powerhead eller pumphuvud till filterkammare?

#1 - 6 februari 2010 22:24
vad är mest optimalt att ha i en filterkammare med ca 6-8 liter filtermatta i en BTN modul? ser att vissa använder ett pumphuvud och vissa powerhead. vad blir den tekniska skillnaden?

har ett 325 liters som ska byggas om till malawikar nu och satsar på ett flöde kring 3000liter/h i filterkammaren. så vad passar sig bäst om det är någon skillnad? kan tillägga att modulen är stängd nertill så jag måste sätta fast pumpen på glaset. kanske inte går med de flesta powerheadsen om man ska leda ut utflödet genom modulen?
#2 - 6 februari 2010 22:53
Om filtret är öppet upptill så att det inte kan skapas ett undertryck så spelar det ingen roll om man har en vanlig pumpskalle eller en stark cirkulationspump/powerhead (cirkulationspumpar är konstruerade för att orka lyfta vatten)! Är det ett slutet filtersystem så kan vattnet däremot forceras genom filtret med en stark cirkulationspump! Jag skulle avråda från att sätta en så kraftig pump på direkt på glaset eftersom det ger ett sabla oväsen! Du fyller väl modulen med filtermatta och varför kan inte pumpen vila på den istället?
#3 - 7 februari 2010 00:08
åheim skrev:
Om filtret är öppet upptill så att det inte kan skapas ett undertryck så spelar det ingen roll om man har en vanlig pumpskalle eller en stark cirkulationspump/powerhead (cirkulationspumpar är konstruerade för att orka lyfta vatten)! Är det ett slutet filtersystem så kan vattnet däremot forceras genom filtret med en stark cirkulationspump! Jag skulle avråda från att sätta en så kraftig pump på direkt på glaset eftersom det ger ett sabla oväsen! Du fyller väl modulen med filtermatta och varför kan inte pumpen vila på den istället?

tack för bra svar!! :)

eftersom modulerna silikonas fast så tänkte jag ha filterkammaren öppen upptill så det är enkelt att sköta filtermattor och pump :)

har aldrig tänkt tanken att låta pumpen vila direkt på mattorna!! smart! men är de inte risk att man sätter igen det av mattorna?? har tittat på en powerhead 110 (aquaqlear). vad tror du om den i en modul som är öppen upptill men stängd nertill? den hänger som i luften eller vad man ska kalla det.
#4 - 7 februari 2010 00:25
en till fråga. om man har en cirkulationspump som tex AQ powerhead som är praktiskt taget helt öppen i utflödet (inget rör som leder bort utflödet) och sen sätter man på ett rör för att leda flödet ut ur modulen - försämrar man flödet då genom att sätta på ett rör med en böj på eller är de marginellt? ska man ta ett ganska tjockt rör? :)
#5 - 7 februari 2010 08:36
Tar du ett tjockt rör tar du ner flödet en aning, men är pumpen på 3000 liter tror jag knappast det gör något. Är du rädd att filterbitar ska sätta igen pumpen så ta en "korg" från t.ex insuget från ett ytterfilter och meka dit, brukar funka om man använder fantasin lite :)
#6 - 7 februari 2010 09:11
Jag var och titta på aquacler 70 lite mindre än 110 för min del var det för mycket delar på in sugs sidan den byggde för mycket ,Titta på Aquarium systems 2300 den var mycket robust men den kanke låter mer ,Men dom pumpar nog mycket vatten. http://www.pwss.se/product.php?productid=2414&cat=286&page=1
#7 - 7 februari 2010 09:34
lucille1 skrev:
en till fråga. om man har en cirkulationspump som tex AQ powerhead som är praktiskt taget helt öppen i utflödet (inget rör som leder bort utflödet) och sen sätter man på ett rör för att leda flödet ut ur modulen - försämrar man flödet då genom att sätta på ett rör med en böj på eller är de marginellt? ska man ta ett ganska tjockt rör? :)
Man sätter en slang som leder ut vattnet från modulen och det minskar flödet väldigt marginellt så det är ingen fara! Jag är dock ganska tveksam till att använda en 3700-literspump i en modul, finns risk att vattnet inte hinner rinna till när filtermattan blir lite skitig och att pumpen suger modulen torr så att säga!
rickard nämnde aquarium systems och jag håller med, dem är väldigt bra och små till formatet och det följer med lite olika tillbehör bl.a insugsgaller ifall man vill använda det! Jag skulle nog nöja mig med en 1200 http://www.guldfisken.se/beta/catalog/newjet-1200-p-4024?osCsid=ccde82499974e0081eab5cfa43daf797 eller möjligen en 2300 http://www.guldfisken.se/beta/catalog/newjet-2300-p-3288?osCsid=ccde82499974e0081eab5cfa43daf797 jag tror den här typen av pump är smidigare att använda än aquaclear i en modul!
#8 - 7 februari 2010 16:33
Rickard p skrev:
Jag var och titta på aquacler 70 lite mindre än 110 för min del var det för mycket delar på in sugs sidan den byggde för mycket ,Titta på Aquarium systems 2300 den var mycket robust men den kanke låter mer ,Men dom pumpar nog mycket vatten. http://www.pwss.se/product.php?productid=2414&cat=286&page=1

okej! ska kika på den! :)

åheim skrev:
Man sätter en slang som leder ut vattnet från modulen och det minskar flödet väldigt marginellt så det är ingen fara! Jag är dock ganska tveksam till att använda en 3700-literspump i en modul, finns risk att vattnet inte hinner rinna till när filtermattan blir lite skitig och att pumpen suger modulen torr så att säga!

rickard nämnde aquarium systems och jag håller med, dem är väldigt bra och små till formatet och det följer med lite olika tillbehör bl.a insugsgaller ifall man vill använda det! Jag skulle nog nöja mig med en 1200 http://www.guldfisken.se/beta/catalog/newjet-1200-p-4024?osCsid=ccde82499974e0081eab5cfa43daf797 eller möjligen en 2300 http://www.guldfisken.se/beta/catalog/newjet-2300-p-3288?osCsid=ccde82499974e0081eab5cfa43daf797 jag tror den här typen av pump är smidigare att använda än aquaclear i en modul!

låter bra!
okej ska fundera om ang flödet i modulen.. om jag sätter 2000 i modulen så hamnar jag på 3000 totalt och då behöver jag alltså byta upp ytterfiltret för att öka flödet för att de ska bli bra?
spelar det någon roll hur mycket filtervolym man har kontra flödet på pumpen?
om man uppnår den önskade filtervolymen med 1000 ytterfilter och 2000 filterkammare och hamnar på ca 3-4 liter + 6-8 liter. om man ändå vill ha upp flödet - är de smartare att sätta enbart en powerhead på ca 1000 liter till i en annan modul kanske utan filter bara för att röra på vattnet? då är jag ju uppe i 4000liter/h i 325 liters kar? ungefär vad jag strävar efter. :)
#9 - 7 februari 2010 16:34
Tar du ett tjockt rör tar du ner flödet en aning, men är pumpen på 3000 liter tror jag knappast det gör något. Är du rädd att filterbitar ska sätta igen pumpen så ta en "korg" från t.ex insuget från ett ytterfilter och meka dit, brukar funka om man använder fantasin lite :)

smart tänkt :d ska ta till med en tjock slang eller tjockt rör. ;)
#10 - 7 februari 2010 20:33
lucille, jag tror du klarar dig gott och väl med en pump på 2300L för den totala cirkulationen och du behöver inget ytterfilter eller fler powerhead! Ett malawikar innehåller bara sten och sand så det finns det inte så mycket som bromsar flödet så att säga!
#11 - 7 februari 2010 21:36
hmm okej. om man frågar en ''malawisnubbe'' så ska jag ligga på minst 4000 :D men 3000liter i timman är ganska mycket. det är väl bara å prova och se hur fiskarna trivs! :)
#12 - 7 februari 2010 22:14
Ja dessa "malawisnubbar" har ibland en tendens att ta i så byxorna spricker:d Jag tycker du ska börja med 2300L och se vad du tycker:)

Annons