Du riskerar att få sjukdomar i karet varje gång du tar hem en ny fisk. Ska du ha ett stimm praktbotier senare, så blir det ju 6-7 ggr som du riskerar att få sjukdomar, och jag skulle tippa på att det händer minst ett par gånger under dessa inköpen. O det är ju inte så kul att medicinera karet så många gånger.
Mitt råd är att köpa alla på en gång. Samt att ha en praktbotia själv är inte bara elakt mot fisken utan det är också som att be om broblem i form av sjukdomar.
Själv praktbotia = stressad, enslig och tillbakadragen fisk. Han kommer nog också att vara blek.
Så om du tar hem EN fisk så bör du nog se så det fungera rätt snabbt så du kan lägga i fler på en gång.
Guppys,silverhajar,platys och en kuhli ål, Detta är inga som helst problem... dessa kommer gå hur bra som helst tillsammans enligt mina erfarenheter, jag har haft alla de fiskarna tillsammans med praktbotier.
Nu ska jag väl inte vara tjatig, men kuhli ålar är också stimfiskar... [:o]
En sak till... du kommer inte ångra att du köpt praktobier, jag har själv ett stimm på 14 praktotier nu, och de är underbara!
Lycka till!