Praktbotia vs. Guppy?

#1 - 12 mars 2010 13:41
Det börjar bli lite väl många snäckor i mitt 120-litersakvarium, så jag funderar på att skaffa två Praktbotior.
Jag har nu Guppys med en hel del yngel (Finns dock gott om skydd bakom bakgrunden där fiskar som är smalare än en halv cm kommer in), Guldmollys och fyra Crystal Red-räkor. Tror ni dessa små krabater kommer råka illa ut om jag släpper i två praktbotior?
#2 - 12 mars 2010 15:39
Med ganska stor risk kommer räkorna att ligga illa till, och jag lovar dig om det finns en skreva i karet som är en halv cm bred kommer även botiorna in dit;).
Köp istället några snäckätande snäckor som är väldigt effektiva:).
#3 - 12 mars 2010 18:53
Guppysarna kommer klara sig, har aldrig haft problem med mina då jag hade dom ihop, yngelan kan slinka med. Räkorna kommer bli godis ganska fort....men kan garantera att det blir snäckfritt...det blev mitt efter ett tag.
#4 - 13 mars 2010 13:00
Okej, jag köpte faktiskt fyra stycken igår ändå, får hålla tummarna på att räkorna klarar sig. Än så länge har botiorna bara varit snälla mot de andra fiskarna, hoppas att räkorna klarar av att hålla dem på mattan! ;)
#5 - 13 mars 2010 14:25
Du vet om att en praktbotia blir närmare 25 cm??
Iofs växer dom inte så fort men när dom är i den storleken är ditt 120 liters ganska trångt.

Tycker som ansjo.. att du ska skaffa dej snäckätande snäckor då överlever räkorna också;)
#6 - 14 mars 2010 12:24
Tror nog inte Botiorna käkr upp dina vuxna räkor, men om det blir räkyngel så är det nog kört
Bilagor:
#7 - 14 mars 2010 13:24
@karrokaja: Jo jag vet det, tanken är att byta ut dem mot mindre när de blir för stora. Snäckätande snäckor kan ju faktiskt vara en idé också, men jag ska se först hur det går med botiorna :)
#8 - 14 mars 2010 18:06
En praktbotia med lite storlek (8-10cm) gör processen kort med vuxna räkor. En halvvuxen praktbotia kan även plocka en guppy. De har större mun än man tror.
#9 - 14 mars 2010 19:47
Har botior ihop med både guppy och platy, även yngel på 1cm.Och dom har alldrig ens fösökt att ta några. Så man kanske kan ha otur, men iaf i mitt fall verkar det vara lungt.
(mina botior är ca 6cm)
#10 - 14 mars 2010 19:51
karrokaja skrev:
Du vet om att en praktbotia blir närmare 25 cm??

Iofs växer dom inte så fort men när dom är i den storleken är ditt 120 liters ganska trångt.

Tycker som ansjo.. att du ska skaffa dej snäckätande snäckor då överlever räkorna också;)

Vilka snäckor är snäckätare? Har själv fått massor med sandsnäckor i mitt 150 liters akvarium och skulle gärna vilja bli av med några utan att behöva skaffa botior.
#11 - 14 mars 2010 20:04
Praktbotior VS Guppy så tror jag att praktbotiorna vinner :P
#12 - 15 mars 2010 19:29
Enola skrev:
Vilka snäckor är snäckätare? Har själv fått massor med sandsnäckor i mitt 150 liters akvarium och skulle gärna vilja bli av med några utan att behöva skaffa botior.

Anetome helena heter dom;) lägg upp en sökes annons så finns det nog nån som har...
#13 - 16 mars 2010 21:15
Tack så mycket.
#14 - 28 mars 2010 16:06
Som snäckätare så har jag bättre erfarenhet av Botia Kubotai. Dom blir inte lika stora, men verkar ha större aptit på snäckor än våra praktbotior.
#15 - 28 mars 2010 20:05
Såg denna tråden nyss och jag har ett 222 literskar här hemma och där i simmar 4 praktbotior och 3 zebrabotior tillsammans med ett hundratal pyttesmå och stora guppys och körsbärsräkor och även crystal red räkor.
Det går hur bra som helst att ha dessa ihop hos mig :)
Räkorna och guppyna blir fler o fler för varje vecka som går utan att botiorna decimerar antalet.
Och just det jag har inga snäckor heller att tala om i akvariet och det är nog botiornas förtjänst :D
#16 - 30 mars 2010 19:27
drd skrev:
Såg denna tråden nyss och jag har ett 222 literskar här hemma och där i simmar 4 praktbotior och 3 zebrabotior tillsammans med ett hundratal pyttesmå och stora guppys och körsbärsräkor och även crystal red räkor.

Det går hur bra som helst att ha dessa ihop hos mig :)

Räkorna och guppyna blir fler o fler för varje vecka som går utan att botiorna decimerar antalet.

Och just det jag har inga snäckor heller att tala om i akvariet och det är nog botiornas förtjänst :D

Jag har haft Praktbotiorna i mitt 120-liters i några veckor nu och det funkar finfint! alla fiskar (och yngel) mår bra och räkorna också. Två räkor går runt med rom men det kan nog hända att räklingarna stryker med kan jag tänka mig.
Och, som föregående talare sa, inte en snäcka i sikte!

Annons