Håller med Mumin, se till att barnen vet att man ska berätta vad de har varit med om, på dagis, fritids, skolan. Att säga till barnen att inte ta emot godis av en främling är väl rätt men om tror inte att alla som vill lura med sig barn har med sig en godispåse överallt, just för att det är en sånn "klassiker". Nu verkar det som att många av era barn är små men tänk på att "pillfarbröderna" sitter vid datorn på chattrum, facebook, younameit, och öser era tonåringar med komplimanger, småprat och har vips skaffat sig en stort förtroende och efter ett tag börjar som ställa krav, krav som man självklart vill uppfylla eftersom de är så snälla. dessa övergrepp är mkt svåra att kontrollera och ännu svårare att upptäcka. så jag tror att det är väldigt viktigt att lära våra barn att prata om allt och vad som är en bra och rolig hemlighet och vad som är en dålig och tråkig hemlighet. då faller det sig mer naturligt när vi blir äldre.
Det du skriver om här är ett växande problem. Nu har jag även tonåringar, och vare sej de vill det eller inte, så håller jag koll på vem och vad de pratar med-/om i olika chattrum ol. Min man som är systemtekniker har ett program som man kan koppla upp datorn imot, och är det så att vi misstänker något eller om barnen beter sej konstigt på någe vis, i samband med datoranvändandet brukar vi...för säkerhets skull....kolla upp vad de har gjort och vem de har chattat med. Ungdomarna är fullt medveten om detta, och de godtar det faktisk:)
De flesta övergrepp sker ju av någon som barnen känner, och som sagt, man kan inte leva ett liv så att barnen inte får någon tilltro till sina närmaste. Men vad man kan göra är att hjälpa barnen att förstå att de själva bestämmer över sin kropp. Att inte säga;-Ge farmor/morfar en kram för hon/han blir glad om du kramas, när barnet visar att det inte vill kramas. Man ska inte behöva kramas om man inte vill, men man kan lära barnet att man då istället SÄGER hej, tar i hand, hälsar välkommen etc.
Min mamma sa alltid till barnbarnen att hon hade en kram till dem, vill de ha den? Och för de mesta ville de det. Men ville de inte, så sa hon bara lugnt att då fick de väl den en annan dag och sen var det bra.
Håller med Mumin här. Vill inte barnen kramas, då ska de inte behöva göra det heller. Och jag har sagt åt både far och morföräldrar att de ska respektera om barnen inte vill kramas.
Det gäller inte bara far och morföräldrar, utan det gäller alla...inklusive deras äldre syskon, vill inte de små ge storebror eller storasyster en puss eller en kram, då ska de inte tvinga dem att göra det heller.