PMDD till 54 liters.

#1 - 7 november 2011 19:02
Tjena, startar upp mitt 54 liters kar så småningom, tänkte ha en del växter och var jag har förstått så är PMDD mycket bra för växterna, gör att det både blir snyggare, växter snabbare med mera.

Är det nödvändigt att använda det?;p

Har lite frågor angående detta.

Akvarielagret har något som heter PMDD (till 5000 liter vatten)
Ingår allt man behöver i det tror ni?

Har inte fått någon uppfattning om vad det är trodde detta var mäsk eller vad det heter, hur ska man hälla i det i akvariet och med vad? har inte fattat riktigt och när man ska hälla i det, varje vattenbyte osv, ska man fortsätta byta 30% vatten eller? hittar inte någonstans där någon berättar hur man gör.

Vart förvarar ni dom tre flaskorna?

Tack =)
#2 - 7 november 2011 19:25
köper du på akvarielagret så har du för mycket pengar

här:

http://www.pmdd.se/

köp minsta dosen.

all info om hur man gör / doserar etc etc finns på den sidan.

och nej, det är inte alls nödvändig......men du får köpa nya blommer med jämna mellanrum
när dom gamla har svultit ihjäl,

se det så här, vad behöver allt levande för att växa ?

jo mat i någon form.

du själv stoppar ner mat i halsen med hyfsat jämnt mellanrum.

varför det ?

jo, du är hungrig, och vet att om någon vecka eller så, så är du ett vackert lik.....

du ger fiskar mat med jämna mellanrum.

varför det ?

jo, för att du vet att de är hungriga, och kommer att dö om de inte får näring.

varför skulle blommorna vara sämre ??

normalt så behöver man till ett normalt kar ingen blomnäring de första 1-4 månaderna, då lever de på det
som fanns i gruset, men sedan tar det slut, då slutar de växa, och efter ytterligare en tid så börjar de tappa
blad och sakta dö.

pmdd är förmodligen den billigaste basnäringen man kan ge dom.

drattar man i halv till full dos per vecka, så klarar man sig nog något år eller så, sedan kommer nog kolbristen
att sätta in, då får man koka mäsk, köpa trycksatt CO2 anläggning, eller en flaska med EC eller liknande.

.
#3 - 7 november 2011 19:26
allt står ju på haacks sida.

o köp från hans sida. billigast så.

man doserar 10ml /100L (vilket är ungefär en kork från en 0,5L cola-flarra) i ditt fall en halv kork av varje flaska. detta görs vid vattenbytet varje vecka.

en flaska förvaras i kylen. de andra två har jag vid karet.
#4 - 7 november 2011 19:30
fast jag fattar inte vaffö hannesc med sida kattsandsbottnar håller på med pmdd.....

men det är överkurs....tar vi en annan gång.....

.
#5 - 7 november 2011 19:32
för att det växer tokmycket bättre med PMDD kanske? det gör det iaf hos mig. jag göder inte jämt ( lat....) o märker skillnad när jag göder o inte göder..
#6 - 7 november 2011 20:24
Använde inte du mäsk Hannes?
#7 - 7 november 2011 20:27
Så man kan inte alltid använda PMDD? Måste man byta till mäsk efter något år eller kan man bara sluta använda tillsatser?
#8 - 7 november 2011 21:55
asså nu har du fattat detta lite fel.

mäsk är en kolkälla. dvs den avger koldioxid ner i vattnet. detta andas växterna.

sen måste man ha bra ljus så växterna kan använda den energin till fotosyntesen

sen måste man göda,dvs PMDD, som gödsel i landet du vet. näringsämnen för växterna.

alla dessa tre behvöer man för att få det att växa ordentligt.

kolkälla-näring-ljus
#9 - 7 november 2011 21:58
jasså nu fattar jag, trodde att pmdd och mäsk var samma grej typ:)

Men kan man fortsätta med PMDD hur länge som helst lr påverkar det vattenet eller någonting negativt tillslut?
Som Kensa sa att det kan bli kolbrist, men bara man använder easycarbo så lär det väl gå att fortsätta?
#10 - 7 november 2011 22:03
som kolkälla kan man använda Easycarbo ja. m,en det ska doserars varje dag. ganska krångligt. då är en mäsk bättre.
fast absolut bäst är ju ett trycksatt system. kanske lite överkill till ett 54L kar ( om man inte är aqua-scape-människa)

har inte hört om att PMDD försämrar vattnet. bara växterna kan ta upp det så. så ha bra ljus o en kolkälla så är det inga problem att dosera PMDD som man ska göra.
#11 - 7 november 2011 22:03
Såhär är det, för att göra det enkelt. Du vet exakt vad du matar med, du vet exakt när du (i princip) nollar nivåerna med vattenbytet du gör varje vecka. Då kör du en fulldos igen.

Precis som vi sade i min tråd, ec är enkelt, bra fart på växterna, läs INTE asbra utan helt enkelt bra.
#12 - 7 november 2011 22:04
menar du med EC mathias?
jag har hört att man INTE ska dosera veckovis utan varje dag.
#13 - 7 november 2011 22:11
PMDD, om man mäter näringsnivåerna under veckan så ser man hur näringen förbrukas, när man sedan gör ett vb på 30-50% så nollar man näringsnivåerna, då börjar man om igen.

Jag kör en dubbel dos i mitt 108, sen drar jag i en dos till på onsdagen eller torsdagen, har mycket växter.

Det är u det vackra med PMDD, jag vet exakt vad jag häller i och jag vet exakt när nivåerna hamnar på i stort sett 0.
#14 - 7 november 2011 22:12
EC drar jag i 1ml/50L om dagen, med en medicinspruta från apoteket. Enkelt och bra. ÖVERDOSERA INTE om du inte vill att fiskarna ska simma på rygg, det är obra i stora mängder.

Testade det på lite snäckor, de överlevde inte. Dock är det ju inte en speciellt effektiv metod om man vill utrota sniglar....
#15 - 7 november 2011 22:20
jag höftar i min PMDD. häller upp i korken på cola-flarran. för den är väl på typ 10ml. så jag drar i 4 korkar av varje. o sen kör jag dubbeldos så jag gör det igen mellan VB.
#16 - 7 november 2011 22:24
jag tycker att du gör rätt, kuben är ju apläcker!

Sen Luddson, kör det i alla karen. Du har väl minst tre nu? :)
#17 - 8 november 2011 14:54
Tja, jag har 2 kar igång just nu, 58 liter och 90 liter.
Jag har Red Crystal i mitt 90 Liters och har hört att dom inte tål PMDD.
Lägger ner mitt 58 liters och startar detta 54 nu :p

Det är oerhört svårt att ta in alla information för det står så mycket överallt och olika grejer. Uppskattar att ni hjälper mig:)
Jag bor väldigt nära Akvarielagret så jag ser det som ett enklare alternativ än att beställa, men när man beställer får man väl i portioner så man vet exakt hur mycket man ska blanda? Jag har ingen aning.

Hur mäter ni näringsnivåerna, och hur mycket vatten ska jag byta i ett 54 liters?:o Är det en gräns man ska ha och vara exakt när man kör PMDD och så lr?
#18 - 8 november 2011 14:58
och hur vet jag om mitt ljus är tillräckligt kmr köra med 24W t5
#19 - 8 november 2011 15:17
Om du kör med max en dos enligt anvisningar, byter vatten enligt klassisk modell,
dvs 15-30% varje vecka, så finns det inte en suck att näringsvärdena kommer att
bli för höga.

finns växtnördar som vrålkör med både dubbel och trippeldos av pmdd / vecka.

men det är nog överkurs modell häftig, ungefär som att ta ett körkort till moped och sedan
sätta sig i en F1 bil och tro att man reder av första kurvan i 330 knyck....går nog inte så bra.

24W till ett 54 liters = 0,44W/liter.

Det är mer än tillräckligt för den normale akvaristen med normala blommor.

(Ja....ja vet, man skall egentligen kanske räkna både W/kvm och lumen ner i karet, men jag tycker att
ett gammalt hederligt riktvärde som vem som helst begriper är bättre att ange för en nybörjare)

.
#20 - 8 november 2011 15:18
gällande blandningen.

än en gång, läs på www.pmdd.se

där finns utförliga beskrivningar.

själv har jag mitt i 0,5L petflaskor.

.
#21 - 8 november 2011 15:22
Det du sa innan kensa, "drattar man i halv till full dos per vecka, så klarar man sig nog något år eller så, sedan kommer nog kolbristen"
Vad menar du med det? Kan jag inte fortsätta använda PMDD efter det?

Om jag kör med Easycarbo varje dag 1 ml/ 50 liter kommer jag få kolbrist då?

Sist men inte minst, När man byter vatten varje vecka spelar det någonroll vart man häller ut det, innehåller det några farliga ämnen så man bör hälla ut det någon annanstans? Haha låter som värsta kemiskablandningarna det här. Säkert bara jag som är så jävla nojjig.
#22 - 8 november 2011 15:24
Okej man ska alltid ha samma blandnings mängd ellr? :)

Hur tror du att man får det på Akvarielagret, känns enklare eftersom jag bor såpass nära och det kostar ändå bara 90 kr.
Får man det i påsar som potioner då eller?

Tack för all hjälp =)
#23 - 8 november 2011 15:27
Slappna av lite och läs det vi skriver så ordnar det sig!

Easycarbo tillför kol, pmdd allt annat göttigt!
#24 - 8 november 2011 15:35
Haha jo kanske borde göra det ^.-
#25 - 10 november 2011 06:27
Slappna av lite och läs det vi skriver så ordnar det sig!

Easycarbo tillför kol, pmdd allt annat göttigt!

Luddson skrev i tråden att han hört att RC inte tålde pmdd. Ser ingen kommentar om det i tråden, är det så?
Tål de Easycarbo?
#26 - 10 november 2011 08:12
Jag ser inte det giftiga i pmdd, jag kör rätt höga doser. Easycarbo kan slå ut hela systemet om man överdoserar, så följ anvisningarna. Sen vet jag att räkor kan vara lite kinkiga, sök på typ red crystal och easycarbo så lär ni få svar.

Jag är långt ifrån expert på räkor då jag tycker att de är rätt menlösa, dock har jag väl typ 100 körsbär i en balja här hemma, göder med pmdd och easycarbo i detta också..
#27 - 10 november 2011 08:58
om man vill fördjupa sig i räkor, så gå in på www.redbee.se

Annons