Praktbotia/Grönlings Hållnings/Lek-akvarium projekt-tråd

#1 - 15 mars 2009 19:27
Hej!

Tänkte göra en projekttråd om mitt kommande 250L, som kommer nästa vecka på ons eller fre. Det ska bli ett hållnings och lekakvarium för främst Praktbotia men också Biotopakvarium.

Det ska innehålla Praktbotia men också andra Grönlingar och sedan 1-2stim av zebrafisk och någon rasbora. Karet är på 250L och har ett ytterfilter och så ska jag också ha några powerheads för extra ström.

här är en bild på hur jag ev ska inreda det
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2343223#
har försökt efter bästa förmåga att rita i paint.

ska inreda det med finssand en halvan väldigt strömt och ett stenras, den andra halvan lite lugnar och igenväxt. ska ev ha aquaterra slim bakgrund(röd) och så vanliga flata och runda stenar i samma färg som sanden och bakgrunden. växterna ska bli inhemskaväxter från syd/ost Asien.

vilka fiskar det exakt blir är inte helt klart, men där ska vara 5st Praktbotior.

sedan kommer det intresanta att nu få Praktbotiorna till att leka och ef få yngel. men först ska jag ge dom en stimulerad torkperiod med högre värme och sänka vattnet till 20-30cm. sedan ska jag fylla på vattnet mer och mer för varje dag och stimulera svalt regn med en trädgårdsvattenkanna. och då sänka tempen lite lite. därefter blir det ju då strömt när powerheadsen kommer igån. och då hoppas jag att dom sedan ska ''simma uppåt'' i floden i dett strömma vattnet, och det är därför jag har byggt upp högt med stenar som då ska stimulera en flod. när dom sedan kommer bakom stenröset så blir det mycket tät växtlighet och rätt så lungt vatten där jag hoppas dom sedan ska leka och lägga rom. så ni får önska mig lycka till!. det ÄR inte helt omöjligt bara VÄLDIGT ovanligt.

hoppas ni vill följa detta!.

har ni några input eller andra tips eller funderingar?

(vill helst slippa dumma kommentarer att det är omöjligt eller att jag är korkad av att försöka, skulle dom inte leka har jag gett dom ett väldigt bra hem och jag gråter inte om dom inte skulle leka men väldigt lycklig och glad om dom vill)
#2 - 15 mars 2009 19:37
Jag kommer att följa med spänning, lycka till:):p
#3 - 15 mars 2009 19:47
solis skrev:
Jag kommer att följa med spänning, lycka till:):p

tack!

tillägg - har inte riktigt kommit underfund med när jag ska göra dessa torr och regnperiods stimulationer. det får ju inte göra för ofta och heller ej för långt emellan. ska ta reda på lite mer fakta i vilket typ av klimat dom lever i.
#4 - 15 mars 2009 19:57
Lycka till - skall följa det med intresse. Ett litet råd bara - i detta fall rekommenderar även jag fler än en :) Skojar bara - men försök att få tag på så stora som möjligt (läs gamla).
De behöver vara kanske tre-fyra år gamla och minst ca 14 - 15 cm om du skall kunna se något resultat i rimlig tid. I den storleken kan de vara könsmogna (jag vet det av egen erfarenhet efter försök på 80-talet). De trick du räknar upp tillhör standardtricken och jag är inte säker på att de räcker till för att få tillräckligt med triggers för att få igång först äggproduktionen och sedan äggläggningen. Leta fler i biotopbeskrivningarna - jag är säker på att allt du nämner är prövat innan. Du måste hitta något speciell trigger skulle jag tro och den som verkar vara avgörande är den som innebär att fiskarna börjar att producera könshormon och sädesceller. Triggern för själva ovulationen (de sista två dygnen före lek) är också okänd. Det gäller att ha fantasi här och att försöka förstå fiskarnas biotop med nya ögon.

De blir väldigt aggresiva när de börjar komma i lekkondition. Jag fick fram romstinna honor men de slog ihjäl hannarna innan leken (avlångt 400 liters kar - 2 meter långt)

Jag "fuskade" och använde GnRH (Gonodotropic release hormon) så vilka triggers du skall använda vet jag inte.

Som sagt var - lycka till och ha ordentlig fantasi samt pröva nya vägar. De gamla duger nämligen inte i detta fall.

MVH Lasse
#5 - 15 mars 2009 20:11
Lasse skrev:
Lycka till - skall följa det med intresse.

tack för infon och tipsen. jag har ju redan läst på en hel del innan, är mycket intresserad av praktbotior och har läst på en hel del. jag känner också att jag vill börja lugnt med kända trick
( detta är ju inget jag själv kommit på att göra, utan har läst och diskuterat med andras erfarenhet och kommit fram till att dessa kända trick är det som kan funka bäst).

men sedan får man ju utveckla det. jag är heller inte ritkig redo med hormoner.

och ska också köpa till äldre ex till dom jag har.
#6 - 15 mars 2009 21:08
Låter intressant, hoppas att du lyckas...
#7 - 15 mars 2009 21:21
Lycka till, ingenting är omöjligt! ;)
#8 - 15 mars 2009 21:32
JothaR skrev:
Låter intressant, hoppas att du lyckas...

Tamarind skrev:
Lycka till, ingenting är omöjligt! ;)

tack tack!, det är ju dock inget som händer så där rätt upp och ner om det ens kommer lyckas. det kan nog ta nåt år. men annars så kanske det är roligt att följa uppbyggandet av karet.
#9 - 15 mars 2009 21:51
( detta är ju inget jag själv kommit på att göra, utan har läst och diskuterat med andras erfarenhet och kommit fram till att dessa kända trick är det som kan funka bäst).

I så fall hade marknaden varit översvämmad med odlade praktbotier för tjugofem år sedan minst. Det måste till nytänk för att lyckas på naturlig väg - det är jag övertygad om - men ändå lycka till hur du än gör.

MVH Lasse
#10 - 15 mars 2009 22:07
Lasse skrev:
I så fall hade marknaden varit översvämmad med odlade praktbotier för tjugofem år sedan minst. Det måste till nytänk för att lyckas på naturlig väg - det är jag övertygad om - men ändå lycka till hur du än gör.

MVH Lasse

det finns ju några som säger att dom har fått yngel och även finns där ju skrivna artiklar, som jag skrev det är ju inte omöjligt. och jag gråter ju inte floder om det inte blir någon lek nån gång.

funderar lite om man ska fixa någon typ av ljusterapi, att stimulera gryning och solupp och nedgång m.m. typ att stimulera så naturligt ljus rymt som möjligt, då dom är som mest aktiva under kvällen och morgontimmarna i naturen. bara en liten icke igenom tänkt tanke så här på kvällen.
#11 - 16 mars 2009 01:45
Lycka till. Känns för övrigt som att karet är för litet samt att botiorna nog bör gå HELT ensamma om du ens ska ha skuggan av en chans.
#12 - 16 mars 2009 09:45
woodo skrev:
Lycka till. Känns för övrigt som att karet är för litet samt att botiorna nog bör gå HELT ensamma om du ens ska ha skuggan av en chans.

karet är inte för litet, men minimum enligt zoopet. dock så är det ju rekommendationer och inga regler. har hört från andra ställen 100cm längd och ca 150L och 200cm och 300L som minst. men då jag har ett effektiv filter och ett långt kar så kommer det funka.

då vi vet så lite om arten så vet man inte om dom måste gå ensamma eller inte för att leka. men som sagt jag kommer prova mig fram. och säkert i framtiden när jag skaffat fler kar så ska dom gå ensamma åtminstone på botten. resten av fiskarna kvittar nog.
#13 - 20 mars 2009 10:13
Projektet fortskrider - köpte akvariet i går ett Wromak 250L, till det har jag en doppvärmare på 250W, Eheim 2217-ytterfilter 1000L/H, och en extra Fluval 1 plus 200L/H och en Seio P320 super flow 1200L/H. Ev tillkommer en Tunze Wavebox eller en Scwd. har nu 2lysrör ett Power-Glo och ett Aquastar Sylvania.

Gödar växterna med PMDD och EC, när pengarna snart börjar rulla in så ska jag skaffa ett CO2-system.

ska också skaffa denna bakgrund när pengar finns till det
http://www.pwss.se/product.php?productid=5905&cat=0&page=1

I karet har jag inrett med sand och olika runda,flata,ovala stenar.
dessa växter ska i under tiden
Cryptocoryne spp
Rotala wallichii
Rotala rotundifolia
Nymphaea spp
Nelumbo spp
Hygrophila spp
Aponogeton crispus
Barclaya longifolia

Har också släppt i dom första fiskarna vilket blev överlevande efter allt som hänt av 10st Kilfläcksrasbora har jag nu 2st och av 10st (olika odlingsformer av zebrafisk) har jag nu kvar 6st. och dom har klarat sig över natten. senare ska även dom olik Botiorna i, ska också köpa till Botior så jag har dom i små grupper. har hittat 3fina och friska Praktbotior som jag ska försöka köpa och med dom 2jag har så blir det 5st.

Ett album på Karet
http://www.pixbox.se/alb_show_id1030595_page0.html
#14 - 22 mars 2009 15:10
har nu också släppt i mina Botior. och vattnet är bra och alla fiskarna verkar må bra.

ska göra mig av med Zebrafiskarna, dom ska mina föräldrar få, och hemma hos dom ska dom få simma i ett tusen liters kar. ska istället för dom skaffa mig någon Rasbora eller Barb istället.

har också tejpat på en svart sopsäck på bakrutan.

lite nya bilder på hur karet ser ut nu
http://www.pixbox.se/alb_show_id1030595_page0.html
#15 - 22 mars 2009 15:51
Det ser snyggt ut! :d
#16 - 22 mars 2009 15:57
Min minsta romstinna hona var endast 12cm, den andra var 17cm och den tredje var 22cm.
Hur gammal den som var 12cm vet jag inte men storleksmässigt så är det ju bevis för att det inte krävs några hiskeligt stora exemplar.
Tvärr så har det mig veterligen inte gått så långt som till lek och det verkar vara detta som är det svåra att lista ut.
Mina har när dom varit rombärare alltid gått i tätplanterade akvarium men utan något direkt strömmande vatten.
Gått om gömställen och föda dygnet runt med vattenbyten varannan till var tredje dag.
Detta har skett 2006/07 och 2007/08, har återigen en romstinn hona men är osäker på vad som kommer att hända eftersom dom andra romstinna honorna avled och rommen upptäcktes under vinterhalvåret.
Kan ju tillägga att dom gick tillsammans med andra fiskar i ett 640L akvarium.
Lycka till och låt oss veta hur det går.
#17 - 22 mars 2009 16:02
osis skrev:
Det ser snyggt ut! :d

tack tack
#18 - 22 mars 2009 16:08
Flaxss:
Hur stora är dina PB:ier ?
#19 - 22 mars 2009 16:09
Min minsta romstinna hona var endast 12cm, den andra var 17cm och den tredje var 22cm.

Hur gammal den som var 12cm vet jag inte men storleksmässigt så är det ju bevis för att det inte krävs några hiskeligt stora exemplar.

Tvärr så har det mig veterligen inte gått så långt som till lek och det verkar vara detta som är det svåra att lista ut.

Mina har när dom varit rombärare alltid gått i tätplanterade akvarium men utan något direkt strömmande vatten.

Gått om gömställen och föda dygnet runt med vattenbyten varannan till var tredje dag.

Detta har skett 2006/07 och 2007/08, har återigen en romstinn hona men är osäker på vad som kommer att hända eftersom dom andra romstinna honorna avled och rommen upptäcktes under vinterhalvåret.

Kan ju tillägga att dom gick tillsammans med andra fiskar i ett 640L akvarium.

Lycka till och låt oss veta hur det går.

tack fr värdefull information. dom jag ev ska köpa till är nog strax över 10cm och den ena av dom är rätt så bred(hoppas att den är en hona).

menar du att dom inte behöver strömt vatten? för jag har fått den uppfattningen att dom vill ha det. tätplanterat får dom på ena halvan när det väl växer upp. ska också tillföra mer växter.

jo det är väl leken som man får försöka knäcka nöten. som jag skrev innan tar jag det lugnt först och avancerar sedan längre fram. men jag hoppas på det, blir det inget så vill dom inte. kanske dom andra botia-arterna är lättare och så kanske dom vill.

tack för inputen.
#20 - 22 mars 2009 16:12
Flaxss:

Hur stora är dina PB:ier ?

jag har 2st nu har inte kollat hur stora dom är men den minsta är ca 5cm(syns på bild) den andre runt 7-10cm kanske. och dom jag ev ska köpa till är den minsta strax över 10cm och den största strax under 14-15cm. men ska kolla runt mer på olika djuraffärer.

hade ju fler innan som var större men dom dog när en nyinköpt botia hade vitaprick. så det är dessa två som överlevt efter den gången.
#21 - 22 mars 2009 16:39
Rätt inställning, det går inte att tvinga fram något.
I mitt fall så hade jag det inte speciellt strömt, uppsättningen var exakt densamma vid alla tillfällen.
Ville inte avvika med något nytt eftersom det nu fungerade så långt.
I nuläget så har dom fått flytta till ett 1000L men med samma setup.
Ola Åhlander har skrivit en riktigt bra artikel om PB:ior,
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm

Där finns en del tänkvärt :)
Det finns en del som försökt sig på att odla men med olika framgång, tyvärr så får man inte så mycket input så hur långt dom har nått är svårt att igentligen veta.
Dom odlingar som hitills har lyckats har varit med hjälp utav hormoner men det är inget som jag heller kommer att ge mig på.
Jag har dokumenterat mina på bild samt att dom ligger på naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.
Kör på den inslagna linjen och håll fast vid det du tror på, utgå sedan utifrån dom fakta som du får erfarenhet utav.
Det finns MYCKET tips och råd att få men få utav dom kan bekräftas så du kommer att få lära dig att sålla information.
Jag önskar dig verkligen lycka till och håll projekttråden uppdaterad.
Gåtan ska väl förhoppningsvis lösas av Sverige ;)
#22 - 22 mars 2009 16:51
Rätt inställning, det går inte att tvinga fram något.

I mitt fall så hade jag det inte speciellt strömt, uppsättningen var exakt densamma vid alla tillfällen.

Ville inte avvika med något nytt eftersom det nu fungerade så långt.

I nuläget så har dom fått flytta till ett 1000L men med samma setup.

Ola Åhlander har skrivit en riktigt bra artikel om PB:ior,

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm

Där finns en del tänkvärt :)

Det finns en del som försökt sig på att odla men med olika framgång, tyvärr så får man inte så mycket input så hur långt dom har nått är svårt att igentligen veta.

Dom odlingar som hitills har lyckats har varit med hjälp utav hormoner men det är inget som jag heller kommer att ge mig på.

Jag har dokumenterat mina på bild samt att dom ligger på naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.

Kör på den inslagna linjen och håll fast vid det du tror på, utgå sedan utifrån dom fakta som du får erfarenhet utav.

Det finns MYCKET tips och råd att få men få utav dom kan bekräftas så du kommer att få lära dig att sålla information.

Jag önskar dig verkligen lycka till och håll projekttråden uppdaterad.

Gåtan ska väl förhoppningsvis lösas av Sverige ;)

tack för ett inspirerande inlägg. japp den artikeln har jag läst mycket har också hållit till på Loaches Online- forum(väldigt trevligt forum).

men då kan jag nog lugna mig lite med att få fart på ytan. då räcker det nog som det är nu med det strömma vattnet.

när jag får plats med ett större kar(bor i en etta och sambon sätter sig emot lite) så blir det nog ett kar på närmare 500-1000L.

du har inga bilder du vill visa ? tänkte på ditt kar och så?

ska snart nästa månad starta den första torrperioden. och se hur det kommer funka och vad fiskarna tycker om det.
#23 - 22 mars 2009 16:54
Jag PM:ar dig med en länk, vet inte om man får lägga ut den här?
#24 - 22 mars 2009 17:02
Är det en bild-länk så får man det väl?
#25 - 23 mars 2009 13:42
Det är ett helt annat forum.
#26 - 23 mars 2009 17:01
Häftigt Flaxss!! Detta kommer att bli kul att följa:). Gillar idén med att "dela av" akvariummet till strömt och inte strömt. Tror fiskarna uppskattar det!
#27 - 26 mars 2009 17:53
Uddaveka skrev:
Häftigt Flaxss!! Detta kommer att bli kul att följa:). Gillar idén med att "dela av" akvariummet till strömt och inte strömt. Tror fiskarna uppskattar det!

tack ! fiskarna verkar verkligen gilla att det är så. och Botiorna älskar den stenhögen, släppte i en Khulliål och den har blivit mycket mer aktiv i det karet.

har också köpt två Homaloptera smithi - Ödlefisk
#28 - 26 mars 2009 18:48
I vill ha the pics! :d
#29 - 26 mars 2009 18:54
osis skrev:
I vill ha the pics! :d

har inga nya bilder på karet, men tog två snabba kort på mina nya fiskar. har dom i karantänakvarium nu.

http://www.pixbox.se/pic_show_id26785801.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id26785800.html
#30 - 26 mars 2009 19:16
Dom var fina! :d
#31 - 26 mars 2009 19:54
osis skrev:
Dom var fina! :d

visst är dom! dom kommer inte till sin rätt i det karet. men ska bli kul att få släppa i dom i det stora karet och sedan att studeras deras riktiga beteende. dom ska se ut så här när dom blir större
http://www.loaches.com/species-index/photo-search/homaloptera-smithi-image-search

börjar få upp farten på vattnet nu och det borde dessa älska! får snart hem fler Powerheads.

har märkt att dom andra Botiorna har ändrat sitt bett ende i karet.
#32 - 26 mars 2009 20:38
Dom kommer bli riktigt snygga! :d
#33 - 26 mars 2009 20:56
osis skrev:
Dom kommer bli riktigt snygga! :d

japp det kommer dom nog bli.
#34 - 30 mars 2009 19:37
lite nya bilder på karet
http://www.pixbox.se/pic_show_id26847028.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26847025.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26847026.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26847027.html
mina ''tjocka'' Praktbotia gömmer sig inne bland stenarna hela tiden, trodde den skulle va tuff då den är den största fisken i karet. kanske inte känner sig hemma än. '

''råkade'' skaffa två Gastromyzon borneensis dom har börjat ta sig an mina uppstarts alger. har skaffat nya växter med bland annat Cryptocoryne crispatula var balansae. [FONT=Times New Roman][COLOR=#0000ff][/COLOR][/FONT][FONT=Times New Roman][COLOR=Black][/COLOR][/FONT]
#35 - 30 mars 2009 19:38
Vackert! :D
#36 - 30 mars 2009 19:53
Flaxss skrev:

''råkade'' skaffa två Gastromyzon borneensis

EDIT - Beaufortia kweichowensis hette den visst.
#37 - 30 mars 2009 19:54
osis skrev:
Vackert! :D

tack tack! lite trött på rödalgerna, men dom brukar försvinna.
#38 - 30 mars 2009 20:06
Det fixar du lätt! :D
#39 - 3 maj 2009 09:19
Det var ett tag sen jag var aktiv här,

men har skaffat ett nytt akvarium för mina Praktbotior ett kar på 375L i det ska jag ha dels en lagom stor grupp med Praktbotior plus ett stim av Tigerbarb ev en grupp av Silverhaj kanske också en Algätare från Asien men då så blir det ju inte biotop riktigt , ska försöka efter likna någon form av biotop där dessa 3fiskar ingår har inte kommit på vilken än. och så ska mitt 250L bli ett mix kar istället blandat växter och fiskar som jag tycker om.

har hunnit med både regn och torr ''period'' i mitt förra kar, och märkte ett tag efter det att mina ena Pakistanbotia verkar vara full med rom, vet inte säkert dock men den är väldigt ''tjock'' utan att jag gett den mat. den liskom förblir som en tjock rund kula på magen. antingen är den fet i sig själv eller någon sjukdom men den mår bra i övrigt.

men fiskarna verkade faktsikt gilla att det blebv ''regn'' och ''torr'' period. andra ''lätt''lekta fiskar fick fart på sig.

Lite bilder på mitt nya 375L kar, som just nu innehåller ett stim med Tigerbarb

http://www.pixbox.se/pic_show_id27364704.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id27364705.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id27364706.html

hoppas det inte är för strömt för tigerbarberna, har rätt så ''kraftig'' ström i karet.

en fråga också ,, hur många Silverhajar kan man ha i mitt kar? 5st är väl minimum.

Annons