Powerheads, förslag?

#1 - 5 december 2007 11:29
Hej!

Jag har tänkt lägga in 2st Powerheads på var sin sida "bakom" bakgrunden.
Har ni några förslag på bra powerheads?

Har kikat runt lite och jag tror att det bör bli lagomt kring 650L/h för varje pump... 2st 1100L/h kanske blir lite väl mycket? Eller iofs om det går att "strypa" dem lite så skadar inte 2st 1100L/h heller.
Ska nämna att dessa ska till ett 250L kar.

http://www.pwss.se/product.php?productid=4688&cat=296&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=1897&cat=284&page=1

Där har jag 2st alternativ, är det någon som har använt någon av dessa 2?
#2 - 5 december 2007 11:53
De nya aquael pumparna går ju strypa rättså rejält så köp de kraftigare.
http://www.pwss.se/product.php?productid=4686&cat=296&page=1

De har en ring under själva pumphuvudet som du kan vrida på så att du får ett flöde som passar dig.
Dock så kan vad jag erfarit dessa vibrera en del så att miss ljud fortplantar sig.
Därför köpte jag exempelvis eheim compact 1000 som även de går att ställa in.
http://www.pwss.se/product.php?productid=4492&cat=288&page=1
Den pumpen passar dig bra om du kan skippa själva insuges röret vill säga.
#3 - 5 december 2007 14:19
Precis. Blir kraftigare typ då.
Oljud är inte trevligt, det får gärna gå så tyst som möjligt då akvariumet är i sovrummet! Inte trevligt med en massa ljud om nätterna :S

Isf köper jag eheims om det är nu så att de blir oljud från de andra för röret tror jag väl klarar mig utan, bara lägga en massa filter material nedan så "sugs" vattnet genom i alla fall.
#4 - 5 december 2007 17:13
compactpumpen är inte särskilt tyst så om det är viktigt så är nog eheim 1048 värt att satsa på, dubbellt så dyr men också dubbelt så bra!
#5 - 5 december 2007 17:28
åheim skrev:
compactpumpen är inte särskilt tyst så om det är viktigt så är nog eheim 1048 värt att satsa på, dubbellt så dyr men också dubbelt så bra!

Aha.. Nu börjar det svida. 1500 för 2st eheim 1250 :S Känns inte riktigt värt det. Kanske jag säger nu men vi får väl se när jag får hem 2st trsökelverk :p

Nej men detta blev ju lite svårt, hur är det med powerheadsen? Låter de mycket när de går eller är det just pga vibrationer som bildar "oljud"?
#6 - 5 december 2007 17:35
syftar du på aquaclear när du säger powerhed? i såfall så visst är aquaclear bra pumpar och de vibrerar inte mycket!
#7 - 5 december 2007 18:33
åheim skrev:
syftar du på aquaclear när du säger powerhed? i såfall så visst är aquaclear bra pumpar och de vibrerar inte mycket!

Humm okej, vet du hur det är med Aquaeln då?
#8 - 5 december 2007 19:33
lunar skrev:
Humm okej, vet du hur det är med Aquaeln då?
jag har 1100.an och den är absolut inte högljudd och den har keramisk axel och är en stark och bra pump! men vilken pump man än väljer så ökar ljudnivån ju kraftigare den är så det kan va smart att köra med två mindre pumpar!
#9 - 5 december 2007 19:40
Hugget som stucket.
Eheims compact 1000 är ju inte högljud så länge du låter pumpen vila på skummatta.
Ska du ha den i bakgrunden så lägg bara några bitar skummatta runt eller iallafall bygg in den i skummatta.
AquaElen funkar ju så länge du inte använder sugpropparna o fäster pumpen med.

Asså jag sover i samma rum där jag har mitt 720liters med eheim compact pumpen i en bakgrundsmodul...hörs inte ett smack...mätte decibel utan allt på slaget och låg på 18dB.
Asså då får man tänka på att en mygga i ett tyst rum avger ungefär 20dB.
Asså knappt hörbart.
Ska du verkligen ha tysta pumpar så kolla på resun eller sunsun.
Svåra att få tag på men klart prisvärda.
#10 - 5 december 2007 20:43
har aquael 650 i mitt 222 liters......det är mer ljud från vattnet som krusar sig än från pumpen.....har den inne i ett egetbyggt innerfilter omgiven av filtermatta....
#11 - 5 december 2007 20:58
Aah okej, tack för svaren. Tror jag ändå beställer 2st Aquael 1100L. De kommer inte fästas mot rutan utan kommer ligga omgiven av filtermatta bland annat. Får se hur det fungerar och om det skulle bli surriga så får jag väl ta och beställa ett par andra. Blir inte så farligt dyrt heller med 2st av dem :)
#12 - 6 december 2007 07:45
Lunar. som jag sa först...att aquael 1100 har ju en justeringsring precis under pumphuvudet som man kan manipulera flödet med.
Jag tycker de funkar bra...
#13 - 9 december 2007 14:54
firefox75 skrev:
Lunar. som jag sa först...att aquael 1100 har ju en justeringsring precis under pumphuvudet som man kan manipulera flödet med.

Jag tycker de funkar bra...

Precis... Blir nog bra :)
#14 - 9 december 2007 17:48
Mina två aquael circulator gick sönder innan jag ens fick ner dom i vattnet. Ruskigt dålig kvalitet på plasten. Fast man ska kanske inte förvänta sig mer till det priset?
#15 - 9 december 2007 18:02
Jag köpte ett aquael turbofilter 350 och även min lyckades jag ha sönder innan den ens kommit i vattnet. Dålig kvalitet på plasten tycker jag.
Sedan trodde jag att 350 pumpen skulle vara mer än tillräckligt för ett 54 L akvarium, men särskilt bra flöde är det verkligen inte på den. Den orkar t.ex. inte suga ner luft om utblåset är mer än 3-4 cm under ytan och inte heller om filterpatronen är koloniserad.

Hade jag köpt nytt idag hade ja enbart satsat på ett pumphuvud med en stor filterpatron och utan kol/zeolitbehållare.

Så om du ska ha ett aquael pumphuvud så satsa på de större, för som sagt så är det enklare att strypa flödet än att öka det över pumpens maxkapacitet.
#16 - 11 december 2007 15:00
Jasså.. Lät ju inte alls bra det om Aquael. Liksom om det går sönder innan man ens har placerat ned dem i vattnet [B)]
Iofs så har man ju garanti på dem men det är ju ändå irriterande om det ska behöva bytas ut.

Kanske jag ska satsa aquaclear's istället :confused: Eller eheims... fast då steg ju priset lite... men värt kan de va.
#17 - 11 december 2007 15:15
jag garanterar dig att du blir nöjdare av en eheim compact.

dom går också att ställa in samt aquaelens plast går lätt sönder

har själv 2eheim compact precis bredvid sängen i mitt 250l kar

och jag som är "ljudkänslig " kan knappt höra dom:P

jag hör mycket tydligare cikliderna som gräver på natten.

/foxz
#18 - 10 februari 2008 16:43
Tänkte meddela att jag till slut valde i alla fall det billigare alternativet, Aquael. Man upplevde inte direkt att kvalitén var den bästa när man packade upp sakerna. Nu när de körs i akvariet så fungerar båda riktigt bra. Ljudnivån på dem är väldigt låg. Ifall man har luftslangen inkopplad till dem så hörs de betydligt mer. Men annars så är det väldigt svagt.. inga problem alls med att sova till ljudet tack å lov!! :D

Annons