier med, men då växer det ganska långsamt. Jag har ganska mycket ljus med andra ord.

Det räcker med att jag drar in mäthuvudet några centimeter in mot ett buskage för att det ska sjunka från 100 till 30. Växter skuggar alltså brutalt mycket, och förmodligen är det där många växtakvarister enklast kan göra mest med sin ljusmängd: Trimma och placera växterna smart. HC bör t ex kunna se ljuset från alla rören samtidigt och då blir det genast väldigt knivigt med att placera växter runtomkring.

Jag behöver måtten på akvariet (bredd, längd, höjd), vilken typ av reflektorer och vilken typ av rör för att kunna kolla lite närmare på vilken ljusmängd du har..
#21 - 19 februari 2009 13:22
CO2 är nog inget alternativ, min fru skulle nog mörda mig om jag bar in en tub i grabbens rum där karet står.
Easy carbo får det nog bli då :)
#22 - 22 februari 2009 22:52
har kollat lite på denna och ska köpa det men vet inget om det:confused::confused: kan någon hjölpa mig.. tack på förhand för svar :D
växtnäring pmdd komplett med magnesium o citronsyra
#23 - 23 februari 2009 05:44
"Har kollat lite på detta och ska köpa. Men jag vet inte vad det är!"

Det lät roligt. ;)

Det är växtnäring NUTRISI (1 av de 2 olika sorterna PMDD), passar vissa vattenvärden. (Minns inte vilka)
#24 - 23 februari 2009 07:01
NutriSi är för dom vatten som har KH under 7 och micro+ är för dom som har KH över 7. :d
Lycka Till!!!
#25 - 23 februari 2009 07:57
Nu har jag iallafall beställt Easy carbo. Jag har massa alger och karet ser tråkigt ut...
#26 - 23 februari 2009 08:14
JojjeN skrev:
Jag har funderat på co2 i framtiden, men jag har blivit lite orolig med att vissa pratar om "risken med co2 tuber i huset".

Är det explosivt eller?

Om det brinner i huset så kan en trycksatt gasflaska explodera men det är väl främst farligt för brandkåren, har du en brandsläckare hemma för att det är farligt annars?
CO2 är just vad du hittar i vissa brandsläckare så att ha en tub hemma känns inte som nån osäkerhet då gasen är midre explosiv än luften du andas.

Risken skulle möjligen ligga i ett läckage om ditt hem fylls med co2 så kvävs man väl till döds men risken är ganska minimal ;)
#27 - 23 februari 2009 08:19
zoolander skrev:
CO2 är nog inget alternativ, min fru skulle nog mörda mig om jag bar in en tub i grabbens rum där karet står.

Easy carbo får det nog bli då :)

Lite mäsk då? betydligt ofarligare variant än EC som är väldigt giftigt, så lås in flaskan ordentligt om du har små barn.
När du väl får hem din EC gör en dubbeldos första gången och efter vattenbyten så blir inte algerna glada ;)
#28 - 23 februari 2009 08:22
JojjeN skrev:

Det lät roligt. ;)

Det är växtnäring NUTRISI (1 av de 2 olika sorterna PMDD), passar vissa vattenvärden. (Minns inte vilka)

hehe jo jag va trött när jag skrev det:d:d:p.. jag vet att det är växtnäring.. det ända jag undra över va det med citronsyran i det.. vill ju inte köpa nått som kan va skadligt för fiskarna om man inte överdoserar såglart
#29 - 23 februari 2009 08:36
Sleep skrev:
NutriSi är för dom vatten som har KH under 7 och micro+ är för dom som har KH över 7. :d

Lycka Till!!!

blandningsförhållanden jag har hittat är detta men det är ju bara 3 saker.

[SIZE=2]7 teskedar (35 ml) [/SIZE][SIZE=2]KNO3[/SIZE][SIZE=2]blandas i en halvlitersflaska med vatten[/SIZE] [SIZE=2]3 kryddmått (3 ml) [/SIZE][SIZE=2]KH2PO4[/SIZE][SIZE=2]blandas i en halvlitersflaska med vatten[/SIZE] [SIZE=2]2 teskedar (10 ml)[/SIZE][SIZE=2]NutriSI[/SIZE][SIZE=2]blandas i en halvlitersflaska med vatten[/SIZE]

det jag ska köpa ser ut såhär vad är skillnaden???

dessa 6fölger med i ett paket

[SIZE=3]1x kno3 ca 50g[/SIZE]
[SIZE=3]1x kh2po4 ca 8g[/SIZE]
[SIZE=3]1x nutrisi ca8g[/SIZE]
[SIZE=3]
[/SIZE]
[SIZE=3]vad är dessa 3 till :confused::confused::confused:
[/SIZE]
[SIZE=3]1x c6h807 ca4ml[/SIZE]
[SIZE=3]1x k2s04 ca 5g[/SIZE]
[SIZE=3]1x mgs04 ca 8g[/SIZE]
#30 - 23 februari 2009 08:41
JojjeN skrev:

Det lät roligt. ;)

hehe jo jag va trött när jag skrev det:d:d:p.. jag vet att det är växtnäring.. det ända jag undra över va det med citronsyran i det.. vill ju inte köpa nått som kan va skadligt för fiskarna om man inte överdoserar såglart
#31 - 23 februari 2009 20:41
Citronsyran ska blandas i det destillerade vattnet som man sedan blandar i NutriSi i. De ämnen ni behöver är KNO3, KH2PO4 samt NutriSi/Mikro+(beroende på vattenvärde som nämnts). Ur detta får man NPK (Kväve, Fosfor, Kalium) samt järn och andra spårmetaller som växterna behöver.

De andra ämnena som GRAVE frågar om är inte relevanta om man inte ser bristsymtom för Kalium eller vill ändra sin Hårdhet på vattnet. Detta kommer de som inte har High Tech burkar med mycket ljus och CO2 (Trycksatt) troligen aldrig uppleva.

Vad gäller farligheten med trycksatt CO2 så har alla tuberna säkerhetsventiler som utlöser redan vid 50°C(eller om det var 60?). Vilket betyder att de är ofarliga vid brand. Sen finns det självklart andra risker med trycksatta tuber. Läs lite mer på http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=1651&highlight=co2
#32 - 23 februari 2009 22:03
[quote=Skiren;1262699]Citronsyran ska blandas i det destillerade vattnet som man sedan blandar i NutriSi i. De ämnen ni behöver är KNO3, KH2PO4 samt NutriSi/Mikro+(beroende på vattenvärde som nämnts). Ur detta får man NPK (Kväve, Fosfor, Kalium) samt järn och andra spårmetaller som växterna behöver./quote]

okej tack för svar hoppas där följer närmare beskrivning på hur man blandar annars frågar jag igen :D:D
#33 - 24 februari 2009 08:47
japps
#34 - 27 februari 2009 13:21
Nu är jag inne på dag 2 med Easy carbo och har kört PMDD i ca 3 veckor.

Hur snabbt bör jag märka en skillnad? Jag har riktigt fina dragon stone stenar i mitt kar och de flesta är snuskigt gröna, måste jag ta upp och rengöra dem?
Kommer växterna snygga till sig själva eller måste jag kasta dem? (Ruskigt mkt trådalger)
#35 - 27 februari 2009 13:41
zoolander skrev:
Nu är jag inne på dag 2 med Easy carbo och har kört PMDD i ca 3 veckor.

Hur snabbt bör jag märka en skillnad? Jag har riktigt fina dragon stone stenar i mitt kar och de flesta är snuskigt gröna, måste jag ta upp och rengöra dem?

Kommer växterna snygga till sig själva eller måste jag kasta dem? (Ruskigt mkt trådalger)

Innan du ser nån kraftig skidnad i tillväxt får du nog ge det ett par veckor med EC.
Vad gäller alger så borde det bli så att du får så pass tillväxt med nya rena växtdelar att du kan sortera bort dom gammla med alger på .
För att få stenarna rena skulle jag råda dig att när du ska dosera EC så plockar du upp en sten och håller den över karet och sen häller den dagliga dosen EC direkt på stenen och låter den va indränkt i EC ett tag innan du lägger tillbaka den med den algbeklädda sidan neråt så blir du nog snart av med problemet där med ;)
#36 - 27 februari 2009 13:57
Dags för lite elbow grease tror jag. Innan varje vattenbyte rullar du upp alla trådalger på grillpinne och skrubbar bort så mycket alger du orkar på de ställen du finner mest irriterande. Gör aldrig detta utan att även göra ett vattenbyte efteråt. Såfort du bryter av en alg riskerar du sporutsläpp. Utan vattenbyte så hjälper du den alltså att sprida sig.

Allteftersom växterna fyller i och tar sig och börjar skugga ordentligt kommer det bli mer och mer algfritt, men jag tror inte du ska räkna med att dom försvinner av sig själva.

Alger försvinner bara "av sig själva" när man trimmar bort algangripdna växtdelar eller har en algätare som käkar upp dom, resten är manuellt akvaristgöra.
#37 - 27 februari 2009 14:59
EC ska väl vara ganska effektivt på att döda alger så om man gör stora vattenbyten borde man kunna behandla övre halvan av karet utan allt för mycket "elbow grease"?
#38 - 27 februari 2009 18:58
Ja man kan nog se det som en liten hjälp iaf. Tyvärr har ju några här på forumet rapporterat att dom har toffsalger trots EC-dosering vilket får mig att tvivla lite på EC:ns supereffektiva antialgegenskaper. Jag doserade iofs EC direkt på toffsar förra veckan och dom är faktiskt borta nu när jag kollade =)
#39 - 6 mars 2009 13:40
Nu har jag kört Easy carbo i över en veckas tid (maxdos) + en dos PMDD 1 gång i veckan. Algerna har inte minskat alls. Förra helgen rengjorde jag karet ruskigt noga på rutor+sand för att bli av med de synliga. Men nu 5 dagar senare är det rejält grönt igen på rutan...

Ska jag gå över till dubbeldos PMDD?
#40 - 6 mars 2009 14:04
Jag tycker du ska hålla skötseln så exakt och regelbunden som möjligt för att skapa stabilitet och fokusera stenhårt på att få igång växterna - och i största möjliga mån försöka ignorera algerna. Ändra inte doseringen av PMDD. När du ändrar gödningsdosering så får du vänta runt en månad innan du märker skillnaden, och det är väl i princip så länge du har haft igång akvariet om jag förstår första inlägget rätt.

Försök att inte hålla på och stöka runt för mycket och skrubbar du alger är ett rejält vattenbyte ett krav. Stöka aldrig omkring mitt i veckorna om du inte är beredd att göra ett stort vattenbyte.

Om möjligt så sänk vattennivån innan du skrubbar bort algerna från rutan med hushållspapper. Allt för att slippa simmande zoosporer som sätter sig på rutan igen.
#41 - 13 mars 2009 12:22
Fortfarande mkt alger...jag börjar bli orolig.

Jag har blästersand, idag så är det fläckvis grönt i sanden (ser ut som översta sandkornen blivit gröna)

Jag gjorde ett större vattenbyte och putsade rejält för någon vecka sedan.

Jag har inga malar alls, hjälper det om jag inhandlar ett par tror ni? Jag matar extremt lite, har på karet ca 10 timmar per dag + mitt ytterfilter är rejält.

Hur högt tryck ska man egentligen ha på filtret, kör en bit under max idag.
#42 - 13 mars 2009 13:39
Hm.. Det är nog läge för en bild. Det är alltför ofta vi här i forumet jagat algproblem som visat sig vara en liten prick på ett ruttet blad längst in i ett växtbuskage =)

En del alger får man alltid leva med. Ljus sand *är* svårt att hålla algfri, det är därför alla som tävlar med växtakvarier som har vit sand i sista sekunden häller på ny fräsch sand överst inför fotograferingen...
#43 - 13 mars 2009 17:00
Men härre gud:) det har ju bara gått en vecka! Vänta några veckor till med exakta rutiner så ska du se att det händer grejjer. Det gröna kan vara cyano, kolla upp det. Om så är fallet rekommenderar jag punktbehandling av EC innan det blir för mycket(kolla tidigare inlägg på min blogg, länk nedan).
#44 - 13 mars 2009 18:14
zoolander skrev:
Nu har jag kört Easy carbo i över en veckas tid (maxdos) + en dos PMDD 1 gång i veckan. Algerna har inte minskat alls. Förra helgen rengjorde jag karet ruskigt noga på rutor+sand för att bli av med de synliga. Men nu 5 dagar senare är det rejält grönt igen på rutan...

Ska jag gå över till dubbeldos PMDD?

Vänta tills du kört med EC i 3-4 veckor och se vad det blir för resultat,sedan om du skall öka pmdd dosen beror nog på om växterna uppvisar brister av olika ämnen,och hur stor växtmassa du har i karet...

Annons