Potentiell algblomning, eller?

#1 - 2 november 2010 08:57
Haj.
Förra helgen började karet bli grumligt. Misstänkte infusorier efter att ha läst lite på forumet, köpte bindningsmedel och mörklade i 3 dagar. Blev lite bättre men problemet återkom och jag mörklade åter 3 dagar. var riktigt jävla mörkt vill jag lova, tejpade fast ett tjockt täcke runt karet. Nu, när jag tagit bort täcket efter tre dagar återstår problemet. Jag tappade upp en hink akvarievatten och såg då att vattnet snarare var grönt än "vitt". Mitt nya antagande är att det är alger och inte infusorier som spökar. Jag bytte 30 % vatten precis och körde i en laddning Algin happy-life. Vad tror ni om det? Ska jag även dra ner på ljustimmarna? Inte göda växterna under tiden gissar jag?
#2 - 3 november 2010 07:57
Fyfan, nu ser karet ut som östersjön under högsommaren. Konkreta tips för att bli av med algblomning?
- Färre ljustimmar?
- Mata mindre?
- Ingen växtnäring?
- Stora vattenbyten?
- Rensa filtret?

Help!
Bilagor:
#3 - 3 november 2010 14:33
Funderar över att tjacka ett uv-filter. Såg ett för 550kr som var anpassat till 200L. 750W tror jag. Nått man ska tänka på inför köpet? Nått märke man ska undvika? Hur placera? Köra parallellt med det ordinarie filtret eller istället för?
#4 - 3 november 2010 20:25
750 watt. Inte illa. Det spelar ingen megastor roll hur man placerar det, innan eller efter filtret.
#5 - 4 november 2010 12:24
Nu har jag gjort bort mig. Herregud. Jag lallade iväg till affärn och tjackade ett JBL AquaCristal filter. Trodde i min vilda fantasi att jag skulle få någon självstående enhet som löste hela problemet med alger. Nu, efter att ha packat upp grejen, fattar jag att man måste ansluta det till en pump. Har ett internfilter från Eheim och har svårt att tro att de är kompatibla... jag undrar nu om jag borde gå tillbaks med grejen eller typ tejpa fast den på utblåset på mitt ordinarie filter. Jag vill bara bli av med mina alger, sen kan jag ta bort det. Vad tror ni, kommer det funka?
#6 - 4 november 2010 14:10
Ok, orkade inte vänta på svar. Löste det så här. hehe, ser inte vackert ut men får funka. Klippte sönder en sedan tidigare trasig hävert och kopplade från eheimfiltret till JBL UV-filtret. Det var nog inte så de tänkte när de tog fram produkten, men vattnet cirkulerar genom UVn i vart fall.

http://bayimg.com/gaacoAaDf
#7 - 4 november 2010 15:11
Svävalger va?
Hade det innan själv, riktigt jobbigt. Drog ner på matningen, minska ljus timmarna, osv. Till slut försvann det=)
Hoppas uv-filtret fungerar!
#8 - 4 november 2010 15:13
Misstänker det. Vattnet är grönt i vart fall. Provat mörkläggning. två gånger utan märkbar förändring på algerna. Växterna däremot gillade det inte.
#9 - 4 november 2010 15:21
Det brukar vara tecken på för mycket nitrat och fosfor, vet att saltakvarister har något filtermedia som tar bort det, du kan ju höra efter om det funkar till sötvatten oxå.
#10 - 4 november 2010 15:34
Har mina aningar att det kom efter att jag bottensög sanden första gången sen uppstart. yrde en massa skit i karet. Borde släppt lös en del skit (eller näringsämnen)
#11 - 5 november 2010 13:59
Ok, nu har UV-filtret varit i bruk i ett dygn och fortfarande ingen förbättring. Hur lång tid bör det ta innan man ser någon skillnad? 180L kar, 5W, 400L/h snurrar genom filtret.
#12 - 5 november 2010 21:36
Algerna borde dö och bli bruna inom ett eller två dygn. Sen skall de fastna i ditt eheimfilter. Jag använder UV-filter om det blir grönt i trädgårdsdammen och det brukar klarna på några dagar.
#13 - 6 november 2010 09:50
Ok tack. Jag bytte vatten idag, två dagar efter att UVfiltret kommit på plats i en förhoppning att skopa ut döda alger bland annat. Vattnet verkar fortfarande mer grönt än brunt. Testade att sätta en vit strumpa framför uv-cutsprutet med för att se om något fastnade, blev grönt. Funderar på att fortsätta med strumpan för att rensa karet, lurar på hur effektivt det är? UVfiltret sitter efter det vanliga filtret varför det verkar som att det inte (ännu) tar upp algerna.
#14 - 6 november 2010 12:52
Det kan bero på vilket flöde du har genom UV-filtret. Kolla på bruksanvisningen vilket flöde du skall ha. Om vattnet går för fort så hinner inte UV strålningen att döda algerna. Min pump till dammen är på 10 000 l/timme men det går en by-pass förbi UV lampan så att den får mindre flöde. Vad har du för Eheim-filter / UV-filter?
#15 - 6 november 2010 17:24
Är inte hemma nu, men är till 99 % säker på att det är ett sånt här eheimfilter:
http://www.akvarieshopen.com/eheim-aquaball-2212-650-lh-p-135.html

och ett sånt här Uv-cfilter:

http://www.jbl.de/uk/downloads/JBL_Folder_UV_C_GB.pdf (5 watt)

Ser på denna pdf att de rekommenderar max 100-200l/h för 200-400L kar, jag kör säkert det dubbla i min eheimpump i mitt kar på 180L. Får ta och strypa den antar jag för att få effekt. På kartongen på Jblfiltret står att man kan köra 200-400l/h för att bli av med "grumligt vatten" och lägre om man ska ha ihjäl bakterier. Drar ner effekten på pumpen ikväll och ser om det hjälper. Tack för inputen :)

Jag trodde att även om man lät den gå med högre fart skulle det över tid hjälpa, eftersom vattnet passerar fler gånger genom filtret.
#16 - 7 november 2010 09:46
Och redan idag bar vattnet klarare. Låter filtret vara igång resten av dagen för att ha ihjäl resten av algerna. Hällde i lite växtgödning eftersom växterna mår sjukt dåligt efter mörkläggning. Hoppas det inte triggar algerna igen. Tog halv dos av det rekommenderade.
#17 - 7 november 2010 21:51
Ok. UVfilter är skiten. Alla svävaralger är borta. Vattnet är klart igen. Att dra ner cirkulationen löste problemet. Så, innan den här tråden dör och hamnar till sökhistoriken. Om du har svävaralger: SKIT i medel och mörkläggning. Lägg några hundralappar på ett uv-filter och problemet löser sig självt fort och lätt.

Annons