Praktbotier

#1 - 3 februari 2004 20:10
Hade 2 praktbotier i mitt lilla 74 liters kar som sen fick flytta till 375 l kar. I det lilla karet var de alerta och simmade runt som galningar och var urroliga att se på. När jag flyttade dom var dom likadana. Nu när jag köpte 3 ngt större botier till, så var de aktiva i 2 dagar sen har de visat sig mindre och mindre. De gömmer sig hela högen i en rot med massa gångar som är nytt.

Är det någon som har erfarenhet av praktbotior och deras ev nattaktivitet? Läste lite om det i fiskartbeskrivningen här. Blir ju lite orolig om de kanske blivit sjuka eller nåt. Karet är nytt sen ca 3 veckor sen och de nya köpte jag i fredags.

Hoppas på svar...
#2 - 3 februari 2004 20:15
Hej.De kommer fram till slut.var lungn,men det kan dröja ända till en vecka.Det är normalt det där.
#3 - 3 februari 2004 20:18
har läst tidigare här på forumet om detta. de är ju stimfiskar, så de behöver fler kompisar, annars tror de att de är nån fara då de är så några så de ligger o gömmer sig.
#4 - 3 februari 2004 20:25
Ursprungligen skickat av smurfmats

har läst tidigare här på forumet om detta. de är ju stimfiskar, så de behöver fler kompisar, annars tror de att de är nån fara då de är så några så de ligger o gömmer sig.

Men varför var de så pigga innan de nya fiskarna kom de andra 2? Och varför var de pigga först?

<font color="red">Ami Hoppas att det är som du säger att de varvar ner för andra andningen *fniss*</font id="red">
#5 - 3 februari 2004 20:33
min erfarenhet är att om dom kan gömma sej så gör dom det. har tre st i 640 liter med massor av rötter och stenar och det kan ta upp till 3 veckor innan dom visar sej. så dom äter nog på natten för dom är riktigt feta och växer fort.
#6 - 3 februari 2004 20:42
Ursprungligen skickat av MalTok

min erfarenhet är att om dom kan gömma sej så gör dom det. har tre st i 640 liter med massor av rötter och stenar och det kan ta upp till 3 veckor innan dom visar sej. så dom äter nog på natten för dom är riktigt feta och växer fort.

Tack så mycket för din erfarenhet! nu känner jag mig ännu lugnare!
#7 - 3 februari 2004 22:02
så du hade alltså 5 fiskar totalt?? oki, då missförstod jag dig, trodde du hade två bara...

ja, de är nattaktiva o kommer fram oftast på natten... så du kan nog vara lugn... kanske bra att testa vattnet utifall att??
#8 - 3 februari 2004 22:12

så du hade alltså 5 fiskar totalt?? oki, då missförstod jag dig, trodde du hade två bara...

ja, de är nattaktiva o kommer fram oftast på natten... så du kan nog vara lugn... kanske bra att testa vattnet utifall att??

Tack smurfmats för erfarenheten och ditt råd!
#9 - 4 februari 2004 08:56
Mina är 100% dagaktiva, har två större i ett 576L och 6 mindre i ett 332L.

De var skygga i ett par, tre dagar innan de blev så där pigga vilda och roliga som bara praktbotior kan vara :)
#10 - 4 februari 2004 15:58
Ursprungligen skickat av orm

Mina är 100% dagaktiva, har två större i ett 576L och 6 mindre i ett 332L.

De var skygga i ett par, tre dagar innan de blev så där pigga vilda och roliga som bara praktbotior kan vara :)

Ja det är det roligaste som finns när de busar runt i akvariet och dra med sig de andra fiskarna i leken. Roligaste är när dom drar järnet från kortsida till kortsida med nästan alla de andra msom släptåg. Tvärvänder nästan samtidigt med. Det är den roligaste arten jag har!!!!
#11 - 4 februari 2004 17:32
Jag har sisådär 15-16 stycken Praktbotior i alla storlekar i ett akvarie på 375 liter. Första tiden var alla som uppslukade någonstans, men nu är nästan alla framme hela tiden. Bäst är när man matar med endast EN algwaffers! Snacka om rugbymatch.. =)
#12 - 4 februari 2004 17:35
Vad är en algwafers för något?
#13 - 4 februari 2004 19:39
det är tabletter som man ger till malar o dyl... bra för malar som stödfoder bla...
#14 - 4 februari 2004 20:04
Höj tempraturen......då blir det mer aktivitet. Jag tycker att 28 grader är lagom för praktbotior. Dels är dom mer aktiva och dels minskar risken för "prick"....
#15 - 4 februari 2004 20:31
Tycker det där med vitaprickrisken för praktbotior är överdrivet. Mina simmar glatt (dag som natt) i 26 grader (höjde från 25 när botiorna flyttade in) tillsammans med alla sjövilda siamensisar, tigerbarber och guldbarber... ingen vitaprick så långt ögat nått på 1,5 år. Däremot en svampprick på ett och annat tigerbarbsnyte - är man sjövild när det är matdags får man skylla sig själv ;O)
#16 - 4 februari 2004 20:44

det är tabletter som man ger till malar o dyl... bra för malar som stödfoder bla...

Tack för svaret smurfmats!!!

Jag har 27 grader i karet. Har nu hittat deras gömställe!!! Har en gigantisk plastrot som jag fick med i akvariet och där finns några hål i ändarna där de kikar ut lite då och då. Fattar inte riktigt hur de kan knö sig in då dessa ändar står emot kortsidans glas. Smyger jag så kan jag se några nosar som sticker fram då och då.
#17 - 5 februari 2004 10:52
Det bästa tipset för att få se sina Praktbotior oftare är att skaffa flera. Sen hur många "flera" är beror nog på..

Jag skall nog ha flera! =)
#18 - 5 februari 2004 13:52
Min tanke var nog att inte skaffa fler för dom blir ju ganska stora när de är färdigvuxna. Jag har redan överbefolkat ett akvarium en gång och har skaffat detta för att de ska få större samt att jag ska försöka hålla större skaror av de arter jag har. Men tack för rådet.

Hur många botior har du Torstensson?
#19 - 5 februari 2004 14:17
Såg inte röken av mina botior de första veckorna... Alla tre knödde in sig i en håla i roten och man såg väl högst en skymt av svansen...
Sambon tråkade mig för mina dyra fiskar som man inte såg till.
Nu är de framme jämt och håller full fart. Skall flytta över dem till större akvarium sedan och då får jag se om de blir blyga ett tag igen.
roten lär de inte gömma sig i så mkt, de har blivit för feta för att få plats mer än en botia i taget...
#20 - 5 februari 2004 14:21
Tack morellen för ditt svar. Det är skönt att få läsa att så många har problem med sina nya praktbotior. Först var jag livrädd att de var sjuka eller att jag gjort något fel när jag startat upp akvariet men nu känner jag att jag i lugn och ro kan vänta ut mina små söta och skojiga praktbotior.

Annons