Premiär för mig med discus :)

#1 - 24 juni 2010 17:34
Har haft akvarium i runt 20år med mest malawi, oskar ett tag och på slutet en blandning av dvärgciklider och scalarer....

Men nu när vi byggt nytt hus så såg vårt gamla akvarium väldigt slitet ut + att det krävdes ett hörnakvarium om det skulle gå att klämma in i vardagsrummet :)
Å när vi skaffat oss ett nytt trigon 350 så tänkte man att lägger jag så mycket pengar på ett akvarium så varför snåla med bakgrund m.m? Så nu drygt 4veckor efter köp och montering av slimline basalt/gneis har jag släppt i 4st red melon så länge. Letar efter fina mönstrade piggeon blood eller helt gula nu så de blir lite fler... Har även ca 30st kardinaler, 5st siamensis, 6st ancistrus, 3st pansarmalar( som jag glömt namnet på) och några botier.
Vattnet här verkar passa discus perfekt då vi har ett avhärdningsfilter! Det är väldigt mjukt och rötterna fick ned surheten något...
Än så länge efter några dagar är de väldigt pigga å äter ur fingrarna :)

Länkar till några bilder:

Kom gärna med förslag/synpunkter! Har läst mycket på forum om att ha discus men åsikter om hur de ska ha det är mååååånga ;)

Detta har jag i akvaiumet just nu.
[SIZE=5][COLOR=#ff0000]UPPDATERAT 2012-09-11[/COLOR][/SIZE]

[FONT=Georgia][SIZE=3]Fiskar:
[/SIZE][/FONT]
[FONT=Georgia][SIZE=3]
[/SIZE][/FONT][FONT=Georgia][SIZE=3]2st Symphysodon sp.Pigeon blood blue (hanar)
4st Symphysodon sp. "red" Discus red melon (2 par)
7st Corydoras trilineatus Trebands pansarmal
4st Ancistrus sp.
10st Paracheirodon axelrodi Kardinaltetra
1st Cromobotia macracanthus Praktbotia
3
[/SIZE][/FONT][FONT=Georgia][SIZE=3]st Crossocheilus [/SIZE][/FONT][FONT=Georgia][SIZE=3]oblongus Siameser[/SIZE][/FONT]

[FONT=Georgia][SIZE=3]Växter:[/SIZE][/FONT]

[FONT=Georgia][SIZE=3]Nymphaea lotus "red"
Anubias barteri var. nana
Echinodorus [I]harbii Svärdplanta
[/I][/SIZE][/FONT][FONT=Georgia][SIZE=3]Cryptocoryne Usteriana[/SIZE][/FONT]
[FONT=georgia][SIZE=3]Crinum calamistratum[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=georgia]Vallisneria americana
Cryptocoryne wendtii [/FONT][/SIZE]
#2 - 24 juni 2010 20:53
Kalas fint, kanske lite me förgrundsvxt , iaf för min smak, annars kalas fin akv.
#3 - 25 juni 2010 09:41
Tackar:)
Jo, växterna är rätt nysatta så jag räknar med att de ska sprida sig lite....Ska bli kul att se hur "pogostermon helferi" artar sig! Har inte sett den förut. Det är den låga i mitten.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=57

Kommer uppdatera med fler bilder eftersom, har bara bott i huset en månad ännu så det finns en hel del annat att göra ;)

Här kommer en bild på en av pansarmalarna :)
Någon som känner igen den?

EDIT: Är helt ny här på zopet....
Skulle naturligtvis gjort en sökning först!
Tror jag hittat den i alla fall :)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=766&SOK=1
#4 - 27 juni 2010 21:12
Uppdaterar med en bild från nyss :)
Fjäskeri på hög nivå!

Visst börjar de få fina färger! Det är dock för få med fyra, de båkar rätt ofta. Mest när de får mat.
Borde väl bli lugnare när de blir fler?
#5 - 27 juni 2010 21:46
Tackar:)

Jo, växterna är rätt nysatta så jag räknar med att de ska sprida sig lite....Ska bli kul att se hur "pogostermon helferi" artar sig! Har inte sett den förut. Det är den låga i mitten.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=57

Kommer uppdatera med fler bilder eftersom, har bara bott i huset en månad ännu så det finns en hel del annat att göra ;)

Här kommer en bild på en av pansarmalarna :)

Någon som känner igen den?

http://pici.se/pictures/xsnELHkeX.jpg

EDIT: Är helt ny här på zopet....

Skulle naturligtvis gjort en sökning först!

Tror jag hittat den i alla fall :)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=766&SOK=1

Jag tror inte det är den pansarmalsarten som du har hittat. Tror det är en sådanhär:d
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=699&SOK=1
#6 - 28 juni 2010 15:07
Linus96 skrev:
Jag tror inte det är den pansarmalsarten som du har hittat. Tror det är en sådanhär:d

Har inte blivit reggad som goldmember ännu, så den länken ser jag inget på!

Har i alla fall beställt 1par pidgeon blood blue från stendker idag :)
Fick se dem på en liten bild ->
De tar hem 2 par till zoobutiken, får se om man kan hålla sig från att ta båda ;)
#7 - 29 juni 2010 15:18
:( Upptäkte igår att den största discusen hade en "pormask" mitt i pannan!
Efter lite sökningar kom jag fram till att den fått "hål i huvudet" sjukan.....
Enligt min zoohandlare så kan det bli så av stressen när de är för få och bråkar.
Så nu har jag höjt tempen något till ca 30grader och ska byta 5-10% vatten varje dag så får vi se. Fisken är annars hur pigg som helst å äter å tigger som den ska. Får hem pidgeon blood blue på torsdag, borde bli lugnare då?
#8 - 29 juni 2010 17:12
Här kan du kolla in fler av stendkers diskusvarianter: http://www.diskuszucht-stendker.de/gb/308,0,colour-shades,index,0.html

Finns lite fler bilder på Pigeon Blood Blue också.

//Roger
#9 - 29 juni 2010 17:18
Pidgeon Blood blue är ett namn som bara Stendker använder. Sedan visst stress kan utlösa Hith men hade jag precis köpt den så hade jag reklamerat den.
#10 - 29 juni 2010 18:25
lofstrog skrev:
Här kan du kolla in fler av stendkers diskusvarianter: http://www.diskuszucht-stendker.de/gb/308,0,colour-shades,index,0.html

Finns lite fler bilder på Pigeon Blood Blue också.

//Roger

Jodå, där har man spenderat mycke tid :)
#11 - 29 juni 2010 18:31
kaj.p skrev:
Pidgeon Blood blue är ett namn som bara Stendker använder. Sedan visst stress kan utlösa Hith men hade jag precis köpt den så hade jag reklamerat den.

Känner dem väl på butiken, skulle det gå snett så löser vi det då.... Väntar ett tag och håller tummarna ;) Pormasken har nu lossnat å det syns knappt att det varit någon där.

Angående namnen så tog det ett bra tag innan man förstog att odlare/handlare döper dem lite hur som helst..... Skummade igenom bla. youtube efter pidgeon blood blue å det enda jag såg på några få var att fenorna skiftade lite i blått. Det syntes tydligt på bilden från akvarieteknik. Nu verkar pici.se ligga nere men när de kommer igång igen så kan ni oxå se det :)
#12 - 29 juni 2010 19:50
Känner dem väl på butiken, skulle det gå snett så löser vi det då.... Väntar ett tag och håller tummarna ;) Pormasken har nu lossnat å det syns knappt att det varit någon där.

Angående namnen så tog det ett bra tag innan man förstog att odlare/handlare döper dem lite hur som helst..... Skummade igenom bla. youtube efter pidgeon blood blue å det enda jag såg på några få var att fenorna skiftade lite i blått. Det syntes tydligt på bilden från akvarieteknik. Nu verkar pici.se ligga nere men när de kommer igång igen så kan ni oxå se det :)

Pidgeon Bllod Blue är en linje från Stenker http://diskus.vs121046.hl-users.com//Farbschlaege/Pb/
I asien kallas dessa White pidgeon men sedan finns det massor med backcross.
Typ White butterfly White Diamond etc
#13 - 30 juni 2010 20:05
kaj.p skrev:
Pidgeon Bllod Blue är en linje från Stenker http://diskus.vs121046.hl-users.com//Farbschlaege/Pb/

I asien kallas dessa White pidgeon men sedan finns det massor med backcross.

Typ White butterfly White Diamond etc

Där ser man!
Hade ingen aning att de bara kom från Stendker med det namnet.

Har lite idéer om att utnyttja utrymmet jag har för doppvärmare/filterslangar till ett förfilter istället. Om jag vill ha kvar doppvärmaren där, lär ja montera något skydd då så att inte filterkuberna ligger mot den?
Eller klarar kanske inte min eheim 2028 pro2 av det?

PS: Discusen med "pormask" ser ännu finare ut idag! Hade lite lätt rodnad igår.
Har bytt sida nu för bilderna om nån vill kika :) Pici.se verkar ligga nere lite då å då :(
#14 - 30 juni 2010 20:25
Linus96 skrev:

Haha, det skillde inte mycke i utseende på de 2!
Men du har nog rätt!
#15 - 4 juli 2010 13:48
Dags att uppdatera lite :)
Efter alla vattenbyten på grund av den sjuka discusen så har ca 15st kardinaltetror strykit med....
Discusen ser dock helt frisk ut nu och de har fått 2st nya kompisar:)
Pigeon blood blue från Stendker, ca 8cm är de så de har ju inte färgat ut riktigt... men den ena är rätt fin redan :)
#16 - 8 juli 2010 21:15
Nu börjar även den andre färga ur.
Ser ut å bli en rätt stilig rackare :)
Lägg märke till linslusen under svärdplantans blad.
Jag har EN sorgmanteltetra i akvariet men den kommer med på varenda kort :)
På bilden syns även mitt grumliga vatten och de envisa brunalgerna.....
Värmeshocken i helgen var inte bra för karet :(
#17 - 8 juli 2010 21:26
Tänk, det här karet har jag missat, och även om jag inte är så förtjust i plattfiskarna måste jag säga att de ser riktigt granna ut! Linslusen charmar. ; ) Framför allt hela karet dock. Har alltid velat ha ett hörnkar. ^^
Hur ser det ut med övriga firrar i karet nu? Tyckte att jag såg en sorgmanteltetra eller något liknande på en av bilderna.
#18 - 8 juli 2010 22:00
Kan inte vara så svårt att missa detta :)
Jag är ny medlem och karet nystartat!
Har precis uppdaterat vad som finns i karet i första inlägget i denna tråd!
Sorgmanteltetran har följt med från flera kar å är jättegammal.
Hade inte hjärta att ta bort den när den levt så länge ;)
Blir förmodligen ett uvfilter inhandlat imorgon, känns som ett måste då jag har en hel fönstervägg mot väster som lyser upp fronten på akvariumet...... Gick inte att ställa det någon annan stans.
#19 - 8 juli 2010 22:41
Nice kar! Nån gång i framtiden blir det nog ett trigon350, ev. med slimline eller effectline när man har lite mer plats och kanske ffa lite mer cach.(= E lite avundsjuk måste jag säga, hade föv. diskus i mitt 180L hörnakvarie för ett tag sen. Fina fiskar men lite mkt jobb för min del just nu...
#20 - 14 juli 2010 16:01
Liten mobilfilmsnutt

Här kommer en riktig kvalitetsrulle ;)
Massor av speglingar,fel färger m.m.
Men det är en liten film om hur det har börjat klara nu vattnet sedan jag kört med UV i ca 2 dygn....
Borde synas att discusarna mår prima allihopa igen oxå :)
Har tyvärr bara mobilen vad gäller film.....

" target="_blank">
#21 - 14 juli 2010 16:38
Är inte så rutinerad vad gäller diskus men är de inte lite för smala i pannan? Hur mycket matar du dem? De ska ju äta 2 gånger om dagen och rätt mycket.
#22 - 14 juli 2010 17:10
De är inte så stor ännu :)
mellan 8-10cm å får mat 3 gånger om dagen :)
#23 - 14 juli 2010 17:21
Jag kan som sagt absolut ingenting om plattfiskar men karet har du verkligen börjat få till! Stilig vardagsrumsmöbel.
Krya ser fiskarna ut också, med amatörmått mätt. ; )
#24 - 14 juli 2010 18:42
Pickles skrev:
Jag kan som sagt absolut ingenting om plattfiskar men karet har du verkligen börjat få till! Stilig vardagsrumsmöbel.

Krya ser fiskarna ut också, med amatörmått mätt. ; )

Tackar!
Men det roliga är att jag inte gjort nått åt akvariets "inredning" :)
Har fått strula med höga vattentemp, alger, infusorier och sjuka fiskar hela tiden sedan uppstart ;)
Längtar tills jag fått karet någorlunda stabilt så jag kan köra igång med pmdd å kanske lite fler växter!
Botierna börjar bli ett problem oxå..... Har ju 2st väldigt gamla (minst 8år). En prakt och en pakistanbotia.
Dessa har mer eller mindre betett sig som ett par, men nu är det sån fart på dem så de skrämmer övrig fisk ibland! HAr även sett dem "knuffa" undan discusarna vid matning.... Inte ofta med det händer..
Funderar på att kanske göra mig av med pakistanaren som är säkert 15 år å skaffa några nya praktbotier istället så de blir fler! Eller kanske skippa båda, för de är väl inga SA fiskar......
#25 - 14 juli 2010 18:47
*Ler* Jag tror att det är det mogna tevattnet som gör att det ser annorlunda ut - och allt blir givetvis lite bättre på film.
Dessutom kan du säkert ha rätt i att diskusarna gör sig bättre med fiskar som är mindre livliga, sådär så att de får 'sväva' omkring oberörda och bara vara vackra.
#26 - 18 juli 2010 15:29
Glädjen varade inte så länge......
Ser ut som jag hittat roten till de problem discusarna har haft.
Spironucleus vortens!
Flaggelat alltså......
Började söka efter sjukdommar på discus lite seriösare då en av pigeon blood började dra sig undan å äter nästan ingenting....
Har inte sett nån riktigt vit skit, men de sitter ihop å är rätt ljusa ibland....
Låter struligt att få tag på medicin via veterinär/apoteket. Så jag provar med djurbutiken imorgon å ser vad de har där!
Den som dragit sig undan kommer i alla fall fram lite när det är mat, är ej mörk och har inte magrat nå mycke ännu. Hoppas man får ett slut på detta snart!!!
#27 - 18 juli 2010 15:32
I djurbutiken är det Oztocin eller Flagellol som gäller.
#28 - 18 juli 2010 16:36
Du har PM.

//Roger
#29 - 20 juli 2010 07:56
Nu är den första dosen med octozin i....
Bara hålla tummarna nu![:-176]
#30 - 20 juli 2010 09:29
Det är definitivt en C. trilineatus. De är stimfiskar så du borde skaffa minst tre till gärna fler.
#31 - 20 juli 2010 09:49
Är på G :)
Frågade om 4st till så det blir 7st tot. igår när jag köpte medicin!
Väntar dock tills jag är klar med sjukdomen i karet....
#32 - 10 augusti 2010 20:01
Liten uppdatering...
Började med PMDD idag så jag tog en "före" bild nyss över akvariet :)
Kör med EC oxå sedan start så förhoppningsvis ska det väl bli lite fart!

helferin i mitten har inte mått så bra, till och med diskusarna har slitit i den..... Men den har fått mycket rötter så jag provar ett tag till.
Får förhoppningsvis hem lite mer växter jag skaffat på tradera imorgon.
Lite Hygrophila difformis och nån brun/grön/röd lägre Cryptocoryne.

Man ser även det "dis" jag försökt få bort med alla möjliga knep......kvar ännu!
#33 - 10 augusti 2010 22:11
Du tror inte att botiorna är bovarna bakom pogostemons dåliga tillväxt? Jag hade 2st mindre praktbtior tidigare och hade problem med att alla nya skott från vissa växter försvann. Efter lång misstanke tog jag dem på bar gärning en dag och sedan de fått flytta ut har de växter med bekymmer börjat skjuta riktigt bra. Bla Pogostemon men även spikblad och glosso.
#34 - 11 augusti 2010 09:39
Hmm..
Kan du ha rätt i!
Får hålla ett öga på dem :)
Pakistanbotian har jag försökt få ur akvariumet..... Den stressar alla andra fiskar.
#35 - 11 augusti 2010 20:41
Ok, här kommer en ny "före" bild...
Fick ju lite mer växter med posten idag :)
#36 - 12 augusti 2010 08:00
ser ut som dimman lagt sig lite sen förra bilden :)
#37 - 12 augusti 2010 10:30
Ja, kanske :)
Kör med easy life flytande filtermedia nu sen en vecka tillbaks.....
Tror inte filtret har kommit igång riktigt ännu heller. Det saknades en gummipackning mellan filterkorgarna så vattnet har bara gått genom översta "våningen". De andra packningarna var rätt hårda så de är bytta nu.
Man får väl försöka ha tålamod ;)
#38 - 12 augusti 2010 11:57
ja det är ju tålamod man måste ha i denna hobby ;)
#39 - 14 augusti 2010 16:27
Hmm.....
Börjar få funderingar på att ha nått dvärgciklidpar!
Tänkte först på paletter, men klarar de värmen? Vet inte om jag ska prova fjärilar igen....har inte haft nått flyt med dem förut.
Nått tips?
Har ju en urgröpt lavasten som grotta i karet redan :)
#40 - 15 augusti 2010 05:13
Kör själv med bolivianska fjärilar tillsammans med diskus i mitt 720.

Riktigt trevliga om man har ett litet stim på 5-10 stycken.:) Själv har jag 7 stycken.

//Roger
#41 - 15 augusti 2010 13:18
Tack för tipset :)
Vilket antal kan funka bäst i mitt kar då? Det är ju hälften så stort som ditt....
De verkar inte vara lika färgglada som "orginalet".
Men ett plus för att de är tåligare!
Enligt infon gillar de inte så varmt vatten dock.....
Bilagor:
#42 - 15 augusti 2010 19:16
Skulle tro att du kan ha en grupp på 5 stycken utan problem. De blir ju inte så stora.

Vad det gäller värmen så har jag mina gående i 28,5 grader. Vid enstaka tillfällen då jag medicinerat discusarna så har jag höjt tempen till 30 utan att bolivianerna verkat ta någon skada.

Jag tycker att de blir ganska snygga trots att de kanske inte är lika färgsprakande som de vanliga fjärilarna.

Hoppas att du vågar prova dessa. Jag tror inte att du blir besviken.

//Roger
#43 - 15 augusti 2010 20:23
OK, ska kika lite vad de har hemma först :)
Tog mobilen och gjorde en liiiten filmsnut igen!
Vattnet börjar se ut som det ska nu :)
Synd att det blir så taskig kvalitet bara......

[video=youtube;L6h8g07pMuw]
[/video]

Hmmmmm Får inte till det med att bädda in filmsnutten direkt! Hur gör man?
#44 - 15 augusti 2010 21:26
[YOUTUBE]L6h8g07pMuw[/YOUTUBE
]
#45 - 15 augusti 2010 21:29
Häftiga "kastredskap"! :D
#46 - 15 augusti 2010 22:04
[YOUTUBE]L6h8g07pMuw[/YOUTUBE

]

MEN!
Gjorde ju så :( Filmen kanske inte lagts ut ännu då....
#47 - 15 augusti 2010 22:05
Det gick! :)

#48 - 15 augusti 2010 22:36
Jag var nog för snabb.....
Tar ju ett tag innan filmen finns tillgänglig efter att man laddat upp den.
Annars vet jag inte varför det strulade :)
#49 - 16 augusti 2010 13:33
Jahapp......
Då var man hemma efter ett besök på Söder ZOO igen...
Jag gick mot strömmen å köpte ett par med gula fjärilciklider :)
De var finare än jag trodde!
Fyllde även på med fler kardinaler och 2st ancistrus.
Bara hålla tummarna att det funka bra :)
En liten bild från inkoppningen....inte lika färggrann i påsen :)
#50 - 19 augusti 2010 16:30
Uppdaterar med en lite färgrannare gul fjäril :)
Detta lär väl ändå vara en hanne?
Är inte hundra på att det är ett par ännu, får vänta ett tag å se! De följs åt i stort sett hela tiden i alla fall :) Väldigt sociala å visar sig framme vid rutan. Ångrar inte alls mitt köp, trots att de inte är lika färggranna som "orginalet"
Ber om ursäkt för algerna på rutan, tänkte de nya ancistrusarna ville ha dem....inte då! De får putsas bort i helgen:)
#51 - 2 september 2010 15:53
En snutt vid dagens eftermiddagsmatning :)
Det visade sig att de gula fjärilcikliderna var 2st hannar, så nu har jag skaffat två honor till dem :)
De verkade hitta varandra rätt snabbt, båda paren dansar som marackas ;)
Så nu ska en kokosnöt bli 2 grottor..... Ancistrusen la beslag på grottan jag fixat innan.....

#52 - 8 september 2010 06:45
Ser att du är ifrån Gävle. Är ofta där i trakterna och handlar fisk:) vart köpte du dina diskus?

MVH Johan
Bilagor:
#53 - 8 september 2010 08:52
Fan vad sugen man blir på att köra Discus istället för skalare, vilket jag tror jag ska då de skalare jag vill få tag på verkar omöjliga att hitta hehe

Snyggt kar dock
#54 - 8 september 2010 21:22
stigson skrev:
Ser att du är ifrån Gävle. Är ofta där i trakterna och handlar fisk:) vart köpte du dina diskus?

MVH Johan

Köpte dem av Thomas på söder zoo. De fyra red melon kommer från imazo och pigeon blood blue från Stendker via akvarieteknik. Så de går att handla på de flesta ställen :)
#55 - 8 september 2010 21:24
Fan vad sugen man blir på att köra Discus istället för skalare, vilket jag tror jag ska då de skalare jag vill få tag på verkar omöjliga att hitta hehe

Snyggt kar dock

Tack, du kommer inte ångra dig! Grymt charmiga fiskar.
#56 - 9 september 2010 04:46
Aja. Handlar en del på söder zoo. Bäst butik enligt mig i Gävle- trakterna. Köpte själv ett gäng blå turkos brilliant 14 cm från stendker. Men då beställde jag via djurmagasinet i Valbo. Vad gav du för dina diskus? Skulle vilja ha några red melon på 14-15 cm. :)
Bilagor:
#57 - 9 september 2010 10:41
Fick specialpris ;) Han viskade det så ingen annan kund fick höra :D
De gick å blev gödda hos dem under uppstarten av karet, så de var rätt mycket större än de 6-8 cm när jag köpte dem.
Men priset blir oftast bäst där när jag jämfört med andra!
#58 - 13 september 2010 18:30
Liten uppdatering..

Nu har det gått en månad sedan jag började med pmdd. Har dock slarvat med easy carbo :(
Nåja, svärdplantan, anubiasen och framförallt lotusen verkar trivas :)
Helferin fick jag kasta. Diskusarna åt varenda nytt skott :confused:
Har även stoppat i tre nya grottor till de gula fjärilarna, gillas inte......
Mina verkar trivas bäst i övre halvan av karet! Ena paret dansar och putsar på svärdplantan, och det andra på den höga roten.... Sista bilden visar att även växterna kramas ;)
#59 - 19 september 2010 20:09
Snyggt kar!

Fjärilsciklider är inga grottlekare, antagligen därför dom inte gillar grottorna. En flat sten på något lugnt ställe i karet uppskattas mer av dom.
#60 - 19 september 2010 20:48
Aha!
Där ser man, hade fått för mig att de ville ha grottor :)
Nåja, då har mina ancistrus fler att välja på då.....
#61 - 26 september 2010 19:53
Har letat som en tok efter någon typ av månljus som skulle passa i mitt akvarium.....
Ville dock inte ha det där starkt blåa skenet. Så igår fick jag en idé att testa med bara de bakre lysrören tända :)
Visst blev det blev rätt ok? Har de på separata timers nu så de bakersta rören tänds först och slocknar sist...
#62 - 27 september 2010 19:19
snyggt:D
#63 - 27 september 2010 19:36
jäkligt snyggt :)
Gillar röda diskusar. Har haft sådana i flera omgångar :)
Bilagor:
#64 - 28 september 2010 19:51
Tack ska ni ha :)
Jo, jag fastnade oxå för det röda. De lyser verkligen, ser nästan fejkat ut på bilderna ;)
#65 - 28 september 2010 23:07
Schnyggt! :) Fina firrar du har..
#66 - 28 september 2010 23:15
Mycket stiligt.
#67 - 28 september 2010 23:19
Diskusarna ser ut att trivas bra i det stora simytrummet och vackra inredningen! :)
#68 - 22 oktober 2010 17:36
Jodå, idag fick jag bekräftat att de trivs :D
Åtminstone 2st ;)
#69 - 22 oktober 2010 19:48
Tjohoo så trevligt, men du skulle inte kunna uppdatera med nya bilder på hela karet också?

Nicke
#70 - 22 oktober 2010 23:58
Snygg placering är det cokså! :D
#71 - 23 oktober 2010 15:49
Nu är det uppätet :(
Bråkig ancistrus! Nåja de fick öva lite i alla fall.
Ska se om jag får till nått mer kort i helgen....
#72 - 26 oktober 2010 21:09
Jahapp
Kommer 2st bilder till i alla fall :)
Har inte hänt mycket.... Lotusen växer som fa*an! Väntar på att mina olika cryptocoryne ska ta sig. De bara tappar blad ännu. Frogbiten verkar gilla att jag placerade min nya rot vid ytan så att strömmen blev svagare. Har massor med små plantor nu som synes! De höll på att dö ut innan.....
Alla 5 gula fjärilscikliderna är borta.... Klurar på om man ska stoppa i nått annat. Kanske palletter?
Fast de kanske inte gillar värmen? Kör stadigt med 28grader.
Tips motages gärna :D
Lika som sist med belysningen.
Bild 1 med alla rör och bild 2 med de främre släckta.
#73 - 27 oktober 2010 04:59
Tjena! Blir inte discusarna stressade av pansarmalarna? Har hört att dom vill ha rätt lugnt.. (Är också sugen på att börja med discus!) Sen tänkte jag bara fråga vad du matar dom med? :) Himla fina var dom!
#74 - 27 oktober 2010 08:53
Nädå, pansarmalarna är inget problem alls :)
Pakistanbotian däremot har fått lämna karet.... Den plockade maten ur munnen på diskusarna ibland.....
#75 - 27 oktober 2010 09:39
haha det var värst ;) Jag har en Molly som är ganska jobbigt men hoppas inte det blir ett problem :)
#76 - 31 oktober 2010 09:54
Samma par har nu lagt rom igen!
Denna gången har den överlevt natten :) Det är några få vita korn, men de flesta ser ok ut än så länge:p De har valt en gren högre upp denna gången. Verkar funka, ancistrusen har inte varit där ännu.
Hanen verkar vara den som vaktar bäst, honan drar till den andra hanen ibland ö flörtar lite;)
#77 - 10 november 2010 16:28
2 lekpar :)

Denna helgen fick jag en glad överraskning!
De 4 red melon jag har är nu 2 par :D
Det roliga är att ena honan lägger ofärgad rom, medans den andra har röd.
Vad beror det på?
Honan med röd rom har kommit så långt att de kläcks å sedan blivit uppätna....

Håller tummarna nu att även pigeon blood är ett par, men sån tur kan man väl inte ha :)
#78 - 10 november 2010 18:27
Fint. De ser ut o ha växt på bra också.
#79 - 11 november 2010 05:55
Hoj! Undrar bara vad du kör med för filter?
#80 - 11 november 2010 17:11
Hoj hoj!
Det är ett Eheim 2028 pro2. Jag har märkt att med diskusarna lär jag byta filtervadd varannan vecka ungefär. Annars blir det en massa partiklar som far igenom filtret. Det problemet hade jag inte innan diskusarna! De skiter/äter mycket medan de växer :) Blir det inte bättre sen så kanske jag byter upp mig i storlek på filter.
#81 - 12 november 2010 07:31
Okej tack för infon! :) Ditt kar är himla snyggt! :D
#82 - 12 november 2010 09:02
Kalasfint akvarium :)
#83 - 12 november 2010 12:36
Tackar :)

De hade lagt rom igen igår!
Hur ofta kan klämma ur sig kaviar egentligen??
#84 - 5 december 2010 12:09
Kan man få lite bilder på diskusarna? Sen kan du skicka ett pm med lite priser på dina diskus, så jag själv ska köpa fler på söders zoo efter jul :) MVH JOHAN
#85 - 5 januari 2011 22:07
Sorry, har inte kollat denna tråden på ett bra tag nu :(
Behöver du fortfarande bilder?
Priserna lovade jag Thomas att hålla för mig själv ;)
Köpte ju akvariet + tillbehör av honom så det blev specialpris :)
Lägger in en bild från nu ikväll när ena paret turas om att fläkta i kvällsbelysningen.....
#86 - 6 januari 2011 06:57
mycket snyggt akvarium och discusar
#87 - 5 mars 2011 23:31
YNGEL :)
Det ena red melonparet har fixat lite ungar :)
Har inte några jätteförhoppningar att de ska överleva i detta kar, men man kan ju hoppas :D
#88 - 6 mars 2011 17:23
2 dygn gamla :)
Dom lever ännu!
#89 - 5 april 2011 19:13
Jag lade egentligen upp dessa för att visa på ett problem med "frysningar" i nya mobilen vid HD-inspelning...... Men ni kan ju få titta ni med om ni vill :)

[video=youtube;iyqqwQrD2H4]
&feature=youtu.be[/video]
#90 - 10 april 2011 23:36
Gick tydligen inte med 2st videor i samma inlägg?

[video=youtube;-uQUvXbk83s]
#91 - 15 augusti 2011 20:28
Såg att förra länken inte funkade.... Filmsnutten är ju gammal nu, men jag gör ett nytt försök :)

?hd=1" target="_blank">
?hd=1
#92 - 15 augusti 2011 20:47
Jag lade egentligen upp dessa för att visa på ett problem med "frysningar" i nya mobilen vid HD-inspelning...... Men ni kan ju få titta ni med om ni vill :)

Rysligt snyggt och varmtonat kar! :)
#93 - 15 augusti 2011 21:13
Tackar :)
Det har mest fått gå för sig själv denna sommaren..... Mycke jobb med nytt hus! pust......
Blev lite nystart med intresset igen nu mot sensommaren, ska börja med att uppgradera ytterfiltret.
Sen är man ju sugen på nå mindre ciklider som bökar lite på botten :)
#94 - 16 augusti 2011 06:19

Riktigt roligt att du har fått yngel på dem :). När jag skaffar mig ett större kar i framtiden så får det bli discusar!
#95 - 11 september 2012 21:42
#96 - 9 november 2013 16:32
Jahapp, då her ett år till passerat....
Har varit rätt lugnt i akvariet detta år. Några siamensis m.m som gått över till andra sidan pga. ålder bara.
Ballasten till den inre lysrampen dog , men det fixades genom att köpa en likvärdig på ebay å skära upp plasten, byta ballast å sedan limma ihop den med silikon. Fick även byta alla lysör då växtligheten stannade av helt... Nu är det fullt med nya blad på gång igen! Det blev 2st Sera Blue sky Royal & 2st Arcadia Plant Pro.
Ett pallettpar har tillkommit å har underminerat hela botten :)

https://www.dropbox.com/s/p8fndbg8acvhtl0/IMG_5279_2.jpg

Annons