Prinsessor i 400liter!?

#1 - 30 april 2007 20:06
Hade tänkt ha Prinsessor av Burundi i ett kar med måtten 150*50*55.
Det känns lite stort för bara Prinssesor, vad för andra fiskar går att ha dom med?
#2 - 30 april 2007 20:30
Finns många att välja på, tex nån Julidochromis art och eller nån snäcklekare. Men det finns plats för ytterligare några arter.
#3 - 30 april 2007 20:43
Finns många att välja på, tex nån Julidochromis art och eller nån snäcklekare. Men det finns plats för ytterligare några arter.

Det finns det ja, var det jag tänkte.
Men tänkte mer på om det finns nån som lämpar sig bättre än andra.
Finns det tex risk att snäcklekare korsar sig?
#4 - 30 april 2007 20:53
Chansen är nog väldigt liten, men det finns ju alltid undantag.
#5 - 30 april 2007 20:54
Chansen är nog väldigt liten, men det finns ju alltid undantag.

Okej, men skulle man kunna ha större tanganyika cilider tillsammans med prinsessorna?
Den här hittade jag neolamprologus sexfasciatus, skulle den gå bra?
#6 - 30 april 2007 20:57
jo, så länge som det inte är stora rovfiskar.
#7 - 30 april 2007 20:58
Okej som Frontosa eller liknande
#8 - 30 april 2007 21:00
hittar ingen info om den(neolamprologus_sexfasciatus_), men får söka vidare
#9 - 30 april 2007 21:07
Jag har haft Princess ciklid och frontosa i samma akvarium och det fungerade några år. Men du måste vara medveten om att det trotsallt är en rovfisk så den kan mycket väl käka en av dina princess.
Akvariet var lika stort som ditt så jag var tvungen att ha mycket sten så honan kunde gömma sig, annars hade hannen jagat ihjäl den. Du skall inte ha mer än ett par i ett så "litet" akvarium.

Edit: Jag ser nu att mitt akvarium var lite större än ditt nämligen 150*60*60.
#10 - 30 april 2007 21:08
annars kan du göra som jag gjorde. Börja med ett par sessor, som får leka tills karet är fullt :)
Var en väldigt intressant tid, och efter något år var karet fyllt av liv och rörelse. Tomt till att börja med dock :)
Har sålt allt fiskarna nu. Fick en liten slant för dem :)
#11 - 30 april 2007 21:11
Jag ser nu att mitt akvarium var lite större än ditt nämligen 150*60*60.
#12 - 30 april 2007 21:26
Stew skrev:
annars kan du göra som jag gjorde. Börja med ett par sessor, som får leka tills karet är fullt :)

Var en väldigt intressant tid, och efter något år var karet fyllt av liv och rörelse. Tomt till att börja med dock :)

Har sålt allt fiskarna nu. Fick en liten slant för dem :)

Ja det är faktiskt ingen dum ide. Har aldrig haft så själv men sett andras akvarium med bara Prinsessor i och det var både underhållande och häftigt att titta på, som sagt mycket liv och rörelse och fiskar i alla möjliga åldrar.
#13 - 30 april 2007 21:50
Ja det är faktiskt ingen dum ide. Har aldrig haft så själv men sett andras akvarium med bara Prinsessor i och det var både underhållande och häftigt att titta på, som sagt mycket liv och rörelse och fiskar i alla möjliga åldrar.

har hittat en som vill sälja 10st prinsessor nämligen, har aldrig haft såna innan men kom o tänka på en annan sak då, hur e det med inavel?
Det är är ganska lätt hänt att det blir så va?
Ska jag bara köpa några av honom då och sen försöka hitta andra?
#14 - 30 april 2007 21:53
har hittat en som vill sälja 10st prinsessor nämligen, har aldrig haft såna innan men kom o tänka på en annan sak då, hur e det med inavel?

Det är är ganska lätt hänt att det blir så va?

Ska jag bara köpa några av honom då och sen försöka hitta andra?

Det är ingen fara med inavel bland sessor. Tror att många generationer kan vara syskon utan att det är någon fara.
Har för mig jag läste en artikel om detta en gång, och någon expert får gärna rätta mig :)
#15 - 1 maj 2007 06:55
Stew skrev:
Det är ingen fara med inavel bland sessor. Tror att många generationer kan vara syskon utan att det är någon fara.

Har för mig jag läste en artikel om detta en gång, och någon expert får gärna rätta mig :)

Okej, då köper jag fler av honom då.
Nu ska jag bara hitta inredning.. samt pump lysramp osv...
#16 - 1 maj 2007 15:40
Stew skrev:

Enligt min personliga åsikt så behöver du bara bekymra dig för inavel om du skall sattsa på att odla fisk. Om du skulle ha samma grupp under flera år kan du ju alltid tillföra några nya fiskar då och då.
#17 - 2 maj 2007 07:15
Okej, då vet jag grabbar! Tack för hjälpen!!

Annons