Praktbotia i liten tank?

#1 - 4 mars 2008 09:54
För ca en månad sedan startade jag upp en 60-liters tank. Efter nån vecka flyttade det in 1 guppyhane, 2 honor och en liten Ancistrus. Nu är akvariet fullt av småttingar ;) Och sniglar! Sniglarna gillar jag inte alls, men vägrar droga vattnet för att få bort dem.
Pojkvännen har 2 praktbotior i sitt stora akvarium, och dem är ju fenomenala snigeljägare, dessutom väldigt roliga firrar.
Nu till min fråga, finns det nån dvärg-variant av botian som jag kan ha i mitt akvarium? Vet att dem blir ganksa stora och är en stimfisk.
#2 - 4 mars 2008 10:13
Det finns inte någon botia ibland de som jag kan hitta i artbeskrivningarna här som passar i ett 60-liters. Den som kommer närmast är pakistanbotia, där man rekommenderar minst 100 liter...och jag tycker nog att 60 liter är att dra rekommendationerna lite väl väl långt. Kanske du kunde "låna" botiorna från det andra akvariet ett litet tag så att de får snäckfest? :)
#3 - 4 mars 2008 10:16
Jens A. skrev:
Det finns inte någon botia ibland de som jag kan hitta i artbeskrivningarna här som passar i ett 60-liters. Den som kommer närmast är pakistanbotia, där man rekommenderar minst 100 liter...och jag tycker nog att 60 liter är att dra rekommendationerna lite väl väl långt. Kanske du kunde "låna" botiorna från det andra akvariet ett litet tag så att de får snäckfest? :)

haha jo iof hade jag kanske kunnat göra det... tycker bara att dem är så roliga fiskar med personligheter så jag hade gärna haft nån sån i mitt kar :D
#4 - 4 mars 2008 18:29
Är det någon som vet någon annan bra snäckdödarfirre då? :)
Som det ser ut nu i akvariet så blir snäckorna fler o fler för varje dag :/
Hoppas på svar =)
#5 - 4 mars 2008 18:43
det finns ju en snigel som i sin tur äter andra sniglar, men namnet minns jag inte.
Den kanske passar i 60L?
#6 - 4 mars 2008 19:37
Snäckan heter Pomacea canaliculata.
Men det tar ett tag innan man ser resultat, men resultat blir det vill jag lova :)
#7 - 4 mars 2008 19:41
icejoy skrev:
Snäckan heter Pomacea canaliculata.

Men det tar ett tag innan man ser resultat, men resultat blir det vill jag lova :)

Läste att dem äter växter också... Det vill jag ju inte [:-13] Rätta mig om jag har fel...
#8 - 4 mars 2008 19:44
om dom inte hittar något annat så kan dom ge sig på växterna. Är det inte så med att grönsaksätare ;)
Mina har börjat ge sig på ormbusken nu när småsnäckorna tryter.
#9 - 4 mars 2008 19:46
icejoy skrev:
om dom inte hittar något annat så kan dom ge sig på växterna. Är det inte så med att grönsaksätare ;)

Mina har börjat ge sig på ormbusken nu när småsnäckorna tryter.

Haha okej :) Är dem vanliga i djuraffärer? Finns ju en del stora här nere, så tänkte att Zoogiganten eller ZooZity borde ha dem... =)
#10 - 4 mars 2008 19:48
Det skulle jag nog tro.
Jag köpte mina som gula äppelsnäckor :)

Annons