Prinsessn av burundi

#1 - 6 januari 2006 16:55
Kan man ha prinsessan av burundi i ett 75-l?
Det står ju att man kan ha dem i ett 80 l, så det går kanske med 75?
men är det bara ett par isf? Om det inte går så går det vel me snäcklekare iaf? har bara ett 75 liter ledigt.

/Rasmus
#2 - 6 januari 2006 17:02
Jo visst det skulle nog gå med ett par men det blir kanska trångt tror jag.
#3 - 6 januari 2006 17:05
Ett 75 funkar säkert bra.
#4 - 6 januari 2006 17:13
men finns det ingen annan fisk man kan ha tillsammans med dem?
för de kommer vel se ganska tomt ut med bara två fiskar i ett kar...
#5 - 6 januari 2006 17:20
Med ett par Prinsessor, så blir det snart fullt i burken. Dom leker hela tiden.
Sen är det kul att se hur dom tar hand om sina yngel. Alla storasyskon hjlper till att ta hand om dom små. Snart har du flera generationer i karet. Lycka till
#6 - 6 januari 2006 17:36
[quote=Rackan]men finns det ingen annan fisk man kan ha tillsammans med dem?
för de kommer vel se ganska tomt ut med bara två fiskar i ett kar...[/quote]

Som Bosse sejer, de får nog räknas som fullt, å även ifall du skulle släppa i nått mer är risken stor att prinsessorna kör över dom.
En vän till mej försökte naivt med 4st occelatus å 2st prinsessor i ett 54l kar.. Snäcklekarna låg å tryckte i ett hörn hela tiden ..

Men som sagt.. Köp 3-4-5st små prinsessor, hoppas att dom parar ut sej å får egna yngel. Ja har själv 25-30st 4-5mm stora prinsessyngel.. De e en fröjd för ögat att se föräldrarna vakta dom :p
#7 - 6 januari 2006 18:13
tack för svaren, det får nog bli 5 små prinsessor...
#8 - 10 januari 2006 00:37
Skulle inte skaffa 5 Sessor. Köp ett par istället. Som andra skrivit i forumet så ynglar dom av sig något fruktansvärt. Jag plockade bort min första "kull" och la dom i ett annat kar. Allt för att jag ville skydda dem. Har haft mina sessor i lite över 2 månader och dom har ynglat TRE gånger redan. Om du köper 5 så är det bara bortkastade pengar. Köp dig en trevlig mal och 2 Sessor istället.
#9 - 10 januari 2006 01:10
Kan ju va kul att se dom para ut sej :p Oftast är väl ett gäng ungfiskar billigare också än ett "färdigt" par...
#10 - 10 januari 2006 17:45
Tänkte köpa 5 små, och sen lämna tillbaka dem när de blir äldre, om jag inte hittar ett par men det är ju inte så vanligt att de går i par i affären.
#11 - 10 januari 2006 17:55
Ja du ska ju ha en väldans otur om du inte skulle få ett par av 5 st ungfirrar. Kör på din egen ide. Det är ju inget som hindar att du skaffar någon fräck mal ändå..;)
#12 - 10 januari 2006 20:37
[quote=Rackan]Tänkte köpa 5 små, och sen lämna tillbaka dem när de blir äldre, om jag inte hittar ett par men det är ju inte så vanligt att de går i par i affären.[/quote]

Lycka till med att lämna tillbaka dom sen.. Är nog lättare att sälja dom till findus för fiskpinnematrial :p

Nä men allvar.. Mina gick rätt så hårt åt när dom gjorde upp liksom.. En hoppade ur karet genom dom 2små hålen som man har sladdar etc. ut/in genom i bak på karet.. Den andra låg halvdöd å flöt vid pumpen en dag när ja vakna.. Fick flytta den... Men skumt nog så vart de den ut mobbade prinsessan som blev moder sen. För när hon vilat upp sej i ett annat kar.. släppte jag ner 2st sessor där i...å vipps stötte dom ut den ena.. som va mobbare förut... ja jag sejer då de :p Sen hade jag 2st kvar som flyttat runt å blitt stressade å helt svarta på kroppen.. så de blev saxen... Så av 5st blev de ett par iaf :p som idag har 20+ yngel... =)

Annons