Prickig Platy?

#1 - 28 februari 2004 17:12
Fick för ett par månader sen en kull Platyyngel. Tyckte redan då att en av dem såg prickig ut, men tänkte att det borde ändra sig när han blev större... Nu är "gänget" snart 2 cm stora och han är fortfarande svart prickig..

Har aldrig sett en prickig platy förut, och med tanke på att jag endast hade platys i akvariumet så borde det ju inte vara någon annan sort heller.
Hur vanligt är det med prickiga/fläckiga platys?
#2 - 28 februari 2004 17:33
Okey, såg nu att det fanns en del bilder på prickiga platys... Men ny fråga då. Då med stor sannolikhet föräldrarna är orange/svarta båda två... kan det bli fläckiga avkommor?
#3 - 29 februari 2004 11:10
ja har man andra färger än orginalfärgerna så är det möjligt att avkomman kan bli prickig eller fläckig överhuvudtaget:)
Fija
#4 - 29 februari 2004 11:24
En av mina platyyngel har två ränder på varje sida på höjden, som en tigerbarb eller nåt. Ska bli intressant å se när den blir större.
#5 - 4 mars 2004 09:08
Hej. Vi har en stor platy som är gul med svarta fläckar/prickar. En sk. "platymix". Hennes yngel (i samma kull)blev röda, gula, röda m svarta prickar, gula m svarta prickar, vita m svarta prickar. De har även olika färgnyanser... I akvariumet har vi 2 st röda highfens-platy killar...Kan vara de som har busat till det... Ynglen är ganska små just nu men de är skitsöta. Från hennes första kull har vi kvar 2 st som är gula på huvudet, vita på kroppen och svartfläckig överallt... Riktigt roligt det här tycker jag. Jag misstänker att det är deras tidigare gener som spelar roll hur deras avkommor blir. Om en ungefär en vecka ska hon yngla igen så då får vi se vad det blir.[:-65]

Annons