Powerhead

#1 - 7 maj 2009 20:19
Undrar egentligen det här med powerhead-pumpar. Jag funderade på att köpa ett sånt en gång till 222-literset. Jag hade bara lite funderingar på om jag skulle ha den svarta filterrullen (såg ut som svart plast på utsidan med metallnät innuti) till som hörde till men som ändå köptes separat eller vad jag skulle ha för filtermedium. Tjejen i butiken sa dock att man använder powerhead med den svarta rullen till när man vill att akvariet ska bli klart, typ vid visning. Att det inte var något filter man använder hela tiden. Jag köpte därför aldrig det filtret. Jag tycker dock det filtret jag har inte är jättebra. Jag är lite nyfiken på powerhead. Jag behöver dessutom ha ett räksäkert filter. Kan man använda powerhead som enda filter i ett akvarium och vad har man då för filtermedium till? Skulle ni kunna visa hur ni har det ni som använder powerhead?
#2 - 7 maj 2009 21:05
Filtret som expediten pratade om var troligen ett filter med aktivt kol.

Dom grundförutsättningar nitrifieringsbakterierna behöver är en yta att fästa sig på samt vatten som passerar, gärna i hög fart då detta normalt innebär en högre syrehalt vilket är en nödvändighet för att filterbakterierna ska kunna arbeta, den höga farten ser samtidigt till att mekaniskt finfördela växtdelar och annat som annars riskerar att byggas upp och blockera vattnets fart genom filtermediet.

En klassiker är den grova blå filtermattan(täthet PPI 10), själv köper jag mina mattor på Hornbach och klipper antingen ner dom i tärningar till ytterfiltren eller bygger cylindrar att placera innerfilter/insugsrör genom att limma dom med glassilikon.
#3 - 8 maj 2009 13:11
Filtret expediten pratade om kallas quickfilter och det består av en tät filtervadd och används just för att få vattnet partikelfritt! Man kan dock ta ur vaddpatronen och erätta den med 2st filterpatroner (får kapa den ena litegrann) till eheim 2048! de passar perfekt i behållaren!
Annars finns en annan färdig filterlösning till den pumpen: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquaclear-filterpatron-p-4575?osCsid=fd023e98384057fbe5dbd4efcbfd5c0d
#4 - 8 maj 2009 20:54
Just det så var det ju, quickfilter heter det som var till en powerhead-pump. Om man inte har detta quickfilter utan något annat filtermedium, är det nåt att ha då?
Guest
#5 - 8 maj 2009 21:14
Hamburger filter.
#6 - 8 maj 2009 21:53
cillan skrev:
Just det så var det ju, quickfilter heter det som var till en powerhead-pump. Om man inte har detta quickfilter utan något annat filtermedium, är det nåt att ha då?
Ja det är en bra tycker jag!

Annons