Prakt Bothia

#1 - 6 januari 2007 18:11
Vet inte om mina Praktborhior e sjuka eller om de bara e seg.
Har 2st och båda två ligger under busken och kurar hela dagen. Har läst att de ska vara natt aktiva men de borde ju röra sig lite iaf på dagen. Sen skulle de ju tydligen vara känsliga för att få "Prick sjukan" men de har inga prickar iaf :)
MVH Daniel
#2 - 6 januari 2007 18:35
jag är ingen expert på detta, men jag hade samma problem med mina, felet i mitt fall var att 2st var för få. jag köpte 1till och nu e de igång och verkar må´skitbra. (det är ju en stimfisk:))

en fråga bara, hur stort är ditt akvarium?
#3 - 6 januari 2007 18:36
glömde fråga : hur länge har du haft dom, för det kan ibland ta ett par dagar tills fiskarna börjar trivas
#4 - 6 januari 2007 19:03
hur stort akvarie? andra fiskar? skriv mer om akvariet..
#5 - 7 januari 2007 00:26
200 liters akvarie. Standard grus. 4 Silverhajar 2 Guld Gurami 2 Blå Gurami 3 Dvärg Gurami och de Två Botniorna. I akvariet har de en grotta och en del växter att gömma sig i. Vart tvungen att byta allt vatten i akvariet för några dagar sedan för det slammade igen av någon anledninig och det räckte inte med att byta bara halva vattnet. De brukar bli lite sega några dagar då jag bytt vatten men nu verkar de skit trötta. De borde ju klara helt nytt vatten för det gjorde de ju då jag började med akvariet.
MVH Daniel
#6 - 7 januari 2007 02:06
använder du någon typ av preperat då du byter allt vatten,,, tex aquasafe för att ta bort klor och fiskskadliga ämnen ?

lr filterstart (levande bakterier för att göra vattnet nyttigt för fiskarna?

vet inte om detta är anledningen till ditt problem men det är rekomenderat att använda iallafall
#7 - 7 januari 2007 04:44
Dina botior är stressade eftersom du har bytt allt vatten var uppmärksam så att dom inte får pricksjukan
#8 - 7 januari 2007 12:03
Har inte använt nå preparat då jag byte vatten för det fanns ingen affär som var öppen då som sålde. Kanske skulle ha väntat tills de öppnat och köpt lite diverse go saker men nu e det gjort. Och nu på Morgonen så verkade de ha återhämtat sig hyggligt för innan jag tände lampan hade de Rally race med hajarna men nu ligger de och trycker igen. Ska åka och köpa lite mer fisk imorgon tror jag så de får nå kompisar att busa med :)
Tack för hjälpen
MVH Daniel
#9 - 7 januari 2007 12:17
Har dom gömställe? Dom jag hade var glada i sin grotta och så fort man kom simmade dom och gömde sig. Dom är nog lite nervösa av sig så dom behöver ett ställe där dom kan känna sig trygga. Det hjälper nog med ett par st till också. Börja byt 30% vatten i veckan istället det stressar mindre.
#10 - 7 januari 2007 12:17
audion okej :D kul.

du jag rekomenderar aqasafe (det är den jag använder men det kan finnas bättre produkter) den rengör som sagt kranvatten, på samma gång som den ger fiskarna b-vita min för att de ska stressa mindre, den gör oxå att deras imunförsvar blir bättre och en del annat...låter hur bra som helst va?? kostar bara ca 50-60kr... du häller i 5ml av produkten per 10liter vatten i ditt akvarium däää bra grejjeeer :D
#11 - 7 januari 2007 22:30
Jo de har en grott att gömma sig i och det e speciellt en av dem som brukar gömma sig där. den andra spelar död nästan då man kommer :) Då man inte e i närheten e det en helvetes fart på dem då de leker med Hajarna. De verkar må väldigt bra nu, dock att jag tycker att deras svarta ränder ser lite bleka ut.
Men men jag ska börja med lite olika fisk droger i vattnet och se om det går att trimma igång firrarna ännu mera:)
Tack för all viktig information så länge.
//Danne
#12 - 8 januari 2007 09:05
Ju fler desto tryggare blir dom, jag har ca:45 st i ett och samma akvarium och dom är alltid framme och är väldigt nyfikna på sin omgivning.
Personligen tycker jag att man aldrig ska ha mindre än 5 st eftersom det är en stimfisk.
#13 - 8 januari 2007 09:46
oj, har du 45 praktbotier i samma kar, det måste vara en imponerande syn! Inga bilder?
#14 - 8 januari 2007 13:46
Jodå, jag har en del.
Är väldigt färsk på detta forum så jag ska bara lista ut hur jag gör för att lägga ut några, återkommer.
Kan väl nämnas att dom är storlek mellan 2,5 cm till 20 cm+, mestadelen ligger dock på ca:10-12 cm.
#15 - 8 januari 2007 14:09
du måste vara guldmedlem för att kunna lägga upp bilder på zoopet. tipset är annars zoonen o sen länka...
#16 - 8 januari 2007 14:22
Jag mailar dig bilder ikväll.
Ursäkta, lite off topic [:o]
#17 - 8 januari 2007 14:39
jag vill också se!! :)
#18 - 8 januari 2007 14:50
lenis3 skrev:
jag vill också se!! :)

Dom ska upplevas "live";)
Helt otroliga är dom iaf...Dom små "grisarna"...:D
#19 - 8 januari 2007 14:58
Jag skulle också vilja se dem
#20 - 8 januari 2007 15:46
Skicka era e-mailadresser till mig så får ni bilder.
Finns ingen funktion via forumet som möjliggör att bilder skickas.
#21 - 8 januari 2007 19:38
men om du lägger upp dem på www.zoonen.se tex o länkar hit slipper du maila alla
#22 - 10 januari 2007 16:24
Jag ska försöka hinna med det i helgen, är grymt på jobbet just nu.
Om jag lyckas så meddelar jag när det är klart.
#23 - 10 januari 2007 16:55
ingen fara på taket med bilderna, ta den tid du behöver :)
#24 - 10 januari 2007 17:01
Jag med, jag med...[:-59]... jag vill också se dina bilder!
#25 - 10 januari 2007 17:19
blir väldigt intressant att se :D
#26 - 11 januari 2007 07:58
Någon av er som är guldmedlemmar och får del av bilderna kan väl posta dem i denna tråd? Jag vill också se dem och kan tänka mig att det finns många fler.. :)
#27 - 11 januari 2007 20:27
Jag har över 20 Praktbotior i mitt 1400-liters akvarie ihop med en massa annan fisk. Det roligaste är just att dom alltid e framme och att dom är som nallarna på Skansen.

Har sällan medel i vattnet vid vattenbyten och byter med någon(ra) veckors mellanrum. Matar med allt från pellets, Åleds frysmat och frysta musslor/räkor/bläckfisk vilket tar slut FORT!

Det finns gömställen i karet, men det är sällan dom används av Praktbotiorna. Mest är det Eldålen eller dom Långsträckta Pansarmalarna som occuperar där..
Arowanan jagar dom ibland, men har sällan en chans att hänga med i svängarna. Som Audion skrev så gillar dom att rejsa med Hajarna, Silverhajarna..

Mindre än 5 skrev Per/Haninge, jag tycker att det blev mera "röj i baljan" när det va runt en 10st...
#28 - 12 januari 2007 19:50
:) jag håller med dig fullständigt angående antalet ;)
Det var bara ett exempel på vad jag tycker ska vara minimum, ju fler dessto roligare.
Jag upplever exakt samma sak som dig, ju större grupp desto tryggare blir dom och gömställen är inte alls prioriterat för dom.
Dom ligger ofta uppradade längs framrutan när dom vilar för att klumpa ihop sig som ett gäng tonåringar ( inget illa menat ) när dom "kör" igång.
Jag brukar slänga ner en 30cm lång Zukini med en 4-5cm i diameter som dom får festa på ungefär var 5:e dag.
Den tar slut oftast på 12 timmar, matar med pellets, Tetra pro, och röda mygg för övrigt.
P.g.a. vissa omprioriteringar så går dom tyvärr med en hel del annan fisk just nu men planerna ligger på att skaffa en egen stor "burk" till dom eftersom jag försöker att studera dom i odlingssyfte.
Hittils har vi bara lyckats dokumentera en romstinn hona ( ja det är dokumenterat och den ligger på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm ) men vi är ganska övertygade om att det finns två kvar.
Honan med rommen avled tyvärr med en storlek av 18cm och det var anledningen till att den kunde dokumenteras ( den öppnades vid fototillfället ).
#29 - 14 januari 2007 16:43
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1090125&gid=1090135

Tyvärr bara några få bilder än så länge, framöver när det lugnar ner sig på jobbet så kommer det fler.
Akvariet är 2m långt så det är heller inte så lätt att få med många på en gång :(
#30 - 14 januari 2007 16:55
Åh, vad fina de är! Jag önskar mina blir lika fina, just nu är de lite dämpade efter en omgång vita prick......
#31 - 14 januari 2007 19:25
Hmmm... Är det någon som har en bild av en Botia med vita prick? Har ett gäng nu men nu då jag såg bilderna på Pers börjar fundera på om de e sjuka???
Mina e nästan lite genomskinliga. Man kan se en lång röd tråd i dem. nån ådra eller nått... Och de flesta har nån liten svart prick här och där men det trodde jag var typ "Födelsemärke" för de har sätt lika dana ut enda sen jag köpte dem. Dock att de växt till sig lite nu.
Vad e det för fel? De e livliga men inte som i början då de jagade silverhajarna i sitt stim.nu e de mest ute och "Smyger"
MVH Daniel
#32 - 14 januari 2007 19:31
de kanske vantrivs? mina blev bleka när jag gjorde om i akvariet och så, dvs när de var störda av nåt
#33 - 14 januari 2007 19:45
lenis3 skrev:
de kanske vantrivs? mina blev bleka när jag gjorde om i akvariet och så, dvs när de var störda av nåt

De verkar ju må bra. Ska man fixa ännu mer växter åt dem så de kan gömma sig mer eller vad har du/ni för förslag? De har ju inga vita prickar iaf och alla verkar ju må bra så det borde ju inte vara någon fara. De fick ny botten sand och nytt vatten för en vecka sen typ. Kan det vara en orsak? Fast jag har förmig att de alltid varit blek så länge jag kan minnas iaf :(
#34 - 14 januari 2007 20:49
en av mina är också som du beskrev audion. blek som fan så den nästan ser rosa ut. sen ser man det där röda strecket som verkar vara ryggraden lr vad man ska kalla det...förstår inte vad det är...sjuk är den ikke, de var sjuka ett tag sen med vita prick men detta botade jag med eSHa 2000
#35 - 15 januari 2007 02:48
Vad ÄR det egentligen?

Audion skrev:

Har 2st och båda två ligger under busken och kurar hela dagen. Har läst att de ska vara natt aktiva men de borde ju röra sig lite iaf på dagen. Sen skulle de ju tydligen vara känsliga för att få "Prick sjukan" men de har inga prickar iaf :)

MVH Daniel

:confused: :confused: Inhandlade 3 st Praktbotior i mitt 54 liters kar. De var urpigga från första stund, även efter ett vattenbyte 15 min efter. Har många gömställen (de verkar gilla det) som de använder mellan matsökningen. Men nu undrar jag. Är de fredliga? Äter de yngel? Blir de större än 10 cm? Vilka passar de inte ihop med? Har de några egenheter? Phu! Många frågor!
Har guppy, snäckor och dvärgklogrodor.:( :( :(
#36 - 15 januari 2007 08:22
Malinitzi skrev:
:confused: :confused: Inhandlade 3 st Praktbotior i mitt 54 liters kar. De var urpigga från första stund, även efter ett vattenbyte 15 min efter. Har många gömställen (de verkar gilla det) som de använder mellan matsökningen. Men nu undrar jag. Är de fredliga? Äter de yngel? Blir de större än 10 cm? Vilka passar de inte ihop med? Har de några egenheter? Phu! Många frågor!

Har guppy, snäckor och dvärgklogrodor.:( :( :(

De e snälla krabater :) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262
#37 - 15 januari 2007 09:00
ingen som vet varför de tappar färgen i den grad att man nästan ser igenom deras hud ?? är det räddsla lr sjukdom ?
#38 - 15 januari 2007 12:36
malinitzi: det blir alldeles för stora för 50 l.. jag sålde nyligen mina för jag tyckte de var för stora för mitt 450 l.. då var de mellan 7-15 cm. tror normallängd är minst 15 cm. Ja de äter garanterat yngel!

amaro: jag gissar rädsla.. mina var nästan aldrig framme på dagen, de låg jämt och tryckte.. så jag tycker du ska skaffa mer gömställen, t ex en stor rot de kan ligga under. mina kom fram på natten.
#39 - 15 januari 2007 18:07
Akvarie temperatur

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1090125&gid=1090135

Tyvärr bara några få bilder än så länge, framöver när det lugnar ner sig på jobbet så kommer det fler.

Akvariet är 2m långt så det är heller inte så lätt att få med många på en gång :(

PER!! Tänkte höra vad du kör med för temperatur för dina Botior för att se om det kan vara temperaturen som gjort/Gör att mina och en annan snubbes nästan e genomskinliga så man kan se ryggrad eller vad det nu e :)
#40 - 16 januari 2007 17:20
Jag ligger mellan 25-27 grader beroende på dygnets timme.
Har försökt komma på vad du menar med genomskinliga men det står still :confused:
Jag har upplevt botian något färglös ( gråton ) vid några tillfällen och det är när hanarna slåss, när dom är stressade eller om något med vattenförhållanderna inte stämmer.
Annars är det inget annat som jag varit med om.
Ett tips när det gäller Prakt botia och vita prick, väldigt ofta om dom går för kallt så brukar den uppstå ( 22 grader eller mindre ) helst ska den inte gå kallare än 24 grader.
Det råder delade meningar om ifall Prakt botian går med mindre djur men det tror jag mest beror på mattillgången för dom.
Bottenlevande djur är tyvärr väldigt ofta bortglömda "dammsugare" men dom har lika stora krav på maten som alla andra fiskar.
Visst kan det hända att ett yngel eller liknande "försvinner" men jag personligen har aldrig märkt att det "jagas".
Jag vill gärna tipsa om t.e.x. Zukini ( köps i matbutiken ), tyng ner den med t.e.x. en sked så att den sjunker så kommer botierna när dom vant sig festa ordentligt.
Räkmix spottar dom inte direkt på heller, röda mygg, pellets i lagom storlek, mycket variation.
#41 - 16 januari 2007 17:47
Jag ligger mellan 25-27 grader beroende på dygnets timme.

Har försökt komma på vad du menar med genomskinliga men det står still :confused:

Jag har upplevt botian något färglös ( gråton ) vid några tillfällen och det är när hanarna slåss, när dom är stressade eller om något med vattenförhållanderna inte stämmer.

Annars är det inget annat som jag varit med om.

Ett tips när det gäller Prakt botia och vita prick, väldigt ofta om dom går för kallt så brukar den uppstå ( 22 grader eller mindre ) helst ska den inte gå kallare än 24 grader.

Det råder delade meningar om ifall Prakt botian går med mindre djur men det tror jag mest beror på mattillgången för dom.

Bottenlevande djur är tyvärr väldigt ofta bortglömda "dammsugare" men dom har lika stora krav på maten som alla andra fiskar.

Visst kan det hända att ett yngel eller liknande "försvinner" men jag personligen har aldrig märkt att det "jagas".

Jag vill gärna tipsa om t.e.x. Zukini ( köps i matbutiken ), tyng ner den med t.e.x. en sked så att den sjunker så kommer botierna när dom vant sig festa ordentligt.

Räkmix spottar dom inte direkt på heller, röda mygg, pellets i lagom storlek, mycket variation.

Tackar :) Det kanske e för att jag kämpar med 0.5 i nitrit som får dem att se genomskinliga ut då :) Jag matar dem med Gurkskivor nu och det älskar dom :) Skär en halv cm tjockskiva som jag delar i 2 delar och lägger i :) Då sätter sig som en magnet uppochner på dem och kalasar som faan :) De 7 jag har e ganska små men de trycker i sig det på typ ett dygn :) Ja hur förklarar jag hur de ser ut då de ser genomskinliga ut då?? :) He he. Vi säger så här... Man kan se ryggraden eller vad det nu är lysa igenom dem allihopa :) Ett rött streck som blir ett litet y alldeles vid bakfenan på dem :) Fast de verkar ju må bra iaf :)
#42 - 16 januari 2007 18:56
En annan sak om mina Botior! Ena snubben e lite speciell tror jag :)
Han/Hon ligger alltid på ett av bladen och vilar eller vad den nu gör :) Sen kan den åka iväg och och dona runt i sanden och äta sig lite mat sedan åker den tillbaka och lägger sig på precis samma ställe på precis samma blad :) Hmm :) Någon som känner till vad den kan syssla med? :)
#43 - 16 januari 2007 20:46
Vilar kanske? Mina knasbotior klämmer in sig 5 st i en jätteliten grotta och ligger där huller om buller, på rygg, sidan och på magen..... ofta ligger de där en stund och sen är de ut och far igen.

Fast nu har de fått byta kar till karantänet då de har haft vita prick, blivit medicinerade och friska, och innan de ska i det största karet vill jag göda upp dem lite, så de inte är för svaga när de ska frottera sig med sina kusiner! Så nu har de tagit pumpen i besittning, den sitter högt upp i karet, så det är väl ca 2-3 cm från toppen på pumpen till vattenytan och där klämmer de ihop sig allihopa.......
Som sagt, det här är intressant fiskar med en del kul beteenden!
#44 - 16 januari 2007 22:42
hehe jo stämmer att de är intressanta,, de har skit mycket personlighet. ibland kan jag tycka att de är lite dumma i huvudet faktiskt haha, inte smart direkt då de klämmer ihop sig i en liten grotta :D

praktbotia = favoriten
#45 - 16 januari 2007 22:43
föresten, om någon i sthlm lr närliggande städer vill bli av med sina botior så köper jag gärna loss dem =)
#46 - 17 januari 2007 09:45
Ja de har sannerligen en persolighet. Den här som e lite egen i min pöl ligger på det här bladet nu igen och alltid samma blad. och det knasiga e att den ligger nästan elt lodrätt med huvudet nedåt.
#47 - 17 januari 2007 14:27
Audion skrev:
J och det knasiga e att den ligger nästan elt lodrätt med huvudet nedåt.

Ja :) dom har lite knasiga sätt att ligga och vila på.
Mina ligger som vanligt och helt plötsligt så slår dom runt och ligger upp och ner, när jag hade dom 1:a ggn så trodde jag att dom hade dött :confused:
Är ett helt normalt beteende för just den botian att vila som dom känner för det :D i alla möjliga och omöjliga positioner.

Amaro:
Angående Prakt botier i Stockholm så händer det att Akvarielagret får in riktiga "grisar" 20+ cm ;)
#48 - 17 januari 2007 15:44
Mina Praktbotior, ännu bara 3.5-4 cm, fajtas om maten med guppyn och dvärgklogroda (ej albinon). Ännu rår grodan på dem men jag antar att då de blir större blir det problem. Funderar på att sälja dem för att få ha yngel ifred????
#49 - 17 januari 2007 16:59
Men VAD är det för djur???

Malinitzi skrev:
Mina Praktbotior, ännu bara 3.5-4 cm, fajtas om maten med guppyn och dvärgklogroda (ej albinon). Ännu rår grodan på dem men jag antar att då de blir större blir det problem. Funderar på att sälja dem för att få ha yngel ifred????

:mad: Nyss hittade jag en av mina praktbotior liggande ihopvikt på botten. Tog håven och skulle ta bort den. Då spratt han till och simmande iväg. Vilket beteende (om han nu inte är sjuk?) Men den är mycket klar i färgerna och de andra jag har "rör" sig bra. Vad har de för konstigheter för sig?

För att inte tala om när de trängs ihop i en grotta eller under en sten???
#50 - 17 januari 2007 19:29
ja de verkar vara psykiskt obalserade iaf :) Men en av mina är rödvid gällarna??
Vad kan det vara för fel på denna lilla sak då? Förkyld? :) Nä men den verkar ju inte speciellt sjuk så vad kan det vara för fel på den?
#51 - 17 januari 2007 19:44
per/haninge ojj ojj låter grymt hehe. är det akvarielagret i bromma då eller? vad kostar praktisarna där?
#52 - 17 januari 2007 21:28
Fattar inte din fråga?

Amaro skrev:
per/haninge ojj ojj låter grymt hehe. är det akvarielagret i bromma då eller? vad kostar praktisarna där?

:confused: :confused: Akvarielagret i Bromma? Har de speciella praktbotior?:( :(
#53 - 18 januari 2007 11:49
Senast jag var på Akvarielagret ( Bromma ) så köpte jag 2 stycken, en var 20 +cm och den andra ca 17-18 cm.
Dom tog endast 295:- st för dom vilket jag tycker är ett riktigt bra pris, exemplar i storlek på 3-5cm kostar runt 90:- på andra ställen och det tar tid för dom att växa på sig.
Glöm för all del inte bort, större fiskar, större byten, större akvarium.
Visst är det häftigt att stoltsera med en stor botia men inte i en för liten "burk".
Mitt samvete tränger faktiskt på och ett större akvarium är under planering för botiernas skull.
Nya akvariet kommer att hamna på ca:1000L.

Malinitzi: nej inga speciella sådär, det som inte är så vanligt är att butiker säljer så stora botier.
Anledningen till att jag söker större exemplar är i odlingssyfte.
Jag har kämpat i 5 år med detta och endast lyckats få fram romstinna honor men fortsätter oförtrutet för att försöka lösa gåtan;)
I många akvarium är det lämpligast med storlekar upp till 10 cm om man inte är "skruvad" som en annan ;)
#54 - 18 januari 2007 15:46
hehe mäktigt fan. 20cm e inte dåligt..kan tänka mig att de hade en rätt snygg tjocklek då också =) per du måste fixa bild på de där stora som du har. måste få se det där =)

jag ligger fan bara på ett 112liters nu =( och ett 54liters (skäämss)
vill ha minst 250 liter. men men det kommer sen
#55 - 18 januari 2007 15:58
Praktbotior...

Audion skrev:
ja de verkar vara psykiskt obalserade iaf :) Men en av mina är rödvid gällarna??

Vad kan det vara för fel på denna lilla sak då? Förkyld? :) Nä men den verkar ju inte speciellt sjuk så vad kan det vara för fel på den?

:) Fick veta idag att de gillar att gömma sig, "sova" i olika ställningar på botten, är känsliga för alltför olika temperaturer vid vattenbyte och blir lätt stressade. Matade mina med en bit kycklingkött igår. Det var smaskens och de liknade hajar då de slogs om bitarna. Märkliga djur![:o]
#56 - 19 januari 2007 10:31
Amaro skrev:
hehe mäktigt fan. 20cm e inte dåligt..kan tänka mig att de hade en rätt snygg tjocklek då också =) per du måste fixa bild på de där stora som du har. måste få se det där =)

jag ligger fan bara på ett 112liters nu =( och ett 54liters (skäämss)

vill ha minst 250 liter. men men det kommer sen

Man ska ALDRIG skämmas när man har akvarium, bara om man INTE har något ;)

Jag ska försöka få "limpan" på bild men det är just den ( ingen annan ) som gömmer sig :(
Kameran är en av dom 1:a som kom så jag får ungefär 1 av 500 bilder som överhuvud taget duger ( tar tid ).
Önskar att jag kunde invistera i en ny men det kommer hela tiden fram nya akvarieprojekt.
Startade upp ett saltvatten bara för att jag var nyfiken på hur svårt det var i ett 112 L och målet var att få fisk och korall att överleva.
Nu måste jag starta upp ett 300L för att korallerna växer ur det lilla och det sista jag har att köpa ( och bland det dyraste ) är levande sten, sedan går det igång.
Många hål att stoppa i men jag ska försöka att ta några fler bilder snart.
#57 - 19 januari 2007 11:26
Malinitzi skrev:
:) Fick veta idag att de gillar att gömma sig, "sova" i olika ställningar på botten, är känsliga för alltför olika temperaturer vid vattenbyte och blir lätt stressade. Matade mina med en bit kycklingkött igår. Det var smaskens och de liknade hajar då de slogs om bitarna. Märkliga djur![:o]

Måste fråga. Kycklingkött? Inte rått va? Det har jag aldrig hört ska vara bra för fiskar... Men så är man inte fullärd än :P
#58 - 19 januari 2007 13:13
Per hehe okej då ska jag inte skämmas =) kan förstå att det blir svårt med bild, men du får försöka för vår skull, tror inte det är någon här som INTE vill se en 20cm stor praktis =)

lycka till med dina projekt.
föresten levande sten? vad är det?
#59 - 19 januari 2007 18:21
Nej för tusan...

Stew skrev:
Måste fråga. Kycklingkött? Inte rått va? Det har jag aldrig hört ska vara bra för fiskar... Men så är man inte fullärd än :P

[:o] Inte rått kycklingkött, kokt och okryddat. Och mycket liten bit. Det bör inte bli något kvarliggande i karet. Men ingen risk med mina matfriska djur[:o]
#60 - 22 januari 2007 21:56
ahh börjar närma sig torsdag nu =P (typ) några dagar kvar tills jag kan dra till lustgården lr vad det hette. =) LÅT inte denna tråd dö. vi hade ju trevligt här
#61 - 22 januari 2007 22:01
föresten. som en del vet köpte jag fler botior nyligen.. en av de nya är så som en av de gamla också VIT. den e inte gul och fin som den ska vara. förstår inte vad problemet är, räddsla? visst det kan det ju så klart vara, men varför är den gamla fortfarande likadan? det har gått 1-2veckor och den har fortfarande inte fått sin färg tillbaka. föresten. är era praktbotier HELT gul/svarta och fina. eller ser ni också den där röda "tråden" som horisontellt går rakt igenom dem? typ ryggrad lr vad man ska kalla det...blir knäckt fan :(
#62 - 23 januari 2007 17:46
Ola Åhlanders eminenta artikel om dom små "grisarna":D
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm
Själv har jag bara 4 små söta stackare[:o]
#63 - 23 januari 2007 18:09
Skiftar...

Amaro skrev:
föresten. som en del vet köpte jag fler botior nyligen.. en av de nya är så som en av de gamla också VIT. den e inte gul och fin som den ska vara. förstår inte vad problemet är, räddsla? visst det kan det ju så klart vara, men varför är den gamla fortfarande likadan? det har gått 1-2veckor och den har fortfarande inte fått sin färg tillbaka. föresten. är era praktbotier HELT gul/svarta och fina. eller ser ni också den där röda "tråden" som horisontellt går rakt igenom dem? typ ryggrad lr vad man ska kalla det...blir knäckt fan :(

[:o] Mina Praktbotior skiftar i färgerna. Har en klart svart/silvergrå med mycket röda fenor. Har en som är svartgrå/silver också med något ljusare fenor. Vet inte varför de skiftar? De är mycket duktiga på att gömma sig.;)
#64 - 23 januari 2007 18:13
grymt bra information jannen
#65 - 23 januari 2007 18:13
Snabba...

Audion skrev:

MVH Daniel

:) Mina är snabba och rörliga på dagen och letar mat hela tiden. Ibland får de en viloperiod och gömmer sig bakom en rot eller sten och ser "döda" ut. Vet egentligen aldrig om de håller på att avlida eller?... De är ännu små ca 4 cm och hör till de praktbotior som blir 15 cm. Om de lever så länge???;)
#66 - 23 januari 2007 18:23
Jag postade alldeles precis i en annan tråd om min äldsta (i en grupp på 4) som är ca 10 år och 15 cm...still going strong utan det minsta tecken på ålder där inte....

(första bilden från feb 2005 och senast bilden från matgnabb över ett ostron som de fick prova i helgen...)
#67 - 23 januari 2007 18:32
Stora, Präktiga!

Sabina skrev:
Jag postade alldeles precis i en annan tråd om min äldsta (i en grupp på 4) som är ca 10 år och 15 cm...still going strong utan det minsta tecken på ålder där inte....

(första bilden från feb 2005 och senast bilden från matgnabb över ett ostron som de fick prova i helgen...)

:( Ja, du har verkligt fina exemplar. Var undrande från början då jag fått mina om det verkligen var något för mitt 54-liters??? Och det är det inte - de blir för stora och utesluter andra önskade fiskar. En rovfisk alltså! Eller är det en karpfisk? Blir aldrig riktigt klok på dem! Hoppas kunna placera om mina jag har, de förtjänar säkert ett större akvarium..... samt att man ägnar dem större intresse än en vanlig guppy!!!!:(
#68 - 23 januari 2007 19:01
Praktbotian tillhör ordningen karpartade fiskar (Cypriniformes), så jag skulle inte vilja säga rovfisk.

Tja lite bortskämda med ostron blev de iallafall, flingfodret dög inte som kvällsmat sist inte...

MVH

Sabina
#69 - 23 januari 2007 21:49
sabina vilken storlek är det på din största? jättefina var de
#70 - 24 januari 2007 07:12
Min största är 15 cm och är troligen en hona.

//Sabina
#71 - 24 januari 2007 08:39
Amaro skrev:

Mina ser man den röda tråden på fortfarande. Och de varierar i färgen :( I går kväll då jag kom hem så hae jag inte matat dem på 2 dagar för att försöka bekämpa röda alger. Så jag väckte dem vid halv tolv för att ge dem mat och såg då att minst en av dem var nästan helt vit :( Verkade inte vara sjuk eller så. men han var ju dock nästan helt vit. Och temeraturen står på stabila 29grader.. MVH Daniel
#72 - 24 januari 2007 09:47
audion jag tror fan det handlar om trivsel. eller rang i själva gruppen. de två som är vita hos mig är de som har lägst rang / alltså de som är mest "utanför" den friskaste och finaste jag har är dock helt superfin i färgen. antingen så är det trivseln angående rang. eller så är det trivseln angående ens akvarie. de kanske inte trivs
#73 - 20 februari 2008 19:16

Anledningen till att jag söker större exemplar är i odlingssyfte.

Jag har kämpat i 5 år med detta och endast lyckats få fram romstinna honor men fortsätter oförtrutet för att försöka lösa gåtan;)

Jaha, en dokumenterad romstinn hona 2007 ( avliden ),
en dokumenterad romstinn hona 2008 ( avliden i vita prick :mad: )

Nästan hela beståndet av botier har gått åt så nu startar jakten på en ny grupp igång så att det förhoppningsvis ska bli 3:e ggn gillt.

Tips om Prakt botier i storlek 12cm+ inom Sthlm mottages tacksamt.
( gärna större grupper )
#74 - 20 februari 2008 21:11
Ahhrg, varför har jag inte sett den här tråden förut?!? :)

Perhaninge: Vad tråkigt med rom-honorna! Har haft sidan http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm som bokmärke länge nu och kollat den ofta för att få se om det funnits några uppdateringar. Kan det vara så att romstinna honor blir mycket känsligare av någon anledning?

Du/ni har väl säkert sett detta innan: en rapport om lek i Skottland som gav rom men inga yngel: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=1429 . Har sett att den odlaren postar ofta i forumet på www.loaches.com.

Akvarieleasing i Bromma verkar ibland ha större Praktbotior inne, jag gissar att det är fiskar som gått ett tag i deras leasade akvarier som de ibland säljer. Kanske går att lägga in en bevakning/beställning hos dom?

Lycka till med odlingsprojektet!
#75 - 21 februari 2008 11:50
Olivin skrev:
Ahhrg, varför har jag inte sett den här tråden förut?!? :)

Perhaninge: Vad tråkigt med rom-honorna! Har haft sidan http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm som bokmärke länge nu och kollat den ofta för att få se om det funnits några uppdateringar. Kan det vara så att romstinna honor blir mycket känsligare av någon anledning?

Du/ni har väl säkert sett detta innan: en rapport om lek i Skottland som gav rom men inga yngel: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=1429 . Har sett att den odlaren postar ofta i forumet på www.loaches.com.

Akvarieleasing i Bromma verkar ibland ha större Praktbotior inne, jag gissar att det är fiskar som gått ett tag i deras leasade akvarier som de ibland säljer. Kanske går att lägga in en bevakning/beställning hos dom?

Lycka till med odlingsprojektet!

TACK, har inga teorier om dom är känsligare eller ej om dom bär rom, törs inte ge mig på att gissa heller.
Det finns dom som kan sådant mkt bättre än mig ;)

Ja jag har läst om "Skotten" och det visar bara hur himla långt man har att gå :(

Det som sporrar mig är att jag två år i rad har haft dokumenterade romstinna honor som bägge tyvärr avlidit i vita prick.
Jag hoppas att jag kan få till en lek på dom bara dom håller sig friska.

Ska kolla med Akvarieleasing och några till, vill gärna ha en grupp som är tillräckligt stora för lek ( 12cm+ ) och sedan kommer jag nog att köpa en grupp som skall gå på tillväxt.

Tack för lyckönskningarna [:o]
#76 - 21 februari 2008 18:22
Har ganska nyligen hittat en avliden botia till som var med rom :(
Dom har varit i storleksordningen
12,5cm, 17cm och 22cm.
Skulle vara intressant att veta vilken storlek dom måste vara för att kunna producera rom.
En hona 2007 och två honor 2008, har hittat en överlevande hona som kan vara med rom men det är osäkert om hon klarar sig.
#77 - 21 februari 2008 18:42
Vad trist att höra! Men vad är det som gör att just dom med rom dör? Eller har det varit ett allmänt vitaprick-utbrott?

Finns det förresten något sätt att avgöra att de bär på rom, och inte bara är allmänt välmatade?
#78 - 22 februari 2008 09:49
Olivin skrev:
Vad trist att höra! Men vad är det som gör att just dom med rom dör? Eller har det varit ett allmänt vitaprick-utbrott?

Finns det förresten något sätt att avgöra att de bär på rom, och inte bara är allmänt välmatade?

Det är ett allmänt utbrott.
Det är inte bara dom med rom som dör utan det är både hanar och honor, alla utom två har dött för mig.
Jag har försökt odla dessa under många år nu och kan med relativt stor säkerhet skilja på hane/hona.
Att dom har burit rom har konstaterats genom att skära upp den döda fisken och allt har dokumenterats, en hona ligger på Naturhistoriska och dom andra två ligger i frysen i avvaktan på besked om dom också ska dit.
Så det är inget som jag inbillar mig ;)
B.la genom detta så har jag lärt mig känna igen tecken för när man kan misstänka att den är rombärande.
Om man inte känner sin grupp så väl så kan man låta bli att mata några dagar och kvarstår "hullet" så kan man misstänka att det kan vara en rombärare.
Jag har lagt ner hundratals timmar i att studera min grupp och att säga något generellt är svårt.
Jag har varken resurser eller kunnande för att säga att det är si eller så, det finns det andra som är bättre på.
#79 - 22 februari 2008 19:20
.... Att dom har burit rom har konstaterats genom att skära upp den döda fisken och allt har dokumenterats, en hona ligger på Naturhistoriska och dom andra två ligger i frysen i avvaktan på besked om dom också ska dit.

Så det är inget som jag inbillar mig ;)

B.la genom detta så har jag lärt mig känna igen tecken för när man kan misstänka att den är rombärande.

Om man inte känner sin grupp så väl så kan man låta bli att mata några dagar och kvarstår "hullet" så kan man misstänka att det kan vara en rombärare. ....

Jag förstår att dina haft rom! :) Jag tänkte mest på min största/dominanta som jämt verkar ha kulmage och om det gick att avgöra på något sätt. Jag kanske testar att låta dom gå på diet ett par dar och tar lite bilder.
#80 - 22 februari 2008 20:08
Jag håller tummarna för dig ;)
#81 - 22 februari 2008 22:05
Per: Har du någon teori om nitrathalten? har för mig att jag läste någonstans att man mätt runt 500 mg/liter i naturliga vatten, och ("skotten?") noterade väl nitratvärden "off the scale" när han lyckades få lek.
Extremt höga värden, men kan det vara något som triggar kanske?
#82 - 22 februari 2008 23:36
Bilder

Hej.
Det är inga problem att visa bilder utan att vara Gold medlem!
Bifogar en adress där ni kan lägga in bilderna och sen
lägger ni den som länk i era inlägg. se mitt inlägg
200 lit med bakgrund!!!!!!!!!

http://profile.imageshack.us/

Lycka till.

Sten
#83 - 23 februari 2008 18:08
Loial skrev:
Per: Har du någon teori om nitrathalten? har för mig att jag läste någonstans att man mätt runt 500 mg/liter i naturliga vatten, och ("skotten?") noterade väl nitratvärden "off the scale" när han lyckades få lek.

Extremt höga värden, men kan det vara något som triggar kanske?

Oj, det vågar jag inte svara på eftersom jag bara fått honorna att bära rom än.
Vägen till lek är nog en "bit" bort för mig fortfarande, dock försöker jag att dokumentera så mycket som möjligt utifrån dom steg som jag själv lyckas med.
Det mesta är fortfarande höljt i dunkel, vet inte hur noggrant "Skotten" har dokumenterat "sin" romläggning.
Det har redovisats massor med teorier och jag törs inte spekulera innan det har lyckats för mig, sedan återstår det svåraste och det är att kunna återskapa förhållandena och lyckas igen.
Efter detta så kan man kanske försöka sig på att och säga hur det är/kan vara.
Lessen om svaren är undvikande men mycket återstår att förstå/lära.
#84 - 24 februari 2008 06:33
per ang att dina oftast dör både hannar och honor, då honorna i ditt kar bär på rom. Vet man hur de parar sig i naturen?

Jag tänkte, de kanske ger ifrån sig ett svag gift då de bär rom, detta med tanke på de "allmäna sjukdomarna" som dyker upp i ditt kar vid helt fel tillfällen.

Eller så kanske honan simmar bort från gruppen för att föda i fred, yngel/rom blir oftast mat för praktbotier, detta kanske stressar honan, att hon ej kan hitta ett säkert ställe att släppa romen på vilket leder till att hon får vita prick eller utlöser något stressgift lr liknande. Har du någonsin tänkt i dessa banor?

Jag skulle testa med att skilja den gravida honan från gruppen. Skulle hon endå bli sjuk och dö så skulle jag nästa gång än en gång lägga i ett annat kar men göra små vattenbyten varje dag etc etc, testa mig fram dvs. Men det är lättare sagt än gjort, inte varje dag de bär på rom direkt.
#85 - 24 februari 2008 16:50
Inga dumma tankebanor alls, det man vet är att dom vandrar och släpper rommen som sedan spolas bort till lugnare vatten och kläcks.
Hittills så har mina honor burit rom med ett års intervaller så helt enkelt är det inte att vid rätt tillfälle isolera exemplaren.
Men jag ska nog testa detta nästa år, tror att det kan vara en god ide'e.
Om inte annat så får man en helt annan chans att studera dom för att se om någon sjukdom bryter ut.
Tack för tipset :D
#86 - 25 februari 2008 00:00
Tänk om detta kan vara rätt metod, skulle vara hur grymt som helst. Tanken slog mig från ingenstans igår.

Föresten, om man ska "isolera" den gravida honan så kanske det bästa vore att ta ut de andra exemplaren o lägga dem i ett annat kar, eller? stressen vid förflyttning av honan kanske skapar stora problem, lite knivigt detta. Ska honan byta hem eller de andra...

Eller så behöver kanske honan som är gravid miljöbyte då (som du sj skriver) de i naturen vandrar och släpper rommen. Man kanske simulerar detta genom miljöbytet. Men fortfarande så finns ju risken i att förflytta honan. Bästa vore nog att bygga en fälla eller att direkt försöka fånga upp den i en hink så stressfritt som möjligt.

Det optimala vore dock om man kan få reda på vart honan vandrar och släpper äggen, om det är lugnare vattenflöde där, om vattenvärdena är annorlunda etc.

Tror nog man kan knäcka gåtan om man slår ihop sina tankar och verkligen engagerar sig
#87 - 25 februari 2008 17:44
Amen to that ;)
#88 - 26 februari 2008 19:50
Per dont forget me när du lyckas, vill se höra dig vid ditt stora tal då alla ser dig som ett geni säga, it was allot thx 2 my good friend Amaro so i will therefore give him 1billion dollars of the 2 billion i got with this price :P

lr så kan du bygga en staty av mig, lr bjuda mig på en kaffe, något vill jag iaf ha haha.

Men skämt åt sido, lycka till, jag tror du kan lyckas pga du aldrig verkar ge upp.
#89 - 27 februari 2008 18:27
He he, äras den som äras bör ;)
Jag sätter ingen prestige i att ha rätt eller fel, bara det funkar :D
Kanke några Svenskodlade botier som tack?
#90 - 2 mars 2008 12:27
Per hmm, det vore gött det :D den första kullen bör du givetvis behålla själv. Men den andra kullen tar jag gärna några ex från ;)
#91 - 14 mars 2008 17:58
En av mina praktbotia honor är gravid märkte jag idag :) Det har vart tydligt ganska länge men jag har inte fattat förens nu.

Nu är frågan vad man ska göra åt detta då den går i ett rovfisksakvarium :S skulle man på nått vänster ha den turen att den föder så skulle ynglena bli mat direkt ...

Men men, endå kul att den är romstin

Annons