praktbotior

#1 - 14 december 2011 13:08
När jag började med akvarium så köpte jag ett 30l och de i affären sålde praktbotior till mig [:(!]
Jag älskar dem och de har fått ett kar på 190l och de är snart sju år på ca 15 cm.
Igår köpte jag ett kar på 275 liter.

Så min fråga är är det fortfarande för litet för dem så att jag skall sälja mina praktbotior och bara börja om från början o göra det rätt från början med allt o satsa på andra fiskar?

Då jag är fest vid dem så vill jag egentligen behålla dem men vågar jag ha tex 6 st?

Och i artbeskrivningen står det att de behöver 250 liter så då borde det väl räcka för dem men hur många kan man ha?
För nu är de tre men det är ju inget vidare stort stimm så då vart tanken att ha tex sex praktbotior och sedan köpa två skalarer och anticrussar och inte ha fler fiskar.

Funkar detta eller är jag fel ute igen?
#2 - 14 december 2011 13:58
Det borde funka bra.
Köp 7 till så får du ett lite större stim.
#3 - 14 december 2011 14:52
lite skalarnörd som man är så kan man ju inte låta bli att påpeka att
skalarer är sydamerikaner, och botior är asiater........

.
#4 - 14 december 2011 14:52
tack kensa... :)
#5 - 14 december 2011 14:54
[SIZE=1]*köpt mig lite VF scalarer*[/SIZE]
#6 - 14 december 2011 14:57
ok och vad innebär det att de är sydamerikaner o de andra asiater:confused:
Kan man inte ha dem ihop då?
Är det lättare att ha ett asiatiskt kar då när jag redan har mina praktbotior
#7 - 14 december 2011 15:02
jo det kan du nog. men vissa, tex jag) gillar inte att blanda fisk från olika världedelar. jag har ett kar för varje. ett asien, ett malawi, ett sydamerikanskt. ( ett till på gång) o en vas med räkor.
detta för att det är lättare att hålla vattenvärdena rätt. fiskar från "samma ställe" brukar ju vilja ha likande vattenvärden.

malawi o sydamerikanska fiskar vill ju tex ha helt olika pH o KH.

praktbotia
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262&SOK=1

s
calare
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1

u
ngefär samma värden.

men personligen skulle jag inte blanda dom.

(väldigt personligen så kommer inte praktbotia i närheten av mina kar. usch vilken vidrig fisk...men det är jag nästan ensam om att tycka :P )
#8 - 14 december 2011 15:03
Kensa skrev:
[SIZE=1]*köpt mig lite VF scalarer*[/SIZE]

f**k me sideways on a bus! vad är du för nån!?!?
#9 - 14 december 2011 15:05
Generellet sätt så är det enklare att hitta arter som passar ihop om dom kommer från samma ställe.

Det är mest frågan om vattenvärden som är lite olika på olika ställen.

Men men, är vwettenvärdena hyfsat stabila och inom vettiga gränser så kan man ju blanda
hur man vill, så länge fiskarnas beteende stämmer ihop.

Att de flesta akvarienördar tycker att det är snyggare, mer rätt, med arter som kommer från samma
flod/sjö i ett kar.....that is another story.

Jodå, de funkar väl ihop, men du får nog i längden mer ut av karet om du på något vis har en klar inriktning.

ex i ditt fall då ASIEN, när du sitter ner och glor in i karet så kommer då få en större "känsla" om det är mer
biotopriktigt.

ungefär som att man på en kinarestaurant inte beställer köttbullar med lingon till biff med bambuskott.....

visst det funkar...men....blir det så bra egentligen....

.
#10 - 14 december 2011 15:07
hannesc skrev:
f**k me sideways on a bus! vad är du för nån!?!?

F1'or smalnäsade.......
#11 - 14 december 2011 15:15
Ahh kanske det jag gjort fel från börja o bara blandat hejvilt. Ok då skall jag göra så =) Skall bli spännande karet är inte ens fyllt med vatten en så det får ta den tid det tar då praktbotierna trivs i 190 karet tills deras nya hem är klart.
Har ni något förslag på en större vacker fisk som kan gå med mina praktbotior?
För då kommer jag köpa till så de blir ett stimm.
Sedan har jag mina anticrusar kan de bo med dem?
Hur många fiskar är lagom i ett 275L kar vill inte överpopulera därför jag vill ha ett stim o 2-4 stora fiskar.
#12 - 14 december 2011 15:23
1)
Sök upp praktbotian i artregistret, läs på hur den vill ha livet

2)
Sök sedan på fiskar från ASIEN i artregistret, läs igenom, och hitta den eller de som passar
ihop med botian och ditt öga

3)
Handla

4)
Ancistrus funkar nog lite överallt....

5)
Mängden fisk i ett kar är helt beroende på hur fisken uppträder och vilken filtrering du har.

.
#13 - 14 december 2011 15:34
Det är inte "fel" att blanda fisk från olika världsdelar, så länge de passar ihop. En sak man får tänka på när det gäller praktbotior, är att fiskar med stora slöjliknande fenior inte är så bra att ihop med dem, då de gärna nafsar på långa fenor...men annars finns det ju massor med fina firrar att välja på. :)
#14 - 14 december 2011 18:55
Kan jag köpa 2-4 guldgurami eller ger sig praktbotiorna på dem med? tänkte då de har två längre smala fenor

I karet så får det bli ett stimm med praktbotior
4 gurami om det går
mina anticrusar.

Till bottenmaterial ljus sand samt växter grottor och rötter.
En vattentemp på 28 grader.

Bakgrund kan jag ha en svart massonitskiva bakom karet (ej i vattnet)? skulle det bli fint?

Tack för all hjälp nu är det lättare att titta efter
fisk o inredning =)
#15 - 14 december 2011 20:24
har haft både gurami och skalarer med mina praktbotier samd diverse dvärgciklider och aldrig sett att dom gett sig på några andra än varandra speciellt när man har ett gäng då tror jag dom håller sig till varandra, det är min uppfattning iallafall.

Ljus finkornig sand och den en svart(matt) skiva bakom karet har jag på ett kar nu och det är fint enligt mig testade soppsäck en gång men den åkte ganska snart tyckte inte om det alls vart för blankt och speglade sig
#16 - 15 december 2011 16:38
orkar inte hålla käft faktiskt..

har just nu i samma kar fiskar från sydamerika, asien, nordamerika, afrika och tills nyligen australien..

det fungerar alldeles utmärkt..

ska man vara helt ärlig så visst, afrikaner och sydamerikaner kanske man ska undvika med tanke på hårdheten i malawi/victoria osv men om du nu inte tillsätter något som gör vattnet hårdare/mjukare spelar det ju faktiskt ingen som helst roll..

även om 10% av alla med akvarium (vilket jag tror är högt räknat) faktiskt är kompetenta att hålla ett ph högre/lägre än kranvatten + ph-dropp tills nästa vattenbyte tror jag att dessa är en sådan försvinnande minoritet att rådet blir värdelöst..

alla med afrikanska ciklider lyckas ju odla dem oavsett vattenvärden, survattenslevande sydamerikaner förökar sig i mer eller mindre kranvatten..

ok om det är en känslig och vildfångad fisk men om det är en fisk från butik tror jag att det spelar absolut ingen roll..

så rådet med olika världsdelar tycker jag är totalt förlegat.. lägg den energin på att upplysa om filtrering istället då nitrit säkerligen dödar 10 gånger mer fisk än ett stabilt men icke optimalt ph-värde..
#17 - 15 december 2011 17:52
orkar inte hålla käft faktiskt..

har just nu i samma kar fiskar från sydamerika, asien, nordamerika, afrika och tills nyligen australien..

det fungerar alldeles utmärkt..

ska man vara helt ärlig så visst, afrikaner och sydamerikaner kanske man ska undvika med tanke på hårdheten i malawi/victoria osv men om du nu inte tillsätter något som gör vattnet hårdare/mjukare spelar det ju faktiskt ingen som helst roll..

även om 10% av alla med akvarium (vilket jag tror är högt räknat) faktiskt är kompetenta att hålla ett ph högre/lägre än kranvatten + ph-dropp tills nästa vattenbyte tror jag att dessa är en sådan försvinnande minoritet att rådet blir värdelöst..

alla med afrikanska ciklider lyckas ju odla dem oavsett vattenvärden, survattenslevande sydamerikaner förökar sig i mer eller mindre kranvatten..

ok om det är en känslig och vildfångad fisk men om det är en fisk från butik tror jag att det spelar absolut ingen roll..

så rådet med olika världsdelar tycker jag är totalt förlegat.. lägg den energin på att upplysa om filtrering istället då nitrit säkerligen dödar 10 gånger mer fisk än ett stabilt men icke optimalt ph-värde..

1+
#18 - 16 december 2011 11:04
Carina_ skrev:
Kan jag köpa 2-4 guldgurami eller ger sig praktbotiorna på dem med? tänkte då de har två längre smala fenor

I karet så får det bli ett stimm med praktbotior

4 gurami om det går

mina anticrusar.

Till bottenmaterial ljus sand samt växter grottor och rötter.

En vattentemp på 28 grader.

Bakgrund kan jag ha en svart massonitskiva bakom karet (ej i vattnet)? skulle det bli fint?

Tack för all hjälp nu är det lättare att titta efter

fisk o inredning =)

Kan inte svära på det, men jag tror inte botiorna skulle ge sig på fenspröten. De dras mera till stora, böljande fenor. Om det skall bli snyggt med bakgrunder bakom karet, är en sak viktig: det ska helst inte komma in ljus mellan glaset och bakgrunden. Det är ofta mycket lättare att köpa en svart plastbakrund och tejpa fast den. Det finns t o m ett speciellt bakgrundklister. :)
#19 - 24 december 2011 10:38
efter mycket om o men med sambon så har vi valt att när de nya fiskarna skall komma så blir det 7 praktbotior till samt 5-6 svarta scalarer då det är hans favorit fisk.
Men en fråga varför är större praktbotior så dyra? Är det för att uppfödarna behöver ha dem så länge?
Kan jag köpa små när jag har tre stora?

Jag har ett 275L kar så kan jag ha alla dessa firrar eller överbefolkar jag det igen?
Då har jag sedan innan 3 amanoräkor (skulle vilja köpa flera)
4 anticrussar
1 leopad dania (kommer inte skaffa fler)

Nu blev det ljus sand en BTN sandvit samt en stor plastgrotta (skall bara vara där tills jag hittar rätt sten till karet)
Sedan växter och en reedmoor rot som jag tänkte binda fast växter på.

Har jag missat något som ni kommer på så säg gärna till =)
Billder kommer att komma när det inte är så grumligt vatten.
Och ja det var svårt att få rent sanden ;)
#20 - 28 december 2011 00:07
Carina_ skrev:

Men en fråga varför är större praktbotior så dyra?

Jag tror det är för att dom inte växer särskilt fort så dom stora är ganska gamla [:)]

Carina_ skrev:

Jag har ett 275L kar så kan jag ha alla dessa firrar eller överbefolkar jag det igen?

Då har jag sedan innan 3 amanoräkor (skulle vilja köpa flera)

4 anticrussar

1 leopad dania (kommer inte skaffa fler)

Det beror på hur mycket du matar och vilken filtrering du har och hur ofta du byter vatten om det är överbefolkat.
P.S: "anticrussar" heter/stavas ancistrus ;)
Mvh Simon
#21 - 28 december 2011 00:19
Ahh stavas de så därför jag inte hittar dem när jag stavar :rolleyes:
Typiskt haha.

Ja du det är ett nytt kar så har aldrig gjort något med det mer än att starta det.

Men mitt gamla tog jag två vattenbyten i månaden på ca 30% och pumpen en gång i månaden och sedan matade jag var tredje dag med flingfoder o algtabletter ca 5 stycken då jag fick ancistrus bäbisar så plötsligt hade jag fem :D

Men nu tänkte jag kompletera med röda mygglarver och dra ner på tabletterna o flingfoder för tror jag gett dem i överkant.

Dock är en av botiorna mager o växer dåligt. Eller så är det för att mina två på sju år alltid kommer att lura mig till att tro den e liten då de är så stora!
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
#22 - 28 december 2011 00:35
Själv skulle jag börja med dom fiskarna och sen om det kändes tomt skulle jag komplettera med mer. Om jag skulle komplettera med mer fisk så skulle jag ha fler av någon art du redan har för det blir oftast snyggare med många av varje art än många arter (personlig åsikt dock)
Mvh Simon
#23 - 28 december 2011 07:22
Hej! Har tidigare haft ca; 15st Praktbotior... jo de växer mycket sakta...dina är ju 7år...kanske ca; 12mm på längden per år i början... om du ser att dina var 4-6 cm då du köpte dem. Den är en snäll & vacker filur i karet som gillar rent vatten... som de flesta fiskar (akvarieinvånare). Fenbitaren i sällskapet är mer sannolikt scalarerna. Lycka till!
#24 - 28 december 2011 17:48
Nu flyttade 4 scalarer in idag o mera växter kom med hem väntar lite med fler praktbotior men det lutar åt i alla fall två till :)
Men vill att de gamla skall trivas först.

Edit: mina praktbotior har flyttat in i grottan o vi har knappt sett dem sedan de flyttade in där så nu u blev det mera liv med scalarerna så att vi inte bara har bottenfiskar =)

#25 - 28 december 2011 18:07
nåra tips, ha många gömställen till botiorna så känner dom sig tryggare och visar sig faktiskt oftare.
sen en grej att tänka på, botian är en väldigt livlig fisk, och skalaren är det inte, i samma utsträckning. kan kanske bli lite knas med livliga fiskar som "stressar" dom lugna... de behöver inte innebära problem men du kan ju ha det i åtanke.
botioan är en av mina favoriter och jag kommer deffenitivt skaffa sådana när ja startar upp ett större kar.

lycka till.
#26 - 28 december 2011 18:14
Ok skall fixa fram ännu mera gömställen men är det lagom mycket växter nu? Vill lägga till mer sten o rötter så det kommer, de hade inte fått mera stenar eller rötter sedan jag var i djurafären men tänkte åka till gbg på fredag o kika i en trevlig djuraffär. Något förslag på stenar eller färg på dem? Vill inte ha rosa. Gillar kolstenar men vet inte om det blir fint.
Tack för tippa o hjälp :)

#27 - 28 december 2011 18:19
ös på med flera växter du =)

funderade på en sak, är det anubias du har satt i sanden? isåfall bör du nog flytta den, anubias brukar inte gilla att man gräver ner rötterna, man kan sätta fast den på en rot med sytråd eller klämma fast den mellan 2 stenar typ.
#28 - 28 december 2011 18:29
Ja det är anubias. Ok då skall jag se om jag kan få till det bättre o hoppas att affären i gbg har andra växter som jag kan skaffa, då kanske jag skall passa på o köpa en rot till att binda dem på :)
Åhh nu längtar jag tills jag kommer till djuraffären igen, men tur det när det är 15 mil till den :p

#29 - 28 december 2011 18:48
Satte in en till plast grotta som jag kom på att jag hade samt tog mera växter från ett annat kar så får vi se om de kommer fram mera nu :o

Annons