Tack, max.
Hade tänkt mig bara dom i så fall i karet. Men kanske behöver man nån städfisk? Eller du menar endast prinsessor i karet & inget annat alls?
Hur är det med stenar? Jag bor alldeles intill-200 m ett numera nerlagt stenbrott. Där borde finnas perfekta stenar men vågar man använda dom?
Det börjar bli många kar här hemma nu :p Kul, kul, kul ;) I Åled finns ju numera jättemkt från Tagnikasjön (stavningen säkerligen galet) Han bygger på med fler kar för varje gång & han borde ha. Får kika inom när jag ska till svärmor nästa gång :D
E dom svårskötta? Vilken mat? Vad behöver dom mer än sand & sten i karet?
Mvh Eva
Vilken art e det du har på din avatar?
(Edit; Jens hann före med ett svar - Bra!)
Markus! Vi lånar tråden lite till - det är ju iallafall inom ämnet, så hoppas det är OK.
Det är ju ganska vanligt att man stoppar i någon mal som städfisk - själv är jag inte så förtjust i det då de gärna blir jagade och bitna av prinsessorna. Det bös och slam som bildas kan man ju ta bort själv när man byter vatten. I mitt stora kar och även i 100-literskaret där jag har Ocellatus har jag släppt ner några gula Ampularia-snäckor (osäker på stavningen) och dessa håller ordning på alger och äter rester som tokstollar. Dom funkar i mina kar och stör inte det minsta.
När det gäller stenar så har jag läst lite varnade inlägg om sprängsten, att dessa kan vara giftiga o.s.v. Har dock inte haft några problem själv med de stenar som jag plockade senast, som jag också misstänker är någon form av sprängsten...
Det gäller väl att försöka hitta ganska flata stenar att använda som grundbygge så att man kan bygga snyggt och säkert. Skifferstenar som finns i zoohandeln funkar också bra, om man inte kan få tag på dom "ute i det fria" gratis. Det räcker bra med bara sand och stenar men givetvis kan man ha lite växter i karet också.
Prinsessorna måste nog anses vara lättskötta. De äter allt möjligt - olika flingor, fryst foder såsom Artemia, Mysis, Cyklops. Jag ger mina dessutom en enkel räkmix gjorda på räkor med lite av skalet kvar och ärtor - jag bara blandar ihop räkorna, ärtorna och lite vatten, mixar till en välling och häller i fryspåsar, plattar till och in i frysen - mums!
Prinsessan på min avatar är en Neolamprologus Gracilis med en massa små yngel som syns som små prickar. Du kan se massor av bilder och filmsnuttar på dessa vackra prinsessor i min 960-tråd;
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834. Tråden är lång men leta lite så hittar du massor av exempel.:)